"Waar ik wel een sik van krijg binnen ons Europa is de verzameling passen die we nodig hebben om te laden...."
Sluit ik me helemaal bij aan
@HWS
Voor mij een extra reden om laadpalen waar mogelijk nog steeds te vermijden en vooral de SuC te prefereren als het retourtje naar de thuislader te ver is voor mijn 75KW batterij. (Ik weet het sommigen van jullie vinden dat heel vreemd, maar die discussie hebben we al gehad in een andere thread...
)
gezien de vakantieplannen (Spanje) zal ik nu echter toch wel aan de Mennekeskabel moeten denk ik zo. Nog (te) weinig operationele SuC's (met name in/rond Madrid is er nog helemaal niks). My New Motion en EVCompany laadpassen inmiddels binnen (evenals een aantal apps waaronder PlugShare).
Ben bang dat we als voorlopers op de grote massa helaas de inefficiëntie van een beginnende markt voorlopig echt nog wel even voor lief moeten nemen. Zeker aan 'de randen van Europa'. Maar ik vraag me wel geregeld gefrustreerd af waarom ik wel in heel Europa met 1 en dezelfde creditcard terecht kan (tenzij het de Amex is natuurlijk
) of met mijn standaard debitcard (contactloos) kan betalen (zelfs in de elektrische taxi in Estland!) terwijl ik in sommige landen dus voor het opladen van de auto op elke virtuele straathoek een andere provider (met een eigen pasje of app) vooraf (nog net niet schriftelijk en in drievoud) zou moeten benaderen om een contract af te sluiten...
Volgens mij laten de banken hier ook iets liggen trouwens (new business!). Voor mij is het daarnaast ook onbegrijpelijk waarom de huidige laadpaal providers (naast de KWh administratie) kennelijk ook de volledige financiële afhandeling in eigen beheer willen houden...dat doen Amazon of de bakker op de hoek toch ook niet...?
Was onlangs dus voor een klus in Estland (helaas nog maar zeer weinig Tesla's daar, alleen de smart guy's die halen ze zelf in NL, via de particuliere / parallel import
). Mensen, wat ze daar allemaal al hebben ingeregeld mbt digitale communicatie, elektronische identificatie en betalingen. State of the art!
In Nederland is het wat dat betreft ook nog wel redelijk geregeld, bijv. mbt 'roaming' op palen van andere providers, maar in vergelijk met Estland toch een beetje terug naar het begin van de 21e eeuw....
In landen als DE en FR daarentegen (met honderden regionale utilities bedrijven die nu allemaal separaat iets met elektrisch rijden willen gaan aanbieden en allemaal opnieuw 'het wiel gaan uitvinden') lijkt het helaas eerder op 'back to the eighties...' Om over Spanje nog maar niet te spreken want daar schijnen ze, aldus sommige apps, te denken dat een normaal 1 fase 220V stopcontact op een paaltje meteen als nuttige laadpaal kan worden gekwalificeerd. (En ze komen er misschien nog mee weg ook als het eerstvolgende alternatieve paaltje aldus diezelfde app 150km verderop staat...)