Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 - Afleveringen

This site may earn commission on affiliate links.
Ondanks ik een VIN zie in mijn eindfactuur zijn ze hier in België nog wat voorzichtig met een afleveringsdatum maken. Momenteel nog niets gehoord of gehad. Ik heb wel al gemaild met delivery met de vraag of ik 'm de laatste week van mei kon ophalen. De reactie was:

"Dat is nu lastig zeggen, het lijkt er vooralsnog op dat dit wel zou lukken.
Echter blijven het logistieke lijnen waarin altijd wat kan gebeuren, ik ben dus erg voorzichtig met toezeggingen doen."

Gegevens verzekering worden pas doorgestuurd als de wagen in België staat. Vraag me alleen even af waarom er gewacht wordt met een afleveringsdatum in mijn geval.

Heb ze even opnieuw gemaild gisteravond om te vragen of ze aan de hand van een VIN kunnen zien of die daadwerkelijk op de NOCC staat. Tot op heden nog geen reactie.

Update: Heb delivery maar even gebeld. Ze mogen niets meer vertellen of wagens op een desbetreffende boot staan. Vandaar waarschijnlijk ook radiostilte op de mail. Ik hoor volgende week een afleverdatum. Wel jammer dat hemelvaart er net tussen valt ;)
 
Last edited:
volgens de lease ligt mijn "bestelling" al sinds dinsdag bij Tesla en het is nog steeds stil... vraag mij toch echt af of de bestelling wel echt bij Tesla ligt. Zeker als ik hier lees dat mensen toch vrij snel een "'welkomst mailtje" krijgen etc.

Ach, ik heb op 20 april besteld en heb nog niets gehoord. Geen VIN, geen factuur. Uitsluitend reserveringsnummer in mijn accountpagina. Dus niet iedereen kan binnen een week een M3 ophalen... Als ik het een beetje overzie lijkt het er op dat de RWD's veel sneller uitgeleverd worden dan de AWD's.
 
O
Gegevens verzekering worden pas doorgestuurd als de wagen in België staat. Vraag me alleen even af waarom er gewacht wordt met een afleveringsdatum in mijn geval.

Ik kreeg bij mij ook inderdaad enkel een afspraak nadat de wagen daadwerkelijk was gearriveerd in Sint-Martens-Latem (ik had de dag ervoor even op de parking gespiekt, en hij stond er dan inderdaad nog niet) en nadat de mensen daar hadden bevestigd dat die "uitleverbaar" was. Het was ook pas dan dat ze de VIN meedeelden aan de verzekeraar voor inschrijving.

Dat is, denk ik, ook een nuttige voorzorg. Anders schrijven ze je VIN op jouw naam en als er dan iets mis met de wagen is, dan is er geen weg terug...ze kunnen dan geen andere VIN meer koppelen en zijn dan verplicht om díe wagen rijklaar te maken.

Als je een eindfactuur krijgt dan mag je ervan uitgaan dat die inderdaad op de volgende boot zit, in mijn ervaring. Voor de wagens van de Morning Cornelia hebben ze zelfs gewacht tot die in Zeebrugge aangemeerd lag.
 
  • Informative
Reactions: Bliksem
Zojuist net weer gebeld met Tesla, wat heb ik een koekwous aan de telefoon gehad. Vrij onbeschofte jongeman die eigenlijk zegt; 'Ik snap niet waarom u een Tesla besteld, wij zijn chaotisch, wij beloven levertijden en afspraken die niet kloppen, wij hebben geen idee wanneer u uw auto krijgt, kan maanden duren, dus welkom bij Tesla'. Ik heb hem wel verteld dat zijn manier van communiceren niet acceptabel is en schadelijk voor Tesla als merk, zijn antwoord hierop is: 'Ja, dat is de waarheid'.

Hij geeft ook aan dat als je nog geen VIN hebt, je auto ook NIET op het volgende schip staat, de Nocc Oceanic. Kortom, 100% negatieve houding en alles tegengesproken.

Wat moet je hiermee?

Edit: tevens gaf hij aan dat mensen die een levertijd te horen krijgen van een collega, dat dat ook niet klopt en ze maar een levertijd te horen krijgen om ze te 'kalmeren'. Als je dit zo hoort wil je niks met Tesla te maken hebben, toch? Je betaald wel een vermogen voor een auto om vervolgens zo'n iemand aan de telefoon te krijgen die alles tegen spreekt.
 
thx voor je respons :) zag jij in het alphabet login scherm op een gegegven moment ook "offerte is ter goedkeuring bij de dealer aangeboden.." dat is nu de status (en duurde het lang voordat deze definitief besteld was?). Er staat bij dat wanneer de "dealer" de offerte goedkeurt de auto definitief is besteld. De dealer is in dit geval Tesla Amsterdam?

