Ik ben eens gaan kijken naar jouw gegevens in de
sheet. Je hebt 6 entries.
Bij entry 4 en 6 is volgens mij de datum waarop je de range charge hebt gedaan niet correct. Als je hem niet exact meer weet, geen probleem, eventueel estimeren op basis van het aantal kms die je typisch doet. Dat lijkt in de buurt van de 100 km te liggen. Matteo had voor entry 4 al eens een opmerking in de sheet gezet maar waarschijnlijk heb je dat niet gezien.
Was het nu, bij je laatste entry, de eerste keer dat je met range mode ON hebt gemeten? Bij alle vorige zie namelijk range mode OFF staan. Als het ook met range mode OFF was, zal je 361 al naar boven worden gecorrigeerd om hier rekening mee te houden.
Ik zie ook dat er een inconsistentie is in wat je hebt ingevuld als typical range toen hij nieuw was, er staat eens 400 en eens 405. Er staat ook bij dat dit met range mode OFF was, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk. Normaal gezien zou het 400 moeten geweest zijn met range mode ON.
Volgens mij moeten we de gegevens eerst recht trekken en zo stapje voor stapje kijken hoe het gesteld is met je batterij. 10% degradatie is namelijk zeer onwaarschijnlijk.
Ik zou ook de alternatieve berekeningsmethode eens probleren (kolommen AC tot en met AF invullen).
Je doet regelmatig een range charge dus de cellen zullen wel balanced zijn. Daar zal de lage waarde dus niet vandaan komen. De volgende stap is het synchroniseren van je chemische capaciteit met de capaciteit die het BMS estimeert. Dat kan enkel door naar 100% te laden, dan tot minder dan 10% leeg te rijden en vervolgens opnieuw tot 100% te laden. Dit liefst allemaal in 1 vlotte beweging en het kan zijn dat er 2 of 3 zo'n bewegingen nodig zijn. Daarom kan je zo'n oefening best doen als je op vakantie gaat en je die range ook echt nodig hebt. Kwestie van de batterij zo kort mogelijk rond de 0% en 100% te laten zitten.