Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

MaxRange

This site may earn commission on affiliate links.
Heb ik normaal ook hoor, dat het juist in het begin heel hard gaat. Pas na een kilometer of tien stabiliseert het. Maar ik had nu heel lang geen range charge gedaan en het was voor het eerst dat ik dit zag. Vreemd om kilometers lang te rijden en niets te zien veranderen aan je typical range. Maar goed, dat blijkt dus vaker voor te komen bij anderen.
Ja precies. Niet te bang zijn dat van alles slecht is voor de accu. Als je het wilt weten laad je gewoon direct nog een keer door tot 100% (liefst nadat je hem tot ca. 0% hebt leeggereden). Gezien de test van de pacemakerfabrikant gaan de accu's gigantisch langer mee dan iedereen denkt.
 
Zullen we niet in paniek raken om resultaten. Deze manier is allesbehalve zuiver te noemen. Om een redelijk beeld te krijgen hoe ver je kunt op 1 lading is tot 100% laden en dan leeg rijden. Dan weet je precies hoeveel energie er in de batterij ging. Dan moet je natuurlijk nog beoordelen of de auto alle energie meerekent in de trip of (bijv airco) bepaalde energie niet mee rekent in de tripmeter.
 
gij zult niet in paniek raken:smile:

Zullen we niet in paniek raken om resultaten. Deze manier is allesbehalve zuiver te noemen. Om een redelijk beeld te krijgen hoe ver je kunt op 1 lading is tot 100% laden en dan leeg rijden. Dan weet je precies hoeveel energie er in de batterij ging. Dan moet je natuurlijk nog beoordelen of de auto alle energie meerekent in de trip of (bijv airco) bepaalde energie niet mee rekent in de tripmeter.
 
Ik ben eens gaan kijken naar jouw gegevens in de sheet. Je hebt 6 entries.

Bij entry 4 en 6 is volgens mij de datum waarop je de range charge hebt gedaan niet correct. Als je hem niet exact meer weet, geen probleem, eventueel estimeren op basis van het aantal kms die je typisch doet. Dat lijkt in de buurt van de 100 km te liggen. Matteo had voor entry 4 al eens een opmerking in de sheet gezet maar waarschijnlijk heb je dat niet gezien.

Was het nu, bij je laatste entry, de eerste keer dat je met range mode ON hebt gemeten? Bij alle vorige zie namelijk range mode OFF staan. Als het ook met range mode OFF was, zal je 361 al naar boven worden gecorrigeerd om hier rekening mee te houden.

Ik zie ook dat er een inconsistentie is in wat je hebt ingevuld als typical range toen hij nieuw was, er staat eens 400 en eens 405. Er staat ook bij dat dit met range mode OFF was, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk. Normaal gezien zou het 400 moeten geweest zijn met range mode ON.

Volgens mij moeten we de gegevens eerst recht trekken en zo stapje voor stapje kijken hoe het gesteld is met je batterij. 10% degradatie is namelijk zeer onwaarschijnlijk.

Ik zou ook de alternatieve berekeningsmethode eens probleren (kolommen AC tot en met AF invullen).

Je doet regelmatig een range charge dus de cellen zullen wel balanced zijn. Daar zal de lage waarde dus niet vandaan komen. De volgende stap is het synchroniseren van je chemische capaciteit met de capaciteit die het BMS estimeert. Dat kan enkel door naar 100% te laden, dan tot minder dan 10% leeg te rijden en vervolgens opnieuw tot 100% te laden. Dit liefst allemaal in 1 vlotte beweging en het kan zijn dat er 2 of 3 zo'n bewegingen nodig zijn. Daarom kan je zo'n oefening best doen als je op vakantie gaat en je die range ook echt nodig hebt. Kwestie van de batterij zo kort mogelijk rond de 0% en 100% te laten zitten.
 
