Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Left Lane Huggers on AP

This site may earn commission on affiliate links.
De vraag is of dat betekent dat je zo moet gaan rijden dat je anderen belemmert harder te rijden. Ik ga altijd aan de kant als iemand langs wil, al rijdt ie 200 km/u.

Dat denk ik betwist niemand. De vraag is, wat doe je als je niet (veilig) terug naar rechts kan? Versnel je dan boven de snelheidslimiet, of blijf je op je snelheid. Ikzelf blijf dan op de snelheidslimiet rijden. Hoffelijkheid in het verkeer stopt voor mij wanneer ik daarvoor de regels zou moeten overtreden.
 
Ik vind het van baan wisselen net correct verlopen. Het is niet omdat jij het strak op 2 keer knipperen kan, dat het ook goed is. De auto neemt correct de tijd om de omgeving in te schatten en voorzienbaar van rijstrook te wisselen.
Waarom moet de auto nog de tijd nemen? Die zit constant de omgeving te observeren. Ik zou verwachten dat de auto op elk moment weet waar ie veilig kan rijden. Dan is het vreemd dat ie eerst nog een aantal seconden moet nemen om te kijken of het wel kan. Hopelijk beter met de snellere FSD computer.
 
Dat denk ik betwist niemand. De vraag is, wat doe je als je niet (veilig) terug naar rechts kan? Versnel je dan boven de snelheidslimiet, of blijf je op je snelheid. Ikzelf blijf dan op de snelheidslimiet rijden. Hoffelijkheid in het verkeer stopt voor mij wanneer ik daarvoor de regels zou moeten overtreden.

Een beetje versnellen boven de maximum snelheid doe ik vaak wel, afhankelijk van de situatie, maar terecht als je ervoor kiest te blijven inhalen met de maximum snelheid (tenzij je dan naast degene blijft rijden en effectief niet meer inhaalt).
 
De vraag is of dat betekent dat je zo moet gaan rijden dat je anderen belemmert harder te rijden. Ik ga altijd aan de kant als iemand langs wil, al rijdt ie 200 km/u.
En (verkeers)regels worden altijd wel eens overtreden, ook door mij, ook door jou. Aan de handhaving van de regels kun je vaak zien hoe maatschappelijk geaccepteerd het overtreden van een bepaalde regel is. In Nederland mag je bijvoorbeeld niet je mistlicht aandoen met harde regen, maar ik zie geregeld auto’s die dat toch doen (bijv. uit België waar mistlicht bij regen juist wel de bedoeling is). Ik vermoed echter dat er maar weinig op gehandhaafd wordt; zal hooguit een opmerking of waarschuwing zijn. Verder zal het per persoon wat verschillen hoe strikt men vindt dat regels opgevolgd moeten worden. De een vindt +5 km/u acceptabel, de ander +15. Zelf rijd ik vaak harder op de snelweg, maar nooit binnen de bebouwde kom. Ook zal ik nooit door rood rijden, zelfs als het uitgestorven is.

Ik ben het hier principieel mee oneens: al overtreedt iedereen de regels, dan nog is dat geen vrijbrief om dat ook te doen. Het 'goedpraten' in de zin van alleen op de snelweg en niet in de bebouwde kom is ook geen argument. Als iedereen voor elke wet zijn eigen interpretatie gaat geven wordt het op zijn zachtst gezegd een zooitje...
 
Ik ben het hier principieel mee oneens: al overtreedt iedereen de regels, dan nog is dat geen vrijbrief om dat ook te doen. Het 'goedpraten' in de zin van alleen op de snelweg en niet in de bebouwde kom is ook geen argument. Als iedereen voor elke wet zijn eigen interpretatie gaat geven wordt het op zijn zachtst gezegd een zooitje...

Natuurlijk mag je ervoor kiezen om je heel strikt aan alle regels te houden (liever dat zelfs dan dat je ze allemaal aan je laars lapt), maar dat neemt niet weg dat er toch een verschil bestaat in de ernst van de overtredingen en hoe maatschappelijk geaccepteerd deze zijn.
Ik probeer zelf niet alleen op regels te letten, maar ook op mijn eigen morele kompas te varen. Dat betekent voor mij dat ik het geen probleem vind om in bepaalde omstandigheden harder dan de maximum snelheid te rijden op de snelweg (ook al overtreed ik daarmee een regel), maar dat ik het niet vind kunnen om voor de fun ergens heen te vliegen (ook al zou ik daarmee geen regels overtreden).
 
Dat denk ik betwist niemand. De vraag is, wat doe je als je niet (veilig) terug naar rechts kan? Versnel je dan boven de snelheidslimiet, of blijf je op je snelheid. Ikzelf blijf dan op de snelheidslimiet rijden. Hoffelijkheid in het verkeer stopt voor mij wanneer ik daarvoor de regels zou moeten overtreden.
Als er iemand achter mij aankomt en meteen begint te drukken, dan blijf ik heel zen met 124 km/u de auto naast me die 123 km/u rijdt inhalen. Houden ze netjes afstand dan wil ik wel er een paar km/u bijpinken voor een minuutje.
 
Interessant betoog, dank voor het inzicht.

Ik haal er een kernpunt uit: ‘het is verboden sneller verkeer te hinderen’.

De regel luidt daarentegen: je moet zoveel mogelijk de rechterbaan houden. Maar het is geen overtreding om met 120 op de linkerbaan een auto in te halen die 100 rijdt, ook al mag je 130 en komt er iemand met die snelheid aan, die daarna dus moet inhouden. Frustrerend is het natuurlijk wel.

Als er nog een baan rechts vrij is ben je fout als je niet naar rechts gaat.
Als je zo’n fouterik rechts gaat inhalen ben je ook fout. Het staat dan 1-1. Patstelling dus.

Tijd voor de oplossing!

Het is de kunst, meen ik, niet gefrustreerd te raken van andermans verkeersgedrag, of het nu wettelijk ok-gedrag is of niet. Die mindset gun ik iedereen. Mijzelf ook wel eens, overigens :rolleyes:

Ik reageer even op het volgende om misverstanden te voorkomen in het verkeer.
"Maar het is geen overtreding om met 120 op de linkerbaan een auto in te halen die 100 rijdt, ook al mag je 130 en komt er iemand met die snelheid aan, die daarna dus moet inhouden"
In Nederland mag je niet RECHTS inhalen. Het is een overtreding, kan beboet worden tot zelfs ontzegging rijbevoegdheid en is zelfs WEL verboden, behalve in de volgende uitzonderingsgevallen.
- in file,
- tram rechts inhalen,
- een auto die heeft voor gesorteerd om links af te slaan,
- vlak voor of op een rotonde,
- rechts rijden bij blokvorming (overigens geldt dit niet altijd. Als een auto links van jou aangeeft naar rechts te willen gaat de regel niet meer op) Dus blijven opletten. Veel mensen weten en begrijpen dit niet. Hierdoor ontstaan er vaak ongelukken. Bovendien is het sowieso gevaarlijk als degene links zich aan de maximum snelheid houdt en degene die rechts wilt inhalen niet.

Bovendien nog een andere opmerking. Mij gaat het niet om het volgen van regeltjes of wetjes, maar in het verkeer is het hebben van regels wel heel handig. Het zijn communicatiemiddelen tussen de verkeersdeelnemers. Deze communicatiemiddelen zorgen voor een mindere gevaarzetting. Derhalve is het voor iedereen wel handig.
Als mijnheer agent jou stopt omdat je rechts inhaalt op een druk moment en dat je daarbij jezelf en anderen in een groot risicopercentage brengt is wat mij betreft een boete of straf gerechtvaardigd. Niet leuk, maar misschien wel nodig om je in de toekomst wat meer inzicht te geven. Als mijnheer agent je op een provinciale weg waar er geen verkeer en goed uitzicht is voor anticiperen op mogelijk gevaar toch stopt omdat je 85 of 90 km/u rijdt, dan zijn er meerdere mogelijkheden. Agent heeft een rot humeur, hij moet targets halen of heeft zelf geen inzicht in de gronden en achterliggende redenen waarom wetgeving bestaat. Nederlandse wetgeving is over het algemeen gebasseerd op het principe redelijk- en billijkheid.
 
