Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Afgelopen jaar de route over Reims gedaan vanuit Amsterdam. 30 min extra reistijd en geen files én geen wachttijden bij de laadpalen.

Tijdens de reis keken we ook met een schuin oog naar de route over Parijs: files en wachttijden bij de SuC. Ik denk dat de 30 min extra reistijd ruimschoots compenseerde voor de vertraging die we over Parijs hebben gehad.

Overigens stuurt de navigatie ons Bij Parijs meestal dwars door Parijs en dan laden bij dat enorme winkelcentrum om vervolgens in de file aan te sluiten om Parijs weer uit te komen. Die route heb ik echt wel gehad.

Om die reden twee jaar daarvoor via Rouen - Calais gereden. Heerlijk rustig.
interessante optie, vanuit Amsterdam en Reims. Maar waar ging de reis heen en hoe kom je vanuit Amsterdam in Reims, via Antwerpen en Brussel?
 
Rit 1 op vrijdag: Amsterdam (A2, A59, A76) -> Antwerpen (E19) -> Brussel (E19, E420)-> Charleroi (N5, A304) -> Charleville (laden bij Ibis) (A34) -> Reims (A4, A26) -> Troyes (A5) -> Sens (Overnachten & laden)

Rit 2 op zondag: Sens (A19) -> Montargis (A72) -> Nevers (N7) -> Toulon (laden) (D2009) -> Gannat (A719, A71), Combrone (A89) -> Ussel -> Sadroc (A20) -> Brive-la-Gaillarde (even aftoppen voor bestemming) (A89) -> Perigueux (N21) -> Bergerac -> Villereal (bestemming)
 
Rit 1 op vrijdag: Amsterdam (A2, A59, A76) -> Antwerpen (E19) -> Brussel (E19, E420)-> Charleroi (N5, A304) -> Charleville (laden bij Ibis) (A34) -> Reims (A4, A26) -> Troyes (A5) -> Sens (Overnachten & laden)

Rit 2 op zondag: Sens (A19) -> Montargis (A72) -> Nevers (N7) -> Toulon (laden) (D2009) -> Gannat (A719, A71), Combrone (A89) -> Ussel -> Sadroc (A20) -> Brive-la-Gaillarde (even aftoppen voor bestemming) (A89) -> Perigueux (N21) -> Bergerac -> Villereal (bestemming)
Jij plant je laadbeurten op voorhand in?
Zou bij mij nooit uit komen.
Zelfs de route plan ik niet.
Hooguit eens ingeven in google maps, verifiëren en naar de wagen sturen. Vaak krijg je zelfs nog een andere route van de Tesla nav. Verder instappen en onderweg zien.
Soms is een laadplein onaangenaam, dan durf ik vroeger vertrekken, soms net wel en geniet ik van het shoppen, snacks, chat en blijf ik langer.
Soms is er ergens file. Soms kon je een file niet vermijden, verbruik je daardoor minder en haal je een SuC verder. Sowieso haal je altijd een SuC verder dan wat de nav voorsteld. Ik bekijk het altijd onderweg.
De wagen (her)berekent na mijn correctie toch altijd naar de beste keuze.
 
  • Like
Reactions: Mars2020
Rit 1 op vrijdag: Amsterdam (A2, A59, A76) -> Antwerpen (E19) -> Brussel (E19, E420)-> Charleroi (N5, A304) -> Charleville (laden bij Ibis) (A34) -> Reims (A4, A26) -> Troyes (A5) -> Sens (Overnachten & laden)

Rit 2 op zondag: Sens (A19) -> Montargis (A72) -> Nevers (N7) -> Toulon (laden) (D2009) -> Gannat (A719, A71), Combrone (A89) -> Ussel -> Sadroc (A20) -> Brive-la-Gaillarde (even aftoppen voor bestemming) (A89) -> Perigueux (N21) -> Bergerac -> Villereal (bestemming)
Wij hebben afgelopen zomer op de terugweg vanuit Bergerac bijna dezelfde route als in rit 1 gedaan in tegengestelde richting.
Op de heenweg over Parijs met overnachting daar; de files waren om te huilen.
De terugweg via Reims; heerlijk rustig, reed bijna niemand.
Is wel een stukje binnendoor inderdaad maar konden gewoon doorrijden.
Overnachting gedaan in BnB in Trojes.
Van daaruit geladen in Charleville, ligt werkelijk in the middle of nowhere, en in een stuk door via Bastenaken naar Luik en Maastricht naar noord-Limburg.
Als ik nog eens die kant op moet wordt het weer deze scenic route😊
Heb tenslotte vakantie, dan maakt die 45-60 min extra reistijd niet uit.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Wij hebben afgelopen zomer op de terugweg vanuit Bergerac bijna dezelfde route als in rit 1 gedaan in tegengestelde richting.
Op de heenweg over Parijs met overnachting daar; de files waren om te huilen.
De terugweg via Reims; heerlijk rustig, reed bijna niemand.
Is wel een stukje binnendoor inderdaad maar konden gewoon doorrijden.
Overnachting gedaan in BnB in Trojes.
Van daaruit geladen in Charleville, ligt werkelijk in the middle of nowhere, en in een stuk door via Bastenaken naar Luik en Maastricht naar noord-Limburg.
Als ik nog eens die kant op moet wordt het weer deze scenic route😊
Heb tenslotte vakantie, dan maakt die 45-60 min extra reistijd niet uit.
 
Bedankt voor jullie reacties op mijn vraag voor suggesties naar Brive/Limoges.
Wij moeten vanuit omgeving Dern Bosch naar een dorp bij Fumel. Het eerste deel via Maastricht en Charleroi naar Reims had ik ook al gevonden. Vandaar naar Troyes. Mijn idee waas om van daar naar Orleans te rijden en door naar Limoges/Brive en verder.
De suggestie om via Sens en Nevers naar Clermont te gaan vind ik wel een interessante. De snelweg van Clermont naar Brive is erg mooi om te rijden en ook rustig.
De volgende keer ga ik het proberen want Parijs is de laatste jaren een ramp met de files imo!
 
  • Like
Reactions: OttoR and FAarts
Jij plant je laadbeurten op voorhand in?
Waar haal je dit nu weer vandaan?
Ik geef een verslag van hoe ik gereden ben niet hoe ik de route gepland heb.

Maar ja, als je niet de standaard 'snelste' route wilt rijden, zal je een beetje moeten plannen vooraf hoe je dan wel wilt rijden. En ik wilde niet meer over Parijs rijden.

Bovendien vinden wij het leuk om ergens te overnachten en dan dat stadje een dag te bezoeken. Dus dat vergt wel wat voorbereising, omdat we dan langs de globale route een leuke tussenstop willen boeken.

Dit jaar is dat Sens geworden. En dan kijk ik even hoe ik de navigatie kan foppen om de door mij gewenste route te volgen in plaats van de meest efficiënte of snelste volgens de navi.

De laadstops plan ik vervolgens onderweg wel op basis van het verbruik en de drukte bij SuCs
 
  • Like
Reactions: Phil V
Jij plant je laadbeurten op voorhand in?

When I have a road trip to plan, I use ABRP to get a decent idea of what that trip would look like. I also take this opportunity to Google Search the suggested superchargers. I now have a list of SuCs on A3 in Germany to avoid. I would stop at Hilden and avoid Solingen. It also helps me figure out if a SuC is at a desolate place or has amenities like fast food / restrooms etc.

But when it's a road trip, it's never alone. And no planning will work for long, I have noticed. So this planning is a recommendation and then we see how it goes that day.
 
We gaan dit jaar nieuwjaar vieren in Portugal (buurt Nazaré) bij vrienden. Deze keer opteren we om met de wagen naar daar te rijden, Model S refresh. Ritje van op de kop 2.000 km :cool:

Een tolbadge (Fulli) heb ik al aangevraagd en wordt de komende dagen geleverd. Zo hoeven we nergens te stoppen om de tol te betalen.
Denk er aan om nacht van donderdag op vrijdag (29/12) te vertrekken rond 3h. En dan al door te rijden tot Vitoria (Spanje), daar te overnacht bij een Tesla destination charger en dan zaterdagochtend de rest van de trip (nog 800 km) af te leggen.
Voor verblijf in Portugal zullen we ook gebruik moeten maken van de plaatselijke chargers, heb een Shell Recharge kaart en dat zou daar ook moeten werken.

Iemand tips of heeft deze rit al eens ondernomen?

