Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Misschien een open deur. Geef bij vertrek uit Groningen de SuperCharger Malsfeld als bestemming in.
Op het grafiekje kun je vanaf het vertrek continue zien of je het haalt of niet. Bij hard rijden ga je op een gegeven moment de lijn van de grafiek geel zien worden en even later ook rood. Dan kun met langzamer rijden balanceren op bijv. een aankomst met 5% lading.
Vind je het dan noodzakelijk rijden te langzaam gaan, dan stop je in Emsburen.
Ik zou met mijn 85 die 407 km van Groningen naar Malsfeld kunnen afleggen met een stop van maar 7 minuten in Emsburen. Maar mijn rechtervoet is niet zo zwaar.

Dat is idd een open deur, maar geeft een goed overzicht van hoe hard je kan rijden om met een zo leeg mogelijke accu aan kan komen.

Mijn rechtervoet is overigens niet zwaar of licht, maar dynamisch en past zich aan de omstandigheden aan.
 
Al dat gereken van tevoren over enkele minuten tijdswinst door wel of niet bij een supercharger te stoppen... Heb ik ook achter de rug.

En dan ga je rijden en dan blijkt dat er een heel stuk wegwerkzaamheden zijn of file waardoor je veel zuiniger rijdt... maar toch moeten omdat het zo lang duurde je passagiers plassen, en dat doe je natuurlijk het liefst op een plek waar je die pauze nuttig kunt gebruiken, dus bij de supercharger die je wilde overslaan...
Nog even wat in de shop halen na het plassen, rij voor de kassa, kom je terug is je auto zomaar al tot 85% geladen wat weer alles door de war schopt om bij de volgende leeg aan te komen, eigenlijk kun je nu de volgende overslaan, enz. enz. (Dit met een X75 dus de laadtijden zijn al wat korter).

Moraal van het verhaal, maak je niet druk en geniet lekker van de reis, het loopt toch niet zoals je gepland had en er zijn nu zoveel laadmogelijkheden dat dat ook niet meer uitmaakt.

Wij hebben over de terugweg (vanuit Legoland Denemarken) 12 uur gedaan over een reis van 9 uur incl. laden, gewoon omdat het fijn was om lekker uitgebreid te pauzeren en te eten op de laatste vakantiedag in plaats van naar huis te jakkeren. Enige nadeel is dat je soms even je auto weg moet halen bij een charger als ie vol genoeg is.

En ik heb nu de bevestiging dat ik er goed aan heb gedaan om niet voor de 100kWh batterij te kiezen, juist op doorreis door Europa heb je die niet nodig...
 
Al dat gereken van tevoren over enkele minuten tijdswinst door wel of niet bij een supercharger te stoppen... Heb ik ook achter de rug.

En dan ga je rijden en dan blijkt dat er een heel stuk wegwerkzaamheden zijn of file waardoor je veel zuiniger rijdt... maar toch moeten omdat het zo lang duurde je passagiers plassen, en dat doe je natuurlijk het liefst op een plek waar je die pauze nuttig kunt gebruiken, dus bij de supercharger die je wilde overslaan...
Nog even wat in de shop halen na het plassen, rij voor de kassa, kom je terug is je auto zomaar al tot 85% geladen wat weer alles door de war schopt om bij de volgende leeg aan te komen, eigenlijk kun je nu de volgende overslaan, enz. enz. (Dit met een X75 dus de laadtijden zijn al wat korter).

Moraal van het verhaal, maak je niet druk en geniet lekker van de reis, het loopt toch niet zoals je gepland had en er zijn nu zoveel laadmogelijkheden dat dat ook niet meer uitmaakt.

Wij hebben over de terugweg (vanuit Legoland Denemarken) 12 uur gedaan over een reis van 9 uur incl. laden, gewoon omdat het fijn was om lekker uitgebreid te pauzeren en te eten op de laatste vakantiedag in plaats van naar huis te jakkeren. Enige nadeel is dat je soms even je auto weg moet halen bij een charger als ie vol genoeg is.