Last edited:
Als ik de sheet invul is dat dezelfde dag.
bij entry 4 had ik ook werkelijk de 384 km en deze week ook de 361km
de avond ervoor tot 0 km leeg gereden en s'nacht maximaal volgeladen.
ik heb de auto nooit op range mode gehad maar omwille van de test dit deze keer wel gedaan.
ik rijd vanaf maart dit jaar op werkdagen ca 230km. en om de twee weken een dag ca 300km.
dus meestal laad ik op 90% en ongeveer een keer per week een range charge.
meestal thuis komen met ca 70km typical range over
Heb de lijst eerder nooit zelf nagekeken en inmiddels wel aangepast (dat krijg je met copy /paste:biggrin:)
Ik zal deze week weer leeg rijden en een range charge doen.


Ik ben eens gaan kijken naar jouw gegevens in de sheet. Je hebt 6 entries.

Bij entry 4 en 6 is volgens mij de datum waarop je de range charge hebt gedaan niet correct. Als je hem niet exact meer weet, geen probleem, eventueel estimeren op basis van het aantal kms die je typisch doet. Dat lijkt in de buurt van de 100 km te liggen. Matteo had voor entry 4 al eens een opmerking in de sheet gezet maar waarschijnlijk heb je dat niet gezien.

Was het nu, bij je laatste entry, de eerste keer dat je met range mode ON hebt gemeten? Bij alle vorige zie namelijk range mode OFF staan. Als het ook met range mode OFF was, zal je 361 al naar boven worden gecorrigeerd om hier rekening mee te houden.

Ik zie ook dat er een inconsistentie is in wat je hebt ingevuld als typical range toen hij nieuw was, er staat eens 400 en eens 405. Er staat ook bij dat dit met range mode OFF was, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk. Normaal gezien zou het 400 moeten geweest zijn met range mode ON.

Volgens mij moeten we de gegevens eerst recht trekken en zo stapje voor stapje kijken hoe het gesteld is met je batterij. 10% degradatie is namelijk zeer onwaarschijnlijk.

Ik zou ook de alternatieve berekeningsmethode eens probleren (kolommen AC tot en met AF invullen).

Je doet regelmatig een range charge dus de cellen zullen wel balanced zijn. Daar zal de lage waarde dus niet vandaan komen. De volgende stap is het synchroniseren van je chemische capaciteit met de capaciteit die het BMS estimeert. Dat kan enkel door naar 100% te laden, dan tot minder dan 10% leeg te rijden en vervolgens opnieuw tot 100% te laden. Dit liefst allemaal in 1 vlotte beweging en het kan zijn dat er 2 of 3 zo'n bewegingen nodig zijn. Daarom kan je zo'n oefening best doen als je op vakantie gaat en je die range ook echt nodig hebt. Kwestie van de batterij zo kort mogelijk rond de 0% en 100% te laten zitten.
 
Heb de lijst eerder nooit zelf nagekeken en inmiddels wel aangepast (dat krijg je met copy /paste:biggrin:)

Corrigeer je nog even de datum in cel E354? Anders kan de sheet niet de juiste leeftijd van je batterij berekenen.

Ik zal deze week weer leeg rijden en een range charge doen.

Als je aan het einde van de dag terug thuis bent, na die range charge, noteer dan even de volgende informatie:

Typical range at the end of the trip
kWh consumption for this trip (comma or dot is fine)
Range mode on/off when you read these trip numbers?
 
Corrigeer je nog even de datum in cel E354? Anders kan de sheet niet de juiste leeftijd van je batterij berekenen.
toen jij het typte aangepast :wink:


Als je aan het einde van de dag terug thuis bent, na die range charge, noteer dan even de volgende informatie:

Typical range at the end of the trip
kWh consumption for this trip (comma or dot is fine)
Range mode on/off when you read these trip numbers?
doen we en ik koppel het terug!
 
doen we en ik koppel het terug!