Afijn, ik zie niks in mijn account (ja ik moet een aanbetaling doen) en zowel Alphabet als Tesla zeggen nu "afwachten" haha

Ik kan me die status niet herinneren, ik kreeg dezelfde dag nog een leverdatum te zien die uiteindelijk veel later was dan dat ik hem kreeg.

Het is een beetje langs me heen gegaan op sommige dagen. Ik had zelfs bijna de levering gemist omdat ik geen mail had ontvangen en ook niet ben gebeld. Toevallig keer ik op een vrijdag in de Tesla site naar mijn account en zag dat ze hem de dinsdag erop wilden afleveren. Het werd uiteindelijk woensdag.
 
Zojuist net weer gebeld met Tesla, wat heb ik een koekwous aan de telefoon gehad. Vrij onbeschofte jongeman die eigenlijk zegt; 'Ik snap niet waarom u een Tesla besteld, wij zijn chaotisch, wij beloven levertijden en afspraken die niet kloppen, wij hebben geen idee wanneer u uw auto krijgt, kan maanden duren, dus welkom bij Tesla'. Ik heb hem wel verteld dat zijn manier van communiceren niet acceptabel is en schadelijk voor Tesla als merk, zijn antwoord hierop is: 'Ja, dat is de waarheid'.

Hij geeft ook aan dat als je nog geen VIN hebt, je auto ook NIET op het volgende schip staat, de Nocc Oceanic. Kortom, 100% negatieve houding en alles tegengesproken.

Wat moet je hiermee?

Edit: tevens gaf hij aan dat mensen die een levertijd te horen krijgen van een collega, dat dat ook niet klopt en ze maar een levertijd te horen krijgen om ze te 'kalmeren'. Als je dit zo hoort wil je niks met Tesla te maken hebben, toch? Je betaald wel een vermogen voor een auto om vervolgens zo'n iemand aan de telefoon te krijgen die alles tegen spreekt.

Dan vraag je toch zijn baas te spreken, of een collega?

In België is het makkelijk om met iemand anders te spreken: ik kan altijds van taal veranderen en in het Frans inbellen. Dan krijg ik meestal iemand anders aan de lijn, een charmante jongedame die perfect Frans spreekt en trouwens óók in Amsterdam is.

De twee mensen van Delivery die óók in Amsterdam zitten en die naar hun zeggen de Nederlandstalige klanten in België verzorgen waren trouwens ook uitermate competent en vriendelijk; alleen regelt Tesla heel veel uit de VS en hebben ze (zoals vele firma's die daar gehuisvest zijn...ik heb voor een Amerikaanse comuterfabrikant gewerkt, dus ik kan het weten) niet altijd veel kaas gegeten van wat er in Europa leeft, en dus duurde het vaak inderdaad héééél lang voor alles geregeld was.
 
Neen, dat hoeft niet. Zoals ik zei: de regelgeving zegt dat de trekhaak niet na de levering kan geïnstalleerd worden, maar niets zegt dat ze niet door de delivery/service centers kunnen geïnstalleerd worden vóór levering (in de VS werden in service centers sommige "P"s zelfs veranderd naar AWDs door software-fnuiken ;-) ).
Bronvermelding? (één woord ;))

Bestelling en levering - Model 3

upload_2019-5-17_15-31-36.png


Ze hebben het toch echt over de "uitsluitend beschikbaar als in de fabriek aangebrachte optie". Mijn gevoel zegt me dat het een bak kul is, maar goed, het is wat Tesla zelf zegt.

BTW: over welke regelgeving heb jij het precies?
 
  • Helpful
Reactions: Sagitta013
BTW: over welke regelgeving heb jij het precies?

In Belgie moet er o.a. een sleepgewicht zijn opgenomen in de typegoedkeuring (zie COC/gelijkvormigheidsattest). Die kun je niet meer wijzigen na levering, en tot voor kort denk ik dat de Model 3 niet was gehomologeerd voor trekhaken (met dus "0" als maximaal trekgewicht). Ook moet een trekhaak gekeurd worden voor de eerste inverkeersstelling, tenzij de trekhaak deel uitmaakt van het type dat op het gelijkvormigheidsattest wordt vermeld.

Als Tesla verkiest van het installeren van een trekhaak te doen met een aparte typegoedkeuring voor een wagen mét trekhaak, dan kunnen ze die dus niet meer achteraf installeren; je kunt een wagen niet zomaar van type wijzigen na het afleveren.

