Laat ik 1 ding voorop stellen: mijn Model S uit 2015 is absoluut de beste auto die ik ooit heb gehad. Het concept is goed, de laad infrastructuur is veruit de beste, de rij ervaring is ongeevenaard. Maar: mijn volgende auto wordt een ander merk.
De reden? De Service Centers. Ik heb talloze horrorverhalen gehoord van mensen die een auto kochten en daar hele slechte ervaringen bij het SEC opgedaan mee hadden. Ik was mee met een een vriend van me die zijn Model 3 op ging halen en zag dat er een hele diepe kras in de bumper zat (zo diep dat die uiteindelijk vervangen moest worden). De reactie van het SEC? "Ach mijnheer, toen ik mijn eigen M3 kreeg zaten er krassen in de deuren, maar de auto rijdt goed dus wat geeft dat nou?".
Ik stond er naast toen deze man dat zei en voelde het schaamrood op mijn kaken komen. Ik heb immers jaren lang hoog opgegeven over het service niveau van Tesla. En nu dit.
Dit verhaal staat niet op zichzelf. Overal hoor en lees je vergelijkbare verhalen. En nu was ik dus aan de beurt.
Het plastic beschermkapje om de laadpennen in de laadpoort is was afgebroken. Waarschijnlijk is iemand tegen mijn stekker aangelopen of heeft iemand er aan getrokken. Hoe dan ook, die wilde ik laten vervangen of vast laten zetten. Het was een mooie breuk dus dat moest wel kunnen.
Ik heb een afspraak gemaakt met het SEC Amsterdam. Ik had wel aangegeven een offerte te willen krijgen. Die heb ik dus nooit gehad. Toen ik me meldde in Amsterdam vertelden ze me dat deze kleine reparatie EUR 985 zou gaan kosten. Slik.... Maar ja, wat moet je? Ik kon heel goed doorrijden maar ik wilde niet dat ik met een gemankeerde auto zou zitten. En ik stond er tenslotte al. Dus laat maar doen.
6 uur later was het klaar (ze hadden gelijk wat recall-reparaties gedaan) en inderdaad: ik kon bijna 1000 euro betalen. En wel ter plekke, want een factuur sturen zodat je die kunt betalen doen ze niet meer.
Het was ondertussen ontzettend slecht weer geworden en ik reed het parkeerterrein af. En toen zag ik het: links onder in mijn scherm een ster in mijn ruit. Een ster met een diameter van ongeveer 15 cm. Ik ben omgekeerd en teruggegaan om het te melden.
En toen kwam het.
"Tja, mijnheer," was de reactie,"dat kan overal wel gebeurd zijn. Ook toen u het terrein afreed. Daar kunnen we geen verantwoording voor nemen. Helaas. We hebben regels."
Wat ik ook zei of deed: Tesla weigert om verantwoording te nemen. Ik was het terrein afgereden dus het was niet hun schuld.
Nu ben ik goed verzekerd. Ik kan de ruit laten vervangen bij mij in de buurt, op loopafstand van kantoor en dat kost me niets. Dus daar gaat het me niet om. Het gaat me om de houding van Tesla. De arrogantie en het gebrek aan service. Het gevoel dat ik bang ben geworden voor de volgende problemen. Ik weet van de problemen met het flash-geheugen op de MCU en ik vrees dat ik dat ook ga meemaken. En wat gaat dat dan betekenen?
De auto is fantastisch. Ik zou hem in maart gaan inruilen voor andere Model S. Maar dat gaat dus niet gebeuren. Ik wil weer gewaardeerd worden als klant en niet bang te zijn voor de SEC.
Het waren 5 mooie jaren, maar aan alles komt een eind.
De reden? De Service Centers. Ik heb talloze horrorverhalen gehoord van mensen die een auto kochten en daar hele slechte ervaringen bij het SEC opgedaan mee hadden. Ik was mee met een een vriend van me die zijn Model 3 op ging halen en zag dat er een hele diepe kras in de bumper zat (zo diep dat die uiteindelijk vervangen moest worden). De reactie van het SEC? "Ach mijnheer, toen ik mijn eigen M3 kreeg zaten er krassen in de deuren, maar de auto rijdt goed dus wat geeft dat nou?".
Ik stond er naast toen deze man dat zei en voelde het schaamrood op mijn kaken komen. Ik heb immers jaren lang hoog opgegeven over het service niveau van Tesla. En nu dit.
Dit verhaal staat niet op zichzelf. Overal hoor en lees je vergelijkbare verhalen. En nu was ik dus aan de beurt.
Het plastic beschermkapje om de laadpennen in de laadpoort is was afgebroken. Waarschijnlijk is iemand tegen mijn stekker aangelopen of heeft iemand er aan getrokken. Hoe dan ook, die wilde ik laten vervangen of vast laten zetten. Het was een mooie breuk dus dat moest wel kunnen.
Ik heb een afspraak gemaakt met het SEC Amsterdam. Ik had wel aangegeven een offerte te willen krijgen. Die heb ik dus nooit gehad. Toen ik me meldde in Amsterdam vertelden ze me dat deze kleine reparatie EUR 985 zou gaan kosten. Slik.... Maar ja, wat moet je? Ik kon heel goed doorrijden maar ik wilde niet dat ik met een gemankeerde auto zou zitten. En ik stond er tenslotte al. Dus laat maar doen.
6 uur later was het klaar (ze hadden gelijk wat recall-reparaties gedaan) en inderdaad: ik kon bijna 1000 euro betalen. En wel ter plekke, want een factuur sturen zodat je die kunt betalen doen ze niet meer.
Het was ondertussen ontzettend slecht weer geworden en ik reed het parkeerterrein af. En toen zag ik het: links onder in mijn scherm een ster in mijn ruit. Een ster met een diameter van ongeveer 15 cm. Ik ben omgekeerd en teruggegaan om het te melden.
En toen kwam het.
"Tja, mijnheer," was de reactie,"dat kan overal wel gebeurd zijn. Ook toen u het terrein afreed. Daar kunnen we geen verantwoording voor nemen. Helaas. We hebben regels."
Wat ik ook zei of deed: Tesla weigert om verantwoording te nemen. Ik was het terrein afgereden dus het was niet hun schuld.
Nu ben ik goed verzekerd. Ik kan de ruit laten vervangen bij mij in de buurt, op loopafstand van kantoor en dat kost me niets. Dus daar gaat het me niet om. Het gaat me om de houding van Tesla. De arrogantie en het gebrek aan service. Het gevoel dat ik bang ben geworden voor de volgende problemen. Ik weet van de problemen met het flash-geheugen op de MCU en ik vrees dat ik dat ook ga meemaken. En wat gaat dat dan betekenen?
De auto is fantastisch. Ik zou hem in maart gaan inruilen voor andere Model S. Maar dat gaat dus niet gebeuren. Ik wil weer gewaardeerd worden als klant en niet bang te zijn voor de SEC.
Het waren 5 mooie jaren, maar aan alles komt een eind.