Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Alles zonder pasje?
En dan de niet roaming versie?

Flat-fee (€ 30 in juli) en met de app. Een pasje kost geld en het duurt een paar weken voordat je die in huis hebt. Je moet soms wel geduld hebben met de app: het ontgrendelen duurde al eens 30s (1st wrld prblms)

edit: En er staan ook aardig veel paaltjes niet in de app: Nuon in Amsterdam, BlueCurrent enz.
 
Last edited:
Wat zijn jullie ervaringen met SuC's in Duitsland / Oostenrijk tijdens de zomer de afgelopen jaren? Ik ga namelijk vanaf de achterhoek naar Weissensee volgende week zondag. Misschien heeft iemand ook nog een handige tip voor me? :)
 
Teslarijders met range anxiety.

Bestaan die nog? Ik kan weinig landen in Europa bedenken waar een Saab me prettiger reizen lijkt dan een Tesla. Rusland en de Oekraine misschien. Rijden in een auto die al lang niet meer gemaakt wordt scheelt daar een hoop откаты (bijdrage aan het jampotje van de lokale politie). En een Saab kan octaangehalten van richting de 90 aan zonder motorschade.
 
Ok, voor dat geld doe ik het.

Even een heel andere vraag: over vermoeidheid en verveeldheid op de lange trip. Langste trip die ik heb gemaakt met de Tesla is ruim 2 uur. Uberhaupt nooit langer dan 3 uur gereden. Iemand die ik goed ken en 10 uur reed was mij pa en die was tering-moe als we dan eindelijk in Spanje waren.
Ik was na 2.5 uur (op de AP) totaal niet moe, eerder verveeld. Maar 8+ uur rijden op een dag is wel andere koek. Kan iemand hier delen hoe dat was, de eerste keer van 2 naar 8 uur rijden met een Tesla?
 
Zijn woensdag naar Luzern gereden, nu in de buurt van Lugano. In Duitsland overal ionity geladen (190Kw). Houd er rekening mee dat alle wegrestaurants in Duitsland verplichten een mondkapje te dragen. Hier in Zwitserland is het allemaal prima, personeel in restaurants dragen mondkapjes verder alles relaxt. Vond de heenreis iets relaxter als met benzine auto omdat je net iets langer stopt dan alleen tanken en door. Autobahn met de tesla is ook top, je rijdt alles en iedereen compleet zoek als je wilt.

@Stream Als er iemand meerijdt waarmee je kan afwisselen is het geen probleem. Na elke laadstop wisselen en dan kom je fris en fruitig aan.
 
Hoe goed is eigenlijk het reizen door (west) Europa te doen zonder gebruik te maken van SuC’s? In een andere post zijn al eens de aantallen naast elkaar gezet, maar toch vraag ik me af of er iemand is die me nog meer kan informeren over hoe goed snelladend door Europa (met name België, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk), valt te reizen als je de SuC’s niet kan gebruiken (omdat je bijv. geen Tesla hebt, ik ben nl. nog aan het twijfelen). Hoe hard heb je de SuC’s echt nodig, mis je veel als je het met alleen al die andere moet doen?

Je kan je eigen routes simuleren met A Better Routeplanner

IONITY en andere snellader-netwerken staan inmiddels al heel sterk in Duitsland, maar erbuiten is het zeker niet zo doorgedreven. Als je bijvoorbeeld naar Nice zou rijden met een Audi e-tron, negeer je maar 2 andere snelladers en zijn alle IONITY locaties verplichte laadplekken.
 
  • Like
Reactions: coolname
Even een heel andere vraag: over vermoeidheid en verveeldheid op de lange trip. Langste trip die ik heb gemaakt met de Tesla is ruim 2 uur. Uberhaupt nooit langer dan 3 uur gereden. Iemand die ik goed ken en 10 uur reed was mij pa en die was tering-moe als we dan eindelijk in Spanje waren.
Ik was na 2.5 uur (op de AP) totaal niet moe, eerder verveeld. Maar 8+ uur rijden op een dag is wel andere koek. Kan iemand hier delen hoe dat was, de eerste keer van 2 naar 8 uur rijden met een Tesla?
Ik heb met benzine en diesel verschillende trips van +10 uren gedaan, en wat me opviel met Tesla en de verplichte stops en autopilot is dat het nauwelijks langer duurde (misschien een uurtje extra ofzo) maar dat ik nauwelijks vermoeid arriveerde.

Sowieso nam ik altijd wel een middagpauze (ik ben dan niet van het type om al rijdend een sandwich te vreten) maar de verplichte laadstops 's morgens en 's avonds zorgen er wel voor dat je verplicht 20 minuten je benen strekt, en dat scheelt wel. En natuurlijk autopilot laten rijden en wat rondkijken in plaats van zelf de hele tijd micro-adjustments te maken om niet op een voorligger te knallen of uit het rijvak te zeilen.
 
Ik heb met benzine en diesel verschillende trips van +10 uren gedaan, en wat me opviel met Tesla en de verplichte stops en autopilot is dat het nauwelijks langer duurde (misschien een uurtje extra ofzo) maar dat ik nauwelijks vermoeid arriveerde.

Sowieso nam ik altijd wel een middagpauze (ik ben dan niet van het type om al rijdend een sandwich te vreten) maar de verplichte laadstops 's morgens en 's avonds zorgen er wel voor dat je verplicht 20 minuten je benen strekt, en dat scheelt wel. En natuurlijk autopilot laten rijden en wat rondkijken in plaats van zelf de hele tijd micro-adjustments te maken om niet op een voorligger te knallen of uit het rijvak te zeilen.

Helemaal eens met Wooter! Lange reizen met de Tesla zijn een genot! Gewoon lekker gaan Stream!
 
  • Like
Reactions: Stream
Heb nu bijna een jaar mijn m3. Nog nooit anders geladen dan thuis, supercharger of publieke paal.

Ga binnenkort naar de camping in Frankrijk, klein dorpje in het zuiden. Wel laadpalen in het dorp (5km van camping), maar geen zin hem daar 5 uur te moeten laten staan.

Mijn vraag; kan ik de auto makkelijk opladen op de camping aan de hand van de blauwe campingstekker? Verloopje heb ik, een ‘vrije’ paal ook. Heb ook de tijd, prima als ‘t lang duurt.

Moet ik nog iets instellen qua max laadsnelheid oid? Kan het de auto beschadigen? Nooit echt over nagedacht of in verdiept, en ook nooit eerder van toepassing geweest (heb hem ook nog nooit aan een regulier stopcontact gehangen).

Dank alvast!
 
Heb nu bijna een jaar mijn m3. Nog nooit anders geladen dan thuis, supercharger of publieke paal.

Ga binnenkort naar de camping in Frankrijk, klein dorpje in het zuiden. Wel laadpalen in het dorp (5km van camping), maar geen zin hem daar 5 uur te moeten laten staan.

Mijn vraag; kan ik de auto makkelijk opladen op de camping aan de hand van de blauwe campingstekker? Verloopje heb ik, een ‘vrije’ paal ook. Heb ook de tijd, prima als ‘t lang duurt.

Moet ik nog iets instellen qua max laadsnelheid oid? Kan het de auto beschadigen? Nooit echt over nagedacht of in verdiept, en ook nooit eerder van toepassing geweest (heb hem ook nog nooit aan een regulier stopcontact gehangen).

Dank alvast!

Geen laadpaal thuis, maar meerdere keren aan het stopcontact gehangen. Totaal geen probleem als je de laatste 40% in de avond+nacht erbij wil gooien voor een lange rit.

Die andere stekker is ook klikken-en-gaan. Heb op een Hollandse camping de stoppen door laten slaan - dat was het enige pprobleem.Geloof ik kan je het max aantal ampère instellen, maar weet niet hoe.
 
Heb nu bijna een jaar mijn m3. Nog nooit anders geladen dan thuis, supercharger of publieke paal.

Ga binnenkort naar de camping in Frankrijk, klein dorpje in het zuiden. Wel laadpalen in het dorp (5km van camping), maar geen zin hem daar 5 uur te moeten laten staan.

Mijn vraag; kan ik de auto makkelijk opladen op de camping aan de hand van de blauwe campingstekker? Verloopje heb ik, een ‘vrije’ paal ook. Heb ook de tijd, prima als ‘t lang duurt.

Moet ik nog iets instellen qua max laadsnelheid oid? Kan het de auto beschadigen? Nooit echt over nagedacht of in verdiept, en ook nooit eerder van toepassing geweest (heb hem ook nog nooit aan een regulier stopcontact gehangen).

Dank alvast!
Misschien kun je dit draadje even wakker schudden ;)
Bijladen op eigen campingplaats: taboe of algemeen aanvaard?
 
  • Like
Reactions: wooter
Mijn vraag; kan ik de auto makkelijk opladen op de camping aan de hand van de blauwe campingstekker? Verloopje heb ik, een ‘vrije’ paal ook. Heb ook de tijd, prima als ‘t lang duurt.

Moet ik nog iets instellen qua max laadsnelheid oid? Kan het de auto beschadigen? Nooit echt over nagedacht of in verdiept, en ook nooit eerder van toepassing geweest (heb hem ook nog nooit aan een regulier stopcontact gehangen).
Ik denk dat de bijgeleverde mobiele lader van de Model 3 niet zo kieskeurig is als die van de Model S en X. Gewoon inprikken en gaan. De mobiele lader voor de 3 trekt maximum 13A en dat is acceptabel voor een correct uitgevoerde aansluiting maar het kan wel nefast voor de feestvreugde zijn als je net 13A trekt terwijl iedereen in z'n camper een elektrisch fornuis, oven en microwave gaan gebruiken. Op een 16A afgezekerde kring betekent dat je op zoek mag naar de zekeringautomaat van de camping en hopen dat je het snel opgelost krijgt alvorens het halfgare avondeten van je buren gekoeld is.

Met 13A op 240V trek je 3kW dus dat is pakweg 15km per uur dat je maximum kan bijladen.

Je kan ook op het scherm in de Model 3 bepalen dat je aan minder dan 13A wil laden. Dat stelt de buren op de kampplaats misschien ook wat gerust.

Denk er dan aan: Ampere x Voltage = Watt. Als je die Watt deelt door je gemiddelde verbruik per kilometer, weet je dan hoeveel je per uur kan bijladen aan kilometers.
 
Ik heb met benzine en diesel verschillende trips van +10 uren gedaan, en wat me opviel met Tesla en de verplichte stops en autopilot is dat het nauwelijks langer duurde (misschien een uurtje extra ofzo) maar dat ik nauwelijks vermoeid arriveerde.

Sowieso nam ik altijd wel een middagpauze (ik ben dan niet van het type om al rijdend een sandwich te vreten) maar de verplichte laadstops 's morgens en 's avonds zorgen er wel voor dat je verplicht 20 minuten je benen strekt, en dat scheelt wel. En natuurlijk autopilot laten rijden en wat rondkijken in plaats van zelf de hele tijd micro-adjustments te maken om niet op een voorligger te knallen of uit het rijvak te zeilen.

Zoiets hoopte ik al! Het wordt "ergens zuid", want UK (hele oude plan voor Corona) is dicht. Vignetten bestellen, €30 dokken en 8 uur wachten. :)

Ben normaal van het vliegen voor lange afstanden, dus simpelweg nooit van gekomen. Nu alleen nog 8 uur lang 2 kleuters zichzelf laten vermaken...
 
Zoiets hoopte ik al! Het wordt "ergens zuid", want UK (hele oude plan voor Corona) is dicht. Vignetten bestellen, €30 dokken en 8 uur wachten. :)

Ben normaal van het vliegen voor lange afstanden, dus simpelweg nooit van gekomen. Nu alleen nog 8 uur lang 2 kleuters zichzelf laten vermaken...
Voor extra zekerheid: doe een simulatie op A Better Routeplanner of in hun app. Dan kan je ook al op voorhand bekijken welke superchargers welke randanimatie voorzien. Je wil bijvoorbeeld niet van McDonalds naar McDonalds rijden in Duitsland. Of misschien wel.

Andere handige app to go is ‎Superchargers For Tesla waar je ook per supercharger kan zien wat de comfortopties per locatie zijn.
 
  • Like
Reactions: Stream
Ben normaal van het vliegen voor lange afstanden, dus simpelweg nooit van gekomen. Nu alleen nog 8 uur lang 2 kleuters zichzelf laten vermaken...

Over kleuters vermaken, mijn top 5 maatregelen (3 kids):

1. Spotify: liedjes, luisterboeken, sprookjes enz. In de balance het geluid verplaatsen zodat het vooral op de achterbank te horen is. Tenzij je zelf ook graag naar Repelsteeltje en Dikkie Dik luistert.
2. Autobingo: google voorbeelden. Wij laten de kids zelf een bingokaart tekenen. Hebben ze ook wat te doen bij het inpakken.
3. Elke 2-3 uur pauze. Kun je meteen de batterij bijladen. Bij elke SuC / Ionity kunnen kinderen spelen (ouders lijken soms te vergeten dat kinderen ook kunnen spelen op plekken zonder glijbaan, wipkip en rubberen tegels).
4. ‘s Nachts reizen. Dat deed ik wel eens om files te vermijden. Lijkt dit jaar niet zo nuttig. Ik vind het saaier, en het laden lijkt langer te duren bij gebrek aan afleiding, maar de bonus is dat de achterbank slaapt.
5. Zonder kinderen reizen (bij echt lange reizen). Zelf in de Tesla, kids op kerosine.

Over die laatste. Ik vind zelf een ritje van 800 km niet in de buurt komen van een lange reis, maar dat moet ieder voor zich uitmaken. Van Lissabon in 1x terug naar NL leek me wel wat lang, dus toen hebben wij het gezin gesplitst: vrouw en kids met de KLM, zelf een road-trip cadeau. Dat beviel goed en doen we dit jaar weer: samen heen (richting Napels en Sicilie), verschillend terug. Ik vind dat leuker dan vliegen en de hele vakantie in een of andere ICE-rental lijden.
 
Over die laatste. Ik vind zelf een ritje van 800 km niet in de buurt komen van een lange reis, maar dat moet ieder voor zich uitmaken. Van Lissabon in 1x terug naar NL leek me wel wat lang, dus toen hebben wij het gezin gesplitst: vrouw en kids met de KLM, zelf een road-trip cadeau. Dat beviel goed en doen we dit jaar weer: samen heen (richting Napels en Sicilie), verschillend terug. Ik vind dat leuker dan vliegen en de hele vakantie in een of andere ICE-rental lijden.

Grappig, zo gaan wij het ongeveer ook doen dit jaar: vrouw en dochter vliegen naar Lissabon, en ik heb een roadtrip met zoonlief. Vanuit Portugal rijden wij in etappes met het hele gezin terug. Veel vliegen in 1 klap:
  1. nog maar een kwart van de vliegcapaciteit nodig (en als iedereen dat doet...)
  2. lokaal een fijne wagen, ipv een vage huurwagen
  3. fiets kan mee
  4. leuke en bijzondere ervaring met zoon
  5. bijvoorbeeldfunctie naar alle Hollanders op Eco camping ;)
  6. adventure (al valt dat wel mee met SUC's, een laadkabel en enkele mailtjes naar eigenaren huurhuisjes)
  7. en zie ik eindelijk eens de binnenlanden van Spanje
 
De betalende versie van http:///www.abetterrouteplanner.com is nu ook weer- en filegevoelig en heeft nu ook een overzicht of de superchargers in je plan druk zijn:

upload_2020-7-4_11-59-5.png


Dat kan schelen om een alternatief te kiezen.
 
  • Like
Reactions: coolname
Over JuicePass. Er zijn grenzen aan hun Europa.
Hier is niet meer te laden: Midden-Denemark, Polen t/m Kroatie om Oostenrijk heen, Portigal, Engeland, Ierland. Ook is Frankrijk dunbezaaid (en dus heel goed plannen), en Spanje vooral in de kustgebieden. Als je Roemenië haalt, is het echter in Boekarest weer goed te doen. Het voorbeeld Budapest is te halen, maar daar lokaal tanken niet meer.

De kaart is daarmee alleen goed geschikt voor Italië, de Spaanse kust, de Alpen, Duitsland, Nederland en België.
 
  • Informative
Reactions: DutchTM3