Als je die cijfers invult in de kolommen AC tot en met AF, kunnen we vervolgens kijken hoe groot het verschil is tussen de 2 berekeningsmethoden die voorzien zijn in de sheet. Ik ben even benieuwd naar het resultaat als jij. :rolleyes:

- - - Updated - - -

Wisten jullie trouwens dat er een correlatie bestaat tussen de buitentemperatuur en de typical range die de wagen weergeeft? Blijkbaar wordt het range algoritme beïnvloed door de temperatuur van het pack. Misschien dat de cellen bij een lagere temperatuur een iets lager voltage geven. FlasherZ van het Amerikaanse forum heeft er 2 jaar API metingen voor naast mekaar gezet om tot het onderstaande resultaat te komen:

range-v-temp.png
 
rit van vandaag
90% lading en 331 km typical
225,1 km gereden met 45,4 kWh en gemiddeld 202 Wh/km
restant typical 67 km en 83 rated
concreet betekend het dat ik rijdend op typical met 90% lading 292 km ver zal komen
40km equivalenten voor verwarming ed.
range mode off
donderdag volgt een range charge
 
Last edited:
rit van vandaag
90% lading en 331 km typical
225,1 km gereden met 45,4 kWh en gemiddeld 202 Wh/km
restant typical 67 km en 83 rated
concreet betekend het dat ik rijdend op typical met 90% lading 292 km ver zal komen
donderdag volgt een range charge

Een 85kWh heeft zeker 70kWh aan bruikbare energie, dus 45,4 gebruikt betekent 24,6kWh over. Daar kun je met 202Wh/km toch zo'n 121,8 km mee rijden. Dus ergens gaat er iets mis.

Volgens mij is het nog steeds zo dat de tripmeter (kWh) geen rekening houdt met andere energie dan die voor de aandrijving. Dus airco, muziek etc. worden niet meegenomen in de tripteller. Kan iemand dit bevestigen/ontkrachten?
 
Dit was een 90% lading dus ik verwacht nog 30 km erbij te krijgen als ik een range charge zal doen.
67 + 30 is ca 100 Km over na een rit van 225 km
Blijft mi laag dat bij een typica verbruik er slecht 325 km haalbare km zijn.
Betekend dus veel energie voor verwarming ed. (en ik heb toch nog steeds altijd koude voeten......)

Een 85kWh heeft zeker 70kWh aan bruikbare energie, dus 45,4 gebruikt betekent 24,6kWh over. Daar kun je met 202Wh/km toch zo'n 121,8 km mee rijden. Dus ergens gaat er iets mis.

Volgens mij is het nog steeds zo dat de tripmeter (kWh) geen rekening houdt met andere energie dan die voor de aandrijving. Dus airco, muziek etc. worden niet meegenomen in de tripteller. Kan iemand dit bevestigen/ontkrachten?
 
Oh ja, je hebt helemaal gelijk het ging om 90% lading. Maar wat je zegt, er gaat blijkbaar relatief veel energie naar de verwarming. Je zou natuurlijk kunnen vergelijken door bijvoorbeeld een lange rit met en zonder verwarming te maken. Dan zou het verschil al een stuk duidelijker moeten worden. Maar of dat in de winter een leuk idee is weet ik niet :crying:
 
rit van vandaag
90% lading en 331 km typical
225,1 km gereden met 45,4 kWh en gemiddeld 202 Wh/km
restant typical 67 km en 83 rated
concreet betekend het dat ik rijdend op typical met 90% lading 292 km ver zal komen
40km equivalenten voor verwarming ed.
range mode off
donderdag volgt een range charge

Ik ben zo vrij geweest deze cijfers eens in te vullen in de sheet als alternatieve methode bij je laatste range charge. Er klopt iets niet. Volgens de cijfers die we nu ter beschikking hebben, levert dit het laagste cijfer op uit de sheet = 80,77%. Net in zo'n gevallen levert de statistische informatie in de sheet een referentiekader waarmee je kan zien of je binnen redelijke normen zit. Dat is nu niet het geval.

