Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

MaxRange

This site may earn commission on affiliate links.
Nee hoor ben nog helemaal nuchter. Maar zo'n soort optie lijkt me handig voor roadtrips. De valet mode beperkt t vermogen ook wel maar schakelt ook de CC uit. En heeft geen KD-optie:redface:.
Ja een Eco mode zo inderdaad mooi zijn, waar je alleen motorvermogen en eventueel max snelheid mee kan instellen. En ipv een oude uit ICE tijdperk stamde kick-down feature een in de Formula E gebruikelijke BOOST-knop op het stuur? :D
 
Zit nu op 265. Heb m wel pas sinds december. Dus met name kms gemaakt in de 'koude' maanden. Vrees dat ook ik niet in de hall of fame van zuinige rijders ga komen...

Range mode in de winter vind ik waardeloos trouwens. Steeds beslagen ruiten. Zeker met meer mensen aan boord

Herkenbaar, had ik ook altijd last van. Een tip op dit forum heeft bij mij gewerkt: bij de climate controls de ventilatie zowel op voet, gezicht als raam zetten.
 
De typical range is natuurlijk maar een indicatieve berekening van Tesla. Tot nu toe was dat, ongeacht welke uitvoering, altijd obv circa 197 Wh/km (ook te zien aan het lijntje in de verbruiksgrafiek in de auto). De vraag is dus of Tesla nu wel verschillende typical range constanten gebruikt voor de verschillende uitvoeringen, bijvoorbeeld 193 Wh/km voor een 85D en 205 Wh/km voor een P85D.

Het resultaat is bekend voor de P85D. Op mijn trip van 60 km van vandaag voortdurend rond de typical lijn gereden om te kijken wanneer de average en typical samenvalt (dan is de average stippellijn niet meer zichtbaar). Het samenvallen gebeurt soms aan 200, soms aan 202 en altijd aan 201 Wh/km. Ik ga er op basis van dit resultaat dus van uit dat 201 Wh/km het typical verbruik is waar Tesla mee rekent voor een P85D.

Typical Wh per km P85D.jpg
 
Het resultaat is bekend voor de P85D. Op mijn trip van 60 km van vandaag voortdurend rond de typical lijn gereden om te kijken wanneer de average en typical samenvalt (dan is de average stippellijn niet meer zichtbaar). Het samenvallen gebeurt soms aan 200, soms aan 202 en altijd aan 201 Wh/km. Ik ga er op basis van dit resultaat dus van uit dat 201 Wh/km het typical verbruik is waar Tesla mee rekent voor een P85D.

Dank voor het testen!
Wel vreemd dat de NEDC range voor de P85D minder is (480 ipv 502), maar dat je dezelfde/hogere typical range haalt...

Probeer op dit moment een tabel compleet te krijgen met de verschillende soorten range en waar deze gebruikt worden, samen met ene Teo (volgens uit de VS).
Dit hebben we tot nu toe:


range_types.png



Vooral de juiste typical range is moeilijk te achterhalen, omdat deze niet gebaseerd is op een officiële rating en dus ook niet door Tesla gecommuniceerd wordt.
Mocht iemand hier goede info over kunnen vinden, laat het dan even weten of voeg het toe aan het tabblad 'range types' in onze Google Sheet: Tesla_MaxRange_NL_BE - Google Sheets

Als we niets hierover vinden, is de beste optie om meer gebruikersdata te verzamelen van (bijna) nieuwe auto's om de typical ranges te bepalen.
 
Last edited:
Op dinsdag een update gehad en gisteren en vandaag max range geladen.
vanmorgen om 06.00h was ie net klaar met laden en gaf 376 km range aan tipkcal
na 8,1 km ging er pas de eerste km af :cool:
ra ra??



Deze week twee keer een maximale range gehad en ook een keer 368 km.....echter na 4 km rijden ging de eerste km er pas af.
Vandaag weer een max range en 374 km.. en 4 km verder waren er al 5 weg.
November 2013 begonnen met 405 km dus al 30 km verdampt.
 
Publiek geladen in de wijk aan 11 kW, maar zelf onderbroken. Hemelsbreed 400m want Amstelveen roept veel "groen", maar sinds juni 2014 nog steeds geen laadpaal. Blijft ook druk met 3 Tesla's en tiental plug-in hybrides. Nadat ik de Tesla 5 minuten had gereden om weer voor de deur neer te zetten deze foto gemaakt. Iemand een suggestie. Afronding?
image.jpg
 
Wel vreemd dat de NEDC range voor de P85D minder is (480 ipv 502), maar dat je dezelfde/hogere typical range haalt...

Ik heb een nota toegevoegd in de sheet en 406 km ingevuld als de typical range voor een P85D. De rated range die ik vanmorgen heb gekregen is 510 km. Ik denk dat de 480 km uit de sheet niet juist is.

Ook een foutje opgemerkt in de protected cellen. Ik kan achteraan niet invullen hoeveel keer ik bij een SuC ben gaan laden.

- - - Updated - - -

Met een range van 404 (508) hoef ik in dit gezelschap niet ontevreden te zijn :biggrin:

Ik doe beter! :rolleyes: Na mijn 2de range charge vanacht stond hij vanmorgen op 406 km typical en 510 km rated.
Maar ik denk niet dat er nu nog veel rek zal opzitten. We zullen zien de volgende keer.

Verbruik ik voor mijn doen nog hoog maar tegen de tijd dat ik wat minder demo sprintjes doe, en het schudden vanwege banden / wielen is opgelost gaat dat wel weer omlaag.

Hoe gaat het nu qua verbruik in vergelijking met je P85? Ik heb de indruk dat de P85D toch een stuk minder gemakkelijk onder de 200 te krijgen is op de autosnelweg. Vandaag heen en weer naar Luxemburg gaan werken, mij gehouden aan de maximaal toegestane snelheden en het grootste deel op TACC gereden. Heenreis 228,1 km aan 232 wh/km (5°) en terugreis 221,5 km aan 233 wh/km (14°).

Het goede nieuws is dat rijden op de trip grafiek een fluitje van een cent is dus dat geeft veel vertrouwen.
 
Ik kom met mijn P85 echt niet in de buurt van jouw verbruik. Gelden met z'n S85 ook niet. Ik heb juist t idee dat de P85D zuiniger is dan menig classic.

Vanaf het begin (3691 km so far) zit ik nu aan 245 wh/km en dat is inclusief insane spelletjes.
De eerste 2504 km heb ik met range mode off gereden en had ik 253 wh/km maar de banden waren toen nog nieuw.
Nu rij ik al 1187 km met range mode on en is het gemiddelde gezakt naar 230 wh/km.

Als ik echter rij zoals ik zou willen rijden is het wat anders maar dan wordt het moeilijk om een redelijke afstand te overbruggen. De Tesla houdt mij dus in toom. Leuk zo'n 700 PK maar als je het beest los laat sta je meer te laden dan te rijden. :crying:
 
Welk verbruik zou je dan halen? ;)

Dan spreken we over een gemiddeld verbruik vlot boven 400 wh/km maar als ik mij amuzeer heeft mijn MaxRange de neiging naar 150 km te zakken. Heb onlangs met een R8 V10 zitten spelen. Ik denk dat het spelletje geen 2 minuten heeft geduurd maar ik had al meteen 4% minder range. Ik moest mezelf ter orde roepen want zo ging ik niet thuis geraken. Het ging wel vooruit, dat wel... Ik begrijp in elk geval Tesla rijders die een gemiddeld verbruik boven de 250 hebben. Ik wil een 200 kWh batterij. :cool:
 
Ik heb een nota toegevoegd in de sheet en 406 km ingevuld als de typical range voor een P85D. De rated range die ik vanmorgen heb gekregen is 510 km. Ik denk dat de 480 km uit de sheet niet juist is.

De rated range van 480 km voor de P85D komt rechtstreeks van de Tesla website. Heel vreemd dat dus dat jij in praktijk 30 km meer rated range hebt, want dan zou de auto meer rated range aangeven dan via de officiële NEDC test vastgesteld. Misschien een bug en de software (vergeten hogere verbruiksconstante in te voeren voor de P85D). :confused:

Ook een foutje opgemerkt in de protected cellen. Ik kan achteraan niet invullen hoeveel keer ik bij een SuC ben gaan laden.

Er is ene Teo (UK) die nogal voortvarend bezig is om te helpen de sheet aan te passen zoals je wellicht hebt gezien. Daarbij is het aantal rangecharges/supercharges/discharges vervangen door de frequentie ervan (dus: dagelijks, wekelijks etc.). Dit hebben we gedaan, omdat de meeste van ons de exacte cijfers niet bijhouden, maar wel een idee hebben hoe frequent iets voorkomt.
 
De rated range van 480 km voor de P85D komt rechtstreeks van de Tesla website. Heel vreemd dat dus dat jij in praktijk 30 km meer rated range hebt, want dan zou de auto meer rated range aangeven dan via de officiële NEDC test vastgesteld. Misschien een bug en de software (vergeten hogere verbruiksconstante in te voeren voor de P85D). :confused:

Mmm, ben eens benieuwd wat er gaat gebeuren als ik een update binnen krijg. Lijkt me inderdaad onwaarschijnlijk dat ze op de website "per ongeluk" een lager cijfer zouden invullen. Ik hou dit in de gaten.
 
Weer de sheet ingevuld, 2e keer Oosterhout en 1 km typical erbij nu 405 (510 rated) en vooral bijzonder: pas na 8 km ging de 1e er af.... na 9 de 2e etc. dus ook niet ineens veel eraf. Ik ben daarna rond de 210 Wh/km blijven rijden en het total (typical + gereden sinds laatste keer laden) bleef tot bij aankomst thuis ca 412.....
Over een paar dagen de Road Trip naar I / CH / A / D en dan na de nodige Supercharges eens kijken wat daarna de score is:smile: