Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Dan deze.... Mijn Tesla stuurt mij onderweg naar De Marken naar de SuC in Forli. Daar gearriveerd met 6% SoC blijkt deze alleen CCS te zijn... Met de laatste elektroden naar een DeC gerold en daar wat bijgeladen om tot de volgende SuC te komen. Volgens Tesla een typisch gevalletje foutje bedankt. Wees gewaarschuwd :)
Stond het er niet bij dan?? Bij Akersloot zag ik de melding ‘alleen CCS’
 
Stond het er niet bij dan?? Bij Akersloot zag ik de melding ‘alleen CCS’

Soms is een foto - die je ook zelf had kunnen maken - voldoende...

641F88E9-DF2C-4422-A5F6-CF1603D3A023.jpeg
 

Attachments

  • A7AF5951-E68B-4512-8E21-B13AFB09A66C.jpeg
    A7AF5951-E68B-4512-8E21-B13AFB09A66C.jpeg
    483.9 KB · Views: 58
Voor het eerste met onze SR+ op vakantie geweest, naar Frankrijk. Was natuurlijk bang dat ik ergens met een lege batterij zou komen te staan. Maar wat een misvatting. Zo'n 55 kWh batterij in combinatie met een zeer efficiënte elektrische aandrijving is juist ideaal voor lange afstanden. Na zo'n 250 tot 300 km wil je er echt wel even uit. En zo'n relatief kleine batterij is zo weer vol. Bij de superchargers kwam ik steeds dezelfde andere Nederlandse auto's tegen (grote model X-en), dus die deden de trip in een vergelijkbaar tempo. Verder vertrokken we gelijk met een ander gezin in een Prius uit Bretagne, en kwamen we precies gelijk aan in Amsterdam.

Verder erg interessant de micro-cultuur rond zo'n supercharger op te snuiven. Sta je daar op zo'n strategisch gekozen maar verborgen stukje schijnbaar niemandsland samen met andere Tesla-eigenaren de laatste acties van Elon Musk te evalueren. Het verbaast me wel dat die supercharger-locaties nog niet echt ontdekt lijken te zijn door de commercie. De gemiddelde Tesla-rijder heeft toch wel wat te besteden.

Tot slot: leuk te merken dat een Tesla in Frankrijk nog echt een bezienswaardigheid is.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Xfrank and wooter
Voor eventuele twijfelaars die komende weken nog wat vrij hebben maar geen plannen (want geen zin in Corona-toestanden): Noorwegen! Corona is hier inmiddels naar de achtergrond verschoven, geen mondkapjes, geen gedoe. Laden geen probleem, goede, rustige wegen en adembenemende natuur:)
 
Voor eventuele twijfelaars die komende weken nog wat vrij hebben maar geen plannen (want geen zin in Corona-toestanden): Noorwegen! Corona is hier inmiddels naar de achtergrond verschoven, geen mondkapjes, geen gedoe. Laden geen probleem, goede, rustige wegen en adembenemende natuur:)
Dat is ervan uit gaan dat Noorwegen je binnen laat ;)

Travel advice
 
We hebben er inmiddels 6.000 vakantie kilometers op zitten en vertoeven nu in de Vendee. Gisteren hebben we gegeten in de middel of nowhere. Grappig hoeveel mensen snuffelden rond onze stoffige roadtripper. ‘Ja’, het is er echt één!
Vandaag zitten we in Puy de Fou. We waren er stipt om 9.30 om de auto te kunnen laden aan de DeC voor de tocht naar huis morgen. 4 stuks zal voldoende moeten zijn, maar er stonden al 5 Franse Tesla’s en een Kia eNiro. Voordeel van parkeerplek voor de deur geldt dan nog steeds, en snel heb ik nummers uitgewisseld met een Fransoos: om 13.00 trekt hij de kabbel eruit en kan ik laden. Vriendelijke wereld, die Tesla wereld....
 