De enige oplossing is je niet zo opwinden over dit soort onbenulligheden. Alsof er niets belangrijkers is om je zorgen over te maken.
Ben ik niet met je eens. De gevaarzetting was dermate groot, dat ik het tijd vond voor een opmerking. Een ongeluk uit zo'n situatie met langdurig ziekenhuisbezoek of dodelijk afloop in jouw familie-, vrienden- of kennissenkring zal jou zelf eens gebeuren!

Daarnaast heb ik jaren motor gereden en zelfs een paar keer in een F1- bolide mogen rondrijden op circuits, terwijl er anderen ook reden. Dan ga je toch anders naar verkeer op de openbare weg kijken. Ik rij stevig door, maar op plekken waar snelheidsbeperkingen gelden, denk ik.....die staan er niet voor niets. Meestal omdat er op die plekken meerdere keren ernstige ongelukken zijn gebeurd. Nooit een rare gezien, behalve dan soms overdreven algemene 130 of 120 km/u snelheidsborden
 
Natuurlijk mag je ervoor kiezen om je heel strikt aan alle regels te houden (liever dat zelfs dan dat je ze allemaal aan je laars lapt), maar dat neemt niet weg dat er toch een verschil bestaat in de ernst van de overtredingen en hoe maatschappelijk geaccepteerd deze zijn.
Ik probeer zelf niet alleen op regels te letten, maar ook op mijn eigen morele kompas te varen. Dat betekent voor mij dat ik het geen probleem vind om in bepaalde omstandigheden harder dan de maximum snelheid te rijden op de snelweg (ook al overtreed ik daarmee een regel), maar dat ik het niet vind kunnen om voor de fun ergens heen te vliegen (ook al zou ik daarmee geen regels overtreden).

Ik heb blijkbaar wel wat los gemakt. Leuke reacties. Dank daarvoor aan iedereen.

Nogmaals even.............mij gaat het niet om het (strikt) volgen van regels of maatschappelijke acceptatie van regels of de morele kompas (hoe goed dat ook is).........Het gaat mij om de achterliggende gedachten en motivaties van verkeersregels. Namelijk een goede communicatie tussen verkeersdeelnemers welk allemaal andere achtergronden, opvoedingen en gedragingen hebben en waarbij je respect voor elkaars leven hebt.
In dat kader vind ik ook dat een oude man of een jonge vrouw die zich heel strikt aan de regels houden net zo'n groot gevaar dan 2 criminelen die op de smalle linkerrijstrook met 200 km/u over een 3 stroken rijbaan voor een richting rijden waar 100 km/u geoorloofd is. Bij al die mensen moet de rijbevoegdheid worden afgenomen, want zij zijn tevens een gevaar voor anderen. Dus ook voor u en mij. En wat betreft de collega TM3 rijder? Een inzichtelijk woordje zou voor hem geen kwaad kunnen.
 
Ben ik niet met je eens. De gevaarzetting was dermate groot, dat ik het tijd vond voor een opmerking. Een ongeluk uit zo'n situatie met langdurig ziekenhuisbezoek of dodelijk afloop in jouw familie-, vrienden- of kennissenkring zal jou zelf eens gebeuren!

Daarnaast heb ik jaren motor gereden en zelfs een paar keer in een F1- bolide mogen rondrijden op circuits, terwijl er anderen ook reden. Dan ga je toch anders naar verkeer op de openbare weg kijken. Ik rij stevig door, maar op plekken waar snelheidsbeperkingen gelden, denk ik.....die staan er niet voor niets. Meestal omdat er op die plekken meerdere keren ernstige ongelukken zijn gebeurd. Nooit een rare gezien, behalve dan soms overdreven algemene 130 of 120 km/u snelheidsborden

In welk kader heb jij in F1 wagens gereden?
 
Als er iemand achter mij aankomt en meteen begint te drukken, dan blijf ik heel zen met 124 km/u de auto naast me die 123 km/u rijdt inhalen. Houden ze netjes afstand dan wil ik wel er een paar km/u bijpinken voor een minuutje.
Ik weet niet of dat verstandig en veilg is in elke situatie. Ik heb wel eens mee gemaakt in mijn vorige auto dat ze dan op het moment dat kan rechts inhalen, vlak voor je gaan rijden en plotseling in de remmen gaan. Totdat je een leren jack van een motorclub laat zien. Dan zijn ze meteen vertrokken. Maar is dat de bedoeling?......Nee, natuurlijk niet, maar werkt wel helaas.

Nog even. Heb jij een zwarte M3 met kenteken XT-!!!-X, ha, ha, ha?
 
Last edited:
Waarom moet de auto nog de tijd nemen? Die zit constant de omgeving te observeren. Ik zou verwachten dat de auto op elk moment weet waar ie veilig kan rijden. Dan is het vreemd dat ie eerst nog een aantal seconden moet nemen om te kijken of het wel kan. Hopelijk beter met de snellere FSD computer.
De auto doet het perfect. Het is de mensen in de andere auto's die je de tijd moet geven om te observeren, te plannen en te anticiperen. Ja, het kan ook zonder richting aangeven en de meeste pogingen om iemand af te snijden gaan wel goed, maar elke dag verdienen bergers, wageninspecteurs en hulpdiensten de kost om betrokkenen van een mad max actie af te slepen. En de rest maar van huilie doen omdat ze in de file staan.

Ik heb al enkele keren gehad dat mijn Tesla netjes zijn rijstrookwissel aankondigt en rustig uitvoert, en een malloot zich verkijkt en zich in een gat wil wringen. Dan gaan alle rooie lampjes en toeters aan op het display, en corrigeert autopilot, maar waarom? Omdat een lullo met 2 ton aan +100km het een goed idee vond om ff te gaan racen. Het kan aan mij liggen, maar ik vind dat absoluut niet normaal. Ik sta er soms van te kijken hoe allerhande arbo- en veiligheidsvoorschriften collectief vergeten worden als Nederlanders in een auto kruipen. Bij Belgen gebeurt dat niet, daar kennen ze zelfs geen arbo-wetgeving...
 
Ik weet niet of dat verstandig en veilg is in elke situatie. Ik heb wel eens mee gemaakt in mijn vorige auto dat ze dan op het moment dat kan rechts inhalen, vlak voor je gaan rijden en plotseling in de remmen gaan.
Ik had vorig jaar zo een malloot in een Renault monovolume die op de A2 witheet stond omdat ik 105km/u reed op het linkervak en op het middenvak een Mercedes maar geen snelheid kon kiezen... Dan ging ik erover, en toen ie dan merkte dat ie werd ingehaald, gaf ie gas bij, maar niet genoeg dat ik er terug achter kon invoegen. Moet ik dan het probleem oplossen hoewel ik al 5 boven de limiet rijdt?

Nu, Renault rijder was blijkbaar wel gehaast, maar niet zo gehaast want probeerde me twee keer sterk af te remmen, maar autopilot reageert daar netjes op en ik was compleet zen dus alle agressie voor niks.
 
Ik had vorig jaar zo een malloot in een Renault monovolume die op de A2 witheet stond omdat ik 105km/u reed op het linkervak en op het middenvak een Mercedes maar geen snelheid kon kiezen... Dan ging ik erover, en toen ie dan merkte dat ie werd ingehaald, gaf ie gas bij, maar niet genoeg dat ik er terug achter kon invoegen. Moet ik dan het probleem oplossen hoewel ik al 5 boven de limiet rijdt?

Nu, Renault rijder was blijkbaar wel gehaast, maar niet zo gehaast want probeerde me twee keer sterk af te remmen, maar autopilot reageert daar netjes op en ik was compleet zen dus alle agressie voor niks.

