Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Hoewel minivakantie toch even wat ervaringen, met name laden.

Vrijdag in de ochtend afspraak in Den Haag en bedoeling was om direct na terugkomst gezin in te laden om naar Duitsland te gaan en genoeg te hebben om de eerste stop In Mogendorf te halen. In de ochtend vol van huis. Op de weg terug vanuit Den Haag pauze ingelast in Dordrecht (lekker bij het warme vuur mailtjes etc. wegwerken) en toen bijna vol weer verder. Laden thuis gaat met "slechts" 11 Kw zaak om daar niet veel te hoeven laden. Daarom een klein kwartiertje bij Fastned Waalwijk, 10 km voor huis, geladen (meer dan 200 km/uur tegenover 50 thuis) zodat ik thuis genoeg had aan de tijd die nodig was om in te pakken.

Door files niet echt door kunnen rijden en daarom Mogendorf moeiteloos gehaald. Was erg druk, SuC leek wel Amsterdam en in een McD had ik het nog nooit zo druk gezien. Uiteindelijk daar ook tot dik boven de 300 km geladen en door drukte, en wat wind mee (letterlijk) Wertheim kunnen overslaan en met minder dan 30 km rest hier aangekomen.

Aan het stopcontact en geladen tot ongeveer 160 km toen we vandaag een trip gingen maken met de gastvrouw. Op weg terug bood ik aan om koffie met Apfelstrudel te nemen en had daarvoor Ellwangen uitgezocht, waar we dicht in de buurt waren.

Daar aan de SuC en geladen met (in het begin) ruim 500 km/uur totdat er weer tegen de 300 km in zat. Nu weer hier en aan het stopcontact met de UMC wat 12 km/uur oplevert.

Alls bij elkaar dus prima. In mijn "begintijd" bij tesla heeft eens iemand gezegd dat een Tesla net een paard is. Waar gras is kan een paard eten en waar stroom is kan een Tesla laden. Een waarheid als een (Co2 onvriendelijke) koe.
 
  • Informative
Reactions: FrankNL
Naar Zuid-Polen met de Tesla. Gewoon omdat het kan.

Mijn classic heeft bij een volle batterij 365 typical km. De eerste halte was Lauenau een eindje voor Hannover op 310 km van huis. Met een afgetankte batterij en een rustig tempo was dat geen probleem.

De volgende SuC ligt op ongeveer 160 km en een klein half uurtje laden is dan voldoende. Het valt me wel op dat het superchargen wat langzamer gaat dan een tijd terug. Het laadtempo start keurig met 115 kW, maar al na een kwartier zakt dat onder de 100 kW. Die vertraging gaat hand in hand met de afnemende capaciteit bij vol, lijkt het.

De tweede SuC op de route ligt bij Maagdenburg. Daar gelunched, het is er wat troosteloos.

Bersteland is de derde en deze ligt al onder Berlijn. Het heeft een wat afwijkende opstelling. De chargers staan aan de doorgaande weg, bij de ingang van de vdValk. Een wandelingetje door het bos aan de andere kant van hoofdweg was de beste manier om de tijd door te komen.

Dan de route naar de laatste SuC van de dag, in de buurt van Wroclaw. 230km snelweg, easy. Een tegenvaller was de weg vanaf de Poolse grens. Die is bijzonder slecht. Gaten en ongelijk, maximumsnelheid 70. En de Tesla leent zicht ook niet voor veel harder op dit soort weg. Het kan wel, maar prettig is anders. En de route zelf was helaas oersaai. Productiebos aan beide kanten, 80 km lang, ruim een uur over gedaan.

Vanaf het punt waar de snelweg uit Dresden erbij komt is het opeens weer een spiegelglad wegdek over het hele stuk tot Katowice. Wij gingen eraf bij de SuC Kostomloty. Ook hier een troosteloze boel. Een soepje tussen de truckers.

Verder was het onderweg al gaan sneeuwen. Die bui ging ook van west naar oost en haalde ons in tijdens het opladen. Een paar centimeter sneeuw op onverlichte secundaire wegen is wel het laatste waar je op wacht. Maar gelukkig was die bui weer vlot ingehaald en had die nog niet de afrit bereikt toen we de snelweg verlieten. De wegen waren slecht maar te doen.

Het hotel was een soort suikergoed paleis met een bijzondere mengeling van oosterse Kur-achtige activiteiten, yoga en Indische keuken. Maar heel comfortabel en ook goedkoop. Palac Sulislaw.

De auto kon worden opgeladen op het terrein aan een Schuko. De parkopzichter werd er meteen bij geroepen bij de receptie en het was geregeld. Service!

Maar dit is Polen. En gebeurt er iets waar je niet aan denkt: stroomuitval. Bij het opstaan werkte de verlichting niet en dan valt langzaam het kwartje: de auto is vannacht niet opgeladen.

De uitval had in totaal vijf uur geduurd. Even later schakelde de verlichting weer in maar bij vertrek was het opnieuw uitgevallen. 75 km minder geladen dan verwacht.

Het doel was Auschwitz, wat een klein stukje voorbij de SuC bij Katowice ligt. Ontzettend veel vrachtwagens op de weg. Die SuC wilden we op de terugweg aandoen om weer te avondeten tijdens het laden. Maar dat lukte niet vanwege de stroomuitval. Dan maar ook ervoor. Jammer genoeg een nog troostelozer bedoening aldaar door een verbouwing. Er was geen restaurant bij het tankstation waar de SuC staat, alleen broodjes in een zakje in een bouwkeet en een bouwvakkersWC.

NB: Over het bezoek aan Auschwitz wil ik het hier liever niet hebben.

's Avonds naar Wroclaw gereden - leuke stad. Maar opladen in de stad is er niet bij. Drie openbare laders bezocht die waren aangegeven op zowel Chargemap als Open Chargemap, maar geen van de drie gevonden. Dus weer naar de SuC in Kostomloty.

Eenmaal in Duitsland op de terugweg was het weer heel soepel. Via Leipzig Kassel Dortmund terug. De SuC in Nossen, Sangerhausen, Lutterberg en Kamen (Connie's diner!) aangedaan. Sangerhausen was ge-iced doordat de laders daar bij de ingang van de tankshop staan. Geen logische plek.

Reizen naar een land als Polen verloopt zo ongeveer als Spanje en UK een paar jaar geleden, het is nog pionieren!
 
Ik ben aan het kijken om naar Engeland te gaan met de Tesla. Zou wel met de trein door de kanaaltunnel willen gaan. Maar ik heb ook begrepen dat wij met de tesla niet goed in de treincoupe passen. Vooral niet als je door meerdere coupe's moet rijden. Ik ben jaren geleden wel eens geweest met de trein, maar ik heb er toen niet op gelet. Ik rij op 21" en die zijn erg gevoelig voor opstaande randen. Hoor graag van mensen uit eigen ervaring.
 
Ik ben aan het kijken om naar Engeland te gaan met de Tesla. Zou wel met de trein door de kanaaltunnel willen gaan. Maar ik heb ook begrepen dat wij met de tesla niet goed in de treincoupe passen. Vooral niet als je door meerdere coupe's moet rijden. Ik ben jaren geleden wel eens geweest met de trein, maar ik heb er toen niet op gelet. Ik rij op 21" en die zijn erg gevoelig voor opstaande randen. Hoor graag van mensen uit eigen ervaring.


Kanaaltrein is geen probleem, daar passen ook vrachtwagens en bussen in, die zijn nog net iets breder dan onze Tesla's..
View media item 116664
 
Last edited:
Ik heb het ook gedaan, heen en terug geen probleem, wel aanmelden als hoog voertuig, dan heb je ook meer breedte beschikbaar, had ik me laten vertellen, dus daar heb ik naar geluisterd en ik weet dus niet of het echt verschil maakte met de breedte voor gewone voertuigen.
 
Mijn eerste road (en business) trip naar Bratislava (Slowakije) aan het voorbereiden voor komende week.

Dank aan HansAllis voor het uitlenen van zijn chademo adapter!
Tot in Slowakije hoop ik die uiteraard niet nodig te hebben omdat er voldoende SuC's staan tot in Wenen. Daarna min of meer 'de EV Woestijn' in; ik begreep dat er tot en met 2016 slechts zo'n kleine 300 EV's op kenteken zijn gezet in heel Slowakije (het merendeel Renault en Nissan uiteraard).

De routeplanner in Tesla stelt een stop of vier voor (uitgaande van vol vertrekken thuis, = regio Nijmegen).
EV tripplanner stelt echter zes of zeven stops voor... wat is wijsheid?

Overigens wil ik zelf additioneel ook stoppen en helemaal vol laden bij de SuC in Wenen, want je weet maar nooit in Slowakije.
Ik heb een appartement geboekt in de binnenstad, met prive-parkeerplaats op een afsluitbare binnenplaats, maar de aanwezigheid van een contactdoos naast de parkeerplek waardoor mijn UMC nog van pas komt zal wel wishful thinking blijken te zijn...
Bij echte noodgevallen geldt: Gelukkig ligt Bratislava ook niet al te ver van de Oostenrijkse grens.

Was op zoek naar meer informatie over opladen in Slowakije: zijn er nog gratis laders te vinden, evt. benodigde laadpassen bij chademo laders aldaar etc. Heeft iemand nog actuele tips?

Nu kom ik ook het volgende nieuws tegen dat ik met jullie wil delen (dd 16 maart 2017 - origineel bericht in het Pools maar Google Translate heeft geholpen):

Greenway dat al over meerdere snelladers beschikt in Slowakije (voor ons van belang dus m.n. chademo) heeft EU subsidie ontvangen uit het CEF programma om 85 nieuwe snelladers te installeren in Slowakije en Polen, waarvan 75 in Polen... (Zal gezien hetgeen er nu al staat waarschijnlijk ook weer de optie met chademo worden.) Gezien het feit dat er vooralsnog geen superchargers staan in Midden en Oost-Polen toch goed nieuws lijkt me.

Polen is weliswaar groot maar met 75 stuks die ze naar ik hoop slim positioneren moeten we een aardig eind komen.
Ik moet later dit jaar nog een keer naar Estland voor een klus. Wie weet lukt dat tegen die tijd 'onderlangs'?
Liefst rijd ik dan namelijk een rondje...bovenlangs (dwz Denemarken, Zweden, Finland en dan de boot naar Estland) heen en onderlangs terug (of andersom natuurlijk). Maar met de huidige mogelijkheden qua opladen vind ik alles tussen Warschau en de grens met Estland eerlijk gezegd nog wel een beetje spannend: ik weet niet of ik dat nu aan zou durven....

Nog een concrete vraag, weet iemand hier iets over het volgende?
In Slowakije moet je eveneens een vignet voor de auto(snel)weg. Bratislava ligt echter maar een dertigtal kilometers van de Oostenrijkse grens, dus ik probeer dat vignet liefst achterwege te laten - ik heb sowieso een gruwelijke hekel aan een voorruit die onder de stickers zit namelijk :rolleyes:
(Voor Oostenrijk zal ik overigens niet aan een vignet ontkomen ben ik bang...de totale afstand die ik moet afleggen is ruim 1150 km en het is niet de bedoeling dat de heenweg op zichzelf al een meerdaagse reis wordt... ).
Maar nu lees ik dus (niet geheel duidelijke) stukjes op internet over '1 stukje snelweg tussen de grens en Bratislava dat vrijgesteld van de vignetverplichting is'. Er wordt daarbij echter geen wegnummer genoemd en er zijn natuurlijk meerdere route's denkbaar van Wenen naar Bratislava. Iemand hier ervaring mee / iemand die weet over welke route dit gaat en kan bevestigen dat ik inderdaad zonder vignet naar Bratislava kan? Zou jammer zijn om onnodig tegen een boete aan te lopen natuurlijk o_O

Terugweg heb ik wat meer tijd (ga ik in twee dagen doen, met overnachting net buiten Salzburg waar ik een hotel met DeC heb gereserveerd). Dus voor tips mbt een sfeervolle 'binnendoor route' in Oostenrijk of tips inzake het laden in Bratislava door ervaringsdeskundigen houd ik me ook aanbevolen!

Zal bij terugkomst (volgende week zaterdag) wel een kort verslagje maken van (laad)ervaringen met de Tesla.
 
Ik ben daar nog nooit geweest maar wat ik op Google maps zie is dat Bratislava op de grens met Oostenrijk ligt. Dus dat vignet lijkt me niet echt nodig.

Vergeet het maar. Je kunt het proberen maar ook al is het een klein stukje, de kans dat je gecontroleerd wordt is groot en de boetes zijn fors. En na de grens heb je gelijk de vignetplichtige hoofdweg dus no escape.
 
In Slowakije moet je eveneens een vignet voor de auto(snel)weg. Bratislava ligt echter maar een dertigtal kilometers van de Oostenrijkse grens, dus ik probeer dat vignet liefst achterwege te laten - ik heb sowieso een gruwelijke hekel aan een voorruit die onder de stickers zit namelijk :rolleyes:
Ik heb weinig/geen tips, maar was toevallig een paar maanden geleden aan het kijken naar een roadtrip naar o.a. Slowakije. Toen las ik dat het vignet inmiddels is vervangen door een e-ticket welke op kenteken werkt en je moet kunnen laten tonen. Je hebt dus geen sticker meer.

Bron: Verkeer Slowakije - Wanneer wordt het druk? - ANWB

Op die pagina wordt inderdaad ook gesproken van een tol-vrij stukje snelweg, maar ik weet niet precies waar dat is.

Ik heb zelf uiteindelijk besloten de roadtrip iets in te korten en Slowakije over te slaan, maar alleen Duitsland/Oostenrijk/Hongarije te doen. Iets met tijdsgebrek en dat ik ook al 2 andere vakanties heb staan dit jaar...
 
Nog een concrete vraag, weet iemand hier iets over het volgende?
In Slowakije moet je eveneens een vignet voor de auto(snel)weg. Bratislava ligt echter maar een dertigtal kilometers van de Oostenrijkse grens, dus ik probeer dat vignet liefst achterwege te laten - ik heb sowieso een gruwelijke hekel aan een voorruit die oa.

Vorige zomer een weekje over en weer naar Slowakije geweest. in Talé, een 60km noor-oosten van Zvolen (SuC).
Alles gewoon op SuC gereden. enkel 2 keer geladen aan het hotel.
In Slowakije is de tol niet met een plakker op de voorruit maar online te registreren en op basis van nummerplaatherkenning. gewoon online registreren en je krijgt een sms dat alles in orde is
Een dag voordat het tol vignet vervalt krijg je terug een sms.
kost 10€ voor 10 dagen
eznamka
 
Ik ben aan het kijken om naar Engeland te gaan met de Tesla. Zou wel met de trein door de kanaaltunnel willen gaan. Maar ik heb ook begrepen dat wij met de tesla niet goed in de treincoupe passen. Vooral niet als je door meerdere coupe's moet rijden. Ik ben jaren geleden wel eens geweest met de trein, maar ik heb er toen niet op gelet. Ik rij op 21" en die zijn erg gevoelig voor opstaande randen. Hoor graag van mensen uit eigen ervaring.

Mijn man is twee weken geleden geweest met onze model X. Hij heeft zich niet aangemeld als breed voertuig en volgens hem was het te doen met onze 20-inch model X banden. Het was niet zo breed, maar de boordjes waren laag en afgerond en kwamen volgens hem helemaal niet zo hoog als de velgen. Maar 21-inch velgen zijn natuurlijk wel wat gevoeliger voor boordjes.

Bij de hogere voertuigen zou je iets meer plaats hebben in de breedte, maar de boorden zouden hoger en scherper zijn volgens een filmpje dat hij eens op internet gezien had.
 
denken jullie dat wanneer model 3 (of een andere elektriche modellen) goed en wel in het straatbeeld zichtbaar is (2019 en later) dat het dan gemakkelijk zal worden om ook in Frankrijk of andere europese landen langs de meer rustigere landelijke wegen snellaadstations te vinden of ga je in de toekomst nog steeds verplicht zijn om via de drukke snelwegen naar je bestemming te reizen
 
denken jullie dat wanneer model 3 (of een andere elektriche modellen) goed en wel in het straatbeeld zichtbaar is (2019 en later) dat het dan gemakkelijk zal worden om ook in Frankrijk of andere europese landen langs de meer rustigere landelijke wegen snellaadstations te vinden of ga je in de toekomst nog steeds verplicht zijn om via de drukke snelwegen naar je bestemming te reizen

Die "verplichting" is er nu ook niet echt... SuC's zijn natuurlijk het makkelijkst, maar er zijn veel plekken buiten de snelwegen waar je met een Chademo-adapter ook behoorlijk snel kunt laden.. Of er ook op niet-snelwegen snel-laadstations zullen verschijnen blijft koffiedik kijken.. zie ok de discussie mbt Fastned (net het eerste laadstation in de stad Den Haageopend).
 
We gaan dit zomer naar Croatië, met overnachting in Salzburg Austria of rondom.
Ik heb al naar de lijst DeC gekeken en gezocht op internet. Ik vind wel hotel Wyndham met zwembad, maar geen laadmogelijkheid ter plaats.
Hebben jullie ervaring of advies over een hotel, liefst met zwembad dus (kids 11 & 13) en laad mogelijkheid in of rond Salzburg?