Wij zijn enkele dagen terug uit Corsica, niet met een EV. Maar vanwege mijn afwijking, ging ik dan toch hier en daar de laadinfrastructuur bekijken. Er is niet veel. Er zijn een aantal snellaadpalen zoals je ze in Frankrijk wel meer vindt: met een type 2 van 43 kW en Chademo van 50 kW. Daarmee ben je met een M3 niet veel want die dingen tariferen per minuut. dus @ 11kW wordt dat een dure grap. Ik denk niet dat er op het eiland 1 CCS is met meer dan 20 kW laadvermogen, Niet ideaal dus.
Daar tegenover staat dan weer dat de de afstanden niet enorm zijn en de snelheid permanent laag: er zijn geen snelwegen en heel veel bochten op het eiland. Een aanrader, mocht je in Bastia de ferry nemen, is deze parkeergarage met twee AC laadstations 22 kW. Je komt er allicht wat te vroeg toe om wat buffer te hebben. De parkeerwachter staat persoonlijk in voor het vrijhouden van de bijhorende parkeerplaatsen: 5€ voor een laadsessie, onafhankelijk van de duur. Een degelijk stopcontact bij het vakantieverblijf icm een betrouwbare lader zou ideaal zijn. Ik zou de suggestie van Superendo volgen ;)
even een update ivm parkeergarage (Citadel):
nog steeds 5€
nog steeds even behulpzaam/vriendelijk
echter nog maar 1 lader, de andere is defect (Citadel garage).
Wij hadden ook de 'pech' dat die ene lader bezet was, maar in de 'zustergarage' (garage de la gare) is er ook een lader: de operator van de parking van de Citadel was zo vriendelijk om even telefonisch te informeren bij zijn collega (garage de la gare) of de lader daar nog vrij was.
Bij laden haal je 80 km/u, dus niet helemaal 22 kW, maar toch voldoende om bij een bezoek aan de stad te kunnen bijtanken.
De operator moet badgen om de kabel terug vrij te geven en deze is niet aanwezig tijdens de nacht: daarmee is het niet mogelijk 's nachts te blijven verder laden. Onze operator (garage de la gare) stopte er vandaag mee om 21:30 Hr... Best dus even op voorhand bellen met garage (operator waren uiterst vriendelijk) om het laadplan af te toetsen.
 
Gisteren kreeg ik een verkeersboete in de bus wegens een snelheidsovertreding in Oostenrijk tijdens de voorbije zomer.
Op de snelweg A10 even voorbij Villach geflitst aan 113 km/u (na aftrek van de meettolerantie) daar waar de toegelaten snelheid 100 km/u bedroeg met daarnaast ook het teken "4 IG-L".
Opgezocht op internet betekent "4 IG-L" dat elektrisch aangedreven voertuigen een uitzondering zijn op deze snelheidsbeperking.
Op mijn vraag waarom ik toch een boete kreeg ondanks het feit dat mijn Tesla Model S een volledig elektrisch aangedreven voertuig is kreeg ik als antwoord: "Das einzige Kriterium, ob das Fahrzeug von der Ausnahme umfasst ist, ist die Kennzeichentafel gemäß § 49 Abs 4 Zif 5 KFG (weiße Tafel mit grüner Schrift). Beim Fahren mit im Ausland zugelassenen Fahrzeugen kann diese Ausnahme mangels gesetzlicher Normierung nicht in Anspruch genommen werden."
Maw: voor buitenlanders geldt deze uitzondering niet.
Beste Tesla-rijders, jullie zijn bij deze gewaarschuwd!
 
Gisteren kreeg ik een verkeersboete in de bus wegens een snelheidsovertreding in Oostenrijk tijdens de voorbije zomer.
Op de snelweg A10 even voorbij Villach geflitst aan 113 km/u (na aftrek van de meettolerantie) daar waar de toegelaten snelheid 100 km/u bedroeg met daarnaast ook het teken "4 IG-L".
Opgezocht op internet betekent "4 IG-L" dat elektrisch aangedreven voertuigen een uitzondering zijn op deze snelheidsbeperking.
Op mijn vraag waarom ik toch een boete kreeg ondanks het feit dat mijn Tesla Model S een volledig elektrisch aangedreven voertuig is kreeg ik als antwoord: "Das einzige Kriterium, ob das Fahrzeug von der Ausnahme umfasst ist, ist die Kennzeichentafel gemäß § 49 Abs 4 Zif 5 KFG (weiße Tafel mit grüner Schrift). Beim Fahren mit im Ausland zugelassenen Fahrzeugen kann diese Ausnahme mangels gesetzlicher Normierung nicht in Anspruch genommen werden."
Maw: voor buitenlanders geldt deze uitzondering niet.
Beste Tesla-rijders, jullie zijn bij deze gewaarschuwd!

@pvkeep , is dit jou ook niet overkomen, en is de boete bij jou uiteindelijk niet kwijtgescholden?
 
Gisteren kreeg ik een verkeersboete in de bus wegens een snelheidsovertreding in Oostenrijk tijdens de voorbije zomer.
Op de snelweg A10 even voorbij Villach geflitst aan 113 km/u (na aftrek van de meettolerantie) daar waar de toegelaten snelheid 100 km/u bedroeg met daarnaast ook het teken "4 IG-L".
Opgezocht op internet betekent "4 IG-L" dat elektrisch aangedreven voertuigen een uitzondering zijn op deze snelheidsbeperking.
Op mijn vraag waarom ik toch een boete kreeg ondanks het feit dat mijn Tesla Model S een volledig elektrisch aangedreven voertuig is kreeg ik als antwoord: "Das einzige Kriterium, ob das Fahrzeug von der Ausnahme umfasst ist, ist die Kennzeichentafel gemäß § 49 Abs 4 Zif 5 KFG (weiße Tafel mit grüner Schrift). Beim Fahren mit im Ausland zugelassenen Fahrzeugen kann diese Ausnahme mangels gesetzlicher Normierung nicht in Anspruch genommen werden."
Maw: voor buitenlanders geldt deze uitzondering niet.
Beste Tesla-rijders, jullie zijn bij deze gewaarschuwd!
@pvkeep had inderdaad vorig jaar hetzelfde probleem, en is toch onder de boete uit geraakt.

Gisteren kreeg ik post uit Oostenrijk. Op zich niet onverwacht; ik was in augustus naar Boedapest geweest. Ik heb een hele dag gereden zonder tol badge en de dag daarna werd ik geflitst om een plek waar je maar 80 mocht en ik reed nog rustig 100. Maar tot mijn verbazing was het niet een van die twee. Nee, ik moest 50 euro betalen omdat ik op de A1 bij Salzburg harder dan 100 reed in de IG-L (immissionsschutzgesetz-luft) zone. Maar die limiet geldt helemaal niet voor BEVs. Als je de website leest van de overheid dan staat daar dat je met een groene kentekenplaat wel wel 130 mag. Nu zijn onze platen niet groen, maar het lijkt me dat we wel onder hetzelfde regime vallen. Ik heb bezwaar gemaakt dus ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren. Lijkt me lachen om uiteindelijk daar voor een rechter te moeten verschijnen.

De Oostenrijkse politie heeft eieren voor zijn geld gekozen en de boete ingetrokken. Dus in IG-L zones mag je met je BEV gewoon 130 km/u rijden ook al heb je geen groene nummerplaten.
 
Last edited:
Klopt. Ik heb keurig laten zien dat mijn Tesla full electric is en daarna hebben ze de bon verscheurd.

Iets met Europa en vrijheid volgens mij.
Stel nu dat je gepakt wordt voor rijden zonder geldig rijbewijs? Of dat je Duitsland wordt beboet omdat je geen milieusticker hebt waar dat wel nodig is?

In die gevallen kom je er m.i. ook niet mee weg door achteraf te tonen dat je wel aan alle eisen voldeed. Mijn gevoel zegt me dan dat je mazzel hebt gehad. Ik weet niet of ik het er op aan zou laten komen.
 
die gevallen kom je er m.i. ook niet mee weg door achteraf te tonen dat je wel aan alle eisen voldeed.
Ik denk niet dat hij er mee weg komt omdat hij achteraf aantoont in orde te zijn, maar omdat de wet in strijd is met de Europese regels van ‘alle Europeanen gelijk voor de wet’. België wou ooit een vignet invoeren enkel voor buitenlanders. Is toen ook teruggefloten.
 
  • Like
Reactions: CJA Hulskamp
Stel nu dat je gepakt wordt voor rijden zonder geldig rijbewijs? Of dat je Duitsland wordt beboet omdat je geen milieusticker hebt waar dat wel nodig is?

In die gevallen kom je er m.i. ook niet mee weg door achteraf te tonen dat je wel aan alle eisen voldeed. Mijn gevoel zegt me dan dat je mazzel hebt gehad. Ik weet niet of ik het er op aan zou laten komen.
Tot op heden nog nooit een boete gehad voor het geen hebben van een lelijke groene sticker.