Voor dat gedrag hebben we tegenwoordig een knopje op het scherm. ;)
 
Het gaat mij om de achterliggende gedachten en motivaties van verkeersregels. Namelijk een goede communicatie tussen verkeersdeelnemers welk allemaal andere achtergronden, opvoedingen en gedragingen hebben en waarbij je respect voor elkaars leven hebt.
In dat kader vind ik ook dat een oude man of een jonge vrouw die zich heel strikt aan de regels houden net zo'n groot gevaar dan 2 criminelen die op de smalle linkerrijstrook met 200 km/u over een 3 stroken rijbaan voor een richting rijden waar 100 km/u geoorloofd is.
Deze begrijp ik niet. Een oudere man of jonge vrouw die zich heel strikt aan de regels houdt is goed bezig. Ze houden zich nl. strikt aan de afgesproken afspraken om een goede communicatie tussen verkeersdeelnemers te voorzien. Degene die aan 140 voorbij wil en gaat bumperkleven is gewoon niet goed bezig.

En al die zever over uitlokking is dikke zever: bij het behalen van je rijbewijs heb je goed geleerd wat de regels waren. Het is dan ook maar de vraag of je psychologisch geschikt bent om 2 ton metaal te besturen als je je laat uitlokken in het verkeer. Bekijk maar eens hoe goed het excuus uitlokken werkt voor een agent die zich uitgelokt voelt en onterecht zijn wapen gebruikt, een buitenwipper die zich uitgelokt voelt en een bezoeker een mep verkoopt, of... een automobilist die zich uitgelokt voelt en daarom een verkeersovertreding begaat...
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Als er iemand achter mij aankomt en meteen begint te drukken, dan blijf ik heel zen met 124 km/u de auto naast me die 123 km/u rijdt inhalen. Houden ze netjes afstand dan wil ik wel er een paar km/u bijpinken voor een minuutje.
Ik had vorig jaar zo een malloot in een Renault monovolume die op de A2 witheet stond omdat ik 105km/u reed op het linkervak en op het middenvak een Mercedes maar geen snelheid kon kiezen... Dan ging ik erover, en toen ie dan merkte dat ie werd ingehaald, gaf ie gas bij, maar niet genoeg dat ik er terug achter kon invoegen. Moet ik dan het probleem oplossen hoewel ik al 5 boven de limiet rijdt?

Nu, Renault rijder was blijkbaar wel gehaast, maar niet zo gehaast want probeerde me twee keer sterk af te remmen, maar autopilot reageert daar netjes op en ik was compleet zen dus alle agressie voor niks.
In zo'n situatie druk ik in mijn M3 even een millimeter het acceleratiepedaal in. Binnen een seconde op de 130 en ga dan zelf naar rechts. De gehaasten weten dan niet meer hoe ze met een open mond verbaasd moeten kijken.
 
Deze begrijp ik niet. Een oudere man of jonge vrouw die zich heel strikt aan de regels houdt is goed bezig. Ze houden zich nl. strikt aan de afgesproken afspraken om een goede communicatie tussen verkeersdeelnemers te voorzien. Degene die aan 140 voorbij wil en gaat bumperkleven is gewoon niet goed bezig.

En al die zever over uitlokking is dikke zever: bij het behalen van je rijbewijs heb je goed geleerd wat de regels waren. Het is dan ook maar de vraag of je psychologisch geschikt bent om 2 ton metaal te besturen als je je laat uitlokken in het verkeer. Bekijk maar eens hoe goed het excuus uitlokken werkt voor een agent die zich uitgelokt voelt en onterecht zijn wapen gebruikt, een buitenwipper die zich uitgelokt voelt en een bezoeker een mep verkoopt, of... een automobilist die zich uitgelokt voelt en daarom een verkeersovertreding begaat...

Er zijn situaties waar 100 de strikte norm is, maar als 95 % van alle verkeersdeelnemers 110 rijden of zelfs 120, dan anticipeer je niet op het overige verkeer, vorm je een gevaar... hoe de communicatiemiddelen ook zijn. In die zin bedoelde ik mijn uitspraak.

Verder merk ik dat 150 jaar gescheiden wonen toch andere woorden en begrippen voortbrengt. Wat betekenen de woorden zever en buitenwipper?