Ik heb nog even zitten rekenen aan wat een laadbeurt met L-Charge uitstoot tov een laadbeurt bij een laadpaal:
Gemiddeld in NL is de uitstoot voor electriciteit 500 gram CO2eq/kWh,
De uitstoot per kWh opgewekt op LNG met een aggregaat is 650 gram CO2eq/kwh:
Volgens het internet bevat LNG ca 15kWh per kg. Bij een efficiency van 37% (opgave MAN voor de 6-cylinder die ik gisteren in de vrachtwagen van L-Charge mocht bekijken) 5,5kWh per kg LNG of 0,18kg per kWh. Met een emissiefactor voor LNG van 3,6 kilogram CO2eq/kg LNG kom ik dan op een uitstoot van 0,18 x 3600 = 650 gram CO2eq/kWh.
Met gemiddelde NLse stroom is de uitstoot dan 100 gram CO2-equivalent per kilometer, en
na een laadstop bij L-Charge 130 gram CO2-equivalent per kilometer.
Dat is 30% meer dan met de stroom van een laadpaal.
Een ICE die 200 gram CO2-equivalent per kilometer doet stoot 50% meer uit dan een EV met stroom van L-Charge.
bronnen:
Er wordt veel gediscussieerd over wat beter, goedkoper en duurzamer is om naar Spanje te reizen: is dat met het vliegtuig, met de auto, trein of bus? het glossy Spanje magazine ESPANJE! heeft het onderzocht.
www.spanjevandaag.com
Electricity CO2 emissions per kWh in Netherlands. Current production by electricity source and average emissions by month and year.
www.nowtricity.com
Answer (1 of 4): The chemical energy released from burning pure methane (CH4) with oxygen from the air is about 39 MJ/m³ or 56 MJ/Kg. Which is about 15,5 KWh/kg. Natural gas typically doesn’t contain pure CH4. so it will in practice be somewhat lower. CNG for cars for instance is more like 53 MJ/...
www.quora.com
www.co2emissiefactoren.nl