Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Left Lane Huggers on AP

This site may earn commission on affiliate links.
In Duitsland zijn die consequenties voor de Duitsers overigens veel zwaarder dan je denkt als je te hard rijdt (>130 km/h) want de verzekering betaalt in zo een geval niet uit. Ook niet als je harder dan 130 km/h mag. Dus het klinkt wel spannend, 250 km/h rijden in een auto met Duits kenteken, maar het wordt pas echt spannend in het geval van een ongeval met die snelheid.

Kleine nuance: Alleen als aantoonbaar de snelheid een factor in het ongeval is. Maar dat is natuurlijk wel vaak het geval volgens de verzekeringen. Al kun je je daar weer voor verzekeren. Maar je zult wel eerder de schuld krijgen van het ongeluk net als met niet op de juiste banden rijden m.b.t. de weersomstandigheden.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: wooter and MLKRMR
Jij schrijft: "gaf hij aan dat dit idd eerder regel dan uitzondering is inmiddels.". Ik vroeg me af waar je met *dit* naar refereerde vandaar "Rechts inhalen?".

Uiteraard niet want het enige dat ik in de discussie aan slingerde, daarin gaf ik alleen aan dat ze in DE, nog meer dan in NL inmiddels, op de middenbaan en op de linkerbaan blijven plakken.

Jij maakt er ineens van rechts inhalen etc. en weer anderen maken er ineens van dat ik links plakken zou vergoeilijken.:confused:
 
daarin gaf ik alleen aan dat ze in DE, nog meer dan in NL inmiddels, op de middenbaan en op de linkerbaan blijven plakken.

Zeker, de Duitsers maken minder rijbaan wijzigingen. Ik vind alleen niet dat ze blijven "plakken". Waar voor mij plakken inhoud niet naar rechts gaan om ruimte te maken voor achteropkomend sneller verkeer welke niet verder naar links kan terwijl er rechts voldoende ruimte is om langdurig de snelheid aan te houden die men aanhoud.

Het plakken zoals je hier ziet op b.v. de A4 waar men links 100 rijd met op de 2e en 3e baan alle ruimte buiten de spits dat is plakken.

Plakken is niet dat iemand 100 rijd terwijl de max 130 is en er rechts door vrachtwagens 90 wordt gereden en iemand dus naar rechts zou moeten tussen de vrachtwagens om ook nog eens langzamer te moeten rijden omdat iemand achterop graag 130 wil rijden.
 
  • Like
Reactions: nervus
Zeker, de Duitsers maken minder rijbaan wijzigingen. Ik vind alleen niet dat ze blijven "plakken". Waar voor mij plakken inhoud niet naar rechts gaan om ruimte te maken voor achteropkomend sneller verkeer welke niet verder naar links kan terwijl er rechts voldoende ruimte is om langdurig de snelheid aan te houden die men aanhoud.

Het plakken zoals je hier ziet op b.v. de A4 waar men links 100 rijd met op de 2e en 3e baan alle ruimte buiten de spits dat is plakken.

Plakken is niet dat iemand 100 rijd terwijl de max 130 is en er rechts door vrachtwagens 90 wordt gereden en iemand dus naar rechts zou moeten tussen de vrachtwagens om ook nog eens langzamer te moeten rijden omdat iemand achterop graag 130 wil rijden.

In DE blijven ze dan idd op de middenbaan ook op zondag als er vrijwel geen vrachtwagens rijden en de rechterbaan leeg is voor zover als je kunt kijken. Als jij dat prettig vindt prima.
 
En ik vrees dat je volledig gelijk hebt hierin. Je kunt je niet beroepen op 'de rest reed ook te hard'. Dat is het probleem van de rest. En terecht overigens. Het is een keuze om te hard te rijden, en daar kunnen dus consequenties aan zitten. Redelijkheid en billijkheid heeft hier helemaal niets mee te maken.

In Duitsland zijn die consequenties voor de Duitsers overigens veel zwaarder dan je denkt als je te hard rijdt (>130 km/h) want de verzekering betaalt in zo een geval niet uit. Ook niet als je harder dan 130 km/h mag. Dus het klinkt wel spannend, 250 km/h rijden in een auto met Duits kenteken, maar het wordt pas echt spannend in het geval van een ongeval met die snelheid.

Er geldt een verzwaarde aansprakelijkheid in dat geval. Dat geldt ook voor niet Duits-ingezetenen.

Als je allrisk verzekerd bent kan dat je no claim kosten, maar de verzekering dient gewoon uit te betalen hoor. Dat zou ook wat zijn als dat niet zo is.
 
  • Informative
Reactions: MLKRMR
Er geldt geen verzwaarde aansprakelijkheid voor ons hoor, wijs maar aan in onze polis. En ja, verzekeringen betalen uit aan de tegenpartij en verhalen het vervolgens op de veroorzaker. Grote kans dat dat de hardrijder is, er is sprake van omgekeerde bewijslast. Ik denk niet dat je voldoende geïnformeerd bent in dezen.

Uit 2013: Duitse rechter laat onschuldige hardrijder schadekosten meebetalen

De verzwaarde aansprakelijkheid volgt uit de Duitse wet en jurisprudentie en natuurlijk nooit uit je polis.
 
  • Like
Reactions: ramonneke
Er geldt geen verzwaarde aansprakelijkheid voor ons hoor, wijs maar aan in onze polis. En ja, verzekeringen betalen uit aan de tegenpartij en verhalen het vervolgens op de veroorzaker. Grote kans dat dat de hardrijder is, er is sprake van omgekeerde bewijslast. Ik denk niet dat je voldoende geïnformeerd bent in dezen.

Uit 2013: Duitse rechter laat onschuldige hardrijder schadekosten meebetalen

Juist uit die uitspraak volgt eens temeer dat het helemaal los staat van je verzekeringspolis, maar gewoon voor iedere verkeersdeelnemer in Duitsland geldt.
 
En juist uit die uitspraak volgt dat jouw verzekering dat gewoon betaalt! Vergelijkbaar met als je in Nederland een zwakke verkeersdeelnemer raakt.

Het is in de Duitse polissen uitgezonderd tenzij je jezelf er extra voor verzekerd.
 
En juist uit die uitspraak volgt dat jouw verzekering dat gewoon betaalt! Vergelijkbaar met als je in Nederland een zwakke verkeersdeelnemer raakt.

Het is in de Duitse polissen uitgezonderd tenzij je jezelf er extra voor verzekerd.

Een algemene uitsluiting daarvan is onmogelijk vanwege de mogelijke consequenties voor derden.

Hoe dan ook geldt dat de verhoogde aansprakelijkheid waar jouw link over gaat voor iedere verkeersdeelnemer in Duitsland geldt.