Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

MCU2 upgrade mogelijk, maar hoe?

This site may earn commission on affiliate links.
Hier voorheen MCU1 icm HW 2.5, upgrade naar MCU2 moest in combinatie met upgrade naar HW 3, ook al hebben wij alleen basic AP.
Reden hiervoor is onduidelijk, er is dus waarschijnlijk meer interactie tussen de MCU en HW dan voorheen werd aangenomen.

Voordeel is absoluut snelheid van navigatie en onmiddellijk ontwaken van de auto, vooral het moeilijk wakker worden werd behoorlijk irritant.

Software Updates komen inderdaad weer regelmatig binnen, je hoort er weer helemaal bij 😁

Phantom drain was hier vorige week nagenoeg nihil met slechts 1% verlies in vier dagen absolute stilstand, niet aan de stekker en niet wakker gemaakt via de App. We zitten op 40.6.

TuneIn radio is voor ons voldoende.

Het is een relatief dure upgrade maar mijns inziens het geld waard.
 
Ik zit nog te twijfelen om de MCU 2 upgrade te doen. Ik heb AP2 en volgens de SEC krijg ik er geen HW3 bij. Ook wordt er de €1550,- aangeboden terwijl op de support website staat er voor een AP2 auto €2000,-
Ik lees hier ervaringen met een hogere phantom drain en andere mogelijke problemen.

Die phantom drain komt omdat de oudere battery packs (o.a. de 85, alles voor mid 2015) geen standby power supply hebben. MCU2 draait op het HV pack en bij die oudere packs moeten de contactors dan altijd gesloten blijven (en dat kost zo'n 70 watt). @wk057 heeft er ooit eens een uitgebeide uitleg over geschreven maar die kan ik zo niet terugvinden. Denk niet dat jij er last van gaat hebben. Ik heb een AP1 van eind 2015 met een 90 pack en heb er ook geen last van.

Verder my $ .02, upgrade maakt navigatie weer echt bruikbaar en je krijgt weer updates voor van alles en nogwat. Ik had nog een 3G modem en heb nu ook een 4G modem die anders los ook € 520 kost (dacht ik zo uit mijn hoofd). TuneIn is prima vervanging voor FM, ik heb geen DAB tuner en vind het de € 500 extra ook niet waard.
 
  • Informative
Reactions: Maarten and arri
Mijn upgrade staat voor 14 dec. gepland.
Als ik zo de offerte bekijk krijg ik ook AP3 hardware terwijl ik ook AP2.0 heb in mijn MX 2017?
Alleen AP2.5 ging toch naar AP3 bij een upgrade van de MCU?
Schermafbeelding 2021-12-10 223030.png
 
Infotainment-upgrade

Deze info vind ik niet geheel duidelijk.
Het gaat enkel over voertuigen van maart 2018 of ouder, dus geen auto's die af-fabriek met HW3.0 kwamen (HW3 is pas vanaf voorjaar 2019).

Als men spreekt over een prijsverschil voor de HW2.x en anderen, zijn die anderen dus AP1 hardware, en daar kan je dus niet een upgrade naar HW3 doen.

Als je zeker wil zijn, moet je via de app een servicerequest voor de upgrade indienen, specificeren of je al dan niet ook FM/DAB tuner wilt, en retour zal je dan een offerte ontvangen die je moet accepteren alvorens men de upgrade doet.
 
  • Informative
Reactions: simonsmidt
Die phantom drain komt omdat de oudere battery packs (o.a. de 85, alles voor mid 2015) geen standby power supply hebben. MCU2 draait op het HV pack en bij die oudere packs moeten de contactors dan altijd gesloten blijven (en dat kost zo'n 70 watt). @wk057 heeft er ooit eens een uitgebeide uitleg over geschreven maar die kan ik zo niet terugvinden. Denk niet dat jij er last van gaat hebben. Ik heb een AP1 van eind 2015 met een 90 pack en heb er ook geen last van.

Verder my $ .02, upgrade maakt navigatie weer echt bruikbaar en je krijgt weer updates voor van alles en nogwat. Ik had nog een 3G modem en heb nu ook een 4G modem die anders los ook € 520 kost (dacht ik zo uit mijn hoofd). TuneIn is prima vervanging voor FM, ik heb geen DAB tuner en vind het de € 500 extra ook niet waard.
Modem upgrade koste 150 euro bij de laadkabelwinkel
 
sinds mijn MCU2 upgrade heb ik nog steeds het probleem dat de LTE uitvalt na het parkeren of bij het wegrijden gedurende enkele minuten. is daar nu al een fix voor ?
Ik maak voor elke nieuwe firmware die ik krijg een nieuw service incident aan, om aan te geven dat het probleem nog steeds aanwezig is. Eigenlijk zou iedereen dit moeten doen die dit probleem heeft. Dit soort problemen is zwaar irritant en doet afbraak aan de auto.
 
  • Like
Reactions: BartJ
Mijn upgrade staat voor 14 dec. gepland.
Als ik zo de offerte bekijk krijg ik ook AP3 hardware terwijl ik ook AP2.0 heb in mijn MX 2017?
Alleen AP2.5 ging toch naar AP3 bij een upgrade van de MCU?
View attachment 742878
Toch bijzonder, voor mijn S met eap uit 2017 een offerte van 2000 euro (incl btw) gekregen. Gaat maandag gebeuren.
@zkpq Ik kan nergens vinden dat je met eap de hw3 upgrade gratis krijgt. Waar lees jij dit?
 
Toch bijzonder, voor mijn S met eap uit 2017 een offerte van 2000 euro (incl btw) gekregen. Gaat maandag gebeuren.
@zkpq Ik kan nergens vinden dat je met eap de hw3 upgrade gratis krijgt. Waar lees jij dit?
Dat lees ik ook nergens en die ben je wel nodig voor de Tesla dascam. Dit kreeg ik vanmorgen van Tesla.

Goedemorgen,

Bedankt voor uw reactie. Sentry mode is inderdaad alleen beschikbaar bij HW 2,5 en 3 en of als u de auto upgrade naar full self driving.

2020.48.37.8 en nav data 2019.20-10482. Dit zijn de laatste updates maar is wellicht wat verwarrend vanwege de jaartallen die ervoor staan.


Mochten er nog vragen zijn horen we het graag.



Met vriendelijk groeten,

Ik ben benieuwd wat jij krijgt Janc, en hoe je ervaringen zijn.
Mondeling in Eindhoven zeiden ze ook €1550,- Misschien ook een verschil S & X?
 
1550 is voor AP1 en non-AP auto's want die krijgen geen upgrade van de AP hardware.

"Eigenaren van compatibele voertuigen kunnen via de Tesla-app een afspraak maken voor aankoop en installatie. Deze upgrade is beschikbaar voor € 2.000 inclusief installatie voor voertuigen uitgerust met de Autopilot-computer 2.0 of 2.5, en voor € 1.550 inclusief installatie voor alle andere voertuigen. Eigenaars kunnen het type Autopilot-computer achterhalen door 'Bediening' > 'Software' > 'Aanvullende voertuiginformatie' op het touchscreen te selecteren."