Wat nu net "de fabriek" is, dat is geen zaak voor de overheid. Zolang het maar gebeurt voor het gelijkvormigheidsattest en de typegegevens worden voorgelegd aan de DIV om het voertuig in te schrijven (en het voertuig effectief conform aan de gegevens is) mag Tesla als het wilt Elon Musk met de helicopter overvliegen om de trekhaak persoonlijk te komen plaatsen ;-).

Als ik me niet vergis kun je wel zogenaamde "fietsendragertrekhaken" monteren op voertuigen met "0" als sleepgewicht. Dat is namelijk niet slepen maar dragen ;-).

Als Tesla in de toekomst een typegoedkeuring vraagt voor wagens mét een maximaal trekgewicht dat niet nul is maar zonder trekhaak, dan zouden ze achteraf inderdaad trekhaken kunnen plaatsen. Maar of ze zin hebben om de Service Centers te belasten met het keuren van de trekhaak is nog zeer de vraag, natuurlijk. Een klassiek merk heeft een dealer die daarvoor moet zorgen, maar Tesla heeft net geen dealers.
 
Last edited:
Als Tesla in de toekomst een typegoedkeuring vraagt voor wagens mét een maximaal trekgewicht dat niet nul is maar zonder trekhaak, dan ...
Dat ze dat nu niet al doen is m.i. voorlopig niet meer dan een aanname van jou. En zelfs als die aanname klopt, dan is dat een keuze van Tesla en niet vanwege regelgeving, toch?
... zouden ze achteraf inderdaad trekhaken kunnen plaatsen. Maar of ze zin hebben om de Service Centers te belasten met het keuren van de trekhaak is nog zeer de vraag, natuurlijk. Een klassiek merk heeft een dealer die daarvoor moet zorgen, maar Tesla heeft net geen dealers.
Als ik me niet vergis installeren deze mensen in België after market trekhaken voor heel veel verschillende merken: Een trekhaak plaatsen? Dat doen wij, terwijl u wacht. — Trekhaak Punt

Voor die merken is er kennelijk ook geen regelgeving die het achteraf monteren van trekhaken onmogelijk maakt.
 
Dat komt omdat er geen hond is die een ICE homologeert met nul-sleepgewicht. Dat is evenwel niet zo bij EVs. Soms was dat trouwens om schade aan de batterij te voorkomen, omdat de banden al vrij zwaar belast zijn op EVs ook zonder iets te slepen, en op andere modellen omdat de software er niet op voorzien was.

De model X is trouwens al een hele tijd gehomologeerd mét sleepgewicht (en een pak meer sleepgewicht dan de 3-met-trekhaak).

Ik denk dat Tesla verrast is geweest door de vraag naar een trekhaak op de Model 3. En dus hebben ze nu snel een oplossing bedacht en die oplossing laat geen montage achteraf toe, wegens de regelgeving.

Dat zou in de toekomst kunnen veranderen, maar Tesla heeft er natuurlijk (nu zij een eigen trekhaak verkopen vanuit “de fabriek”) niet zó veel baat bij om dat varkentje te wassen.
 
Last edited:
Als ik me niet vergis installeren deze mensen in België after market trekhaken voor heel veel verschillende merken

Uit hun FAQ:

  • 1. Mag er een trekhaak op mijn wagen?
    In de meeste gevallen wel, er zijn een paar uitzonderingen, namelijk elektrische/hybride wagens zijn niet gehomologeerd voor trekhaken.
    Ook zijn sommige Eco wagens niet geschikt voor een trekhaak, wilt u 100% zeker zijn kan u best uw gelijkvormigheidsattest attest raadplegen. Dit dient u als klant op voorhand zelf te controleren.

    Onderdeel: Sleepgewicht

    • Sleepgewicht = 0 KG betekent geen trekhaak toegelaten.
    • Sleepgewicht = bv 675 kg wel trekhaak toegelaten.
 
De model X is trouwens al een hele tijd gehomologeerd mét sleepgewicht (en een pak meer sleepgewicht dan de 3-met-trekhaak).
Precies. Ondanks de geldende regelgeving kan dat dus gewoon.

Ik denk dat Tesla verrast is geweest door de vraag naar een trekhaak op de Model 3. En dus hebben ze nu snel een oplossing bedacht en die oplossing laat geen montage achteraf toe, wegens de regelgeving.
Dan ben ik heel benieuwd wat voor oplossing je daarbij in gedachten hebt. Ik kan me wel een oplossing voorstellen die montage in de fabriek mogelijk maakt maar daarna niet meer. Maar ik kan me niet zo snel een oplossing voorstellen die montage in Tilburg (voor aflevering) wel mogelijk maakt maar montage in Amsterdam (bij een SeC) niet.

