Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Minder sjieke tesla eigenaren door verkoop succes model 3

This site may earn commission on affiliate links.
Een echte gentleman schuift bij een lege snelwegnaar het tweede vak om plaats te maken als er iemand komt oprijden. Ik zou ook niet blij geweest zijn.


Dat is er natuurlijk ook weer ferm over.
Het verkeer is in eerste instantie regels toepassen en in tweede instantie je gedragen als een heer/ vrouw in het verkeer.
Het was mooier geweest als je opschuift als het kan, maar het is geen verplichting en iemand die van baan verwisselt is altijd degene die zich moet aanpassen. De model 3 rijder had ook zijn snelheid tijdelijk kunnen verhogen/ verlagen en dan invoegen. Anticperen op de situatie.
Als je eenmaal lekker aan het genieten bent tijdens het rijden en AP doet zijn ding, dan zou ik eerlijk gezegd me niet willen aanpassen terwijl de invoeger alle ruimte om mij heen heeft om in te voegen.

Zoveel mensen, zoveel meningen :)
 
  • Like
Reactions: EddieW and Hayden
Verwachten dat iemand opschuift is net zo'n achterlijk idee als verwachten dat iemand die van rechts komt jou voorrang moet gaan verlenen omdat jij te beroerd bent om jezelf aan de regels te houden of op je beurd te wachten.

We hebben met elkaar een paar eenvoudige regels afgesproken en als je niet instaat bent om zelf je invoeg plek te kunnen vinden op een lege snelweg dan hoor je gewoon niet in een auto te rijden.
 
  • Like
Reactions: EddieW and Maurice1
Ik had het inderdaad over de tweede instantie, maar op een lege snelweg mag je die denk ik wel verwachten. Of is dat een BE-NL verschilletje?
Met het je als een heer gedragen en de invoeger ruimte geven, prima! De invoeger mag het echter nooit als een recht vanuit zijn zijde zien. Het wordt gegunt.

Zo reed ik motor en ik nader een rotonde vanuit een 80 km/u weg. Circa 50 tot 100m voor de rotonde stonden voetgangers te wachten om over te steken. de bestuurder voor mij remt en laat de voorgangers voor. Nu hou ik goed afstand en kon netjes remmen. Had ik op dat moment niet de juiste positie en had ik deze actie niet verwacht. Dan zou ik letterlijk in de kofferbak hangen. In eerste instantie zou je denken: Eigen fout dan had je afstand moet houden. Keerzijde is dat die persoon volgens de regels niet had mogen remmen voor de voetgangers en daarmee het in gevaar brengen van het overige verkeer. Je moet (in eerste instantie) volgens afgesproken regels rijden en niet naar eigen interpretatie. Neemt niet weg dat verkeersinzicht (vooruitzien) en de daarbij behorende interpretatie ook veel verkeersongelukken kunnen voorkomen.
 
Ik had het inderdaad over de tweede instantie, maar op een lege snelweg mag je die denk ik wel verwachten. Of is dat een BE-NL verschilletje?
Op een lege snelweg mag je verwachten dat iemand met een rijbewijs zelf zijn plek kan vinden, zich weet aan te passen en het niet een probleem van een ander maakt. Juist op een volle snelweg waar er geen ruimte is mag je verwachten dan men rekening gaat houden met elkaar.
Dat lijkt mij geen NL-BE verschil maar een verschil van gezond verstand, want doe je het dan juist niet als de snelweg vol is?
 
  • Like
Reactions: EddieW
Met het je als een heer gedragen en de invoeger ruimte geven, prima! De invoeger mag het echter nooit als een recht vanuit zijn zijde zien. Het wordt gegunt.

Zo reed ik motor en ik nader een rotonde vanuit een 80 km/u weg. Circa 50 tot 100m voor de rotonde stonden voetgangers te wachten om over te steken. de bestuurder voor mij remt en laat de voorgangers voor. Nu hou ik goed afstand en kon netjes remmen. Had ik op dat moment niet de juiste positie en had ik deze actie niet verwacht. Dan zou ik letterlijk in de kofferbak hangen. In eerste instantie zou je denken: Eigen fout dan had je afstand moet houden. Keerzijde is dat die persoon volgens de regels niet had mogen remmen voor de voetgangers en daarmee het in gevaar brengen van het overige verkeer. Je moet (in eerste instantie) volgens afgesproken regels rijden en niet naar eigen interpretatie. Neemt niet weg dat verkeersinzicht (vooruitzien) en de daarbij behorende interpretatie ook veel verkeersongelukken kunnen voorkomen.

Herkenbaar, en het gekke is dat men veelal ook niet naar de rest van de situatie kijkt.
Als er 10 auto's voor mij rijden en ik zie nog een hele file achter mij rijden waardoor die voetgangers quasi nooit kunnen oversteken, dan wil ik ze wel voorrang geven. Rijden er al 10 voor mij die dat niet doen en achter mij is het leeg of zit er nog maar 1 auto achter dan rij je gewoon door om misverstanden te voorkomen.

Vooral het gebrek aan inzicht in het totaalplaatje is wat de meeste chauffeurs ontberen.
 
Is het jullie ook al opgevallen dat er soms bij een oprit op de snelweg in NL een onderbroken en een doorgetrokken streep staat tussen de banen? In NL mag je wel naar de linker baan maar niet weer terug dit om de invoeger ruimte te geven (in mijn ogen mag, hoeft niet). Maar in Duitsland de lijnen net andersom staan dus je mag niet naar de linkerbaan. De invoeger moet maar een plaatsje vinden tussen de auto's op de rechterbaan.

Hoe is dit in België?
 
  • Like
Reactions: NielsA
Als je vroeger had gequoot, dan had ik wel het dashcam beelden kunnen opzoeken...maar zoveel vrije tijd heb ik nu ook weer niet om anderehalve jaar oude beelden te zoeken in het cloud.

Maar het gebeurde bij het Oelegemse oprit A21 richting Ranst/Antwerpen waar ik al voorbij het oprit reed toen ik merkte aan zijspiegels dat er iemand het oprit opkwam


Maar onder normale omstandigheden zou ik vertragen of naar linkervak wijken voor invoegers.
Maar dit situatie is ook wel totaal anders en onverwachts.
Dus ik begreep niet waarom hij niet blij moet voelen en zulke acties ondernam bij zo'n lange dubbele oprit tegen iemand die hem al voorbij reed o_O

Maar van rijstijl ben ik toch een echte "ouwe" gentlemen op verkeer
(dat hoor ik altijd van verloofde, collega's ,familie,vrienden)

TmC forum is om te chillen dus laten we met zen allemaal een chill pil pakken (een paaseitje) en relax ;)

Afterall..niet bestuurder is zoals dit radiospot :)

https://cdn.uc.assets.prezly.com/0c...inline/no/rvroomvlb7charmantechauffeur30s.mp3

en zijn ze vaak de "Messi van het file"? 🙈

https://cdn.uc.assets.prezly.com/16...24851e/-/inline/no/rvroomvld4fileratje28s.mp3
 
  • Like
Reactions: Gtech and Maurice1
Is het jullie ook al opgevallen dat er soms bij een oprit op de snelweg in NL een onderbroken en een doorgetrokken streep staat tussen de banen? In NL mag je wel naar de linker baan maar niet weer terug dit om de invoeger ruimte te geven (in mijn ogen mag, hoeft niet). Maar in Duitsland de lijnen net andersom staan dus je mag niet naar de linkerbaan. De invoeger moet maar een plaatsje vinden tussen de auto's op de rechterbaan.

Hoe is dit in België?
Hier hebben we niets :D de lijnen blijven hetzelfde of er nu een oprit is of niet.
We moeten het ook niet te moeilijk maken voor de gemiddelde belgische chauffeur.
 
  • Funny
Reactions: nervus and RobsEV
Het schijnt van alle tijden te zijn deze discussie:

(1948) (cliché) man die zich in het verkeer voorbeeldig gedraagt. Met de slogan 'Wees een heer in het verkeer' van Veilig Verkeer Nederland werd destijds geprobeerd automobilisten aan te manen tot fatsoenlijk rijgedrag.

daarnaast:

  • Beleefdheid in het verkeer wordt wel aangeduid met "wees een heer in het verkeer" (een "heer" wordt verondersteld beleefder te zijn dan een "arbeider").
  • Een geëmancipeerde variant hierop is: "Een heer in het verkeer is vaak een dame".
 
  • Like
Reactions: nervus and Exiteer
Hoe is dit in België?
Ik zal voor mezelf spreken. Als iemand buiten het verkeer te kennen heeft dat ik in de weg sta en er is mogelijkheid om op te schuiven, dan doe ik dat. Ook al ben ik daar niet toe verplicht. En de meesten van jullie doen dat ook denk ik. Waarom zouden we dat in het verkeer dan niet doen (als er ruimte is en als er niet vertraagd moet worden)?
Alleen is er in het verkeer geen directe communicatie mogelijk. Daarom beschouw ik de richtingaanwijzer als een beleefde vraag.
Ik begin te begrijpen waarom jullie op onze 3 vakswegen altijd in het middenvak blijven hangen. En dat is wel verboden.
Ik ben logistieker en probeer overal voor een goeie ‘flow’ te zorgen. Het moeten vertragen van iemand die op rijdt zorgt voor verstoring van die flow.
 
  • Like
Reactions: Paco
Ik zal voor mezelf spreken. Als iemand buiten het verkeer te kennen heeft dat ik in de weg sta en er is mogelijkheid om op te schuiven, dan doe ik dat. Ook al ben ik daar niet toe verplicht. En de meesten van jullie doen dat ook denk ik. Waarom zouden we dat in het verkeer dan niet doen (als er ruimte is en als er niet vertraagd moet worden)?
Alleen is er in het verkeer geen directe communicatie mogelijk. Daarom beschouw ik de richtingaanwijzer als een beleefde vraag.
Ik begin te begrijpen waarom jullie op onze 3 vakswegen altijd in het middenvak blijven hangen. En dat is wel verboden.
Ik ben logistieker en probeer overal voor een goeie ‘flow’ te zorgen. Het moeten vertragen van iemand die op rijdt zorgt voor verstoring van die flow.

Het van de rechter- naar de middenbaan gaan verstoort de flow op de middenbaan. Immers wat daar rijdt rijdt standaard harder dan wat er op de rechterbaan rijdt. Iemand die niet kan mikken op een leeg plek tijdens het invoegen is zo incompetent dat die niet in een motorvoertuig hoort te zitten.

Je ziet regelmatig gebeuren dat iemand niet kan rijden en dan naast iemand rijdt op de invoegstrook. De chauffeur op de rechterbaan waant zich een heer door zijn auto op de middenbaan te gooien, het verkeer daar moet remmen of uitwijken naar de meest linkerbaan en waardoor er daar weer auto's worden opgehouden.

Met als gevolg dat er van één "vriendelijke" actie meerdere auto's gedwongen worden om hun flow te veranderen.

Met invoegen zorg je gewoon zelf dat je een leeg plekje hebt op de rijbaan. Dit begint veelal door met voldoende snelheid in te voegen.
In BE maar vooral in FR zie je ze met 60km invoegen om dan pas als ze geheel zijn ingevoegd pas te zien gasgeven. Ook met auto's met dikke motoren.
Je ziet idd wel dat vrachtverkeer hun eigen verkeersregels denken te moeten maken. Dat is geen oplossing van het probleem maar een onderdeel van het probleem. Hun zelfverzonnen oplossing is immers geen gemaakte afspraak maar hun eigen gebrek om de regels te willen volgen.
Dat gebrek om de regels te willen volgen is van dezelfde orde als het niet willen verlenen van voorrang aan iemand die van rechtskomt.

Als het zo slim en verstandig was wat je noemt, dan zou het geen reden zijn om direct gezakt te zijn voor je rijexamen.
 
Het van de rechter- naar de middenbaan gaan verstoort de flow op de middenbaan. Immers wat daar rijdt rijdt standaard harder dan wat er op de rechterbaan rijdt. Iemand die niet kan mikken op een leeg plek tijdens het invoegen is zo incompetent dat die niet in een motorvoertuig hoort te zitten.

Je ziet regelmatig gebeuren dat iemand niet kan rijden en dan naast iemand rijdt op de invoegstrook. De chauffeur op de rechterbaan waant zich een heer door zijn auto op de middenbaan te gooien, het verkeer daar moet remmen of uitwijken naar de meest linkerbaan en waardoor er daar weer auto's worden opgehouden.

Met als gevolg dat er van één "vriendelijke" actie meerdere auto's gedwongen worden om hun flow te veranderen.

Met invoegen zorg je gewoon zelf dat je een leeg plekje hebt op de rijbaan. Dit begint veelal door met voldoende snelheid in te voegen.
In BE maar vooral in FR zie je ze met 60km invoegen om dan pas als ze geheel zijn ingevoegd pas te zien gasgeven. Ook met auto's met dikke motoren.
Je ziet idd wel dat vrachtverkeer hun eigen verkeersregels denken te moeten maken. Dat is geen oplossing van het probleem maar een onderdeel van het probleem. Hun zelfverzonnen oplossing is immers geen gemaakte afspraak maar hun eigen gebrek om de regels te willen volgen.
Dat gebrek om de regels te willen volgen is van dezelfde orde als het niet willen verlenen van voorrang aan iemand die van rechtskomt.

Als het zo slim en verstandig was wat je noemt, dan zou het geen reden zijn om direct gezakt te zijn voor je rijexamen.
Uw relaas heeft betrekking op zowel de invoeger als de degene die ruimte wil maken. Beide dienen voldoende snelheid te maken om mee te komen met het verkeer. Er hoeft dus geen sprake te zijn van verstoring, ook niet van de vriendelijke actie. Overigens moeten degenen die op de middenbaan rijden verder vooruit kijken (zij rijden immers harder), waardoor eerder kunnen anticiperen op mogelijke baanwissels en daar naar handelen.
 
Originele poster had het over een ‘verder lege autoweg’. Ik vermoed dus dat daar niet veel verstoring zou plaatsvinden.
Op het scenario van een verder lege auto weg had ik ook al gereageerd.
De invoeger heeft zich gewoon aan te passen. Als deze dat niet kan, dan hoort deze niet in een motorvoertuig te rijden.

Dat geldt ook voor mensen die zelf verkeersregels gaan verzinnen.
Op een verder lege auto weg verstoor je ook niets door achteruit- of te gaan spookrijden.
Zo kunnen we wel excuses blijven verzinnen om achterlijk gedrag of incompetentie goed te praten maar we spreken niet voor niets regeltjes af met elkaar.

Als het druk is het soms een kwestie van geven en nemen.

 
Last edited:
Op het scenario van een verder lege auto weg had ik ook al gereageerd.
De invoeger heeft zich gewoon aan te passen. Als deze dat niet kan, dan hoort deze niet in een motorvoertuig te rijden.

Dat geldt ook voor mensen die zelf verkeersregels gaan verzinnen.
Op een verder lege auto weg verstoor je ook niets door achteruit- of te gaan spookrijden.
Zo kunnen we wel excuses blijven verzinnen om achterlijk gedrag of incompetentie goed te praten maar we spreken niet voor niets regeltjes af met elkaar.

Als het druk is het soms een kwestie van geven en nemen.

Discussie omtrent invoegen is dus bij deze gesloten 🧨