Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de M3 SR+ op vakantie naar Oekraïne

This site may earn commission on affiliate links.
Gezien mijn vrouw afkomstig is uit Oekraïne en wij nog familie daar hebben was het besluit snel genomen om naar daar te gaan op vakantie.
Ukraine International Airlines heeft geen vluchten bijna met de corona crisis dus dan maar met de model 3.
Dag voor vertrek geladen tot 80 % aan SuC Antwerpen en 's nacht laden laden tot 100 % thuis.
Vertrokken om 05u00 te Antwerpen en doorgereden tot 1e stop te Kamen,Duitsland.
Bijgeladen + koffie en doorgereden tot Lutterberg,Duitsland voor 2de laadbeurt, daar 2 VW e id 3 gespot die aan het laden waren bij Ionity.
Vervolgens weg vervolgd tot Sangerhausen,Duitsland en 3de laadbeurt.
Te Dresden Tor Sud geladen met Ionity met Maingau, bleek een dag later de eerste en laatste keer te zijn gezien de nieuwe prijzen + broodje gegeten.
Dan verder de Poolse grens over en te Kostomloty,Polen geladen voor de volgende dag.
Omstreeks 18u30 waren wij in ons hotel in de buurt van Wroclaw.
Dag erop omstreeks 08u00 vertrokken en naar Katowice,Polen voor de 1ste laadbeurt van de dag.
Daar even gepraat met de eigenaars van een Zwitserse model 3.
Verder gereden tot aan Trzebownisko,Polen wat de laatste SuC is voor de grens met Oekraïne.
Tot 98 % geladen en verder tot de grens.
Omstreeks 15u40 waren we aan de grens, we waren benieuwd voor de wachttijd want je kan horrorverhalen terugvinden van 3 uur tot 8 uur.
Echter om 16u05 reden we richting Lviv, eerste grote stad in Oekraïne na de grens.
Daar overnacht en dan bijgetankt aan de Yasno laadpaal CCS 50 kWh in Lviv.
(www.yasno.com.ua is het adres online, deze is prepaid)
Dan vertrokken en met laadstops te Brody, Novograd-Volynski en vervolgens te Kyiv.
Daar overnacht bij familie en dan verder met laadstops te Berezan en Reshetylivka.
Gezien de lader van de laatste stop de laatste is van dit netwerk volgeladen tot 100 % en dan verder voor de laatste 260 km tot aan onze bestemming.
Daar aangekomen met 25 % batterij over.
Vandaag de auto geladen met type 2 11 kWh lader van AutoEnterprise tot 40 %.
( www.autoenterprise.com.ua is het adres online tevens prepaid)
Auto staat nu op bewaakte parking met sentry uit tot binnen 3 weken wanneer de terugreis begint.
 
Eigenaardig. Heb straks een route gepland van hier tot Kiev. Duurde enkele minuten, maar uiteindelijk een route voorgesteld (met uiteraard waarschuwing van ontbrekende lader op eind van route). Maar dus de auto heeft wel de kaarten van Oekraïne.
 
Heb daarnet het antwoord gevonden waarom de navigatie het vertikt in Oekraïne.
Blijkbaar met de laatste navigatie update van dit jaar zijn Oekraïne,Belarus en Rusland uit de navigatiedata verdwenen, geen data is uiteraard geen berekening.

Echt? Dat is echt niet top. Mijn vrouw komt uit Belarus en we wilden na de protesten ook eens die kant op. Enige info of dit tijdelijk is?

Wel erg leuk om te lezen dat je deze trip gedaan hebt!
 
  • Like
Reactions: job-lek
Voor Belarus is het misschien beter om de route Berlijn-Poznan-Warschau en verder te kiezen. In Warschau is er nog niet zo lang geleden een SuC geopend met 2 stalls in het Regent Warsaw Hotel (Belwerderska 23). Dit is de meest oostelijke SuC.
 
En gisteren terug thuis gekomen ... maar de terugrit was ietsje anders ..
Gezien in de stad waar we verbleven geen CCS laders aanwezig waren, dan maar 2u geladen op type 2 11kWh tot 80 %.
Om 7u45 plaatselijke tijd vertrokken en een andere weg genomen dan de heenrit gezien er een heel slecht stuk in zat dat ik absoluut wou vermijden; deze weg was wel 60 km meer afstand.
Onderweg 1u30 geladen aan type 2 11 kWh en genoeg lading om de 1e CCS 50 kWh te halen.
Daar aangekomen bleek de laadpaal zo dood als een pier ... 400 V elektriciteit was off the grid bleek bij navraag Yasno.
Daar sta je dan met 10 % lading ... effe gezocht met Plugshare en een CCS 120 A gevonden 20 km terug.
Met 75 km/h achter een vrachtwagen tot daar .. 4 % lading over en wat bleek ... PLC fout op de lader en reset door AutoEnterprise hielp niet.
Gelukkig was dit een lader met ook type 1 en 2 die wel werkten; 2 uur laden op 11 kWh om de volgende werkende CCS van Yasno 75 km verderop richting Kyiv te halen.
Die werkte en geladen tot 95 % en ondertussen gegeten in het naastliggende hotel.
Dan verder met koffiestop en 20 min laden voor de veiligheid aan de volgende CCS van Yasno en na 15u00 onderweg waren we in Kyiv.
Gelukkig een dag met familie ingepland zodat we wat konden bekomen van de vorige dag.
Maandag vertrokken met 65 % lading richting Lviv.
Geladen in de zelfde stations als de heenrit maar in Brody geladen tot bijna 100 % en Lviv niet gestopt; volgens Oekraïne is dit een rode zone aan het worden met hoge besmettingsgraad.
Dan naar de grens en daar 2u30 wachten alvorens Polen binnen te rijden.
Verder naar SuC Trzebownisko, daar aankomst met 15 % lading, heel lekker gegeten in het naastliggende hotel, echte aanrader !
Dan 8 km verder naar ons hotel, aan de SuC hotel mochten geen honden binnen, en overnacht.
Via SuC's Katowice en Kostomloty tot aan de grens met Duitsland en 2de overnachting in Polen.
Dan dag erop via Dresden,Leipzig,Kassel,Dortmund en Eindhoven, met gebruik van het SuC netwerk tot Antwerpen.
Zal straks het aantal afgelegde km en verbruik posten.
 
Last edited:
En gisteren terug thuis gekomen ... maar de terugrit was ietsje anders ..
Gezien in de stad waar we verbleven geen CCS laders aanwezig waren, dan maar 2u geladen op type 2 11kWh tot 80 %.
Om 7u45 plaatselijke tijd vertrokken en een andere weg genomen dan de heenrit gezien er een heel slecht stuk in zat dat ik absoluut wou vermijden; deze weg was wel 60 km meer afstand.
Onderweg 1u30 geladen aan type 2 11 kWh en genoeg lading om de 1e CCS 50 kWh te halen.
Daar aangekomen bleek de laadpaal zo dood als een pier ... 400 V elektriciteit was off the grid bleek bij navraag Yasno.
Daar sta je dan met 10 % lading ... effe gezocht met Plugshare en een CCS 120 A gevonden 20 km terug.
Met 75 km/h achter een vrachtwagen tot daar .. 4 % lading over en wat bleek ... PLC fout op de lader en reset door AutoEnterprise hielp niet.
Gelukkig was dit een lader met ook type 1 en 2 die wel werkten; 2 uur laden op 11 kWh om de volgende werkende CCS van Yasno 75 km verderop richting Kyiv te halen.
Die werkte en geladen tot 95 % en ondertussen gegeten in het naastliggende hotel.
Dan verder met koffiestop en 20 min laden voor de veiligheid aan de volgende CCS van Yasno en na 15u00 onderweg waren we in Kyiv.
Gelukkig een dag met familie ingepland zodat we wat konden bekomen van de vorige dag.
Maandag vertrokken met 65 % lading richting Lviv.
Geladen in de zelfde stations als de heenrit maar in Brody geladen tot bijna 100 % en Lviv niet gestopt; volgens Oekraïne is dit een rode zone aan het worden met hoge besmettingsgraad.
Dan naar de grens en daar 2u30 wachten alvorens Polen binnen te rijden.
Verder naar SuC Trzebownisko, daar aankomst met 15 % lading, heel lekker gegeten in het naastliggende hotel, echte aanrader !
Dan 8 km verder naar ons hotel, aan de SuC hotel mochten geen honden binnen, en overnacht.
Via SuC's Katowice en Kostomloty tot aan de grens met Duitsland en 2de overnachting in Polen.
Dan dag erop via Dresden,Leipzig,Kassel,Dortmund en Eindhoven, met gebruik van het SuC netwerk tot Antwerpen.
Zal straks het aantal afgelegde km en verbruik posten.

Hulde! Mooi verhaal, als uit de pioniersdagen.
Inclusief het rijden achter een vrachtwagen, dat een aantal van ons toen soms verplicht hebben moeten doen. :)
 
  • Like
Reactions: job-lek
En gisteren terug thuis gekomen ... maar de terugrit was ietsje anders ..
Gezien in de stad waar we verbleven geen CCS laders aanwezig waren, dan maar 2u geladen op type 2 11kWh tot 80 %.
Om 7u45 plaatselijke tijd vertrokken en een andere weg genomen dan de heenrit gezien er een heel slecht stuk in zat dat ik absoluut wou vermijden; deze weg was wel 60 km meer afstand.
Onderweg 1u30 geladen aan type 2 11 kWh en genoeg lading om de 1e CCS 50 kWh te halen.
Daar aangekomen bleek de laadpaal zo dood als een pier ... 400 V elektriciteit was off the grid bleek bij navraag Yasno.
Daar sta je dan met 10 % lading ... effe gezocht met Plugshare en een CCS 120 A gevonden 20 km terug.
Met 75 km/h achter een vrachtwagen tot daar .. 4 % lading over en wat bleek ... PLC fout op de lader en reset door AutoEnterprise hielp niet.
Gelukkig was dit een lader met ook type 1 en 2 die wel werkten; 2 uur laden op 11 kWh om de volgende werkende CCS van Yasno 75 km verderop richting Kyiv te halen.
Die werkte en geladen tot 95 % en ondertussen gegeten in het naastliggende hotel.
Dan verder met koffiestop en 20 min laden voor de veiligheid aan de volgende CCS van Yasno en na 15u00 onderweg waren we in Kyiv.
Gelukkig een dag met familie ingepland zodat we wat konden bekomen van de vorige dag.
Maandag vertrokken met 65 % lading richting Lviv.
Geladen in de zelfde stations als de heenrit maar in Brody geladen tot bijna 100 % en Lviv niet gestopt; volgens Oekraïne is dit een rode zone aan het worden met hoge besmettingsgraad.
Dan naar de grens en daar 2u30 wachten alvorens Polen binnen te rijden.
Verder naar SuC Trzebownisko, daar aankomst met 15 % lading, heel lekker gegeten in het naastliggende hotel, echte aanrader !
Dan 8 km verder naar ons hotel, aan de SuC hotel mochten geen honden binnen, en overnacht.
Via SuC's Katowice en Kostomloty tot aan de grens met Duitsland en 2de overnachting in Polen.
Dan dag erop via Dresden,Leipzig,Kassel,Dortmund en Eindhoven, met gebruik van het SuC netwerk tot Antwerpen.
Zal straks het aantal afgelegde km en verbruik posten.
Welkom terug!
 
  • Like
Reactions: Klangfilm
En gisteren terug thuis gekomen ... maar de terugrit was ietsje anders ..
Daar aangekomen bleek de laadpaal zo dood als een pier ... 400 V elektriciteit was off the grid bleek bij navraag Yasno.
Daar sta je dan met 10 % lading ... effe gezocht met Plugshare en een CCS 120 A gevonden 20 km terug.
Met 75 km/h achter een vrachtwagen tot daar .. 4 % lading over en wat bleek ... PLC fout op de lader en reset door AutoEnterprise hielp niet.
Gelukkig was dit een lader met ook type 1 en 2 die wel werkten; 2 uur laden op 11 kWh om de volgende werkende CCS van Yasno 75 km verderop richting Kyiv te halen.

Welkom back.
Als ik U verhaal lees, helemaal vergelijkbaar met andere ervaringen in west europa (Frankrijk, UK, ...) van niet-Tesla rijders, denk ik telkens dat het nog steeds pioniersdagen zijn voor alle non-Tesla rijders, ook in west Europa. Chapeau...

Het blijft een raadsel (*) waarom het zo moeilijk is voor de autoindustrie om het Tesla SuC model te volgen. Het is duur maar als een "kleine" zoals Tesla dit can betalen...

(*) of is het nog steeds opzettelijk :rolleyes: