Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Stel nu dat je gepakt wordt voor rijden zonder geldig rijbewijs? Of dat je Duitsland wordt beboet omdat je geen milieusticker hebt waar dat wel nodig is?

In die gevallen kom je er m.i. ook niet mee weg door achteraf te tonen dat je wel aan alle eisen voldeed. Mijn gevoel zegt me dan dat je mazzel hebt gehad. Ik weet niet of ik het er op aan zou laten komen.
Het verschil is dat iedere buitenlander voor 5 euro een groene milieusticker kan bestellen, maar dat een buitenlander niet in staat is om een Oostenrijks kenteken op zijn auto te schroeven.
 
Stel nu dat je gepakt wordt voor rijden zonder geldig rijbewijs? Of dat je Duitsland wordt beboet omdat je geen milieusticker hebt waar dat wel nodig is?

In die gevallen kom je er m.i. ook niet mee weg door achteraf te tonen dat je wel aan alle eisen voldeed. Mijn gevoel zegt me dan dat je mazzel hebt gehad. Ik weet niet of ik het er op aan zou laten komen.

Gepakt worden voor rijden zonder geldig rijbewijs en het niet kunnen tonen van een rijbewijs zijn 2 verschillende problemen met ook een andere boete. Als je beboet wordt voor het eerste in Duitsland maar je kunt aantonen dat je wel een rijbewijs hebt dan vervalt die boete of je krijgt automatisch een boete voor het tweede geval.
Ook met een groene sticker is dit het geval. Als je kunt aantonen dat je er een eerder voor die auto gekocht hebt en die zit er momenteel niet op omdat bijvoorbeeld je ruit vervangen is dan kun je er mee weg komen maar dat is niet zeker want de sticker zou er op moeten zitten.

Als je niet aan het sparen bent voor een fiets in Flensburg, dan weet de Duitse politie weinig van je. Maar als je wel aan het sparen bent en je wordt gestopt en ze zien dat je rijbewijs verlopen is dan kunnen ze zelfs zien dat je een nieuwe hebt aangevraagd.
 
Inderdaad, Duitsland pakt het goed aan omdat de regel is "je moet zo een umweltplakette hebben" en binnen- en buitenlanders zich ermee in regel kunnen stellen. Idem voor Oostenrijk en hun snelwegenvignet; daar wordt ook geen uitzondering gemaakt. Ook het blauwe plakette voor e-auto's in Duitsland is een manier om als buitenlander in Duitsland met dezelfde rechten als een Duitse e-auto rond te rijden.

Maar in Oostenrijk met je in Nederland ingeschreven auto een groene nummerplaat wordt wat moeilijk.

De grootste handicap van al die stickers en plakette is natuurlijk dat elk land zijn eigen regels heeft, en je dus voor een rit doorheen Spanje, Frankrijk, Duitsland, België en Oostenrijk al stevig wat stickers moet plakken en bij een aantal websites moet registreren.
 
Die stickers zijn ook totaal onnodig. Elk kenteken dat in de EU is geregistreerd heeft daarbij staan hoeveel de auto uitstoot. Is gewoon automatisch op te zoeken. Zelfs als alle landen perse hun eigen CO2 normen willen bepalen is het plakken van stickers om aan te tonen dat je daaraan voldoet totaal stompzinnig.

Heb ook altijd geweigerd zo'n sticker te kopen. Erg veel in duitsland geweest (ook met een VAG diesel zonder sticker) voor werk en nog nooit problemen gehad.
 
  • Helpful
Reactions: **BatteryLow**
Gepakt worden voor rijden zonder geldig rijbewijs en het niet kunnen tonen van een rijbewijs zijn 2 verschillende problemen met ook een andere boete. Als je beboet wordt voor het eerste in Duitsland maar je kunt aantonen dat je wel een rijbewijs hebt dan vervalt die boete of je krijgt automatisch een boete voor het tweede geval.
Ook met een groene sticker is dit het geval. Als je kunt aantonen dat je er een eerder voor die auto gekocht hebt en die zit er momenteel niet op omdat bijvoorbeeld je ruit vervangen is dan kun je er mee weg komen maar dat is niet zeker want de sticker zou er op moeten zitten.
Ik had het niet over wel of niet kunnen kunnen tonen, maar over het "niet hebben". En in beide gevallen is "aan kunnen toen dat je ze hád kunnen hebben" m.i. geen reden om de boete te laten vervallen. Ik zou niet weten waarom dat in Oostenrijk anders zou zijn.

Het verschil is dat iedere buitenlander voor 5 euro een groene milieusticker kan bestellen, maar dat een buitenlander niet in staat is om een Oostenrijks kenteken op zijn auto te schroeven.
Misschien is de regelgeving in Oostenrijk niet EU proof, maar het is wel de Oostenrijkse regelgeving. Als ze daar in individuele gevallen van afwijken heb je voor mijn gevoel geluk gehad.

Ik denk niet dat hij er mee weg komt omdat hij achteraf aantoont in orde te zijn, maar omdat de wet in strijd is met de Europese regels van ‘alle Europeanen gelijk voor de wet’. België wou ooit een vignet invoeren enkel voor buitenlanders. Is toen ook teruggefloten.
België is toen terug gevloten. dat is wel wat anders dan dat een individuele bekeuring is teruggedraaid.

Tot op heden nog nooit een boete gehad voor het geen hebben van een lelijke groene sticker.
Ben je ooit onder een al uitgedeelde boete uitgekomen? Want dat is waar het hier om gaat. Niet om het feit dat je nog nooit tegen de lamp gelopen bent.
 
Last edited by a moderator:
Ik had het niet over wel of niet kunnen kunnen tonen, maar over het "niet hebben". En in beide gevallen is "aan kunnen toen dat je ze hád kunnen hebben" m.i. geen reden om de boete te laten vervallen. Ik zou niet weten waarom dat in Oostenrijk anders zou zijn.

Misschien is de regelgeving in Oostenrijk niet EU proof, maar het is wel de Oostenrijkse regelgeving. Als ze daar in individuele gevallen van afwijken heb je voor mijn gevoel geluk gehad.

België is toen terug gevloten. dat is wel wat anders dan dat een individuele bekeuring is teruggedraaid.

Ben je ooit onder een al uitgedeelde boete uitgekomen? Want dat is waar het hier om gaat. Niet om het feit dat je nog nooit tegen de lamp gelopen bent.
In Stuttgart eens bekeurd en een bewijsje gestuurd dat ik een Tesla had. Niks meer van gehoord
 
  • Informative
Reactions: wooter
Gisteren kreeg ik een verkeersboete in de bus wegens een snelheidsovertreding in Oostenrijk tijdens de voorbije zomer.
Op de snelweg A10 even voorbij Villach geflitst aan 113 km/u (na aftrek van de meettolerantie) daar waar de toegelaten snelheid 100 km/u bedroeg met daarnaast ook het teken "4 IG-L".
Opgezocht op internet betekent "4 IG-L" dat elektrisch aangedreven voertuigen een uitzondering zijn op deze snelheidsbeperking.
Op mijn vraag waarom ik toch een boete kreeg ondanks het feit dat mijn Tesla Model S een volledig elektrisch aangedreven voertuig is kreeg ik als antwoord: "Das einzige Kriterium, ob das Fahrzeug von der Ausnahme umfasst ist, ist die Kennzeichentafel gemäß § 49 Abs 4 Zif 5 KFG (weiße Tafel mit grüner Schrift). Beim Fahren mit im Ausland zugelassenen Fahrzeugen kann diese Ausnahme mangels gesetzlicher Normierung nicht in Anspruch genommen werden."
Maw: voor buitenlanders geldt deze uitzondering niet.
Beste Tesla-rijders, jullie zijn bij deze gewaarschuwd!

Overigens reed je daar wel te ‘hard’, want je wist niet dat er een uitzondering gold voor elektrische auto’s (dat ontdekte je pas toen je de bekeuring ontving). Dus het was puur mazzel geweest als je de dans was ontsprongen :rolleyes:
 
Dat antwoord snap ik niet. Maar weet je: ik vind het verder prima. Iedereen moet het voor zichzelf weten, maar ik ga het er niet op wagen op basis van wat ik hier gelezen heb.

Nou ik heb ook gehad dat een antwoord niet bij mij is aangekomen en toen kreeg ik een herinnering met verhoging. Daar heb ik achteraan gebeld en er werd mij verteld dat er een antwoord op mijn bezwaar gestuurd was. Dat ie bij mij niet aangekomen was is niet hun probleem.