Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Left Lane Huggers on AP

This site may earn commission on affiliate links.
Vanmiddag met mijn Model 3 tussen Woerden en Gouda. Een heel eind voor mij zag ik diverse auto's een andere auto rechts inhalen. Met een snelheid van 125 km/u, waar 130 is geoorloofd. (Normale snelheid in de praktijk op die linkerstrook is 140 tot 150 km/u). Levensgevaarlijk, omdat er nogal veel verkeer was op de rechter rijstroken.
Ook een andere auto die achter mij reed had het gezien en wilde daarom mij rechts inhalen. Met 140 km!!!!!!!!!!

Ik was daar op zijn minst niet blij mee. Ik gaf wat extra gas en kwam al heel snel achter de bewuste auto te rijden.
Maar Mijnheer Model 3 rijder nog steeds lekker op de meest linkerbaan met een snelheid van 125 km/u. Al pratende tegen de medepassagiers.
Een bestuurder van een zwarte Model 3 met kenteken XT-!!!-X. Ik gaf lichtsignalen en uiteindelijk ging mijnheer met een gangetje van 120 km/u naar rechts. Zag toen dat hij de autopilot aan had staan, want hij zwaaide met de handen naar zijn medepassagiers.
Ik gaf nog wat extra gas om de andere gevaarlijke situatie op te heffen. De auto die mij nog steeds rechts wilde inhalen. En ging derhalve naar de 155 km/u.

Ik hoop dat degene die in de zwarte Model 3 reed dit bericht leest en dan beseft dat hij levensgevaarlijk bezig was.
Dit type autorijder is niet alleen een gevaar voor zichzelf, maar ook voor andere weggebruikers en zelfs voor Tesla.

Dus besef wel wat je doet XT-!!!-X
 
Last edited:
Op dat weggedeelte zijn er trouwens ook gekken die op de bewuste linkerrijstrook in file 170 - 190 km/u rijden. Ziet u het al gebeuren????????? Als de eerste moet remmen naar 120 km/u??????????????? Gelukkig vliegen de auto's niet zo gauw meer in de brand...........................................Ik heb het zien gebeuren..vier auto's op elkaar, in de fik en niemand die er meer uit kon. Levend verbrand. Ook niemand die nog kon helpen! Maar doden vallen er zeker door dit soort dom rijgedrag. Excuses voor de frustraties
 
Wat is er levensgevaarlijk aan 125 rijden, ook op het linkervak?

Ja, dergelijk, maar het gevaar komt echt wel van het volk dat 140+ wil rijden.

Het domme rijgedrag is echt wel 170+ rijden...
In Nederland is het te doen gebruikelijk om 130 te rijden, daar waar 130 geoorloofd is. Dat zijn de verkeersgebruiken/-regels. Als je minder dan het maximum wilt rijden is prima, maar dan moet je het wel doen in de meest rechterrijstrook welk beschikbaar is. Het is bij wet verboden om sneller verkeer te hinderen. En daarom dienen de linker rijstroken vrij gehouden te worden. Dat gold in dit geval ook. De man had makkelijk een paar rijstroken naar rechts gekund. Hij lokte illegaal gedrag uit. Dat mag niet! Want de gevaarzetting is dan enorm groot.
Op wegen in Nederland waar bij voorbeeld 100 gereden mag worden, dient er dan ook rond de 100 gereden te worden. En geen < 80, zelfs niet op de meest rechter rijstrook. En zo maar door.... Maar er zijn stukken weg (ik neem aan ook in België) waar er eerder 150 gereden wordt. Bij voorbeeld op wegen met 4 tot 5 rijstroken voor één richting. Dat is in dit geval de situatie ter plekke. 150 km/u mag niet maar de situatie en inrichting van de weg lokt dat uit. En waarom wordt er niet harder gehandhaafd. Omdat iedereen er economisch belang bij heeft.

Een ander soortgelijke situatie........ Op wegen met 4 of 5 rijstroken één richting op waar 130 gereden mag worden, dat een oude man of jonge vrouw de rechterrijstrook angst hebben. Dus ondanks dat alle rijstroken rechts vrij zijn toch nog tientallen kilometers achter elkaar op rijstrook 3 of 4 blijven rijden met een slakkengangetje van 100 km/u. En dat al het andere verkeer wat zich aan de gebruikelijke wettelijke verkeersregels houdt vaak verplicht wordt om met 130 km/u rechts in te halen omdat er gelijktijdig ook al links ingehaald wordt. Is dat normaal?
Toch ook niet in België?
 
