Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Load Management of Load Balancing

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ben nieuw op dit forum. Ik heb mijn Model S besteld en verwacht 'm eind deze maand (al lees ik dat dit wel eens tegenvalt). Tijd om de thuislaad-situatie te regelen. Ik heb op dit forum al veel informatie kunnen halen waarvoor mijn dank.

Voor thuis moet ik de huidige 1 * 35A laten verzwaren naar 3 * 25A. Kosten netbeheerder vallen mee: EUR 166. Vervolgens bestel ik een laadpaal voor 3-fase 11kW-22kW en dit kost ongeveer EUR 1.000. Tot zover snap ik alles.

Dan komt er de optie 'load management' en/of 'load balancing'. Als ik het goed begrijp is dit om de toevoer naar de auto te knijpen als de inductiekookplaat energie wil. Dit wordt geadviseerd, maar vervolgens net zo gemakkelijk weer weggestreept. Is dit noodzakelijk of gewenst? Ik kan dit niet vinden op het forum. Dit is een kostenpost van 250 tot 600 euro (afhankelijk van het model).

De installatiekosten bij de preferred suppliers van Tesla komen op mij hoog over. Pak 'm beet 650 euro voor de standaard installatie en 220 euro voor de verzwaring. Het kan bij ons direct op de buitenmuur van de meterkast.

Mijn vraag aan de ervaringsdeskundigen:
  • Load management ja of nee?
  • Zijn de preferred supliers van Tesla dure installateurs of ben je dat bij iedere installateur kwijt?
Thanks voor het meedenken.
 
In de Tesla zit een feature waarmee je opgeeft op welk tijdstip hij begint met laden.
Bij mij staat dat op 23:30 daardoor is er nooit een conflict met de inductie kookplaat of de jacuzzie.
Aangezien hij met 50 of 100 km per uur gaat laden afhankelijk van het feit of je een dual lader hebt gekozen is hij tegen de tijd van vertrek 7:00 uur al lang weer vol!
In de winter speel ik wel eens met het tijdstip om er voor te zorgen dat hij net klaar is met opladen als ik ga vertrekken omdat de accu's dan nog warm zijn door het opladen .
 
Welkom mark,
Ik heb zelf ook 3x25A en geen load management/balancing (smart charging) en het nog nooit gemist.
Ik zou 's nachts 3x22A kunnen laden, beetje over houden voor de Quooker, maar dat doe ik niet, ik laad altijd met 3x16A, dat is 50km/u aan range. Heb je een duo lader (worden die nog geleverd?), zo niet dan kun je ook niet sneller laden en is smart charging zeker niet nodig. Wat ik wel zou aanraden is om een utp kabel te laten trekken van de meterkast naar het laadpunt, dan ben je mocht het in de toekomst nodig zijn voorbereid op smart charging, als er een 2de EV bij komt. Als je aangeeft in welke regio je woont, is er vast iemand die je een goede/betaalbare elektricien kan aanraden.
 
Heb je een slimme meter? (DSMR 4.0 of hoger)
In dat geval is smart charging vrij eenvoudig voor elkaar te krijgen (met een compatibel laadpunt, welke ga je kiezen?).

Overigens verwacht ik niet dat je het nodig hebt als je de laadtimer gebruikt en vooral 's nachts laadt als grootverbruikers niet gebruikt worden. Gaat hier ook probleemloos met zelfs 2 huishoudens op 1 aansluiting.

In dat geval kun je ook even wachten op de Tesla High Power Wall Connector en in de tussentijd laden met de UMC.
 
Super bedankt S8-2s, ebullio en Nexus,

Hier kan ik verder mee!! Dat zijn dingen die je als novice niet weet.

mijn huidige slimme meter is inderdaad DSMR 4.0 compatibel. Voor 3 * 25A moet er een andere in maar die zal wel uit dezelfde serie zijn bij Liander. Ik woon zelf in de Achterhoek en houd mee aanbevolen voor jullie goede ervaringen met installateurs.

ik vond de ICU EVE Mini en de New Motion 11 kW prima wandladers. Of zijn er betere? Een collega van mij heeft de Hager Witty thuis, maar dat een 1 Fase model. Dat kan niet voor de Tesla heb ik geleerd.

Ik had vroeger met natuurkunde beter op moeten letten ;-)

Mark
 
Lee het draadje "Charging infrastructure" eens. Hier vind je alle informatie met een zee aan overwegingen en keuzes.

Zeker, maar ik adviseer om het simpel te houden. Netwerkverzwaring naar 3 x 35 A is prima, dan kun je 11 Kw laden, wat in de praktijk ruim voldoende is.
Verder zou ik een rood contactpunt laten monteren (ook bekend als krachtstroom) en daar de eerste tijd gewoon met de meegeleverde UMC met rode stekker laden. Dat kost heel weinig en elke electriciën kan dat doen. Wij laden al meer dan twee jaar zo en dat werkt prima.
Zoals al eerder opgemerkt kun je het laden programmeren zodat hij dat altijd in de nacht doet.

Je kunt dan over een tijdje alsnog een Tesla Wall Charger laten plaatsen, dan ziet het er ook gelijk mooi uit en die is ook veel goedkoper.

Wij hebben 2 EV's, de nodige apparatuur in huis en tuin en nog nooit is het krap geweest.
 
Verder zou ik een rood contactpunt laten monteren (ook bekend als krachtstroom) en daar de eerste tijd gewoon met de meegeleverde UMC met rode stekker laden.

Dank voor het advies Hans.

Ik kan de auto niet binnenzetten en moet dus het krachtstroompunt buiten plaatsen. Ik heb vanuit andere draadjes begrepen dat er dan een beschermende kast omheen moet en dat je niet met een vaste kabel kunt werken. Kortom; wat meer gedoe bij het 's avonds aansluiten. Is deze aanname juist? Of is er een simpele manier om dit te doen?
 
Dank voor het advies Hans.

Ik kan de auto niet binnenzetten en moet dus het krachtstroompunt buiten plaatsen. Ik heb vanuit andere draadjes begrepen dat er dan een beschermende kast omheen moet en dat je niet met een vaste kabel kunt werken. Kortom; wat meer gedoe bij het 's avonds aansluiten. Is deze aanname juist? Of is er een simpele manier om dit te doen?

Hier bij Tesla in Tilburg hebben ze een aantal rode stekkers. Deze staan gewoon buiten. Als je het contactpunt aan de muur ondersteboven monteert is het al redelijk waterveilig. Als je er dan van boven een kapje over hangt dan kan het prima. Binnen is natuurlijk altijd beter maar dat hoeft geen showstopper te zijn. De UMC zelf kan gewoon buiten gebruikt worden in weer en wind dus je hebt een vaste kabel.
 
Ik neem aan dat (velen van) jullie zakelijk rijden of lease rijden. Hoe doen jullie dit dan met verrekening/declaratie van de stroomkosten? Ook voor de fiscus. Er zal toch betrouwbaar gemeten moeten worden. Daar heb je toch een Eneco oid laadpaal thuis met pasje voor nodig? Een rode stekker of wall charger kan dit niet meten of verrekenen. Of ben ik nou te goedgelovig geweest bij mijn bestelling?
 
Ik heb er een extra meter tellertje geplaatst op de groep die de auto laad. Eens per kwartaal geef ik de standen door in de boekhouding.
 

Attachments

  • image.png
    image.png
    54.7 KB · Views: 177
  • Helpful
Reactions: Wouter
Ik ben nieuw op dit forum. Ik heb mijn Model S besteld en verwacht 'm eind deze maand (al lees ik dat dit wel eens tegenvalt). Tijd om de thuislaad-situatie te regelen. Ik heb op dit forum al veel informatie kunnen halen waarvoor mijn dank.

Voor thuis moet ik de huidige 1 * 35A laten verzwaren naar 3 * 25A. Kosten netbeheerder vallen mee: EUR 166. Vervolgens bestel ik een laadpaal voor 3-fase 11kW-22kW en dit kost ongeveer EUR 1.000. Tot zover snap ik alles.

Dan komt er de optie 'load management' en/of 'load balancing'. Als ik het goed begrijp is dit om de toevoer naar de auto te knijpen als de inductiekookplaat energie wil. Dit wordt geadviseerd, maar vervolgens net zo gemakkelijk weer weggestreept. Is dit noodzakelijk of gewenst? Ik kan dit niet vinden op het forum. Dit is een kostenpost van 250 tot 600 euro (afhankelijk van het model).

De installatiekosten bij de preferred suppliers van Tesla komen op mij hoog over. Pak 'm beet 650 euro voor de standaard installatie en 220 euro voor de verzwaring. Het kan bij ons direct op de buitenmuur van de meterkast.

Mijn vraag aan de ervaringsdeskundigen:
  • Load management ja of nee?
  • Zijn de preferred supliers van Tesla dure installateurs of ben je dat bij iedere installateur kwijt?
Thanks voor het meedenken.

Zeker, maar ik adviseer om het simpel te houden. Netwerkverzwaring naar 3 x 35 A is prima, dan kun je 11 Kw laden, wat in de praktijk ruim voldoende is.
Verder zou ik een rood contactpunt laten monteren (ook bekend als krachtstroom) en daar de eerste tijd gewoon met de meegeleverde UMC met rode stekker laden. Dat kost heel weinig en elke electriciën kan dat doen. Wij laden al meer dan twee jaar zo en dat werkt prima.
Zoals al eerder opgemerkt kun je het laden programmeren zodat hij dat altijd in de nacht doet.

Je kunt dan over een tijdje alsnog een Tesla Wall Charger laten plaatsen, dan ziet het er ook gelijk mooi uit en die is ook veel goedkoper.

Wij hebben 2 EV's, de nodige apparatuur in huis en tuin en nog nooit is het krap geweest.

Ik neem aan dat (velen van) jullie zakelijk rijden of lease rijden. Hoe doen jullie dit dan met verrekening/declaratie van de stroomkosten? Ook voor de fiscus. Er zal toch betrouwbaar gemeten moeten worden. Daar heb je toch een Eneco oid laadpaal thuis met pasje voor nodig? Een rode stekker of wall charger kan dit niet meten of verrekenen. Of ben ik nou te goedgelovig geweest bij mijn bestelling?

- Load management
Als je in je huis Electrische gebruikers hebt die inschakelen op momenten dat je aan het laden bent, en je wilt bijv niet naar een 35A aansluiting, dan zeker doen. Dit bespaart op je vastrecht kosten van je energie leverancier. De meerprijs is afhankelijk van: Slimme meter ja/nee, merk en type laadpunt.

Het monteren van een C-Form WCD 5P 16 of 32A (rood contactpunt) kan, neem dan in acht dat je deze beveiligd met de juiste installatieautomaat en zorgt voor een type B aardlekschakelaar. Een juist gekozen laadpunt voorziet al in de DC Leakage protection en maakt een type B aardlekschakelaar overbodig.

Verrekening/declaratie: Als je een MID Kwh-meter laat plaatsen, kun je verrekenen op basis van het vermogen wat gebruikt is om te laden. Bij een portal blijf je iedere maand beheerkosten betalen. Ook hier geld, kies het juiste laadpunt welke voorzien is van een MID kwh-meter.
 
Smaken, voorkeuren en portemonnees verschillen.
Ben zelf gegaan voor volledige scheiding: huis een eigen 3x 25A aansluiting en garage een eigen 3x 25A aansluiting met type 2 3x 32A laadstation. Nooit overbelastings-issues. Volledige boekhoudkundige en fiscale scheiding, dus ook nooit over belasting issues.

