Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Leveringen Model Y RWD Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Thank you for the response.
Hmmm, Tesla still keeps surprising me. Why calling my car a 2023 model year (Tesla VIN decoder) while using the old parts from model year 2022..
I'm a huge fan of USS so sure, thats a good thing. But what will this say about the rest of the car..
Still hoping for the best. You never know with Tesla
577 for me. No idea about USS. Didn't get a notification yet and forgot to ask. Delivery planned on 5 Dec.
 
anderhalve week geleden is mijn order geplaatst (blauw, zwart, 19", trekhaak af fabriek, EAP achteraf via update). Gisteren contact gehad met service center, nog geen VIN registratie (zou ook gek zijn zo kort na bestelling in vergelijking met jullie). Wel kans dat er voldoende modellen op de boot staan dat er nog geleverd kan worden einde jaar. Echter is dat met geen mogelijkheid exact te vermelden. Werd aangeraden af en toe eens te bellen. Betreft leasemij, dus geen RN nummer inzichtelijk voor mij.
 
anderhalve week geleden is mijn order geplaatst (blauw, zwart, 19", trekhaak af fabriek, EAP achteraf via update). Gisteren contact gehad met service center, nog geen VIN registratie (zou ook gek zijn zo kort na bestelling in vergelijking met jullie). Wel kans dat er voldoende modellen op de boot staan dat er nog geleverd kan worden einde jaar. Echter is dat met geen mogelijkheid exact te vermelden. Werd aangeraden af en toe eens te bellen. Betreft leasemij, dus geen RN nummer inzichtelijk voor mij.
Bellen heeft m.i. geen zin, het proces zal er niet door versneld worden (als "te veel mensen te vaak" gaan bellen verwacht ik eerder een vertraging)

Bellen of bij een vestiging langs gaan heeft eventueel wel zin als je snel een Tesla wilt en desnoods de configuratie wilt aanpassen obv (snelle) beschikbaarheid. Soms kun je direct leverbaar ook op de Tesla-site vinden.

Moment van bestellen zegt lang niet altijd iets over moment van daadwerkelijk leveren. Grote kans dat ik bv een vandaag bestelde MY (gangbare configuratie) eerder geleverd krijg dan een forum genoot welke (een andere configuratie) rond de zomer heeft besteld. In 2019 was mijn levertijd korter dan een maand terwijl anderen 2 jaar daarvoor dezelfde auto besteld hadden. Productie is leidend, moet ook wel als je ca. 5k auto's per week uit een fabriek laat rollen. Er wordt wel eens onderschat wat daar bij komt kijken (zowel qua aanlevering materialen alsmede afvoer complete auto's)
 
Looking at Tesla websites of other EU countries, it could be that we also get some RWD MY as 'snel leverbaar' once the regular deliveries start at the end of this month. So if someone is happy with those configurations, he/she could be lucky and get their cars even before the folks who ordered in August/Sep/Oct.
 
A question. If RWD is available in France and is being sold at a cheaper price, then NL (Inventory | Tesla) then how much would it cost to buy it there and then import it to NL? I believe BPM is zero for electric cars so are there any other taxes/charges involved? Thanks!
The price in France is not cheaper than in NL in my opinion, because the site published the price included local subsidy (-3500 EUR) from France;
Offcourse if you buy this car for export to NL, you don't have the right to apply for this subsidy.
 
  • Like
Reactions: mr_nederland
In China pricedrop van ca. 10%. In Duitsland betaalt Tesla het deel van de misgelopen subsidie, indien in 2022 bestelde auto in 2023 geleverd wordt.

Hoe hoog schatten jullie de kans in, dat de MY RWD (white) in Nederland per 1 januari 2023 een prijsverlaging krijgt van 10 % om extra omzet te maken ( valt dan iets onder de subidiegrens van €45.000).
 
In China pricedrop van ca. 10%. In Duitsland betaalt Tesla het deel van de misgelopen subsidie, indien in 2022 bestelde auto in 2023 geleverd wordt.

Hoe hoog schatten jullie de kans in, dat de MY RWD (white) in Nederland per 1 januari 2023 een prijsverlaging krijgt van 10 % om extra omzet te maken ( valt dan iets onder de subidiegrens van €45.000).
nou dat lijkt mij sterk eigenlijk. Zolang de vraag zo groot is in Europa gaan ze de prijzen toch niet laten zakken met 10% ?
 
  • Like
Reactions: mr_nederland
In China pricedrop van ca. 10%. In Duitsland betaalt Tesla het deel van de misgelopen subsidie, indien in 2022 bestelde auto in 2023 geleverd wordt.

Hoe hoog schatten jullie de kans in, dat de MY RWD (white) in Nederland per 1 januari 2023 een prijsverlaging krijgt van 10 % om extra omzet te maken ( valt dan iets onder de subidiegrens van €45.000).
In my opinion they may drop prices of LR and Performance but not RWD. In NL they are one of the cheapest as compared to other EU countries.
 
In China pricedrop van ca. 10%. In Duitsland betaalt Tesla het deel van de misgelopen subsidie, indien in 2022 bestelde auto in 2023 geleverd wordt.

Hoe hoog schatten jullie de kans in, dat de MY RWD (white) in Nederland per 1 januari 2023 een prijsverlaging krijgt van 10 % om extra omzet te maken ( valt dan iets onder de subidiegrens van €45.000).
Absoluut 0% kans. Tesla heeft moeite om boten te vinden die naar Europa kunnen en Berlijn loopt achter de feiten aan.

Momenteel worden zelfs Duitse MYLR wit & zwart bestellingen beleverd vanuit China waarop de marge veel minder is dan MiG.
 
Last edited:
Absoluut 0% kans. Tesla heeft moeite om boten te vinden die naar Europa kunnen en Berlijn loopt achter de feiten aan.

Momenteel worden zelfs Duitse MYLR wit & zwart bestellingen beleverd vanuit China waarop de marge veel minder is dan MiG.
100% eens. En vergeet niet dat de Euro momenteel de zwakste valuta is t.o.v de USD en RMB (Chinese munt). Een extra argument dat een prijsverlaging niet logisch is. En ja, einde discussie over prijzen in dit draadje. ;-)
 
Last edited:
Eerste RWD zijn geleverd in Barcelona. Zonder ultrasone sensoren.
31B158E4-F7CB-459A-8AB2-CDBAA58C026F.jpeg