Last edited:
In Nederland is het te doen gebruikelijk om 130 te rijden, daar waar 130 geoorloofd is. Dat zijn de verkeersgebruiken/-regels. Als je minder dan het maximum wilt rijden is prima, maar dan moet je het wel doen in de meest rechterrijstrook welk beschikbaar is. Het is bij wet verboden om sneller verkeer te hinderen. En daarom dienen de linker rijstroken vrij gehouden te worden. Dat gold in dit geval ook. De man had makkelijk een paar rijstroken naar rechts gekund. Hij lokte illegaal gedrag uit. Dat mag niet! Want de gevaarzetting is dan enorm groot.
Op wegen in Nederland waar bij voorbeeld 100 gereden mag worden, dient er dan ook rond de 100 gereden te worden. En geen < 80, zelfs niet op de meest rechter rijstrook. En zo maar door.... Maar er zijn stukken weg (ik neem aan ook in België) waar er eerder 150 gereden wordt. Bij voorbeeld op wegen met 4 tot 5 rijstroken voor één richting. Dat is in dit geval de situatie ter plekke. 150 km/u mag niet maar de situatie en inrichting van de weg lokt dat uit. En waarom wordt er niet harder gehandhaafd. Omdat iedereen er economisch belang bij heeft.

Een ander soortgelijke situatie........ Op wegen met 4 of 5 rijstroken één richting op waar 130 gereden mag worden, dat een oude man of jonge vrouw de rechterrijstrook angst hebben. Dus ondanks dat alle rijstroken rechts vrij zijn toch nog tientallen kilometers achter elkaar op rijstrook 3 of 4 blijven rijden met een slakkengangetje van 100 km/u. En dat al het andere verkeer wat zich aan de gebruikelijke wettelijke verkeersregels houdt vaak verplicht wordt om met 130 km/u rechts in te halen omdat er gelijktijdig ook al links ingehaald wordt. Is dat normaal?
Toch ook niet in België?

Interessant betoog, dank voor het inzicht.

Ik haal er een kernpunt uit: ‘het is verboden sneller verkeer te hinderen’.

De regel luidt daarentegen: je moet zoveel mogelijk de rechterbaan houden. Maar het is geen overtreding om met 120 op de linkerbaan een auto in te halen die 100 rijdt, ook al mag je 130 en komt er iemand met die snelheid aan, die daarna dus moet inhouden. Frustrerend is het natuurlijk wel.

Als er nog een baan rechts vrij is ben je fout als je niet naar rechts gaat.
Als je zo’n fouterik rechts gaat inhalen ben je ook fout. Het staat dan 1-1. Patstelling dus.

Tijd voor de oplossing!

Het is de kunst, meen ik, niet gefrustreerd te raken van andermans verkeersgedrag, of het nu wettelijk ok-gedrag is of niet. Die mindset gun ik iedereen. Mijzelf ook wel eens, overigens :rolleyes:
 
De enige echte oplossing is natuurlijk dat AP zelf naar rechts schuift na een inhaal actie... Maar dat zie ik ondanks alle FSD fanfare de komende jaren nog niet gebeuren.

Nou ja zeg, de enige echte oplossing is dat je als bestuurder zelf nadenkt, naar de rechterbaan gaat en je houdt aan de verkeersregels en dus ook aan de maximumsnelheid.
 
Je ziet dat AP daar blijkbaar de Amerikaanse verkeersregels volgt (Keep your Lane). Dat wordt nog wat... Amerkanen begrijpen de Nederlandse verkeersregel van rechts houden gewoon echt niet.

Dus inderdaad dient de bestuurder zich gewoon aan de wet te houden, en dus zelf naar rechts te gaan.
 
Ik begrijp wel wat je zegt. Ik rijd zelf 90% van de tijd op AP, maar ik vind AP best wel truttig rijden. Vaak zat dat ik zelf nog even 'gas' bij geef om op snelheid te komen. Sowieso rijd ik altijd 140 a 150 op AP.

Hoewel 130 op sommige snelwegen de vmax is rijd ik graag lekker door. Prima als je wat langer wil rijden, maar ik ben het met de TS eens, blijf dan lekker rechts.
 
Inderdaad: aan delen van het "gedrag" van de SW kun je de amerikaanse herkomst herkennen. Van baan wisselen met een tempo als een slak bij gebruik van de EAP bv.
Ik vind het van baan wisselen net correct verlopen. Het is niet omdat jij het strak op 2 keer knipperen kan, dat het ook goed is. De auto neemt correct de tijd om de omgeving in te schatten en voorzienbaar van rijstrook te wisselen.
 
Hoewel 130 op sommige snelwegen de vmax is rijd ik graag lekker door. Prima als je wat langer wil rijden, maar ik ben het met de TS eens, blijf dan lekker rechts.
En ik rij vmax+marge, dus 134 km/u. Als ik daardoor links moet rijden om iemand in te halen, dan zal ik dat ook doen. Ik ga niet onnodig traag rijden, maar met AP die me het rijden uit handen neemt ga ik niet achter elke berm en heg turen om dan zelf op de rem te gaan, naast de occasionele phantom brake.

Vroeger reed ik ook hard door hoor, maar met AP en de verbruikskarakteristiek van een EV op een snelweg is vMax hard genoeg. Vorig jaar per toeval de kans gekregen om onder ideale omstandigheden het verschil te testen, en op 100km scheelt het dus 9 minuten. Ik verlies meer tijd op de pot, en de near misses omdat ik al bumperklevend en rechts inhalend mijn snelheid wou aanhouden zijn verdwenen.

En ja, soms heb ik dan een frusto die dan achter me komt bumperkleven omdat ik vMax+marge doe en ze op het 2e vak hun snelheid niet perfect aanhouden (genoeg mensen die gas bijgeven als ze iemand in hun linkerspiegel zien opdoemen) maar aan vMax+marge heb ik daar geen sikkepit begrip voor.

Bij trajectcontroles vallen die bumperklevers overigens allemaal weg. ¯\_(ツ)_/¯
 
Ja, dat dacht je. Ik rij iedere dag (als ik naar kantoor of Schiphol ga) op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam, maar er zijn er zat die veel harder dan Vmax rijden. Meestal met buitenlands kenteken. ;) Die krijgen nog een aardige verrassing thuis na die rit.

Ik rij zelf meestal in de rechterbaan, of de op-een-na rechterbaan op de cruisecontrol. Wel zo rustig, en het scheelt daar echt helemaal niets.
 
Beetje rare discussie, wellicht typisch Nederlands. vMax is vMax, we gaan toch niet opzettelijk overtredingen begaan? Dan is het einde zoek: er komt niets aan, dus kan ik ook wel door rood rijden ... enz enz.

Mijn hoop is dat met AP/EAP/FSD het rijden *veiliger* wordt. En dat begint met het respecteren van de verkeersregels.

Als FSD auto's zicht *niet* aan de verkeersregels houden wordt het heel interessant voor de verzekering....
 
Beetje rare discussie, wellicht typisch Nederlands. vMax is vMax, we gaan toch niet opzettelijk overtredingen begaan? Dan is het einde zoek: er komt niets aan, dus kan ik ook wel door rood rijden ... enz enz.

De vraag is of dat betekent dat je zo moet gaan rijden dat je anderen belemmert harder te rijden. Ik ga altijd aan de kant als iemand langs wil, al rijdt ie 200 km/u.
En (verkeers)regels worden altijd wel eens overtreden, ook door mij, ook door jou. Aan de handhaving van de regels kun je vaak zien hoe maatschappelijk geaccepteerd het overtreden van een bepaalde regel is. In Nederland mag je bijvoorbeeld niet je mistlicht aandoen met harde regen, maar ik zie geregeld auto’s die dat toch doen (bijv. uit België waar mistlicht bij regen juist wel de bedoeling is). Ik vermoed echter dat er maar weinig op gehandhaafd wordt; zal hooguit een opmerking of waarschuwing zijn. Verder zal het per persoon wat verschillen hoe strikt men vindt dat regels opgevolgd moeten worden. De een vindt +5 km/u acceptabel, de ander +15. Zelf rijd ik vaak harder op de snelweg, maar nooit binnen de bebouwde kom. Ook zal ik nooit door rood rijden, zelfs als het uitgestorven is.
 
  • Like
Reactions: Geendiesel