Duur?
De aanlegkosten heb je zelf in de hand: paar honderd voor aansluiting en óf een paar tientjes voor de 1x 16-32A stekker-aanpak óf een paar honderd voor het type 2 laadstation. De extra variabele kosten zijn miniem: vastrecht voor de tweede 3x 25A installatie is nog geen twee bruto tientjes per maand. Bij aparte installatie geen discussie met fiscus over toerekening en diverse aftrek/investeringsregelingen toepasbaar.

3x 16, 24 of 32A?
- Monolader aan boord? Dan 3x 16A max.
- De huidige 3x 24A lader aan boord? Dan 3x 24A max.
- De 'oudere' 3x 32A duolader aan boord? Neem geen 3x 35A(40A) aansluiting, want dan schiet je vastrecht onevenredig omhoog. Terwijl je slechts van 3x 24A naar 3x 32A gaat. Zet je Tesla op 3x 24A en neem de 3x 25A aansluiting.
Dat laatste is ook de reden dat Tesla van de oudere 22kW duoladers is overgeschakeld op de huidige 11kW of 16,5kW lader(s).

Lang verhaal kort: het is een centenkwestie.
 
Smaken, voorkeuren en portemonnees verschillen.
Ben zelf gegaan voor volledige scheiding: huis een eigen 3x 25A aansluiting en garage een eigen 3x 25A aansluiting met type 2 3x 32A laadstation. Nooit overbelastings-issues. Volledige boekhoudkundige en fiscale scheiding, dus ook nooit over belasting issues.

Duur?
De aanlegkosten heb je zelf in de hand: paar honderd voor aansluiting en óf een paar tientjes voor de 1x 16-32A stekker-aanpak óf een paar honderd voor het type 2 laadstation. De extra variabele kosten zijn miniem: vastrecht voor de tweede 3x 25A installatie is nog geen twee bruto tientjes per maand. Bij aparte installatie geen discussie met fiscus over toerekening en diverse aftrek/investeringsregelingen toepasbaar.

3x 16, 24 of 32A?
- Monolader aan boord? Dan 3x 16A max.
- De huidige 3x 24A lader aan boord? Dan 3x 24A max.
- De 'oudere' 3x 32A duolader aan boord? Neem geen 3x 35A(40A) aansluiting, want dan schiet je vastrecht onevenredig omhoog. Terwijl je slechts van 3x 24A naar 3x 32A gaat. Zet je Tesla op 3x 24A en neem de 3x 25A aansluiting.
Dat laatste is ook de reden dat Tesla van de oudere 22kW duoladers is overgeschakeld op de huidige 11kW of 16,5kW lader(s).

Lang verhaal kort: het is een centenkwestie.
Heeft Tesla de laders/duo-laders aangepast omdat dat voor de Nederlandse markt gunstig is?? Ik betwijfel dat. Er zal vast een andere reden zijn.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: m0rph and robertvg
Hartstikke bedankt mannen!

Meer info kon ik niet wensen. Helaas is er geen eenduidige, beste keuze. Ik zie in ieder geval af van load management (dat was mijn eerste vraag). Ik ga het verschil in aanleg tussen een laadpaal en een krachtstroomaansluiting opvragen. Ik neig naar een laadpaal, omdat de kinderen ook buiten spelen. Een laadpaal lijkt minder kans op ongelukjes te geven dan krachtstroom. Daarnaast telt het gemak van een vaste kabel (met de tas in de hand kunnen inpluggen).

Ik zal goed letten op de meetmogelijkheden.

Het valt me overigens op dat laadpaalaansluitingen in totaal iedere keer op ongeveer hetzelfde bedrag uitkomen. De ene laadpaal is goedkoper en de ander is met installatiewerk wat goedkoper. Tientjeswerk. Valt niet op bij een nieuwe Tesla ;).

Nogmaals dank.