En ik heb nu de bevestiging dat ik er goed aan heb gedaan om niet voor de 100kWh batterij te kiezen, juist op doorreis door Europa heb je die niet nodig...
Toch ben ik wel blij dat wij vandaag 1000km vanuit Chamonix naar Rotterdam in 11 uur gedaan hebben, zonder al te veel stress (en files)
 
  • Like
  • Informative
Reactions: basvk and S-19910
Wij hebben gisteren de ferry genomen, van Dover naar Duinkerken.
Bij het terug komen in de auto was er een nieuwe update beschikbaar ;)
20180817_192212.jpg

Sterk, een groot deel van de reis is enkel verbinding mogelijk via Telnor, aan 15€/MB bij mijn operator (Base)
 
Vraagje, misschien niet direct voor dit draadje, maar wist zo snel geen betere: Bij een SuC in Zwitserland was geen hotel, restaurant of i.d. In de buurt. Als vervanger hiervoor stond er een spiksplinternieuw gebouw met een comfortabele verblijfsruimte voorzien van koffie- en frisautomaten, zitjes, staantafels met stopcontacten, grote touchscreens aan de muur (helaas nog geen internetverbinding), sanitaire voorzieningen, airco en niet te vergeten WiFi. Dit alles luxe uitgevoerd en splinternieuw. Echter, om binnen te komen kun je of je Tesla pincode gebruiken, of een laadpas. Deze laatste heb ik in een aantal,varianten bij me dus de deur ging uiteindelijk open.
Maar hoe weet ik mijn Tesla pincode?
 
In juli begonnen met de reis vanuit Utrecht naar Cambrils (Spanje). Zo’n 1.655 kilometer met een model S 75D inclusief een forse dakkoffer (Thule Motion 800).

Ik heb 100% vertrouwd op de navigatie van Tesla en als je dat doet dan is er weinig stress. Gewoon vakantieadres invullen en rijden maar.

Je rijdt dan gewoon van Supercharger naar Supercharger. Ik merk dat hij uit gaat van ongeveer 200 km rijden en dan 30 min laden en dan weer verder. De app geeft je een seintje als je weer je trip kan vervolgen.

Tijdens de navigatie wordt er continue rekening gehouden met het actuele verbruik. Met een dakkoffer wel erg handig. Verbruik met de dakkoffer was ongeveer 20% hoger dan normaal.

Bij alle Superchargers was er altijd plek en wat grappig was dat je altijd dezelfde Tesla rijders tegen kwam. Superchargers staan ook net ver van de snelweg.

In Spanje zijn er weinig Superchargers. Opladen ging gewoon met de 220 oplader van Tesla. Na een dagje zat de accu al weer vol, dus super relaxed.

Terug precies hetzelfde gedaan en ook geen problemen gehad. De navigatie houdt ook continue rekening met de beschikbaarheid van Superchargers. Op de terug was de Supercharger bij Arlon namelijk niet beschikbaar en daar wordt mooi rekening mee gehouden.

Wat wel de navigatie in de Tesla zou verrijken is dat je tussenstops zou kunnen toevoegen. Nu moet je dit op de website doen van Tesla. Want daar kun je wel tussenstops toevoegen.

Kortom: de Tesla is een prima vakantie auto, ook lange tripjes.
 
Ga ik checken! Zou zo maar kunnen.

Codes om bij dergelijke SuC locaties gebruik te kunnen maken van de faciliteiten staan inderdaad bij de eigenschappen van de betreffende SuC in de navigatie. In Frankrijk bij Val de Meuse hebben zo nog geen hotel en staat daar dus ook een hokje met toilet en koffie automaat. Om binnen te komen heb je een pincode nodig. Deze staat bij de eigenschappen.
 
  • Informative
Reactions: MarcelS
Vraagje, misschien niet direct voor dit draadje, maar wist zo snel geen betere: Bij een SuC in Zwitserland was geen hotel, restaurant of i.d. In de buurt. Als vervanger hiervoor stond er een spiksplinternieuw gebouw met een comfortabele verblijfsruimte voorzien van koffie- en frisautomaten, zitjes, staantafels met stopcontacten, grote touchscreens aan de muur (helaas nog geen internetverbinding), sanitaire voorzieningen, airco en niet te vergeten WiFi. Dit alles luxe uitgevoerd en splinternieuw. Echter, om binnen te komen kun je of je Tesla pincode gebruiken, of een laadpas. Deze laatste heb ik in een aantal,varianten bij me dus de deur ging uiteindelijk open.
Maar hoe weet ik mijn Tesla pincode?
Welke SuC was dit?
 
Nou, was toch wat spannend. We zijn om 4 uur in de nacht vertrokken, toen was het 11 graden. Dat had wel impact op de range, had een verbruik van 280 Wh/km. Zo hoog heb ik nog nooit gezeten. Ik durfde het toch niet aan en heb 15 kWh geladen in Emsburen.

Uiteindelijk door Baustelle een afslag gemist, waardoor we aardig om moesten rijden. Daardoor zouden we het ondanks de 15 kWh extra niet halen, dus ook nog gestopt in Kamen. Dus uiteindelijk 2 SuC stops extra in de 1e 4 uur :-(

De rest van de rit verliep verder wel uitstekend. Toen zijn we ook gewoon gaan rijden op de navigatie, die wisselde ook van SuC. Met ruim SoC rijdt het toch ook een stuk comfortabeler. Uiteindelijk hebben we weer een SuC overgeslagen omdat we tijdens een eerdere stop langer aan het eten waren dan laden, en we dus extra range hadden.

Ik ga van te voren niet weer zo'n route uitstippelen denk ik. Heb wel geleerd dat die auto dat voor alsnog beter weet.

Helaas wel direct ook de eerste storing binnen "Verminderde airco en batterijkoeling. Contacteer Tesla Service". Gebeld en mevrouw die volgens mij weinig verstand van auto's heeft kon zien dat vloeistofniveau laag was. Ik zelf de klep in de frunk losgetrokken, koelvloeistof zit tussen 'min' en 'norm' in. Prima in orde dus leek mij (hoewel ik zelf tussen norm en max beter zou vinden), maar heb al wel 2x een behoorlijke plas vloeistof onder de auto ontdekt. Ik heb dat afgedaan als airco condenswater, maar daar twijfel ik nu aan. Merk ook al langer dat onder het rijden (ook in Nederland al) de airco soms stopt met werken. Dan zit je een kwartier in zo'n vochtige klamme lucht, en daarna schakelt de airco weer in. Ik twijfel daarom of er misschien gas/freon uit de airco ontsnapt.

Mevrouw van Tesla helpdesk zegt 'rij maar door, komt thuis wel', maar ik vertrouw het eerlijk gezegd niet. Ik wil niet halverwege de terugrit met 35 graden buiten temperatuur zonder airco of nog erger, halverwege in Tsjechie gestrand zijn. De mevrouw van assistance moest elke vraag intern overleggen, die had volgens mij echt geen idee wat ze aan het doen was.

Kortom, ik bel morgen wel even met een SeC in Nederland om te kijken of die een tripje naar SeC Oostenrijk adviseren.
 
Nou, was toch wat spannend. We zijn om 4 uur in de nacht vertrokken, toen was het 11 graden. Dat had wel impact op de range, had een verbruik van 280 Wh/km. Zo hoog heb ik nog nooit gezeten. Ik durfde het toch niet aan en heb 15 kWh geladen in Emsburen.

