Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Wow klinkt gaaf!! Zie dat de data voor 2018 er ook al zijn.
- Enige indicatie van de kosten van de rally?
- Was laden geregeld (ik zie veel plaatjes waar dat wel zo lijkt)
- waren de hotels geregeld of was dat eigen initiatief?
- met 1500km in 8 dagen, was dat dus ongeveer 200km per dag? Hoeveel rijtijd per dag ongeveer? Onze e-rally leert dat je best veel tijd on the road kan zijn met die km's

De hele happening is geregeld.
Onderbrengen in 5sterren Hotels inkl. Ontbijt en Dinner, smiddags ergens onderweg een lunchbuffet Is ook geregeld, veerboten, een eigen mobiele crew met electriciens zorgt voor roedel-opladen bij trafohuisjes in the middle of nowhere, politie escorte door steden,...de hele reut is geregeld.
( je merkt misschien al aan mijn uitleg, waarom dit voor mij gewoon een onvergetelijke week was)

Misschien om een indruk te krijgen:
 
De hele happening is geregeld.
Onderbrengen in 5sterren Hotels inkl. Ontbijt en Dinner, smiddags ergens onderweg een lunchbuffet Is ook geregeld, veerboten, een eigen mobiele crew met electriciens zorgt voor roedel-opladen bij trafohuisjes in the middle of nowhere, politie escorte door steden,...de hele reut is geregeld.
( je merkt misschien al aan mijn uitleg, waarom dit voor mij gewoon een onvergetelijke week was)

Misschien om een indruk te krijgen:
Wow,
Dat ziet er erg goed uit zeg, inclusief dragstrip racing!
 
De hele happening is geregeld.
Onderbrengen in 5sterren Hotels inkl. Ontbijt en Dinner, smiddags ergens onderweg een lunchbuffet Is ook geregeld, veerboten, een eigen mobiele crew met electriciens zorgt voor roedel-opladen bij trafohuisjes in the middle of nowhere, politie escorte door steden,...de hele reut is geregeld.
( je merkt misschien al aan mijn uitleg, waarom dit voor mij gewoon een onvergetelijke week was)

Misschien om een indruk te krijgen:

Mooie beelden. Dank. Ik krijg meteen weer zin om te gaan zeilen!
 
  • Funny
Reactions: MissAutobahn
De hele happening is geregeld.
Onderbrengen in 5sterren Hotels inkl. Ontbijt en Dinner, smiddags ergens onderweg een lunchbuffet Is ook geregeld, veerboten, een eigen mobiele crew met electriciens zorgt voor roedel-opladen bij trafohuisjes in the middle of nowhere, politie escorte door steden,...de hele reut is geregeld.
( je merkt misschien al aan mijn uitleg, waarom dit voor mij gewoon een onvergetelijke week was)

Misschien om een indruk te krijgen:

*op de wishlist voor 2018 gezet*
 
  • Like
Reactions: MissAutobahn
Waar ik wel een sik van krijg binnen ons Europa is de verzameling passen die we nodig hebben om te laden. Je hebt er al gauw meerdere per land en in Duitsland heb ik er zelfs één apart voor de stad Düsseldorf. Als ze nou gratis waren was t nog tot daar aan toe maar krijg net weer de verlenging voor m'n KiWhi pas voor Frankrijk binnen, kosten € 24,=. Geloof niet dat ik m ooit gebruikt heb.:confused:
 
  • Like
Reactions: sweep
100% mee eens, maar we zitten nu volgens mij wel net op het punt dat er verbetering aan komt qua laadpassen internationaal. Met de Plugsurfing key-dinges kun je tegenwoordig aardig wat laadpalen activeren, ook in landen als Frankrijk. En met de pas van The New Motion heb je tegenwoordig ook een heel aantal laadpalen in Frankrijk, Italië en Spanje. Verder kan ik mij herinneren dat Renault ook bezig is met een laadpas die vrijwel overal in Europa werkt.

Neemt niet weg dat je nog steeds wel gebonden bent aan maar één of enkele aanbieders in het buitenland, dus soms is het net lastig om er één op je route te vinden.

Superchargers blijven gewoon zo verschrikkelijk handig op dit punt: inpluggen en direct laden :)
 
  • Like
Reactions: Tampert
"Waar ik wel een sik van krijg binnen ons Europa is de verzameling passen die we nodig hebben om te laden...."

Sluit ik me helemaal bij aan @HWS

Voor mij een extra reden om laadpalen waar mogelijk nog steeds te vermijden en vooral de SuC te prefereren als het retourtje naar de thuislader te ver is voor mijn 75KW batterij. (Ik weet het sommigen van jullie vinden dat heel vreemd, maar die discussie hebben we al gehad in een andere thread... ;) )

gezien de vakantieplannen (Spanje) zal ik nu echter toch wel aan de Mennekeskabel moeten denk ik zo. Nog (te) weinig operationele SuC's (met name in/rond Madrid is er nog helemaal niks). My New Motion en EVCompany laadpassen inmiddels binnen (evenals een aantal apps waaronder PlugShare).

