Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

MCU2 upgrade mogelijk, maar hoe?

This site may earn commission on affiliate links.
1550 is voor AP1 en non-AP auto's want die krijgen geen upgrade van de AP hardware.

"Eigenaren van compatibele voertuigen kunnen via de Tesla-app een afspraak maken voor aankoop en installatie. Deze upgrade is beschikbaar voor € 2.000 inclusief installatie voor voertuigen uitgerust met de Autopilot-computer 2.0 of 2.5, en voor € 1.550 inclusief installatie voor alle andere voertuigen. Eigenaars kunnen het type Autopilot-computer achterhalen door 'Bediening' > 'Software' > 'Aanvullende voertuiginformatie' op het touchscreen te selecteren."


Zo begreep ik het ook maar ik heb AP2 en volgens de offerte moet ik maar €1550,- betalen inc. AP3 upgrade.
Ben benieuwd dinsdag of ze dus de AP hardware niet gaan upgraden of dat ik toch een factuur krijg van €2000,- met AP3 hardware.
Of de beste situatie natuurlijk: MCU2 en AP3 upgrade en €1550,- moeten afrekenen :)
 
Die €1550,- is mij mondeling in het service centre maar ook via vehicle support toegezegd:


Goedemiddag,

Bedankt voor uw bericht. We hebben het nagevraagd bij het service center en die geven aan de prijs op 1550 EURO valt voor de Mcu2 upgrade. De 2000 Euro ongeveer zou kunnen zijn inclusief de FM radio upgrade. Want dat is het enige nadeel van de upgrade, uw verliest de FM radio functie maar deze kan ook weer worden geupgrade voor ongeveer 500 euro.

Een duidelijke uitleg waarom op de support site €2000,- staat kreeg ik niet.
Ik ben benieuwd naar jullie bevindingen. :)
 
De prijzen staan duidelijk vermeld op die link toch? Die 1550 lijkt me een foute offerte maar wie weet heb je geluk :)
Dat is een gedeelte van de onduidelijkheid. Ik kreeg mondeling en van Vehicle support €1550,- te horen terwijl de site €2000,- aangeeft. Ik dacht dat misschien inclusief HW3 zou zijn maar daar krijg ik nog geen antwoord op. Ik hoop dus ervaringen te vinden waar zonder FSD wel HW3 bij een HW2 auto is geïnstalleerd. Misschien dat ik de Suc dan ook kan overtuigen.
 
Die €1550,- is mij mondeling in het service centre maar ook via vehicle support toegezegd:


Goedemiddag,

Bedankt voor uw bericht. We hebben het nagevraagd bij het service center en die geven aan de prijs op 1550 EURO valt voor de Mcu2 upgrade. De 2000 Euro ongeveer zou kunnen zijn inclusief de FM radio upgrade. Want dat is het enige nadeel van de upgrade, uw verliest de FM radio functie maar deze kan ook weer worden geupgrade voor ongeveer 500 euro.

Een duidelijke uitleg waarom op de support site €2000,- staat kreeg ik niet.
Ik ben benieuwd naar jullie bevindingen. :)
Daar heb je het toch? Voor 2K heb je de FM/DAB radio erbij, voor 1550 niet.
 
Dat is een gedeelte van de onduidelijkheid. Ik kreeg mondeling en van Vehicle support €1550,- te horen terwijl de site €2000,- aangeeft. Ik dacht dat misschien inclusief HW3 zou zijn maar daar krijg ik nog geen antwoord op. Ik hoop dus ervaringen te vinden waar zonder FSD wel HW3 bij een HW2 auto is geïnstalleerd. Misschien dat ik de Suc dan ook kan overtuigen.
Bij de MCU 2 upgrade van de MS zat tot mijn verrassing ook een AP3. Ik had op de MS wel EAP als optie.
 
Daar heb je het toch? Voor 2K heb je de FM/DAB radio erbij, voor 1550 niet.
Nee, die kost nog extra. Denk dat @wisheh per ongeluk de offerte voor een ap 1 auto heeft gehad. Ik heb een ander part nr in mijn offerte staan, staat expliciciet voor ap 2.0 en ap2.5 auto. Bij hem staat het anders. Volgens mij is er wel een periode geweest dat het ongeacht het model 1550 euro was. Waarschijnlijk toen jij je upgrade deed.
 
Toch bijzonder, voor mijn S met eap uit 2017 een offerte van 2000 euro (incl btw) gekregen. Gaat maandag gebeuren.
@zkpq Ik kan nergens vinden dat je met eap de hw3 upgrade gratis krijgt. Waar lees jij dit?
Ik lees dit ook nergens, het blijkt uit de praktijk: uit het niets ben ik door Tesla gebeld om de hardwareupgrade te installeren. Ik wist van niets en meldde dit, waarop ze zei dat omdat ik EAP heb gekocht bij de aanschaf van de auto ik nu de HW 3.0 krijg. Zitten geen kosten aan verbonden.
 
Ja hw3 (staat ready for fsd, ipv hw 3.0 in scherm auto) zit er nu in, zie stoplichten en pijlen op het wegdek op het scherm. Alleen kort ritje van sec naar huis gedaan waarbij halverwege autopilot het weer deed ivm callibratie van de camera’s laatste stukje voelde de autopilot al wel stabieler dan op hw 2.0. Morgen heb ik een lange rit dan kan ik goed testen.
prijs was die 2000 euro zoals vermeld op website.
 
Ja hw3 (staat ready for fsd, ipv hw 3.0 in scherm auto) zit er nu in, zie stoplichten en pijlen op het wegdek op het scherm. Alleen kort ritje van sec naar huis gedaan waarbij halverwege autopilot het weer deed ivm callibratie van de camera’s laatste stukje voelde de autopilot al wel stabieler dan op hw 2.0. Morgen heb ik een lange rit dan kan ik goed testen.
prijs was die 2000 euro zoals vermeld op website.
Mooi dan kan ik dat ook duidelijker vragen bij de sec. Ik denk nu dat ik liever €2000,- inclusief hw3 dan €1550,- zonder.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ja hw3 (staat ready for fsd, ipv hw 3.0 in scherm auto) zit er nu in, zie stoplichten en pijlen op het wegdek op het scherm. Alleen kort ritje van sec naar huis gedaan waarbij halverwege autopilot het weer deed ivm callibratie van de camera’s laatste stukje voelde de autopilot al wel stabieler dan op hw 2.0. Morgen heb ik een lange rit dan kan ik goed testen.
prijs was die 2000 euro zoals vermeld op website.
Ik heb precies hetzelfde als wat jij ziet in het scherm (FSD ready, stoplichten etc., camera calibratie na weg rijden SEC) maar ik heb toch €1550 betaald. Dashcam en sentry met usb opslag werkt ook. En je ziet de zij camera's nu bij achteruit rijden. Ik vermoed dus dat ik ook AP3 heb maar dan goedkoper... Op het scherm in de "lounge" stond ook extra spul wat je kon kopen voor je Tesla en o.a. voor de MX stond daar €1550,- voor een MCU2 upgrade zonder uitzonderingen of het nou AP2.0 of AP2.5 was.

Duurde overigens ook 4 uur voordat het hele spul erin zat. Lijkt ook wel met de nieuwe software of ie zuiniger is. Nu haal ik de 215 WH waar ik daarvoor amper onder de 300 kwam met 22" en energie bespaar modus. Wel zijn ze vergeten de originele kenteken houder te plaatsen ipv van de garage waar ik de MX heb gekocht. Ik ben alleen wel benieuwd of ze de alleen de camera's vervangen aan de zijkant of met behuizing zeg maar want die waren zwart gewrapped en dat zijn ze nu nog steeds.
 
Last edited:
Ik heb precies hetzelfde als wat jij ziet in het scherm (FSD ready, stoplichten etc., camera calibratie na weg rijden SEC) maar ik heb toch €1550 betaald. Dashcam en sentry met usb opslag werkt ook. En je ziet de zij camera's nu bij achteruit rijden. Ik vermoed dus dat ik ook AP3 heb maar dan goedkoper... Op het scherm in de "lounge" stond ook extra spul wat je kon kopen voor je Tesla en o.a. voor de MX stond daar €1550,- voor een MCU2 upgrade zonder uitzonderingen of het nou AP2.0 of AP2.5 was.

Duurde overigens ook 4 uur voordat het hele spul erin zat. Lijkt ook wel met de nieuwe software of ie zuiniger is. Nu haal ik de 215 WH waar ik daarvoor amper onder de 300 kwam met 22" en energie bespaar modus. Wel zijn ze vergeten de originele kenteken houder te plaatsen ipv van de garage waar ik de MX heb gekocht. Ik ben alleen wel benieuwd of ze de alleen de camera's vervangen aan de zijkant of met behuizing zeg maar want die waren zwart gewrapped en dat zijn ze nu nog steeds.
hier ook sinds 2 weken MCU upgrade en ik heb ook de "Full self driving computer" opgelijst staan in mijn wagen. Herkent nu ook snelheidsborden wat mijn MCU'1' absoluut niet deed. Bij mij was het iets van 1550 excl BTW dacht ik ... en helaas 3 werkdagen werk ipv een paar uurtjes :)
 
  • Informative
Reactions: Camelroel
Ik denk er ook over om een MCU2 te laten installeren op mijn AP1 van 2015. Zeker sinds Tesla de eMMC "fix" bij mij gedaan heeft. Sindsdien krijg ik vaak de melding: "Route zonder actuele verkeersinformatie" Daarvoor had ik het alleen maar als ik een landsgrens over ging.
Nu is mijn vraag of dit probleem zich niet meer zal voordoen met een MCU2? Tesla SeC zegt van niet, maar hun kennis vertrouw ik niet zo...
Met andere woorden; hebben MCU2 bezitters dit probleem?
 
Ik denk er ook over om een MCU2 te laten installeren op mijn AP1 van 2015. Zeker sinds Tesla de eMMC "fix" bij mij gedaan heeft. Sindsdien krijg ik vaak de melding: "Route zonder actuele verkeersinformatie" Daarvoor had ik het alleen maar als ik een landsgrens over ging.
Nu is mijn vraag of dit probleem zich niet meer zal voordoen met een MCU2? Tesla SeC zegt van niet, maar hun kennis vertrouw ik niet zo...
Met andere woorden; hebben MCU2 bezitters dit probleem?
Aangezien mijn auto ook 90D en uit 2015 komt, is het delen van mijn ervaring (dus ook niet direct kennis) wel van toepassing:
Wij (mijn vrouw en ik) hebben nog nooit de melding "Route zonder actuele verkeersinformatie" gehad.

Wat wel voorkomt bij overgaan van landsgrenzen is dat LTE wegvalt en dan duurt het ergens tussen 1 minuut tot 5 minuten voor de radio terugkomt. Meestal binnen een minuut. Een geplande route gaat gewoon door, maar de kaart wordt dan ook niet bijgewerkt. Mijn inziens zou dat dan ook de melding kunnen geven. Echter die melding zou dan na 1 tot 5 minuten weer verholpen zijn.
 
  • Informative
Reactions: simonsmidt
Ik denk er ook over om een MCU2 te laten installeren op mijn AP1 van 2015. Zeker sinds Tesla de eMMC "fix" bij mij gedaan heeft. Sindsdien krijg ik vaak de melding: "Route zonder actuele verkeersinformatie" Daarvoor had ik het alleen maar als ik een landsgrens over ging.
Nu is mijn vraag of dit probleem zich niet meer zal voordoen met een MCU2? Tesla SeC zegt van niet, maar hun kennis vertrouw ik niet zo...
Met andere woorden; hebben MCU2 bezitters dit probleem?
Heb jij nog 3G of al 4G? Veel 3G masten worden offline gehaald.
 
Ik denk er ook over om een MCU2 te laten installeren op mijn AP1 van 2015. Zeker sinds Tesla de eMMC "fix" bij mij gedaan heeft. Sindsdien krijg ik vaak de melding: "Route zonder actuele verkeersinformatie" Daarvoor had ik het alleen maar als ik een landsgrens over ging.
Nu is mijn vraag of dit probleem zich niet meer zal voordoen met een MCU2? Tesla SeC zegt van niet, maar hun kennis vertrouw ik niet zo...
Met andere woorden; hebben MCU2 bezitters dit probleem?
Ik heb ruim anderhalf jaar geleden de upgrade gedaan waardoor ik ook 4G kreeg (had nog 3G). Probleem 1 keer meegemaakt zonder duidelijke oorzaak. Verder werkt 4G stabiel. Sowieso een aanrader als je de auto nog een tijd wilt houden, MCU2 is veel prettiger in het gebruik.
 
Iedere cent waard, in mijn 2014 heb ik het nu een jaartje denk ik, en loopt echt soepel. Navigeren gaat snel, geen soft resets meer omdat spotify niet werkt. Ik ben erg tevreden er mee, en het maakt de auto echt beter. Los daarvan, ik denk dat je bij verkoop of inruil zeker wel de investering terugkrijgt in de prijs, mensen willen toch een MCU 2. (En een CCS retrofit)