De terugrit +- 1 week later zullen we wrs overnacht in de buurt van Bordeaux.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
We gaan dit jaar nieuwjaar vieren in Portugal (buurt Nazaré) bij vrienden. Deze keer opteren we om met de wagen naar daar te rijden, Model S refresh. Ritje van op de kop 2.000 km :cool:

Een tolbadge (Fulli) heb ik al aangevraagd en wordt de komende dagen geleverd. Zo hoeven we nergens te stoppen om de tol te betalen.
Denk er aan om nacht van donderdag op vrijdag (29/12) te vertrekken rond 3h. En dan al door te rijden tot Vitoria (Spanje), daar te overnacht bij een Tesla destination charger en dan zaterdagochtend de rest van de trip (nog 800 km) af te leggen.
Voor verblijf in Portugal zullen we ook gebruik moeten maken van de plaatselijke chargers, heb een Shell Recharge kaart en dat zou daar ook moeten werken.

Iemand tips of heeft deze rit al eens ondernomen?

De terugrit +- 1 week later zullen we wrs overnacht in de buurt van Bordeaux.
Heb zelf een trip naar midden Portugal gemaakt eind Oktober. Onderweg enkel gebruik gemaakt van SuCs. Ter plaatste de granny charger gebruikt. De dichtsbijzijnde laadpaal was > 10km verderop dus geen optie. Verder probleemloos.
 
Een paar jaar geleden ben ik met de S85 naar de Algarve gereden met 2 overnachtingen. terug gekomen met 1 overnachting
in September met de refresh MS naar Malaga gereden met 2 overnachtingen en terug gekomen met 1 overnachting.

Ik probeer te vermijden om in het donker door de Pyreneeën te moeten rijden. Bij slecht weer, (de kans is daar groot) is dit geen cadeau in het donker.
Ook omdat de meeste bochten er te scherp zijn voor AP

al een paar keer hier gestopt om te overnachten (voor mij is dit net halverwege)
Is wel iets simpel, maar vlak aan de autosnelweg

The Originals City, Hôtel Les Bruyères, Dax Nord​

 
Last edited:
Een paar jaar geleden ben ik met de S85 naar de Algarve gereden met 2 overnachtingen. terug gekomen met 1 overnachting
in September met de refresh MS naar Malaga gereden met 2 overnachtingen en terug gekomen met 1 overnachting.

Ik probeer te vermijden om in het donker door de Pyreneeën te moeten rijden. Bij slecht weer, (de kans is daar groot) is dit geen cadeau in het donker.
Ook omdat de meeste bochten er te scherp zijn voor AP

al een paar keer hier gestopt om te overnachten (voor mij is dit net halverwege)
Is wel iets simpel, maar vlak aan de autosnelweg

The Originals City, Hôtel Les Bruyères, Dax Nord​

Heb de rit afgelopen zomer gemaakt in 2 dagen met 1 overnachting. Genoeg superchargers onderweg, op locatie werkte de TMC Gen 1 niet vanwege een slechte aarding. In Lagos vond ik een publieke lader voor EUR 0,02/kWh en die werkte prima (en nooit een factuur van gehad).
 
  • Like
Reactions: Tazmanian
Misschien wel als je de mooie route erbij legt.
Dat kan altijd:
1701869265082.png
 
We gaan dit jaar nieuwjaar vieren in Portugal (buurt Nazaré) bij vrienden. Deze keer opteren we om met de wagen naar daar te rijden, Model S refresh. Ritje van op de kop 2.000 km :cool:

Een tolbadge (Fulli) heb ik al aangevraagd en wordt de komende dagen geleverd. Zo hoeven we nergens te stoppen om de tol te betalen.
Denk er aan om nacht van donderdag op vrijdag (29/12) te vertrekken rond 3h. En dan al door te rijden tot Vitoria (Spanje), daar te overnacht bij een Tesla destination charger en dan zaterdagochtend de rest van de trip (nog 800 km) af te leggen.
Voor verblijf in Portugal zullen we ook gebruik moeten maken van de plaatselijke chargers, heb een Shell Recharge kaart en dat zou daar ook moeten werken.

Iemand tips of heeft deze rit al eens ondernomen?

De terugrit +- 1 week later zullen we wrs overnacht in de buurt van Bordeaux.
Vorig jaar met kerst gedaan en dit jaar terug. Wij vertrekken 2 dagen later richting Obidos (km of 20 zuidelijker). rond 2u vertrekken en overnachten tussen Burgos en Valladolid. Dit plannen we pas tijdens de rit. Voor de rest gewoon afgaan op navigatie. Ik heb een EDP charge card specifiek voor Portugal. Daarmee kan je op het volledige netwerk laden. Maar is vooral voor noodgevallen. Bijkomend krijgen we wat korting van de electriciteitsnet maatschappij op onze vaste aansluiting. ter plaatse gebruik ik ook de granny om bij te laden.
 
  • Like
Reactions: Tazmanian