Uiteindelijk door Baustelle een afslag gemist, waardoor we aardig om moesten rijden. Daardoor zouden we het ondanks de 15 kWh extra niet halen, dus ook nog gestopt in Kamen. Dus uiteindelijk 2 SuC stops extra in de 1e 4 uur :-(

De rest van de rit verliep verder wel uitstekend. Toen zijn we ook gewoon gaan rijden op de navigatie, die wisselde ook van SuC. Met ruim SoC rijdt het toch ook een stuk comfortabeler. Uiteindelijk hebben we weer een SuC overgeslagen omdat we tijdens een eerdere stop langer aan het eten waren dan laden, en we dus extra range hadden.

Ik ga van te voren niet weer zo'n route uitstippelen denk ik. Heb wel geleerd dat die auto dat voor alsnog beter weet.

Helaas wel direct ook de eerste storing binnen "Verminderde airco en batterijkoeling. Contacteer Tesla Service". Gebeld en mevrouw die volgens mij weinig verstand van auto's heeft kon zien dat vloeistofniveau laag was. Ik zelf de klep in de frunk losgetrokken, koelvloeistof zit tussen 'min' en 'norm' in. Prima in orde dus leek mij (hoewel ik zelf tussen norm en max beter zou vinden), maar heb al wel 2x een behoorlijke plas vloeistof onder de auto ontdekt. Ik heb dat afgedaan als airco condenswater, maar daar twijfel ik nu aan. Merk ook al langer dat onder het rijden (ook in Nederland al) de airco soms stopt met werken. Dan zit je een kwartier in zo'n vochtige klamme lucht, en daarna schakelt de airco weer in. Ik twijfel daarom of er misschien gas/freon uit de airco ontsnapt.

Mevrouw van Tesla helpdesk zegt 'rij maar door, komt thuis wel', maar ik vertrouw het eerlijk gezegd niet. Ik wil niet halverwege de terugrit met 35 graden buiten temperatuur zonder airco of nog erger, halverwege in Tsjechie gestrand zijn. De mevrouw van assistance moest elke vraag intern overleggen, die had volgens mij echt geen idee wat ze aan het doen was.

Kortom, ik bel morgen wel even met een SeC in Nederland om te kijken of die een tripje naar SeC Oostenrijk adviseren.

Hoeveel heb je op de teller @Tozz? Heb er nu 7.000 op en merk dat ik al jullie mankementen uiteindelijk ook krijg. Inmiddels heb ik ook de gele MCU-rand.
 
Ik heb nu 10.425 om precies te zijn. Dit is overigens wel mijn echte issue, hoewel ook dit issue nu weer weg is in de zin dat de melding weg is. Heb nog wel de soms uitvallende airco, maar ik heb dat eerder afgedaan als 'producteigenschap'. Daar twijfel ik nu aan. Verder ben ik nog steeds storingsvrij.

Mijn ritje naar de vakantiebestemming was een trip van 12 uur lang, waarbij er 12 uur lang danwel gereden danwel geSuC'ed is. De temperatuur liep vanaf een uur of 10 op naar 30+ graden. En toen moest er nog 5 uur gereden worden. Daarbij zijn op de autobahn ook wel snelheden van 200 gehaald (moet toch even proberen :)). Kortom, ik kan mi ook voorstellen dat de airco het zwaar had.

Het verbaast mij in die zin wel wat de melding pas bij het uitladen van de auto naar boven kwam. Daarvoor zat ruim 1,5 uur rijden op heuvelachtige B-weggetjes, en dus snelheden niet hoger dan +- 70 km/h.

Misschien is het ook allemaal niets, en was de accu gewoon te warm, of de compressor oververhit. Maar dat is niet wat Assistance zei. Die gaf aan coolant low. En dat vindt ik wat zorgwekkend. We wachten wat SeC morgen zegt :)

Dat je de yellow bands hebt verbaast mij wel. Ik dacht dat ze dat euvel toch inmiddels wel gefixed hadden.