Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Laden in Italië is helaas verworden tot wachten in de coda

This site may earn commission on affiliate links.
Status
Not open for further replies.
Pffff, alle die horrorverhalen… Ik rijd al zes zomers naar zuid-europa en heb nog nooit hoeven te wachten bij een SuC. Idem in de afgelopen zes wintervakantie’s overigens… Wat me dit jaar wel weer opviel waren de lange wachtrijen bij de tankstations. Misschien heb ik geluk gehad de afgelopen zes jaar maar ik herken al die drama verhalen niet.
Horror was het echt niet. Alleen een voorteken. Nomen est omen.

En ja, tout Europa zit op de weg.
 
Pffff, alle die horrorverhalen… Ik rijd al zes zomers naar zuid-europa en heb nog nooit hoeven te wachten bij een SuC. Idem in de afgelopen zes wintervakantie’s overigens… Wat me dit jaar wel weer opviel waren de lange wachtrijen bij de tankstations. Misschien heb ik geluk gehad de afgelopen zes jaar maar ik herken al die drama verhalen niet.
Ik herken ze ook niet. Zowel niet tijdens trips naar Toscane als tijdens de wintersport. Mijn conclusie is dat dit enkel komt door het vermijden van de zwarte zaterdagen e.d. Ik realiseer me dat niet iedereen dat kan ivm schoolvakanties e.d. Maar Tesla kan moeilijk zoveel stalls plaatsen dat 10 min wachten nooit zal voorkomen als daarvan > 50% buiten de drukste dagen nauwelijks gebruikt worden. Persoonlijk ben ik zeer content met het Suc netwerk en ook met de constante uitbreidingen van zowel het aantal locaties als het aantal stalls per locatie.
 
Deze zomer had ik een tegenovergestelde ervaring: vlot en relaxt.

Vertrokken uit Mechelen met 90% SoC
Nancy: drie taxi’s
Egerkingen: twee S’en en een 3
Milaan: overnacht en niet geladen
Piacenza(!): een Belgische 3 die we ook in Milaan al hadden gezien, lekkere koffie in het hotel
Il Paluffo: Italiaanse 3 (eigenaars?)
Tarquinia: Zwitserse 3 op weg naar Sicilië, lekker eten in het hotel
Rome: niet geladen, vier nachten geslapen en voetbal beleefd
Grosseto: enkele 3’s, geshopt en geladen
Levanto: Niet geladen, zes nachten
Dorno: alleen, maar wat een trieste boel
Airolo: enkele 3’s
Nancy: weer taxi’s
Terug thuis met 5% SoC
 
Bij de kassa van het tankstation ook vaak wachtenden voor je en voor een onbemand tankstation moet je omrijden.

Ik rij 40k per jaar maar laad buiten vakanties nooit langs de weg, parkeren is tanken.

Compenseert die keer wachten (heb ik in de afgelopen jaren italië per tesla nog nooit gehad!) ruimschoots.
Dat klopt laatst keer met M3P en een ICE (met tankinhoud van 35L) samen op heenreis. Ik had 3 laadstops en de ICE zou 2 tankstops hebben. Afgesproken dat we samen de eerste 2 gingen doen en dat de noodzakelijk laatste voor mij door de inzittende van de ICE zou worden overgeslagen. Uiteindelijk 2x +/-5 min kunnen wachten bij een tankstation waar ze ook V3 hadden. Wist niet dat wachten op de vorige, tanken, afrekenen, wc en iets te eten halen langer duurde dan van 10 naar 70% bij een V3. Merk de laatste tijd ook als ik op reis ga dat ik bij een V3 echt aan het haasten ben. Meestal ben je van 10 naar 70% in minder dan 20min klaar. Staat er een rij bij de broodjeszaak en moet je nog even naar de wc dan zit je al over 70% heen.

A.s. donderdag naar Flachau en dan ga ik de drukte bij Oberhonnefeld, Karlsruhe, Zusmarshausen en Brunnthal eens aanschouwen.
 
Nee, om aan te geven dat wij moeten laden maar ICE's in de file bij het tankstation staan. Ongetwijfeld ludiek bedoeld maar helaas kantelt dit beeld nu wel. Oberhonnefeld zojuist 24 van de 40. Echter voor X en S verplicht stall sharing omdat de 3-berijders niet doorrijden naar achteren waar CCS-only laders staan. Voor de rest retedruk op de A3.
Juist daarom is een CCS upgrade voor een MS/MX ook een goede investering. Op de terugweg bij de Suc Hilden waren bijna alle V2 stalls bezet, ook door M3s, dus stall sharing. De V3 stalls waren op 1 of 2 na vrij, dan hang ik mijn MS daar gewoon aan met de CCS-adapter en ben binnen 15 min weer weg.
 
Juist daarom is een CCS upgrade voor een MS/MX ook een goede investering. Op de terugweg bij de Suc Hilden waren bijna alle V2 stalls bezet, ook door M3s, dus stall sharing. De V3 stalls waren op 1 of 2 na vrij, dan hang ik mijn MS daar gewoon aan met de CCS-adapter en ben binnen 15 min weer weg.
Binnen 15 minuten? Hoeveel heb je dan geladen? Een S100D 2018 laadt toch met max 120kW?
 
Ja. Overnacht in Egerkingen. Bij de SuC ja. Lost dat dan wel het probleem op Phil? Dacht het van niet.

Niemand staat graag in de rij te wachten. Alleen bijna niemand die het hier wenst toe te geven. En dan komen er dooddoeners als
. Eigen schuld. Wij rijdt er op een vrijdag door Italië?
. Neem toch CCS
. Komt zelden voor. Boek een overnachting
. Wat maakt wachten uit want je rijdt je toch in een file?
. Voor een tankstation sta je ook te wachten
. Je overdrijft en dramatiseert
. Ach. 10 minuten wachten en dan mag we weer 3 (!) uur heerlijk rijden in je Tesla.

Terwijl iedereen wel drukke SuC's probeert te vermijden, vraagt om aanpassing van de routeplanner en zenuwachtig tijdens het aanrijden op het icoontje zit te tikken en uit zijn vel springt als er iemand voorkruipt. Wie houdt hier nu wie voor de gek? Zoals gezegd, met de wintersport gaan we het merken.
6 keer gedurende 4 uur per jaar die perfect te vermijden zijn idd.
En dan nog. Er is hier al meer tijd verloren aan posten en lezen dan wat er op een gans jaar aan wachttijd aan de SuC gespendeerd wordt. Zoek een nuttige bezigheid ondertussen.
Boek je volgende bestemming, bereid in de browser je volgende uitstap voor, verken de streek waar je naar toe rijdt op internet... Kijk netflix, zet alle ramen open en start een karaoke sessie (ooit eens gedaan met de kinderen in een ICE in de file voor de Gotthard, zalig de reacties van de andere wagens: direct ambience in de file), socialize met anderen die aan het laden zijn...
Gebruik je fantasie.

Maak van je wachttijd geen verloren tijd. Maak er deel van je reis van.

Of als je echt een tienminutenwachttijdfobie hebt, blijf thuis. Je zal op je reis wel vaker eens 10 minuten moeten wachten (of ga je nooit naar een pretpark, toeristische attractie, restaurant...).
 
6 keer gedurende 4 uur per jaar die perfect te vermijden zijn idd.
En dan nog. Er is hier al meer tijd verloren aan posten en lezen dan wat er op een gans jaar aan wachttijd aan de SuC gespendeerd wordt. Zoek een nuttige bezigheid ondertussen.
Boek je volgende bestemming, bereid in de browser je volgende uitstap voor, verken de streek waar je naar toe rijdt op internet... Kijk netflix, zet alle ramen open en start een karaoke sessie (ooit eens gedaan met de kinderen in een ICE in de file voor de Gotthard, zalig de reacties van de andere wagens: direct ambience in de file), socialize met anderen die aan het laden zijn...
Gebruik je fantasie.

Maak van je wachttijd geen verloren tijd. Maak er deel van je reis van.

Of als je echt een tienminutenwachttijdfobie hebt, blijf thuis. Je zal op je reis wel vaker eens 10 minuten moeten wachten (of ga je nooit naar een pretpark, toeristische attractie, restaurant...).
Tsja. Of ik ben onduidelijk, ik ben jurist dus dat waag ik te betwijfelen, of men wenst mij niet te begrijpen. Het gaat mij niet om die lousy tien minuten maar om het principe daarachter: steeds meer Tesla’s op de weg en gebieden met een lage SuC-dichtheid. Maar goed, iedereen wacht hier graag dus men zal mij dan wel voor laten gaan de volgende keer. Dank daarvoor alvast! :)
 
Ik heb ook CCS upgrade. Heb begrepen dat bij delen van stall ALTiJD betekend dat je laden deelt en dus minder vermogen. Alleen de V3 laders hebben meer totaal vermogen en kan laden met twee auto’s sneller.
Mis ik hier iets?

Een voordeel van de CCS-upgrade is dat je nooit meer het vermogen hoeft te delen als er iemand anders aan het laden is bij een gekoppelde stall.
 
Tsja. Of ik ben onduidelijk, ik ben jurist dus dat waag ik te betwijfelen, of men wenst mij niet te begrijpen. Het gaat mij niet om die lousy tien minuten maar om het principe daarachter: steeds meer Tesla’s op de weg en gebieden met een lage SuC-dichtheid. Maar goed, iedereen wacht hier graag dus men zal mij dan wel voor laten gaan de volgende keer. Dank daarvoor alvast! :)
In Eurodisney moet je al bijna 30 jaar meer dan een uur wachten voor sommige attracties. Het wordt nu toch wel tijd dat ze de capaciteit uitbreiden.
Toch blijft iedereen er massaal naar toe trekken. Dat zijn niet allemaal mensen die graag wachten, maar mensen die de wachttijd er bij nemen omdat die voor hen niet opweegt tov het plezier.
 
In Eurodisney moet je al bijna 30 jaar meer dan een uur wachten voor sommige attracties. Het wordt nu toch wel tijd dat ze de capaciteit uitbreiden.
Toch blijft iedereen er massaal naar toe trekken. Dat zijn niet allemaal mensen die graag wachten, maar mensen die de wachttijd er bij nemen omdat die voor hen niet opweegt tov het plezier.
Nu vergelijk je appels met peren Phil. USP van Tesla is en was het snelladen. Dat strookt niet met wachttijden als je het mij vraagt. Maar goed, mss ben ik de enige die dat vind. Hetgeen ik wel waag te betwijfelen.
 
  • Like
Reactions: padapada
Maar 10 minuten kun je toch moeilijk ervaren als "storend" wachten, zeker niet bij een systeem dat nog maar in zijn kinderschoenen staat en waar voortdurend aan gewerkt wordt om het te verbeteren.
En "wat als we binnenkort 30 minuten moeten wachten?". Als... Als mijn tante Jean-Pierre heette was ze waarschijnlijk mijn nonkel.
Maak je vooral niet druk om de toekomst, die komt wel en als je dan 30 minuten moet wachten, dan is dat misschien nog wel het minst belangrijke op dat ogenblik. Als...
 
Ik heb soms een roze bril, maar superchargen vergelijken met een attractie bij Disney gaat me wel wat ver 😅

Capaciteit in Duitsland is de laatste jaren stevig uitgebreid. In de andere landen zal dit ook wel gebeuren. En zelfs dan nog ben je met het supercharter-netwerk vaak beter af dan bij de andere netwerken met vaak maar 4 laadpalen per locatie.
 
  • Like
Reactions: Mars2020 and Phil V
Status
Not open for further replies.