Het enige wat ik me voor kan stellen, en enigszins in de buurt komt, is iets van deze strekking:

Er waren in het verleden auto's (Volvo's?) waar je, om te mogen trekken, een zwaardere motor koeling nodig had. Je kon / moest die zwaardere koeling af-fabriek bestellen (je had dan strikt genomen inderdaad een ander type auto). Had je dat niet gedaan, dan kon er achteraf geen trekhaak gemonteerd worden.

Als je dan als fabrikant die zwaardere koeling dan alleen bestelbaar maakt icm een af-fabriek trekhaak, dan lijkt het misschien alsof je vanwege regelgeving alleen af-fabriek een trekhaak kunt bestellen, maar dat is dan natuurlijk niet vanwege de regelgeving, maar vanwege keuzes die de leverancier maakt. Zou je wel een auto kunnen bestellen mét zwaardere koeling, maar zonder trekhaak, dan zou daar prima achteraf een trekhaak op gemonteerd kunnen worden.

Tesla zelf heeft het overigens, zoals al aangegeven, over "montage in DE fabriek".
 
Last edited:
Uit hun FAQ:
En wat wil je daar nu mee zeggen? Het ging er om dat als er een trekhaak op kan, dat je dan niet perse afhankelijk hoeft te zijn van het dealernetwerk van de fabrikant. En al helemaal niet van montage vóór levering.

- mijn allerlaatste poging -

Stel dat je met trekhaak besteld, en vlak voor aflevering zijn de trekhaken tijdelijk 'op'. Mag Tesla de auto dan zonder trekhaak aan jou mee geven en de trekhaak er later, bij een SeC op zetten?
 
Last edited:
Neen, inderdaad: als er een trekhaak "op kan", dan hoef je niet via de dealer, maar als je typegoedkeuring geen sleepgewicht vermeldt, dan mag niemand een trekhaak plaatsen om gewicht te slepen (wel om bijvoorbeeld een fietsdrager te dragen).

We zijn het roerend eens: eens Tesla enkel wagens zou registreren met een typegoedkeuring met sleepgewicht, dan kun je zowel bij Tesla als bij anderen een haak laten monteren.

Maar bij EVs staan de fabrikanten vaak huiverachtig om dat zomaar te doen, zeker bij nieuwere modellen, omdat de installateur de batterij kan beschadigen (en een verkeerd gemonteerde trekhaak ook achteraf de batterij kan beschadigen), vandaar dat er veel constructeurs zijn die je enkel een typegoedkeurig geven met sleepgewicht als je daadwerkelijk hun trekhaak koopt, "per fabriek"; dan krijgt de wagen een typegoedkeuring met sleepgewicht en dan wordt de trekhaak door de fabrikant gemonteerd vóór de klant met de wagen begint te rijden (en dan hoeft het niet "in de fabriek" geïnstalleerd te worden, maar kan het ook lokaal).

Dat is heus niet alleen bij Tesla zo: het antwoord op de FAQ spreekt over "elektrische/hybride" wagens, en Tesla maakt geen hybrides ;-). Dat wou ik even aangeven.

Dat hoeft niet altijd zo te blijven: de model X heeft een typegoedkeuring met sleepgewicht, en je kunt er daadwerkelijk trekhaken voor vinden. Als die achteraf gemonteerd worden, dan hoef je in België enkel de trekhaak nog te laten keuren.

Dat ligt bij benzinewagens met motor vooraan wel anders, natuurlijk. Er is daar veel minder risico en geen enkele constructeur zou het in zijn hoofd halen om moeilijk te doen over trekhaken.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: DutchTM3
Vandaag mijn TM3 LR RWD opgehaald in Tilburg. Ging prettig, werd ruim de tijd genomen, hele auto bekeken (ook de lak gecontroleerd op swirls, geen gezien).
Prima ervaring dus. Bij thuiskomst nog eens rustig bekeken en ook over de lak gevoeld: allemaal kleine puntjes voel ik.
Morgen in alle rust bekijken, samen met detailler. Dus tip voor degenen die nog moeten afhalen: niet alleen kijken, maar ook voelen over de lak!
Als ik morgen tijdens mijn uitgebreide detailbeurt nog dingen tegenkom hou ik jullie op de hoogte.
Naar huis rijden (Tilburg-Utrecht) was een feest in de file met de adaptieve cruise control. Auto rijdt veel strakker dan mijn Model S uit 2013