Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
€75,- voor één laadbeurt, wat een afzetter! Hoogste wat ik ben tegen gekomen is een tientje in Oostenrijk. In Frankrijk vijf euro of gratis.
Kleine kanttekening: dan zou ik een week lang mogen laden. Ik heb vriendelijk gezegd dat ik voor dat bedrag 1200 km kan rijden en dat niet van plan was in één week, toch bedankt voor het genereuze aanbod.
Huisje was wel dik in orde en makkelijk te vinden op HomeAway #1252199
 
Dat plannen vind ik ook niet echt een issue. Ten eerste doet de navigatie dat voor me als ik een lange rit wil maken, maar daarnaast vind ik het wel erg leuk om voor een roadtrip de mooiste routes te kiezen die ook nog eens in de buurt van DC/SUC komen.

Dit najaar ga ik weer een lang weekend op pad met mijn dochter en we zijn samen druk bezig met de routes aan het uitstippellen, op basis van mooie locaties, mooie wegen en laadmogelijkheden. De voorpret alleen al is de moeite waard.

Voor het dagelijks gebruik komt dit niet aan de orde. Soms, heel soms, als ik veel afspraken op een dag heb, dan moet ik meer plannen. Maar dat hoort niet in dit vakantie-draadje thuis ;-)
 
  • Like
Reactions: Keezje
Wat ik wel mis in de ingebouwde planner is de mogelijkheid om met xx% aan te komen. De planner gaat er vanuit dat je op de bestemming kunt laden wat niet altijd het geval is. Als je maar even blijft of simpelweg geen laadmogelijkheid hebt wil je wel genoeg lading in de accu hebben om weer weg te kunnen

Dat klopt maar tijdens het laden kun je de trip aanzetten en zie je het lijntje steeds iets omhoog springen. Dan laadt je net zolang door totdat je bij aankomst het gewenste percentage ziet.

Overigens is het wel leuk hoe het werkt. Het laatste deel van onze reis was bijna 400 km en hij begon netjes waarschuwingen te geven toen we op een punt kwamen dat we nog (in dit geval terug) konden voor de dichtstbijzijnde DeC en toen we dit negeerden nog een waarschuwing dat we buiten bereik gingen komen.
We hebben hier een laadmogelijkheid en die kent hij nu dus een volgende keer zal hij niet meer met die waarschuwingen komen. Alleen de eerste keer dat de auto de trip maakt zoals nu met onze nieuwe 90D.
 
Het is waar dat je gewoon langer kunt laden maar dat gaat niet altijd op. Soms wil je om die reden ook een SuC pakken die dichter bij je bestemming ligt ipv halverwege. Dit had ik bij de rit naar omgeving Besancon. De planner wilde me bij Metz laten laden maar ik wilde bij Nancy laden om met zoveel mogelijk lading aan te komen. Wist niet zeker of ik kon laden op de camping. Dan ben je dus uiteindelijk wel zelf aan het plannen.
 
Het is waar dat je gewoon langer kunt laden maar dat gaat niet altijd op. Soms wil je om die reden ook een SuC pakken die dichter bij je bestemming ligt ipv halverwege. Dit had ik bij de rit naar omgeving Besancon. De planner wilde me bij Metz laten laden maar ik wilde bij Nancy laden om met zoveel mogelijk lading aan te komen. Wist niet zeker of ik kon laden op de camping. Dan ben je dus uiteindelijk wel zelf aan het plannen.

Ja, maar dat vind ik wel logisch.
 
Ok.. Dus de mogelijkheid om in de navi in te kunnen stellen dat je met wat meer wilt aankomen vind je niets toevoegen? Ik vermoed toch echt dat ik niet de enige ben die dat een prettige functie zou vinden.

Jawel, maar het hoeft van mij niet bovenaan het lijstje. Er zijn meer zaken eerder gewenst zoals ingeven welke SuC's je wilt aandoen. Begrijp me goed, alle hulpmiddelen zijn welkom en handig maar dit is iets dat ik nog niet heb gemist. Maar het mag er zeker bij.
 
  • Like
Reactions: BjörnTM
Ik heb er een dagelijkse routine van gemaakt om elke dag even 5 Minuten de wijzigingen op Supercharge.info en op Teslarati kaart te bekijken. (Telkens weer een Verrassing waar we nu alweer met minder Range-anxiety naar toe kunnen met de Tesla :)).

Maar nu valt me sinds een paar weken op dat er in Europa opeens nog maar vrij weinig gebeurt... het is vooral China en de VS... En zo zijn er in zowel de UK als in Spanje een groot aantal SuC's die zich inmiddels al weken (maanden!) in de bouwfase bevinden. Met name Spanje heeft mijn aandacht omdat ik volgende week ergens die kant op rijd.:D

Wat is er nu aan de hand vraag ik me af. Volgens mij zijn er drie opties.:
- Europa heeft tussen juni en september nu eenmaal ' vakantietijd' (iets dat ze in de VS en in China wat minder kennen) en het schiet gewoon even niet zo op...
- Er is 'een disconnectie ontstaan' tussen het aanleveren en verwerken van gegevens uit de regio Europa versus die uit andere regio's bij supercharge.info en Teslarati
- Tesla geeft nadrukkelijk voorrang aan de thuismarkt en de met Europa
Concurrerende Chinese markt...

De vierde optie: dat wij als Tesla community in Europa geen info meer aanleveren omdat we gezien het grotere aantal SuCs en DeCs onze interesse een beetje hebben verloren in deze app's heb ik geZien de enthousiaste bijdragen in dit forum uiteraard zelf al afgestreept :rolleyes:. En Eerlijk gezegd nu wij allemaal in deze periode Europa rondrijden zou ik juist verwachten dat er veel MEER nieuwe (op dit moment in opbouw zijnde) laadmogelijkheden op onverwachte plekken worden ontdekt, zeker in landen die nog niet zo'n grote digitale Tesla Community kennen...

Heel concreet zag ik een twitterbericht gisteren over de 'nieuwe' SuC in Zaragoza. Nou staat die ook al heel lang als 'in aanbouw'. Uit het bericht werd niet duidelijk of deze SuC nu geopend is (of nog steed niet...). Gezien de afstanden en de beperkte beschikbaarheid van SuC in landen als Spanje is correcte informatie echter van groot belang. Indien iemand dus meer actuele informatie heeft over de in aanbouw zijnde SuCs in Spanje houd ik me dus aanbevolen.

Nu plan ik mijn trips praktisch gezien overigens niet aan de hand van dit forum (en eerlijk geZegd is de stroom aan bijdragen ook amper bij te houden) o_O

Daarom ook een algemene oproep: laten we allemaal vooral ook blijven rapporteren over succesvolle charges (of nutteloze bezoekjes) aan een SuC, in de voorhanden zijnde apps, zeker buiten Nederland. We helpen elkaar daarmee echt en een check-in is zo gemeld via de app. Ik zelf vind dit nog steeds een grote toegevoegde waarde hebben!
 
Het gaat inderdaad niet zo hard als tijdens de spurt in December 2016.
Maar dat Europa achterblijft bij de andere regio's geloof ik niet, check de Charts page op supercharge.info
Zowel: ik zou het niet zo vreemd vinden met de eerste Model3 leveringen in Californie dat daar eerst meer SuC lokaties bijkomen.
En daarnaast, wat niet op de pagina met wijzigingen staat zijn de uitbreidingen van het aantal stalls op bestaande lokaties.

En het aantal Destination Chargers groeit ook flink door. Volgens mij concentreren ze zich nu ook meer op de zomervakantie lokaties.
Dat deden ze van de winter met de wintersportgebieden, en zie nu hoe grijs gekleurd Oostenrijk en Zwitserland is.

upload_2017-7-27_12-49-14.png
 
  • Like
Reactions: Keezje
Zou het kunnen dat het te maken heeft met uitrol Model 3? Die komt (helaas) waarschijnlijk pas eind dit jaar op zijn vroegst naar Europa en dan in een klein aantal. De noodzaak om in Europa dus dezelfde uitrolsnelheid te hanteren als in VS is kleiner.

Voor China zou kunnen gelden dat die markt nog vrij mager is wat betreft SuC dekking.

Overigens zou het ook kunnen dat men werkt in fasen en dat de vakantieperiode inderdaad een grote rol speelt.
 
We hebben voorafgaand aan de vakantie wel iets van een spurt gezien. Maar het zou fijn zijn als we voortgang blijven zien. Die bij Barcelona zou voor ons heel welkom zijn. Jammer genoeg zijn er veel minder "scouts" dan vroeger die gaan kijken.
Maar er staat ons nog heel veel te wachten. Californië is de EV staat van US en daar is het kaartje met geplande (grijze) SuC behoorlijk indrukwekkend. Volgend jaar zijn wij aan de beurt en Nederland zit behoorlijk hoog als Tesla land dus we moeten niet gek opkijken als er dan weer flink wat bijkomen met zelfs grote met 40 stalls in de buurt van de knooppunten.
Reden genoeg om hoopvol vooruit te kijken.
 
ik denk dat de huidige Tesla rijders nu nog het geluk hebben van in beperkt aantallen te zijn dat wanneer ze ergens aankomen bij een Suc of een destination charger zij steeds wel een vrije paal zullen vinden. In de toekomst zal plannen misschien wat moeilijk worden of de ritten langer wanneer blijkt dat een laadpunt niet kan gebruikt worden wegens overbelasting
 
Zijn SuCs eigenlijk 'publiek'? Staan meestal op privé domein, zijn enkel voor de Tesla community en zijn eigendom vanTesla.

Daar is men op het Duitse forum ook nog niet uit. De z.g. LSV geeft in de toelichting als omschrijving van publiek toegankelijk dat men er fysiek kan komen, ook als het niet mag. Er is veel over te doen want wanneer je bijvoorbeeld een 22 Kw Wallcharger op je oprit monteert deze volgens de Verordnung toegankelijk moet worden gemaakt voor anderen, gemeld en gecontroleerd moet worden.
Waar men nu nieuwsgierig naar is, is of de beperkte omschrijving het redt in Europees verband.

"ist ein Ladepunkt öffentlich zugänglich, wenn er sich entweder im öffentlichen Straßenraum oder auf privatem Grund befindet, sofern der zum Ladepunkt gehörende Parkplatz von einem unbestimmten oder nur nach allgemeinen Merkmalen bestimmbaren Personenkreis tatsächlich befahren werden kann"

Als het straks opportuun wordt doordat er veel meer SuC's bijkomen dan zal het wel voorgelegd zijn en zien we, naar ik verwacht, gewoon in Duitsland bij de grote knooppunten ook 40 stalls SuC's. Maar je weet, ik zie niet snel vooraf beren op de weg en meestal komt dat ook wel uit.