Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

MIA 2019

This site may earn commission on affiliate links.
Denk dat je mijn reactie niet begrijpt. Er wordt gevraagd of een wijziging in je bestelling leidt tot een gewijzigde besteldatum :

Ik verwacht dat het antwoord negatief is voor @Janan. Het wijzigen van de kleur leidt al tot een nieuwe besteldatum, zie : Model 3 draadje

Nu in 2019 je 2018 bestelling aanpassen kost je dus een beetje MIA voordeel.

Maakt het nog eenvoudiger. De bestelling was in 2018. Waarschijnlijk heb je daar wel een bevestiging van gekregen. De datum op de bestelbon verandert daar niks aan. Overigens vraagt men slechts steekproefsgewijs naar die bon bij de MIA aanvraag. Maar ook als je een steekproef krijgt kun je dus naar eer en geweten volhouden dat je hem in 2018 besteld hebt.
 
Sorry om een oud draadje op te pakken.
Ik heb nog geen ervaring met de MIA, vandaar mijn vraag.

Net zoals velen van jullie heb ik mijn bestelling geplaatst voor 2019, december 2018 wel te verstaan.
Als ik de documentatie online lees, is het zo dat slechts de aanbetaling (reservering en bestellingskosten in dit geval a 3000,-) wordt meegerekend als eventuele aftrek in boekjaar 2018. De rest is enkel toe te passen in het jaar van levering (februari 2019 in mijn geval). Weliswaar wel met de hogere MIA van 2018 maar aftrek toegepast in boekjaar 2019?

Heb ik dit zo goed begrepen? Ik ging er namelijk in eerste instantie van uit, dat ik de aftrek over 2018 zou kunnen doen. Maar het stukje ingebruikname is blijkbaar leidend voor aftrek boekjaar en de verplichting tot investeren dan weer leidend voor regeling MIA op dat moment?
 
Last edited:
Sorry om een oud draadje op te pakken.
Ik heb nog geen ervaring met de MIA, vandaar mijn vraag.

Net zoals velen van jullie heb ik mijn bestelling geplaatst voor 2019, december 2018 wel te verstaan.
Als ik de documentatie online lees, is het zo dat slechts de aanbetaling (reservering en bestellingskosten in dit geval a 3000,-) wordt meegerekend als eventuele aftrek in boekjaar 2018. De rest is enkel toe te passen in het jaar van levering (februari 2019 in mijn geval). Weliswaar wel met de hogere MIA van 2018 maar aftrek toegepast in boekjaar 2019?

Heb ik dit zo goed begrepen? Ik ging er namelijk in eerste instantie van uit, dat ik de aftrek over 2018 zou kunnen doen. Maar het stukje ingebruikname is blijkbaar leidend voor aftrek boekjaar en de verplichting tot investeren dan weer leidend voor regeling MIA op dat moment?

Als je in 2018 hebt besteld/gekocht/de-verplichting-bent-aangegaan kan je gewoon voor het aankoopbedrag (ex btw) mia aanvragen in 2019 met de regels van 2018.
Je moet dit wel doen binnen 3 maanden na aangaan betalingsverplichting.
Dus als je op 6 dec besteld hebt ben je al te laat, het is immers reeds 28 maart.
 
Kort samengevat, in mijn geval dus 3000,- (reservering en bestel aanbetaling in de. 2018) aftrek toegepast op boekjaar 2018.

En restbedrag a plusminus 45000 (ex btw bedrag) toegepast onder boekjaar 2019. Met de Mia regeling van 2018 (aangevraagd binnen 3 maanden en geaccepteerd onder 2018 voorwaarden)?
 
Kort samengevat, in mijn geval dus 3000,- (reservering en bestel aanbetaling in de. 2018) aftrek toegepast op boekjaar 2018.

En restbedrag a plusminus 45000 (ex btw bedrag) toegepast onder boekjaar 2019. Met de Mia regeling van 2018 (aangevraagd binnen 3 maanden en geaccepteerd onder 2018 voorwaarden)?

Dat kan wellicht maar dan moet je dus 2 aanvragen indienen.
Dat heb ik niet gedaan, gewoon het complete bedrag van aanschaf op 1 formulier, zonder dus rekening te houden met wat je hebt aanbetaald en wat later betaald.
Is ook al goedgekeurd door het RVO.
 
Als je de MIA in 2018 hebt aangevraagd moet je bij de belastingaangifte de investeringsaftrek opsplitsen over 2018 (alleen de aanbetaling) en 2019 (de rest), zie website v/d Belastingdienst:

In welk jaar verantwoordt u de investeringsaftrek in de aangifte?
U vermeldt de investeringsaftrek in de aangifte over het jaar van investeren. Daarbij is ook van belang of u het bedrijfsmiddel meteen in gebruik neemt of niet.

Ingebruikname
U neemt de investeringsaftrek in aanmerking in het jaar waarin u het bedrijfsmiddel in gebruik neemt. Als u een bedrijfsmiddel nog niet in gebruik neemt, kunt u slechts investeringsaftrek claimen tot het bedrag dat u in het boekjaar hebt betaald. Als er nog een restant aan investeringsaftrek is, kunt u dat in volgende jaren in aftrek brengen. Maar niet later dan het jaar van ingebruikname.
 
Ik heb in december de €2000,- aanbetaling gedaan. Kan ik dan nu geen MIA meer aanvragen? Dat zou wel zuur zijn.
Dus jouw bestelling is meer dan 3 maanden geplaatst. Dan kun je hem niet meer aanvragen op de 2018 regeling (binnen 3 maanden na aangaan verplichting moet dat gedaan zijn). Wellicht nog annuleren en opnieuw bestellen, dan maar onder 2019 regeling (40.000 tegen 27% is beter dan niks). Of wellicht een argument vinden dat de werkelijke verplichting pas later dan 2018 is ontstaan (op moment van leveringsafspraak of betaling restantfactuur, maar lijkt me niet kunnen).
 
Heb ik het goed begrepen als ik denk dat je hier alleen voordeel uit haalt als je de auto 5 jaar of langer blijft rijden?
Als je uitgaat van gelijke omzet in alle 5 de jaren, is het toch slechts een verschuiving van de aftrekbare kosten naar de eerste jaren?

Als ik, zoals meestal, na 3 jaar inruil heeft het toch helemaal geen zin om de mia aan te vragen?
 
Jawel, want dan krijg je nog steeds 3/5e van de MIA. Of preciezer, je vraagt bij aankoop de investeringsaftrek aan die wordt toegewezen. Bij verkoop na 3 jaar doe je vervolgens over de resterende 2 jaar een zgn desinvesteringsbijtelling.

Je bruto voordeel was dan 3/5 * 27% * 40.000 = 6.480 die je van je winst mag aftrekken.
 
Jawel, want dan krijg je nog steeds 3/5e van de MIA. Of preciezer, je vraagt bij aankoop de investeringsaftrek aan die wordt toegewezen. Bij verkoop na 3 jaar doe je vervolgens over de resterende 2 jaar een zgn desinvesteringsbijtelling.

Je bruto voordeel was dan 3/5 * 27% * 40.000 = 6.480 die je van je winst mag aftrekken.

Dat is dan toch zeer de moeite waard! Thanks for explaining!
 
Volgens mijn belastingadviseur gaat het op restwaarde niet op tijd, kost je auto nieuw 60 en krijg je na 3 jaar 30 ervoor terug, dan moet je de helft van de mia (van 40k ) weer terug betalen. Althans zo heeft hij het na overleg met de belastingdienst gedaan na verkoop vannmijn eerste S na 3,5 jaar.