Ben bang dat we als voorlopers op de grote massa helaas de inefficiëntie van een beginnende markt voorlopig echt nog wel even voor lief moeten nemen. Zeker aan 'de randen van Europa'. Maar ik vraag me wel geregeld gefrustreerd af waarom ik wel in heel Europa met 1 en dezelfde creditcard terecht kan (tenzij het de Amex is natuurlijk :rolleyes:) of met mijn standaard debitcard (contactloos) kan betalen (zelfs in de elektrische taxi in Estland!) terwijl ik in sommige landen dus voor het opladen van de auto op elke virtuele straathoek een andere provider (met een eigen pasje of app) vooraf (nog net niet schriftelijk en in drievoud) zou moeten benaderen om een contract af te sluiten...

Volgens mij laten de banken hier ook iets liggen trouwens (new business!). Voor mij is het daarnaast ook onbegrijpelijk waarom de huidige laadpaal providers (naast de KWh administratie) kennelijk ook de volledige financiële afhandeling in eigen beheer willen houden...dat doen Amazon of de bakker op de hoek toch ook niet...?

Was onlangs dus voor een klus in Estland (helaas nog maar zeer weinig Tesla's daar, alleen de smart guy's die halen ze zelf in NL, via de particuliere / parallel import :D). Mensen, wat ze daar allemaal al hebben ingeregeld mbt digitale communicatie, elektronische identificatie en betalingen. State of the art!

In Nederland is het wat dat betreft ook nog wel redelijk geregeld, bijv. mbt 'roaming' op palen van andere providers, maar in vergelijk met Estland toch een beetje terug naar het begin van de 21e eeuw.... :rolleyes:
In landen als DE en FR daarentegen (met honderden regionale utilities bedrijven die nu allemaal separaat iets met elektrisch rijden willen gaan aanbieden en allemaal opnieuw 'het wiel gaan uitvinden') lijkt het helaas eerder op 'back to the eighties...' Om over Spanje nog maar niet te spreken want daar schijnen ze, aldus sommige apps, te denken dat een normaal 1 fase 220V stopcontact op een paaltje meteen als nuttige laadpaal kan worden gekwalificeerd. (En ze komen er misschien nog mee weg ook als het eerstvolgende alternatieve paaltje aldus diezelfde app 150km verderop staat...) :eek:
 
  • Like
Reactions: simonsmidt
Nabrander (om niet alleen te blijven hangen in geklaag, maar ook mee te denken over oplossingen) :D

Hier ligt volgens mij een uitgelezen kans om nu eens zinvolle EU regelgeving te ontwikkelen: waarom je wel bemoeien met zoiets als stekkerformaten (aanwezigheid van een voor ons vooralsnog nutteloze CCS :oops:?) maar dan dus niet roaming tussen laadpaalproviderd regelen / verplicht stellen..::confused:

Kunnen we daarna (als stap 2) natuurlijk nog voorstellen de internationale roaming tarieven af te schaffen... of doen we dat gewoon in 1 moeite door ;)?
 
mee eens natuurlijk... maar wee blij dat er steeds meer oplaadpunten bijkomen.. die broodnodige standaardisatie komt vanzelf wel...
realiseer je dat de echte pioneers eind 2013 je nog met een hele tas met koppelstukken Europa ingingen... er waren nagenoeg geen SuC's, amper lokale laadpunten... Als je toevallig in Normandië strandde op je weg met de boot richting Spanje vroeg je je echt af hoe je over de weg weer thuis kon komen...-;)
 
Ik denk dat ik een laadpunt waarop ik niet kan laden nog frustrerender vind dan geen laadpunt.

Just a small selection, en dan ook nog wat sleutelhangers en apps......:confused:

A4304D72-0EC2-4CC5-949F-AF271634640B.jpg
 
Last edited:
Ik denk dat ik een laadpunt waarop ik niet kan laden nog frustrerender vind dan geen laadpunt.

Just a small selection, en dan ook nog wat sleutelhangers en apps......:confused:

View attachment 231440
Zeker weten vervelender! Ik stond laatst met 0km en een caravan bij een laadpunt waar geen enkele pas werkte... Niet wetende dat je 4kw reserve hebt (anders had ik huis wel gehaald). Dan ben je opgelucht als het wel lukt om een laadpunt te vinden...
 
Ik vertrek over drie weken voor het eerst met Tessie naar de Dordogne en heb eigenlijk op basis van de tips op dit forum geen enkele laadpas aangevraagd. Ik heb zelf de TNM pas. Laden aan de SuC tot aan Brives. En dan op de camping sabbelend aan een gewoon stopcontact. Wel een goed verlengsnoer gekocht voor (o.a) het omdraaien van de polen.

Ik zie nu toch de echte cracks met een zut kaarten, word toch een beetje zenuwachtig.
 
Ik vertrek over drie weken voor het eerst met Tessie naar de Dordogne en heb eigenlijk op basis van de tips op dit forum geen enkele laadpas aangevraagd. Ik heb zelf de TNM pas. Laden aan de SuC tot aan Brives. En dan op de camping sabbelend aan een gewoon stopcontact. Wel een goed verlengsnoer gekocht voor (o.a) het omdraaien van de polen.

Ik zie nu toch de echte cracks met een zut kaarten, word toch een beetje zenuwachtig.

Niet doen. Uiteraard weet ik niet hoe ver je van de SuC verblijft maar ik zou dan liever bij een dagtrip, die je zeker zult maken, deze langs één van de SuC's plannen in plaats van het gedoe. En als je op de camping kunt laden aan een gewoon stopcontact is dat ook voldoende en problem solved.
Die moeite met pasjes, zoeken en vinden van laadpunten, wel of niet beschikbaar zijn (bezet of in storing) vind ik een beetje sneu. Ik heb dat alleen bij de eerste trip gedaan omdat er toen helemaal geen SuC's in de regio waren en dan is het lang wachten met 11 Kw. Ik zou me geen zorgen maken.
 
Zeker weten vervelender! Ik stond laatst met 0km en een caravan bij een laadpunt waar geen enkele pas werkte... Niet wetende dat je 4kw reserve hebt (anders had ik huis wel gehaald). Dan ben je opgelucht als het wel lukt om een laadpunt te vinden...
Goed dat je het gered hebt!
Waarschuwing: 0km kan echt 0km zijn, er zijn vele Posts over het (ontbreken van) een reserve kWh.
De 0km is de uitkomst van een logaritme en kan echt nul km zijn.
 
Ik vertrek over drie weken voor het eerst met Tessie naar de Dordogne en heb eigenlijk op basis van de tips op dit forum geen enkele laadpas aangevraagd. Ik heb zelf de TNM pas. Laden aan de SuC tot aan Brives. En dan op de camping sabbelend aan een gewoon stopcontact. Wel een goed verlengsnoer gekocht voor (o.a) het omdraaien van de polen.

Ik zie nu toch de echte cracks met een zut kaarten, word toch een beetje zenuwachtig.
Maak je geen zorgen. Mijn frustratie komt vooral voort uit t feit dat ik ze bijna nog nooit gebruikt heb of net niet over de juiste pas beschikte. Tot nu toe, sinds 2013 altijd aan SuC (was er nog niet 1 toen ik m bestelde en pas 4 in 2013) of de UMC genoeg gehad. Heb ook nog een lading aan verloopstukken en snoeren zgan:confused:.

Is eigenlijk een goed iets dat je niets anders nodig hebt....:rolleyes:
 
  • Like
Reactions: Robster
Goed dat je het gered hebt!
Waarschuwing: 0km kan echt 0km zijn, er zijn vele Posts over het (ontbreken van) een reserve kWh.
De 0km is de uitkomst van een logaritme en kan echt nul km zijn.
Ja, ik lees dat dit ook anders is per firmware versie. Ik vond laatst dit filmpje, zou het best wel eens willen weten van mijn eigen wagen:
OT: deze zomer op vakantie met de caravan, grootste afstand tussen SUC: 166km, hopelijk inderdaad beetje bijladen in dorpjes en campings. We zullen het zien, ander huren we volgend jaar gewoon een busje ;-). Of wellicht is dit een leuk alternatief: http://e-trailer.nl
 
Ja, ik lees dat dit ook anders is per firmware versie. Ik vond laatst dit filmpje, zou het best wel eens willen weten van mijn eigen wagen:
OT: deze zomer op vakantie met de caravan, grootste afstand tussen SUC: 166km, hopelijk inderdaad beetje bijladen in dorpjes en campings. We zullen het zien, ander huren we volgend jaar gewoon een busje ;-). Of wellicht is dit een leuk alternatief: SMART-Trailer - E-Trailer
Ik ben erg benieuwd in hoeverre de lagere snelheid van het rijden met een caravan niet ook al veel scheelt? 130 zonder caravan, of 80 km/u met caravan zou vermoedelijk al best wat moeten goedmaken.
 
Binnenkort maar weer naar Londen met de Tesla. Al eens eerder gedaan en werkt prima met de superchargers. In Londen zelf moet je wel een beetje plannen, maar heb nu ook gezien dat er een aantal Q-park parkeerplaatsen zijn met destination chargers (sommige zelfs 22kw) dus dat moet allemaal wel lukken.

Weet iemand hoe dit werkt bij destination chargers? Heb ik een speciaal pasje nodig ofzo? Kan ik gewoon m'n standaard pas gebruiken? OF is het gratis?
 
Last edited: