Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Afgelopen week naar Oostenrijk geweest. Door op één of andere manier toegenomen range heb ik maar twee keer hoeven laden onderweg. Waldlaubersheim, een 25 minuten (twee stalls waren afgeplakt maar dat was netjes in de nav verwerkt doordat ze als niet beschikbaar waren meegeteld) en de 20 stalls SuC van Leonberg (Stuttgart). Heel bijzonder dat het verbruik uit en thuis 189 Wh/km was ondanks flink doorrijden en op de terugweg paar uur flinke buien. In vergelijking met mijn eerste S85 scheelt het enkele tientallen procenten. Ben ik nu de enige?

Uitgenodigd door John voor Premièredag van de Grand Basel waar Tesla iets verrassends gaat tonen (algemeen denkt men de Roadster 2) maar niemand weet het. Reis morgenavond ook weer piece of cake. Een keer laden in Waldlaubersheim, genoeg om de nieuwe SuC in Herzbolzheim te halen en daar overnachten in het Highway hotel. (Overigens ook een optie voor bezoek aan Europa Park, dat daar een paar kilometer vandaan ligt).

Dus na ontbijt weer helemaal vol weg (laat hem natuurlijk niet aan de SuC staan maar tot 90% na aankomst en dan de volgende ochtend naar 100%) zodat er eigenlijk alleen tijd vergaat met de eerste laadbeurt.

Heb er weer zin in.
 
Last edited:
Vanuit mijn ervaring met 2013 'klassieke' P85+ ook dit jaar in Frankrijk en Baskenland tot 40 graden op de snelweg geen problemen met de airco.
Zowel in Range Mode als normaal hielden 2 volwassenen, 2 kids en 2 Labradoodles het prima uit!
De getinte ramen hielpen vast ook mee :cool:

Ik herken het ook helemaal niet. Klassieke S uit 2013 en klimaatbeheersing is top. Ook deze hele zomervakantie met temperaturen rond de 40 graden. Enige dat minder goed werkt is de temperatuur achterin, met name omdat we onder de voeten van de kinderen spullen hadden liggen, dan is de stroom naar achter niet goed en de blower achter blaast recht op de benen of gezicht van het kind dat in het midden zat. Normaal merken we daar niet veel van, maar wel met die extreme hitte.
 
Heel bijzonder dat het verbruik uit en thuis 189 Wh/km was ondanks flink doorrijden en op de terugweg paar uur flinke buien. In vergelijking met mijn eerste S85 scheelt het enkele tientallen procenten. Ben ik nu de enige?
.

Onderschat je niet het effect van warm weer? Ik heb meer roadtrip ervaring in de winter heen en weer naar de sneeuw dan in de zomer. Deze zomer weer een keer met de Tesla (S85 2013) op pad geweest en ik was telkens verbaasd over het lage verbruik. Daar waar ik in de winter even rustig aan moest doen als de auto weer eens een melding geeft dat "charging needed to reach destination", konden we nu vrolijk doorscheuren en telkens met "teveel" range op bestemming. Totaal 5.500 km gereden met een gemiddeld verbruik van net onder de 200. En daar zit dus ook heel veel ineffectieve kilometer in, even naar dorpje, door de stad rijden en ook autobahn met hoge snelheid". Tegenovergestelde ervaring dan vorig jaar nieuwjaarsweek naar de sneeuw, toen vertrokken we met vorst uit NL en kwamen we aan met extreme vorst, toen viel het de hele tijd tegen en moest ik extra stops doen tov de planning.
 
En dan nog eentje uit de categorie vakantieverhalen: We zijn ook met de auto in bosnie geweest afgelopen zomer en dat is dan wel weer een ervaring. Kennelijk zit dat niet in het tesla data abonnement, want de internet verbinding stopte dr mee. Dus geen navigatie op het grote scherm, geen spotify/internet radio, geen toegang tot de auto op afstand via de ap, etc. Als vanouds weer een adres intypen in de navigatie ipv een bestemming zoeken. En de auto wordt heel zenuwachtig, want er zijn geen SuC's en we waren ruim buiten bereik van een bekend laadpunt. En we waren weer een heuse bezienswaardigheid, voorbijgangers die foto's gingen maken, foto's uit andere auto's, auto's die expres een tijdje mee op bleven rijden, etc etc. voelde weer helemaal als december 2013 in NL.
 
Ben net door Valencia gereden, wist niet dat het scherm zoveel auto's kon tonen?
IMG_20180906_122811.jpg
 
Gisteren en vandaag voor een klusje met de S naar Madrid gereden.

Omdat ik zakelijk in alles ‘duurzaamheid’ uit wil stralen. EN omdat ik telkens weer zakenrelaties wil confronteren met het feit dat elektrisch rijden prima kan, ook voor lange afstanden. Daarom investeer ik ook graag wat extra tijd (ipv te vliegen vanaf Schiphol).

Komend weekend rijd ik weer terug. Nu moet het wel leuk blijven dus ik neem altijd graag (deels) een kortere / alternatieve route ipv gedachteloos volledig over de peage te knallen.

Mijn vraag is: heeft iemand van jullie de route van Zaragoza naar Pau via de Somport Pas al geprobeerd? Is dat te doen met een 75D zonder dat je onderweg bij hoeft te laden? In die regio zijn de overige (publieke) laadmogelijkheden nog wat dun gezaaid en ik heb geen tijd voor een overnachting bij een destination charger daar...

Oh ja, misschien omdat het geen vakantietijd is maar ik heb 1900 km gereden (via Oost België en Reims, ruim onder Parijs langs, richting Bordeaux en via Bayonne en Burgos) en na de Nederlandse grens maar zeven andere Tesla’s gespot. 2 Belgen, 4 Fransen (meestal van de eigenaar van de locatie waar een destinationcharger hangt ) en nog 1 Nederlander (die laatste al in Spanje trouwens). Kortom: we vergeten het in Nederland bijna omdat de aantallen best hard groeien maar er valt nog een wereld te winnen voor Tesla lijkt me!
 
Voor de Cote d’azur liefhebbers:
Nieuwe laadpalen 22 kw in:

Le Lavandou in het centrum tegen over de haven, je kunt ze niet missen als je de boulevard volgt. Momenteel buitengebruik weet niet waarom.

Bormes les mimosas bij de trailerhelling direct voor aan in de haven deze doet het prima ook 22kw

Beide palen kun je gewoon activeren met je bankpas dus geen speciale ingewikkelde franse abbo’s nodig.

Tot nu toe 2x gebruikt en in beide gevallen 15,- afgeboekt soort van fixed fee want de ene keer was ik nagenoeg leeg en de andere keer heb ik maar 200km bijgeladen.
 
Gisteren en vandaag voor een klusje met de S naar Madrid gereden.

Omdat ik zakelijk in alles ‘duurzaamheid’ uit wil stralen. EN omdat ik telkens weer zakenrelaties wil confronteren met het feit dat elektrisch rijden prima kan, ook voor lange afstanden. Daarom investeer ik ook graag wat extra tijd (ipv te vliegen vanaf Schiphol).

:) Top, zo denk & doe ik het ook.

Mijn vraag is: heeft iemand van jullie de route van Zaragoza naar Pau via de Somport Pas al geprobeerd? Is dat te doen met een 75D zonder dat je onderweg bij hoeft te laden? In die regio zijn de overige (publieke) laadmogelijkheden nog wat dun gezaaid en ik heb geen tijd voor een overnachting bij een destination charger daar...

Met die vraag heb je je zakenrelaties niet geconfronteerd, toch? ;)
 
Iemand een oplossing voor Engeland? Ik moet er binnenkort weer zijn en in Bristol heb je alleen Polar laders. Polar RFID is geen optie, en de pay as you go van Polar met de app vereist dat je eerst 20 pond in de app moet laden, om dan aan 1 pond 20 per connectie te betalen. Dat is dus 18,80 pond die nog lang in de app gaat zitten.
 
Iemand een oplossing voor Engeland? Ik moet er binnenkort weer zijn en in Bristol heb je alleen Polar laders. Polar RFID is geen optie, en de pay as you go van Polar met de app vereist dat je eerst 20 pond in de app moet laden, om dan aan 1 pond 20 per connectie te betalen. Dat is dus 18,80 pond die nog lang in de app gaat zitten.
Hier blijf ik meestal ver van weg (en bij voorbaat sorry als ik je verkeerd begreep).

Maar is je probleem nu daar niet te kunnen laden; of £18,80 en wel te kunnen laden?
 
Hier blijf ik meestal ver van weg (en bij voorbaat sorry als ik je verkeerd begreep).

Maar is je probleem nu daar niet te kunnen laden; of £18,80 en wel te kunnen laden?

Keurig voorzichtig geformuleerd @Martijn S . Voorzichtig met onze @wooter ; niet over invoegen/rijstroken bij een Engels laadpunt beginnen.
Voor we het weten explodeert dit draadje. ;)
 
  • Funny
Reactions: job-lek
Uitgenodigd door John voor Premièredag van de Grand Basel waar Tesla iets verrassends gaat tonen (algemeen denkt men de Roadster 2) maar niemand weet het. Reis morgenavond ook weer piece of cake. Een keer laden in Waldlaubersheim, genoeg om de nieuwe SuC in Herzbolzheim te halen en daar overnachten in het Highway hotel. (Overigens ook een optie voor bezoek aan Europa Park, dat daar een paar kilometer vandaan ligt).
Hans,
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe het was en of er wat stond. Conceptmodel?
 
De zomervakantie duurt nog even, maar vanochtend de zomervakantie geboekt. Dit keer naar Kroatië. Voor de heenweg zoek ik een leuk hotel in Oostenrijk aan de A10 tussen Salzburg en Villach. Heeft er iemand een goede suggestie/ervaring voor een accommodatie met DeC?
 
De zomervakantie duurt nog even, maar vanochtend de zomervakantie geboekt. Dit keer naar Kroatië. Voor de heenweg zoek ik een leuk hotel in Oostenrijk aan de A10 tussen Salzburg en Villach. Heeft er iemand een goede suggestie/ervaring voor een accommodatie met DeC?
Ik krijg zo'n stress van dit soort posts in november :confused: