Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

MaxRange

This site may earn commission on affiliate links.
Als ik wat meer tijd heb zal ik de gegevens in excel invoeren en dan kijken hoe het eruit ziet.

Je kan beter op het Amerikaanse forum de diverse threads mbt de 90 kWh batterij eens doornemen in dit deelgebied: Model S: Battery Charging

Ik heb enkel deze grafiek gepost omdat je kan zien dat de grafiek wat platter is (= wat trager laden) voor de 90 kWh batterij, maar er is veel meer data over te vinden. Deze resultaten zijn best verrassend want logischerwijs zou je verwachten dat de 90 kWh iets sneller kan geladen worden, of toch op zijn minst even snel. Maar... de chemische samenstelling is niet dezelfde en dit heeft een invloed op allerlei parameters. Tesla is een black box en als het over batterij technologie gaat is dat begrijpelijk gezien het hun belangrijkste wapen is.

- - - Updated - - -

Ja.... en hoewel niemand dat toe zal geven binnen tesla, lijkt het verschil tussen 70D, 85D / 90D softwarematig..... (qua prestatie vd motoren...)
Logistiek gezien natuurlijk in lijn met alle auto's ook al voorzien van allerhande andere zaken, zelfs als dat niet besteld wordt (destijds SuC mogelijkheid voor 60 en recenter AP hardware.)

In de huidige modellen gebruikt Tesla maar 2 motoren meer, een kleine en een grote. Enkel de P versies hebben de grote achteraan. In alle andere modellen zitten 1 of 2 kleine motoren. Die zijn wat efficiënter (= meer range) en kunnen 2000 toeren sneller draaien. Het verschil in vermogen tussen de modellen komt voornamelijk van het verschil tussen de batterijen. De 70 kWh batterij bevat 14 modules ipv 16 en is hierdoor een 350V ipv 400V batterij. Dit heeft een invloed op het maximaal vermogen bij verder gelijke motoren.
 
In de huidige modellen gebruikt Tesla maar 2 motoren meer, een kleine en een grote. Enkel de P versies hebben de grote achteraan. In alle andere modellen zitten 1 of 2 kleine motoren. Die zijn wat efficiënter (= meer range) en kunnen 2000 toeren sneller draaien. Het verschil in vermogen tussen de modellen komt voornamelijk van het verschil tussen de batterijen. De 70 kWh batterij bevat 14 modules ipv 16 en is hierdoor een 350V ipv 400V batterij. Dit heeft een invloed op het maximaal vermogen bij verder gelijke motoren.

Zit in de in de achterwiel aangedreven 70 en 85 toch? Ik dacht dat daar nog een "non-performance grote" in zat.
Voordeel van de kleine zou dan wel kunnen zijn dat deze zuiniger is.
 
Zit in de in de achterwiel aangedreven 70 en 85 toch? Ik dacht dat daar nog een "non-performance grote" in zat.
Voordeel van de kleine zou dan wel kunnen zijn dat deze zuiniger is.

Je hebt gelijk, John. Ik ben de mist in gegaan. :scared:
Voor de RWD modellen is er inderdaad nog een non-performance model van de grote motor.
Gezien de part numbers verschillend zijn, zal dit waarschijnlijk toch niet dezelfde unit zijn als de performance versie.
Misschien minder wikkelingen en een verschillende invertor.
Mensen met een RWD Model S zullen op hun EC Certificaat waarschijnlijk geen 350 kW zien staan als motor vermogen voor hun drive unit.

- - - Updated - - -

Ik heb de actuele info over mijn MS incl. kmstand enz. in de Tesla Battery Survey geplaatst. Ook de wisseling van het accupakket er in gezet.

Hartelijk dank daarvoor! Er zijn weinig data points voorbij de 100.000 kms en hierdoor klopt de dalende trendlijn in die zone volgens mij van geen kanten. Jij kan dit beïnvloeden door regelmatig eens een entry toe te voegen. Normaliter zou de degradatie op dit punt heel geleidelijk moeten verlopen (1% per jaar). Ik ga de komende dagen eens naar de berekening in de sheet kijken want ik heb de indruk dat er iets niet klopt met de verwerking van de cijfers als je van batterij bent gewisseld.
 

Hartelijk dank daarvoor! Er zijn weinig data points voorbij de 100.000 kms en hierdoor klopt de dalende trendlijn in die zone volgens mij van geen kanten. Jij kan dit beïnvloeden door regelmatig eens een entry toe te voegen. Normaliter zou de degradatie op dit punt heel geleidelijk moeten verlopen (1% per jaar). Ik ga de komende dagen eens naar de berekening in de sheet kijken want ik heb de indruk dat er iets niet klopt met de verwerking van de cijfers als je van batterij bent gewisseld.

Na 96.000km met dit accupakket en paar keer leegrijden en 100% doorladen kwam de auto nog tot 464km rated.
 
Er zijn weinig data points voorbij de 100.000 kms en hierdoor klopt de dalende trendlijn in die zone volgens mij van geen kanten. Jij kan dit beïnvloeden door regelmatig eens een entry toe te voegen. Normaliter zou de degradatie op dit punt heel geleidelijk moeten verlopen (1% per jaar). Ik ga de komende dagen eens naar de berekening in de sheet kijken want ik heb de indruk dat er iets niet klopt met de verwerking van de cijfers als je van batterij bent gewisseld.

Bjorn Nyland zou zijn gegevens ook eens moeten invullen...
 
Ik heb hem nog maar net (een week morgen) maar hij had al een paar duizend kilometer er op staan. Vandaag over de 5.000 gegaan.

Vannacht heb ik tot 90% geladen en toen ik wakker werd heb ik hem doorgeschoven naar 100%.

Die 90% was precies 330 en nu heb ik hem, omdat ik morgen niet ver weg hoef, naar 80% geladen, staat nu op 294 km.

Thanks Hans,
Dat is waarschijnlijk met Range Mode On?
Bij mij Off.
En ik heb 21", misschien dat dat nog uitmaakt.

Bij mij met 80% van 291 naar 288km. (En dus van 324 naar 322km. bij 90%) Range Mode Off.
 
In navolging van wat ik hier gelezen had, heb ik gisteren maar eens doorgereden tot de accu vrijwel leeg was (6km typical range), en vervolgens vannacht een range charge gedaan. In de hoop dat hij dan de boel weer even opnieuw ijkt. Resultaat was een typical range van 366. Ik ben gaan rijden, en tot mijn verbazing stond er na 13km met een koude accu gereden te hebben nog steeds 366km typical range. Alsof het bij vertrek dus eigenlijk veel meer was dan 366 maar de teller niet verder ging dan dat. Net toen ik begon te vrezen dat ik hem rechtstreeks in een soort psychose geladen had druppelde het eerst kilometertje bereik er van af. Maar hij was dus toch even de kluts kwijt. Uiteindelijk zette ik hem daarnet in de parkeergarage bij mijn werk met nog een typical range van 338km, nadat ik er 36km mee gereden heb (dat zou dus neerkomen op een range van 374 na een range charge, en dan vergeet ik nog even de invloed van koude accu en noodweer onderweg). Enfin, nu ben ik benieuwd wat hij aangeeft als ik de volgende keer weer tot 90% oplaad.
 
Is heel normaal - geeft aan dat je typical range niet al te letterlijk moet nemen als wat j nog kan rijden.. Zag toevallig dit gisteren..Je stap in je auto, rijdt 400 meter en hebt er zo maar energie bij gekregen -;). Had dit nog niet eerder gezien (en nee, ik ging niet en berg af of zoiets -;) - en ja - enige schoonmaak is wel nodig..

minus - 1.jpg
 
In navolging van wat ik hier gelezen had, heb ik gisteren maar eens doorgereden tot de accu vrijwel leeg was (6km typical range), en vervolgens vannacht een range charge gedaan. In de hoop dat hij dan de boel weer even opnieuw ijkt. Resultaat was een typical range van 366. Ik ben gaan rijden, en tot mijn verbazing stond er na 13km met een koude accu gereden te hebben nog steeds 366km typical range. Alsof het bij vertrek dus eigenlijk veel meer was dan 366 maar de teller niet verder ging dan dat. Net toen ik begon te vrezen dat ik hem rechtstreeks in een soort psychose geladen had druppelde het eerst kilometertje bereik er van af. Maar hij was dus toch even de kluts kwijt. Uiteindelijk zette ik hem daarnet in de parkeergarage bij mijn werk met nog een typical range van 338km, nadat ik er 36km mee gereden heb (dat zou dus neerkomen op een range van 374 na een range charge, en dan vergeet ik nog even de invloed van koude accu en noodweer onderweg). Enfin, nu ben ik benieuwd wat hij aangeeft als ik de volgende keer weer tot 90% oplaad.

Dat lees ik dus heel vaak dat er pas na een km of 10 gereden te hebben de 1e km's van de typical afgaan. Ik heb dat nog nooit gehad. Start gelijk met aftellen helaas :)
 
Heb ik normaal ook hoor, dat het juist in het begin heel hard gaat. Pas na een kilometer of tien stabiliseert het. Maar ik had nu heel lang geen range charge gedaan en het was voor het eerst dat ik dit zag. Vreemd om kilometers lang te rijden en niets te zien veranderen aan je typical range. Maar goed, dat blijkt dus vaker voor te komen bij anderen.
 
In navolging van wat ik hier gelezen had, heb ik gisteren maar eens doorgereden tot de accu vrijwel leeg was (6km typical range), en vervolgens vannacht een range charge gedaan. In de hoop dat hij dan de boel weer even opnieuw ijkt. Resultaat was een typical range van 366. Enfin, nu ben ik benieuwd wat hij aangeeft als ik de volgende keer weer tot 90% oplaad.

Het blijkt lastig te zijn om de daadwerkelijke capaciteit/SoC van een stel accu's aan te geven.
Het verschil dat je na volledig ontladen en daarna weer volledig opladen in de getallen ziet, kan te maken hebben met het "rekenkundig resetten van de capaciteitsteller" zoals boven aangegeven wordt of met meer capaciteit die je dan krijgt in de accu's.
Volgens mij heeft het vooral te maken heeft met de berekening van de capaciteit en niet zozeer met de daadwerkelijke capaciteit.
Als die aanname correct is, heeft bovengenoemde procedure dus alleen maar zin om een accurater beeld te krijgen.
Hoewel de duur van (bijna) 0% en 100% SoC natuurlijk kort gehouden kan worden, kan een ieder zich voorstellen dat chemisch-elektrische processen (lees: veroudering) zich sneller afspelen bij 100% SoC.
Ik houd het in ieder geval er maar op dat ik de batterij, voor zover niet anders nodig, altijd op zo'n 50% SoC laa(d)t!
 
Volgens mij heeft het vooral te maken heeft met de berekening van de capaciteit en niet zozeer met de daadwerkelijke capaciteit.
Als die aanname correct is, heeft bovengenoemde procedure dus alleen maar zin om een accurater beeld te krijgen.
Je hebt gelijk hoor Maarten en dat weet ik. Maar juist die accuratere weergave vind ik wel weer eens prettig. Al is het alleen maar voor het moraal; zelfs als het feitelijke bereik gewoon is wat het is, dan is het toch leuk om weer eens wat meer bereik te zien op mijn scherm.
 
S60 heeft een batterij met minder cellen (dus lichter) en maar 1 motor ipv 2 dus ook lichter.
Het enige wat nog wat kan helpen is de efficiëntie van de nieuwe motoren in de 85D wat ongeveer het extra gewicht van de 2de motor compenseert.

Ik denk dat de rechtervoet het belangrijkste is waar het gaat om zuinig rijden. Tijdens de roadtrip naar Noorwegen, 5800 km was het verschil tussen mijn Classic en de P85D van John maar 2 wU verschillend. Dit kleine verschil van minder dan 1% wel in het voordeel van de P85D.