Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Even een heel andere vraag: over vermoeidheid en verveeldheid op de lange trip. Langste trip die ik heb gemaakt met de Tesla is ruim 2 uur. Uberhaupt nooit langer dan 3 uur gereden. Iemand die ik goed ken en 10 uur reed was mij pa en die was tering-moe als we dan eindelijk in Spanje waren.
Ik was na 2.5 uur (op de AP) totaal niet moe, eerder verveeld. Maar 8+ uur rijden op een dag is wel andere koek. Kan iemand hier delen hoe dat was, de eerste keer van 2 naar 8 uur rijden met een Tesla?

Vorig jaar voor vakantie naar Zwitserland gereden op EAP. Onderweg 3x gestopt om te laden en kind van 3 jaar 'uit te laten'. Bij aankomst voor het eerst het gevoel dat ik eigenlijk wel terug had kunnen rijden, want ik was eigenlijk niet moe van het rijden. Dat in tegenstelling tot een conventionele bezine auto. De hele weg ongeveer 125 km/ uur op autopilot gereden. Het was onderweg niet druk en dat scheelt een slok op een borrel.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: zkpq and wooter
Vroeger moest ik na een dagreis naar bet zuiden steeds een dag bekomen. Rugpijn, moe...
Nu begint het genieten vanaf het vertrek thuis. 4 dagen meer genot dus.
Ok, voor dat geld doe ik het.

Even een heel andere vraag: over vermoeidheid en verveeldheid op de lange trip. Langste trip die ik heb gemaakt met de Tesla is ruim 2 uur. Uberhaupt nooit langer dan 3 uur gereden. Iemand die ik goed ken en 10 uur reed was mij pa en die was tering-moe als we dan eindelijk in Spanje waren.
Ik was na 2.5 uur (op de AP) totaal niet moe, eerder verveeld. Maar 8+ uur rijden op een dag is wel andere koek. Kan iemand hier delen hoe dat was, de eerste keer van 2 naar 8 uur rijden met een Tesla?
Was altijd gewend zo snel mogelijk naar het zuiden te rijden. Nu al bijna 6 jaar met Tesla. Je komt inderdaad veel uitgeruster aan. Als je alleen bent dan ben je in ieder geval weer bij met ale nieuws en sociaal ;-)
Wat mij positief verrast heeft is dat met partners en/of kinderen dat je met tussenstops wat gaat drinken, een milkshake of burger haalt of even wandelt (of lange stop bij shopping center of outlet ;-) en bijna altijd is de auto al voldoende opgeladen voor we bij de auto terug zijn. Het is veel ontspannender en leuker samen zo te reizen en je komt inderdaad uitgerust en ontspannen aan. Veel beter dus dan dat jakkeren, en dat uit mijn mond:D
Wel een minpunt is dat de stoelen van de Tesla minder zijn voor lange ritten dan bijvoorbeeld mijn Volvo, dus de pauzes zijn zo eigenlijk zelfs nodig.
Als ik alleen rijd zou ik liever toch met een ICE gaan en sneller aankomen mits de stoelen goed zijn.
 
Was altijd gewend zo snel mogelijk naar het zuiden te rijden. Nu al bijna 6 jaar met Tesla. Je komt inderdaad veel uitgeruster aan. Als je alleen bent dan ben je in ieder geval weer bij met ale nieuws en sociaal ;-)
Wat mij positief verrast heeft is dat met partners en/of kinderen dat je met tussenstops wat gaat drinken, een milkshake of burger haalt of even wandelt (of lange stop bij shopping center of outlet ;-) en bijna altijd is de auto al voldoende opgeladen voor we bij de auto terug zijn. Het is veel ontspannender en leuker samen zo te reizen en je komt inderdaad uitgerust en ontspannen aan.

Absoluut. Maakt reis aangenaam voor het hele familie. Zelfs na een lange dag (1100km), volgende dag vers en geen verloren dagen aan "herstellen" van het rit.

Als ik alleen rijd zou ik liever toch met een ICE gaan en sneller aankomen mits de stoelen goed zijn.

No way om terug met een ICE rijden. Zelfs een paar "business" reis moeten doen naar Duitsland en SuC stop was een welkom pause waar ik gerust verder kon werken met de laptop.
 
Was altijd gewend zo snel mogelijk naar het zuiden te rijden. Nu al bijna 6 jaar met Tesla. Je komt inderdaad veel uitgeruster aan. Als je alleen bent dan ben je in ieder geval weer bij met ale nieuws en sociaal ;-)
Wat mij positief verrast heeft is dat met partners en/of kinderen dat je met tussenstops wat gaat drinken, een milkshake of burger haalt of even wandelt (of lange stop bij shopping center of outlet ;-) en bijna altijd is de auto al voldoende opgeladen voor we bij de auto terug zijn. Het is veel ontspannender en leuker samen zo te reizen en je komt inderdaad uitgerust en ontspannen aan. Veel beter dus dan dat jakkeren, en dat uit mijn mond:D
Wel een minpunt is dat de stoelen van de Tesla minder zijn voor lange ritten dan bijvoorbeeld mijn Volvo, dus de pauzes zijn zo eigenlijk zelfs nodig.
Als ik alleen rijd zou ik liever toch met een ICE gaan en sneller aankomen mits de stoelen goed zijn.
Je maakt me wel benieuwd naar welke Volvo je dan wel had met zulke goede stoelen?
 
  • Like
Reactions: job-lek
Was altijd gewend zo snel mogelijk naar het zuiden te rijden. Nu al bijna 6 jaar met Tesla. Je komt inderdaad veel uitgeruster aan. Als je alleen bent dan ben je in ieder geval weer bij met ale nieuws en sociaal ;-)
Wat mij positief verrast heeft is dat met partners en/of kinderen dat je met tussenstops wat gaat drinken, een milkshake of burger haalt of even wandelt (of lange stop bij shopping center of outlet ;-) en bijna altijd is de auto al voldoende opgeladen voor we bij de auto terug zijn. Het is veel ontspannender en leuker samen zo te reizen en je komt inderdaad uitgerust en ontspannen aan. Veel beter dus dan dat jakkeren, en dat uit mijn mond:D
Wel een minpunt is dat de stoelen van de Tesla minder zijn voor lange ritten dan bijvoorbeeld mijn Volvo, dus de pauzes zijn zo eigenlijk zelfs nodig.
Als ik alleen rijd zou ik liever toch met een ICE gaan en sneller aankomen mits de stoelen goed zijn.

Bij mij waren het de kinderen (1 en 3) die mij ertoe besloten om met de ice te gaan. Dat beviel prima.

ga maar eens een kind verschonen bij erfstad of leonberg. Nog los dat ze bij een stop wakker worden, en ik soms daarom liever een pomp later had.

met de ice sla ik werkelijk alle stops over waar ik voorheen met de tesla stopte.

met kinderen heb ik voldoende stops, dus ik kwam uitgerust uit, maar wel wat sneller.
 
Waarom zou je met een ICE op vakantie gaan als je een Tesla hebt?
Of wellicht de vraag anders stellen, waarom ben je dan eigenlijk Tesla gaan rijden?

Ik ga alleen zonder Tesla op pad als ik een trekhaak nodig heb en eigenlijk heb ik nu al spijt dat ik geen trekhaak heb genomen.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Waarom zou je met een ICE op vakantie gaan als je een Tesla hebt?
Of wellicht de vraag anders stellen, waarom ben je dan eigenlijk Tesla gaan rijden?

Ik ga alleen zonder Tesla op pad als ik een trekhaak nodig heb en eigenlijk heb ik nu al spijt dat ik geen trekhaak heb genomen.

Ik vind een tesla super, maar als ik meer dan 800km rij (4d per jaar ongeveer) neem ik een ice.

Ik vind de suc locaties (in Duitsland en Oostenrijk) niet geweldig en te ver van de Autobahn. Daarnaast vind ik de stops net lang.

Met de ice stop ik echt bij geen enkele suc locatie.

Ik heb 2x om 4u in de morgen bij erfstad gestaan, ongeveer 35m (los van de tijd die het kost om van en naar de snelweg te gaan). Dat vond ik geen vakantie gevoel. Mijn vriendin kon Daarnaast op de parkeerplaats met -10 een kind verschonen, want geen “baby wickelaum”.
 
Ok, voor dat geld doe ik het.

Even een heel andere vraag: over vermoeidheid en verveeldheid op de lange trip. Langste trip die ik heb gemaakt met de Tesla is ruim 2 uur. Uberhaupt nooit langer dan 3 uur gereden. Iemand die ik goed ken en 10 uur reed was mij pa en die was tering-moe als we dan eindelijk in Spanje waren.
Ik was na 2.5 uur (op de AP) totaal niet moe, eerder verveeld. Maar 8+ uur rijden op een dag is wel andere koek. Kan iemand hier delen hoe dat was, de eerste keer van 2 naar 8 uur rijden met een Tesla?
Met Deltavliegen als hobby reed ik 2 a 3x per jaar na de Alpen of verder een rit van 10 uur of meer met een benzine auto. Altijd reed ik 's-nachts, na een slaapje van zo'n 4 uur, en 1 keer met 1 pauze van 1 uur. Eerlijk gezegd de rest van de dag dat ik aankwam bij het hotel of de camping was ik gewoon op. Dat maakte me overigens niks uit want de eerste dag van aankomst mag je toch niet vliegen. Dus lekker hangen beetje dollen en vroeg naar bed.

Met de Tesla met AP aan gedurende bijna de hele weg kwam ik de volgende dag aan bij de SuC Melide Zwitserland, onderweg naar Pompei. Ik had nergens las van. Helemaal niet vermoeid. Je hoef je minder intensief op de weg te concentreren als de auto voor je rijdt. ronduit ideaal.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Wat zijn jullie ervaringen met SuC's in Duitsland / Oostenrijk tijdens de zomer de afgelopen jaren? Ik ga namelijk vanaf de achterhoek naar Weissensee volgende week zondag. Misschien heeft iemand ook nog een handige tip voor me? :)
Ja de Wiessensee ligt dicht bij Greifenburg, prachtige vliegstek daar! Je kan met je vleugel naast de camping landen. Was misschien niet de tip waar je op hoopt.

De SuC heb ik tot op heden als goed ervaren. Aangezien dat ik 's-avonds rij, ook geen wachtrij problemen.
 
Last edited:
  • Funny
  • Like
Reactions: Fjodor and nico180
Ik ben aan het twijfelen een Tesla model 3 of een Polestar 2 te bestellen. Een belangrijk punt ter overweging vind ik de beschikbaarheid van de SuC netwerk. Vandaar dat ik met afvraag hoe goed je zonder kan.
Met een Polestar mag je lekker pionieren en zelf sturen.

Met een Tesla laat je je zorgeloos rijden.

Toevallig postte Mark Klaver net dit weekend dat ie met een e-tron aan 2 snelladers stond die het niet deden. Dat komt bij Tesla nooit voor. Ik denk dat als Tesla nooit bestond en je me het afgelopen jaar met een e-tron had laten testrijden, ik gewoon terug een benzine had gekocht.
 
  • Helpful
Reactions: coolname
Ik vind een tesla super, maar als ik meer dan 800km rij (4d per jaar ongeveer) neem ik een ice.

Ik vind de suc locaties (in Duitsland en Oostenrijk) niet geweldig en te ver van de Autobahn. Daarnaast vind ik de stops net lang.

Met de ice stop ik echt bij geen enkele suc locatie.

Ik heb 2x om 4u in de morgen bij erfstad gestaan, ongeveer 35m (los van de tijd die het kost om van en naar de snelweg te gaan). Dat vond ik geen vakantie gevoel. Mijn vriendin kon Daarnaast op de parkeerplaats met -10 een kind verschonen, want geen “baby wickelaum”.
Iedereen zijn eigen overwegingen. Maar de SuC locaties te ver van de autobahn? Na een paar uur rijden vind je 5 minuten van de autobahn af een dealbreaker om dan zonder AP te rijden?
Het verschonen van je kind is inderdaad vervelend, maar de meeste SUC zijn bij hotels gepositioneerd en dan je altijd naar het toilet. Die zijn vaak nog hygiënischer dan de gemiddelde tankstation langs de weg.

Bij het 's-avonds rijden, slapen de kids gewoon verder. Als ze wakker zijn, spelen we spelletjes of gaan met een frisbee gooien. Het is maar hoe je ermee omgaat.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ik vind een tesla super, maar als ik meer dan 800km rij (4d per jaar ongeveer) neem ik een ice.

Ik vind de suc locaties (in Duitsland en Oostenrijk) niet geweldig en te ver van de Autobahn. Daarnaast vind ik de stops net lang.

Met de ice stop ik echt bij geen enkele suc locatie.

Ik heb 2x om 4u in de morgen bij erfstad gestaan, ongeveer 35m (los van de tijd die het kost om van en naar de snelweg te gaan). Dat vond ik geen vakantie gevoel. Mijn vriendin kon Daarnaast op de parkeerplaats met -10 een kind verschonen, want geen “baby wickelaum”.
Wie stopt nu ook vrijwillig in Erfstad.

De meeste andere superchargers in Duitsland en Oostenrijk zijn vlak aan de snelweg, in zogenaamde "autohofen". Ik vind ze vaak handiger dan de superchargers in NL en BE, omdat ze niet bij een luxe Van der Valk staan waar je niks vind voor een snelle hap of snack.
 
Ok, voor dat geld doe ik het.

Even een heel andere vraag: over vermoeidheid en verveeldheid op de lange trip. Langste trip die ik heb gemaakt met de Tesla is ruim 2 uur. Uberhaupt nooit langer dan 3 uur gereden. Iemand die ik goed ken en 10 uur reed was mij pa en die was tering-moe als we dan eindelijk in Spanje waren.
Ik was na 2.5 uur (op de AP) totaal niet moe, eerder verveeld. Maar 8+ uur rijden op een dag is wel andere koek. Kan iemand hier delen hoe dat was, de eerste keer van 2 naar 8 uur rijden met een Tesla?

frustrerend, omdat ik na 8u rijden nog lang niet was waar ik moest zijn. De eerste keer vond ik het echt prima gaan (ging in mijn eentje met de S op wintersport, de rest van de vrienden ging vliegen) maar ik verveelde me te pletter bij de sucs na een tijdje. Hou er ook rekening mee dat de sucs een aantal km van de snelweg staan.

uit verveling heb ik om 7u smorgens een keer een bigmac weggewerkt.

ik heb een 75d en dat was 4 a 5 keer stoppen. Ik had het met minder kunnen doen, maar dan moest ik Max 120 rijden. In de nacht werd ik daar niet fitter van.
 
Iedereen zijn eigen overwegingen. Maar de SuC locaties te ver van de autobahn? Na een paar uur rijden vind je 5 minuten van de autobahn af een dealbreaker om dan zonder AP te rijden?
Het verschonen van je kind is inderdaad vervelend, maar de meeste SUC zijn bij hotels gepositioneerd en dan je altijd naar het toilet. Die zijn vaak nog hygiënischer dan de gemiddelde tankstation langs de weg.

Bij het 's-avonds rijden, slapen de kids gewoon verder. Als ze wakker zijn, spelen we spelletjes of gaan met een frisbee gooien. Het is maar hoe je ermee omgaat.
Mee eens.
Wat sneller een dealbreaker zou kunnen worden is een meereizende partner of vrienden die de lol er helemaal niet van inzien en dat voortdurend communiceren /sfeer verpesten. (geen ervaring mee, maar zou met het kunnen voorstellen)
 
  • Funny
Reactions: job-lek