Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
zelf rijd ik nog met een benzinewagen en heb de intentie om over te stappen. Alleen als ik dit hier allemaal lees, telkens een hele planning opmaken van waar laden enz en dan maar duimen dat we er geraken Het zal een hele omwenteling zijn, zonder zorgen vertrekken zoals vroeger en overal heen kunnen rijden.
 
Ik zal je helpen herbots. Je leest hier tenslotte een hoop gedoe met planning, of t wel werkt en dan vergeet je die zak vol kabels en adapters nog
Je vergeet nog de laadpasjes, sleutelhangers, apps, niet aan kunnen melden vanuit het buitenland, laders die worden geICEd...
Wie hier op t forum zou liever weer terug naar z'n benzine, diesel mag ook, overstappen?

Toch blijft het stil :)
 
  • Like
Reactions: Frank C and HWS
zelf rijd ik nog met een benzinewagen en heb de intentie om over te stappen. Alleen als ik dit hier allemaal lees, telkens een hele planning opmaken van waar laden enz en dan maar duimen dat we er geraken Het zal een hele omwenteling zijn, zonder zorgen vertrekken zoals vroeger en overal heen kunnen rijden.

Dat was in 2013 zo inderdaad, maar als je nu de laatste berichten in dit draadje leest, dan gaat het over keuzestress, het niet kunnen kiezen welke van alle mogelijke routes nu het fijnst rijdt... Laadmogelijkheden genoeg en overal SuCs.
Het gaat er nu over of je de komende SuC wel of niet overslaat, en niet of je 'm nu wel of niet haalt. Beetje hetzelfde als of je nu hier bij merk X (duurder maar fijnere shop) of verderop bij merk Y (goedkoper maar slechte koffie) gaat tanken...
 
Daarnaast gaan de ontwikkelingen nu erg snel. De verdichting van de SuC's versnelt - hetgeen het allemaal veel flexibeler maakt. In veel west-europese landen zie je nu initiatieven om het aantal lokale laadpunten snel te vergroten. De toename in het aantal Destination Chargers is niet meer bij te houden.. Met een pas van Newmotion kun je in steeds meer landen gewoon lokaal laden. De volgende stap wordt de versnelling van het laden (door meer vermogen). Daarbij - in Nl. is het echt geen enkel issue meer - die enkele keer per jaar dat ik in het buitenland (soms) moet zoeken naar lokale laadpunten neem ik daarbij graag voor lief. Bij "Shell" cs kom ik alleen nog als ik koffie wil -;).
 
Nooit meer terug naar dinosap! SuC's overal, met je gewone stekker overal kunnen aftoppen en in Frankrijk sinds vorige week met mijn newmotion pasje op veel plekken langs de snelweg ook nog eens kunnen tanken.

Langs de snelweg in Frankrijk is trouwens een chademo adapter nog wel handig, ik heb daar slechts kunnen laden met 22KwH ipv 50 KwH.

En gewoon thuis in NL laadt ik nergens anders dan Thuis (11 KwH) of in de garage op het werk (11 KwH). Handeling van 10 seconden en daardoor makkelijker dan een shell station opzoeken
 
zelf rijd ik nog met een benzinewagen en heb de intentie om over te stappen. Alleen als ik dit hier allemaal lees, telkens een hele planning opmaken van waar laden enz en dan maar duimen dat we er geraken Het zal een hele omwenteling zijn, zonder zorgen vertrekken zoals vroeger en overal heen kunnen rijden.

Ik maak me totaal geen zorgen meer. Vooral door het indrukwekkende SuperCharger netwerk.
 
  • Like
Reactions: Frank C and HWS
Ik denk dat ik met benzine voor lange routes (1000+ km) net zoveel aan het plannen was als nu met de Tesla (namelijk vrij weinig). Het is alleen anders. Met benzine was het vooral 'hoe kom ik met zo leeg mogelijke tank in Luxemburg aan'. Nu voer ik vaak van tevoren even de bestemming in in de Tesla, kijk of de route er logisch uit ziet en of de Supercharger stops logisch zijn en pas waar nodig even iets aan (soms sla ik er 1 over als ik weet dat een locatie vrij saai is, zoals Wenen).

En ik vind het wel prettig dat ik nu vaste stops heb (de Superchargers), vaak ongeveer weet hoe laat ik er ben en er vrijwel altijd ook wat eten is te krijgen (of even een kleine snack, of gewoon volledig lunch/diner).

In principe kun je het volledig zonder plannen doen, gewoon bestemming invoeren en klaar. De Tesla is tot nu toe vrij pessimistisch over hoe ver je komt op een acculading (soms pakt de planner in de nav echt een SuC eerder dan ik zelf zou doen), dus eigenlijk haal je het dan altijd heel makkelijk.
 
  • Like
Reactions: Frank C and HWS
Mijn voorbereiding is inderdaad ook: 1 keer kijken in de wagen of op abetterrouteplanner.com of er geen verassingen zijn.
Verder doe ik alles met de gps van de wagen (na kleine visuele double check van de complete route of er geen rare kronkels in zitten).
Bij onze trip door Noord Italië en CH was er 1 etappe met een issue. Piëmonte (Canelli)-Zermatt.
Ik kon in Piëmonte ter plaatse niet laden en zou niet in CH aan de SuC (Steg-Hohtenn) raken. Geen SuC op de 'kortste weg'. Voorstel van de routeplanners was om om te rijden langs Cavaglia.
Dit heb ik overrruled door een bezoek aan Turijn in te plannen om een omweg met 'toegevoegde waarde' te krijgen. Ook dat is prettig. Je komt eens op een plaats die je niet gepland had.
 
Ik zal je helpen herbots. Je leest hier tenslotte een hoop gedoe met planning, of t wel werkt en dan vergeet je die zak vol kabels en adapters nog.

Wie hier op t forum zou liever weer terug naar z'n benzine, diesel mag ook, overstappen?
:eek:

En precies moeten plannen dat ik met een vrijwel lege tank in Luxemburg aankom? En dan daar tussen de dampen in de rij staan? En die herrie in de auto? En die trillingen?
Ge zij nie goe bij oe hoof.
 
Last edited:
Deze zomer hebben we er weer 3000+ km opzitten. We hebben ons welgeteld 1 keer aangepast aan de auto: SuC Aix voor een daguitstap om de leegte van de batterij op te vangen, en erna om Valence te halen de volgende morgen. Verhuurder van het huisje wilde 75 € voor het opladen, en je moest je eigen 30m snoer meenemen. Ons ben zuunig...

Planning? Nihil, gewoon gaan en dan liefst zo ver mogelijk.
 
  • Like
Reactions: FVO
€75,- voor één laadbeurt, wat een afzetter! Hoogste wat ik ben tegen gekomen is een tientje in Oostenrijk. In Frankrijk vijf euro of gratis.

Ha, wij waren vorige week bij een klein hotelletje waar de receptioniste ons toestemming gaf om te laden maar de eigenaar daar, toen hij thuis kwam, problemen van maakte. Dus afgekoppeld. Wilde ook dik geld zien maar met fotootje van het screen kon ik laten zien dat we 7 kWh hadden geladen en met Internet dat een kWh in Hongarije 38 ft kost. Dus hebben we bij vertrek keurig 266 Ft betaald, gepast, wat overeenkomst met €.0,87. Ik laat even de eenhedenpolitie buiten beeld want die had daar een mooie taak gehad.
 
  • Like
Reactions: Rogier P
klinkt allemaal al bij al nog doenbaar zo te lezen en hopelijk wanneer ik ergens in 2019 2020 mijn gereserveerde model 3 kan afhalen zal dit nog verder verbeteren. Het aantal laadpunten en laadpalen per punt zal toch ook flink moeten groeien wanneer binnen enkele jaren blijkt dat de model 3 en andere elektrische auto's zijn toegenomen
 
klinkt allemaal al bij al nog doenbaar zo te lezen en hopelijk wanneer ik ergens in 2019 2020 mijn gereserveerde model 3 kan afhalen zal dit nog verder verbeteren. Het aantal laadpunten en laadpalen per punt zal toch ook flink moeten groeien wanneer binnen enkele jaren blijkt dat de model 3 en andere elektrische auto's zijn toegenomen
Dat lees ik al een poosje. Onderweg naar Z-Frankrijk lange files bij de tankstations zien staan, tot op de afrit vd snelweg. Die hebben daar zeker meer dan een uur gestaan. In de afgelopen 4 jaar was ik al blij als ik een ander tegenkwam. En ik moet niet denken aan hoe die toiletten eruit zien:confused:.
 
Ik vind al dat plannen eigenlijk heel leuk. Hoe vaak ik niet google maps weer open gooi om te kijken of ik niet toch een nóg efficiëntere, leukere of mooiere route kan nemen. En ik ben nu op mijn vakantie door Duitsland, Oostenrijk, Dolomieten en volgende week Toscane mijn eerste (zeer positieve) ervaringen met destination chargers aan het opdoen. Ideaal! Vanmiddag al lachend de altijd gezellige SuC Brenner voorbij gereden omdat ik nu bij mijn hotel in Dobbiaco sta te laden. Allemaal vooraf uitgestippeld, en ik doe niets liever. Stel je voor dat ik al die tijd aan mijn werk zou moeten besteden, doodzonde!
 
De afgelopen twee dagen aan een gewoon stopcontact gehangen bij een hotelletje in de Franse Pyreneeën, vandaag met één lunch tussenstop bij de mooiste Suc van allemaal, Taragonna, nu bij ons huis in Valencia weer aan de schuko.
Ben afgelopen dagen veel vaker voor sanitaire stops voor vrouw en kinderen er af gegaan dan om te laden. En inderdaad, hoe die tankstations erbij liggen:oops:
De lunch in Taragonna zou je trouwens ook zonder laden voor om kunnen rijden. Echt geweldig! En hadden we zonder Tesla nooit gevonden.