Ben benieuwd wat donderdag gaat geven. Hopelijk kan je hem voor die range charge nog eens goed leeg rijden. Bewaar ook die cijfers zoals je vandaag gedaan hebt voor de alternatieve berekeningsmethode.
 
Ik zal 'm morgen ook leeg rijden en een range charge doen en donderdag dan nogmaals
Ik stel het opladen nacht in op 80% zodat ik morgen met ca 30 km rest thuis zal komen
De berekeningen van Tesla zelf zijn onderweg vaak van slag soms blijft de optelsom van gereden km vele km gelijk en dan weer zie je de optelsom van gebruikt kW niet meer oplopen.
vanmiddag na 50,4 km gereden te hebben gaf de grafiek een gemiddeld verbruik van 220 aan en de tripmeter 193 ...ra ra.
Dus mogelijk is er een hoger verbruik dan de metertjes aangeven en/of is idd de max range ook echt afgenomen.
Maar goed morgen maar weer eens leeg rijden tot 0 en daarna verder totdat ook de stippellijn flink zakt.
vorige week heb ik nadat 0 km er was ruim 8 km gereden en nog stond de stippellijn op 160 kw



Ik ben zo vrij geweest deze cijfers eens in te vullen in de sheet als alternatieve methode bij je laatste range charge. Er klopt iets niet. Volgens de cijfers die we nu ter beschikking hebben, levert dit het laagste cijfer op uit de sheet = 80,77%. Net in zo'n gevallen levert de statistische informatie in de sheet een referentiekader waarmee je kan zien of je binnen redelijke normen zit. Dat is nu niet het geval.

Ben benieuwd wat donderdag gaat geven. Hopelijk kan je hem voor die range charge nog eens goed leeg rijden. Bewaar ook die cijfers zoals je vandaag gedaan hebt voor de alternatieve berekeningsmethode.
 
Ik zal 'm morgen ook leeg rijden en een range charge doen en donderdag dan nogmaals
Ik stel het opladen nacht in op 80% zodat ik morgen met ca 30 km rest thuis zal komen
De berekeningen van Tesla zelf zijn onderweg vaak van slag soms blijft de optelsom van gereden km vele km gelijk en dan weer zie je de optelsom van gebruikt kW niet meer oplopen.
vanmiddag na 50,4 km gereden te hebben gaf de grafiek een gemiddeld verbruik van 220 aan en de tripmeter 193 ...ra ra.
Dus mogelijk is er een hoger verbruik dan de metertjes aangeven en/of is idd de max range ook echt afgenomen.
Maar goed morgen maar weer eens leeg rijden tot 0 en daarna verder totdat ook de stippellijn flink zakt.
vorige week heb ik nadat 0 km er was ruim 8 km gereden en nog stond de stippellijn op 160 kw

Je hoeft hem niet zo ver te pushen. Als je hem tot bvb 2% leeg rijdt, zou dat moeten volstaan. Het is niet de bedoeling dat je stil komt te staan tijdens dit experiment. :smile:
Wat je ook zou kunnen proberen is om eens zo'n cyclus MET en ZONDER range mode aan te doen om te zien of dit een significant verschil geeft.

Hou je bij vertrek met 100% ook even in de gaten na hoeveel km de range effectief begint te zakken? Dit gegeven zegt iets over hoe goed het BMS je echte range kan inschatten. Als je 8 km kan rijden en je range blijft gelijk, dan is de chemische capaciteit duidelijk groter dan de berekende.
 
Ik schreef elders al in een reactie op een andere post dat volgens mij de metingen en de voorspellingen volledig van het padje af zijn. Ik krijg ook nog maar 332 km er in op 90%. Geen verschil na range charges, 100% komt uit op 367. Ik ga er van uit dat het met een software update wel weer wordt rechtgezet.