Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Laadpaalklevers

This site may earn commission on affiliate links.
Heel wat mensen hebben geen 'thuis' waar ze AC kunnen laden. De voornaamste bestaansreden van AC palen is die mensen een laadmogelijkheid geven waarbij ze geen wachttijd hebben, net zoals jij thuis AC laadt.
Als we naar ons 2de verblijf aan zee gaan, gebruiken wij op die manier altijd een AC-paal.
Voor mij mogen ze blijven.
 
  • Like
Reactions: Paco and Mars2020
Heel wat mensen hebben geen 'thuis' waar ze AC kunnen laden. De voornaamste bestaansreden van AC palen is die mensen een laadmogelijkheid geven waarbij ze geen wachttijd hebben, net zoals jij thuis AC laadt.
Als we naar ons 2de verblijf aan zee gaan, gebruiken wij op die manier altijd een AC-paal.
Voor mij mogen ze blijven.
Versta me niet mis: ook op vakantie steek ik m'n auto in een stekker om 's nachts te laden, en er moeten zeker ook AC palen zijn in woonwijken waar mensen niet hun eigen garage hebben.

Ik stel me enkel vragen hoe relevant een AC paal nog is bij een locatie zoals een supermarkt, waar je na een half uur al terug buiten staat en nauwelijks iets geladen hebt. En zelfs bij een locatie van een daguitstap zoals een pretpark of dierentuin kan je ook niet 300 AC laadpalen plaatsen. De oplossing bij de Efteling met load balancing laat overigens zien dat zoiets betrouwbaar uitvoeren niet vanzelfsprekend is, laat staan kosteneffectief. En wat win je erbij? 10 minuten sneller thuis omdat je 20kWh hebt kunnen laden ipv dat je die moet bijladen onderweg naar huis aan een snellader?

Een voldoende grote batterij en niet meer dan 400 km per dag en ABC is niet zo relevant meer.
 
Volgens mij is iedere elektrisch afgelegde km een betere dan met benzine. Om dat met een hybride te kunnen doen, tsja... Moet je die ook laden.

Overigens, onze hybride heeft een batterij van 17,6 kWh. Daarvan is nog een deel on ruikbaar, dus in de praktijk blijft er 14 wel te gebruiken en dat levert een range op van 72 km (op de teller) en tussen de 68 en 70 in de praktijk (zomer). Er zijn heel veel "duurzame" elektrische auto's die een heel veel ongunstiger verbruik hebben.
 
Overigens, onze hybride heeft een batterij van 17,6 kWh. Daarvan is nog een deel on ruikbaar, dus in de praktijk blijft er 14 wel te gebruiken en dat levert een range op van 72 km (op de teller) en tussen de 68 en 70 in de praktijk (zomer). Er zijn heel veel "duurzame" elektrische auto's die een heel veel ongunstiger verbruik hebben.
Je verbruikt dus ~20kWh/100km en het duurt bijna 4 uren om het ding te laden, om dat er op 70km terug uit te rijden. Dat terwijl de gemiddelde recente onzuinige EV op 4,5 uur er 250km uit kan halen.

Je bevestigt mijn vooroordeel over hybrides als laadpaalklevers 😅

Ik rij al 5 jaar elektrisch en jij waarschijnlijk al 7 jaar, en mij ga je me nooit het nut van een plug in hybrid overtuigen.
 
  • Like
Reactions: Rqcg
Ik rij al 5 jaar elektrisch en jij waarschijnlijk al 7 jaar, en mij ga je me nooit het nut van een plug in hybrid overtuigen.

Niet iedereen koopt zijn voertuig zoals jij als zelfstandige of als ik privé, er zijn er ook die een voertuig "opgedrongen" krijgen van de werknemer en laat daar nu toevallig (nog) heel veel hybrides tussenzitten.
Ik denk als je iedereen vrij laat kiezen dat er nog weinig ICE of gedeeltelijke ICE-aanhangers (die nu allemaal heel hard roepen tegen EV) te vinden gaan zijn 😂

Voor alle duidelijkheid, hybrides heb ik ook nooit begrepen. Vis noch vlees...
 
Volgens mij is iedere elektrisch afgelegde km een betere dan met benzine. Om dat met een hybride te kunnen doen, tsja... Moet je die ook laden.

Overigens, onze hybride heeft een batterij van 17,6 kWh. Daarvan is nog een deel on ruikbaar, dus in de praktijk blijft er 14 wel te gebruiken en dat levert een range op van 72 km (op de teller) en tussen de 68 en 70 in de praktijk (zomer). Er zijn heel veel "duurzame" elektrische auto's die een heel veel ongunstiger verbruik hebben.
Ik hoor veel dat woon-werk verkeer elektrisch wordt afgelegd met de hybride….euhm voor de weekend ritjes zou een EV dan niet afdoende zijn?

De meeste geven gewoon de vakantierit als reden op, een andere categorie zijn mensen die constant op de baan zitten met een iets zwaardere voet (120-130km/u) waar ik dan wel weer begrip voor kan opbrengen.

Ik vermoed dat in België, hybrides als salariswagens ook op hun laatste benen lopen. Voor ons is het gedaan vanaf 2023 en maar goed ook. (privé is iets anders)
 
Als de statistieken (gemiddelde aantal km / dag) kloppen is rijden met een hybrid niet zo slecht. In de stad de korte ritjes elektrisch (verbetert luchtkwaliteit en herrie in stad) en op de snelweg (helaas nog) benzine.

Naarmate de batterijen goedkoper / sneller oplaadbaar en meer range hebben, gaan deze mensen met een volgende auto echt wel naar full electric. Ik vind dit best een acceptabele tussenoplossing in de transitie.
 
  • Like
Reactions: Pascal-R and Phil V
Als de statistieken (gemiddelde aantal km / dag) kloppen is rijden met een hybrid niet zo slecht. In de stad de korte ritjes elektrisch (verbetert luchtkwaliteit en herrie in stad) en op de snelweg (helaas nog) benzine.

Naarmate de batterijen goedkoper / sneller oplaadbaar en meer range hebben, gaan deze mensen met een volgende auto echt wel naar full electric. Ik vind dit best een acceptabele tussenoplossing in de transitie.
Nou een kennis van mij heeft een niet plug in hybride. Mijn erf afrijden gaat elektrisch maar zo gauw er gas gegeven wordt op de weg (in de wijk) slaat de motor al aan. Dus valt het voordeel echt tegen in mijn ogen.
 
1664617385769.png


Goh, 22u is nog zo een moment dat ik vind dat je de auto kan verplaatsen.

Ik wordt meer en meer voorstander van die trage laadpalen die max. 7kW leveren. Perfect om 's nachts te laden.
 
View attachment 858787

Goh, 22u is nog zo een moment dat ik vind dat je de auto kan verplaatsen.

Ik wordt meer en meer voorstander van die trage laadpalen die max. 7kW leveren. Perfect om 's nachts te laden.
Het 'design' is door je vier uur laadtijd te geven. Je 'boete' start dus na vier uur laden, niet vier uur nadat de wagen vol is. In mijn voorbeeldje dus om 2u 's nachts en ik ga er van uit dat we dat beiden geen moment vinden om de auto nog te verplaatsen 😉
 
Ik zie liever een reserving's model bij bijvoorbeeld een pretpark die geïllustreerd wordt in het volgende plaatje:


View attachment 849429

Enige wat ik dan in mijn app aangeef: Waar staat mijn auto geparkeerd, hoeveel kWh ik wil afnemen en wanneer ik vertrek.

Of we nemen allemaal een robottaxi :p
Moet Tesla wel even een nieuw feature lanceren: "laadklep altijd open"
 
  • Funny
Reactions: Maurice1