Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 - Afleveringen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik twijfel eraan of de S en X build to order zijn...maar zou kunnen.

Dat de 3 in batches worden gemaakt en onderweg gekoppeld worden aan orders, is mij bekend. De auto's die even zichtbaar waren, zijn niet op een schip. Allen hadden VINs en stonden/staan in het systeem alsof ze bij diverse locaties door Europa ready to go waren. Even stond er zelfs "zonder transport kosten te verschepen naar NL" of iets in die strekking. Blijkbaar zijn er 100den "inventory" Model 3s door de EU. Zeer mogelijk "nog niet gekoppeld" of demo autos of autos die men toch heeft ingeleverd, etc.

Jammer dat de site "dicht" is. Mijn link inclusief token werkt nog voor een bepaalde VIN. Ben toch benieuwd wat er zou gebeuren als ik zou bestellen.... ;).

Hoe is het ondertussen met de afleveringen. Afgezien van wat swirls, ziet alles er een beetje strak uit?

Hoe bedoel je "ben benieuwd wat er zou gebeuren als ik zou bestellen"?
 
Hoe bedoel je "ben benieuwd wat er zou gebeuren als ik zou bestellen"?
In de korte tijd dat de Model 3 EU inventory cars zichtbaar waren...heb ik op een geklikt en heb ik een URL met VIN en een session token. Die url opent een bestel site voor de specifieke Duitse auto in NL taal. Dus de 2k aanbetalen, credit card invullen, etc. Maakt mij nieuwsgierig of deze bestel site werkt en of dit uiteindelijk chaos zou opleveren, of gewoon een Model 3 uit Duitsland ;).

Maar het lijkt me niet verstandig omdat Tesla deze site niet voor niets aan het oog heeft onttrokken. Ook zijn ze niet geholpen met bijzondere bestellingen of specifieke afspraken. Ik ga de gok niet nemen, maar ik vind het wel bijzonder.

EDIT:

De inventory lijst Model 3 is weer online. Nu met alleen NL modellen. Dus men heeft blijkbaar een en ander gefixt zodat wel NL inventory modellen besteld kunnen worden, maar geen EU versies. Wel zo logisch! ;)
 
Je kan de exacte opties bekijken door op de betreffende auto te klikken zodat het bestel formulier verschijnt. Als je dan view source code doet, en zoekt naar "OptionCodeList", dan zie je bijv:
"OptionCodeList":"$APBS,$DV4W,$IN3PB,$PPSB,$PRM31,$SC04,$TW01,$W38B,$MT303"
Die lijst met codes "$APBS,$DV4W,$IN3PB,$PPSB,$PRM31,$SC04,$TW01,$W38B,$MT303" kan je plakken op de site: Tesla Info: Get your car configuration detail breakdown (onderaan bij option string), en dan submit drukken, dan krijg je de exacte opties.
 
Tja, ondertussen komt er wel elke week een nieuw schip, dus dat alles regelmatig verandert verbaast me niets.

Dat omzetten van bestellingen naar dezelfde bestelling met trekhaak is iets dat ze vooral deden als de Morning Cornelia toekwam: die had wagens met trekhaak aan boord nog vóór de mogelijkheid van een trekhaak publiek was gemaakt, dus waren er uiteraard wel wat te weinig bestellingen voor...
 
Kan iemand uitleggen waarom mijn Tesla nog wacht op levering terwijl er blijkbaar genoeg ‘nu beschikbaar’ zijn?

Mijn order: M3 RWD, zwart, zwart, 18”

Gisteren belde ik en vertelde de verkoper dat er wel een chassis-nummer was gekoppeld. Zegt dat iets over hoe snel ik de auto kan verwachten?
 
Gisteren belde ik en vertelde de verkoper dat er wel een chassis-nummer was gekoppeld. Zegt dat iets over hoe snel ik de auto kan verwachten?
Ik heb ongeveer nu een maand een vin nummer, en kan de M3 over een week ophalen. Volgens mij is "het probleem" niet het krijgen van de auto's, maar meer het afleverklaar maken. Ik krijg niet de indruk dat dit helemaal FIFO gebeurd met bestellingen; maar een weekje meer of minder wachten; op de 8 (?) jaar dat je plezier hebt van de auto. Ik vind het prima.
Ik kan me voorstellen dat als je een auto op voorraad koopt, dan je dan ook ergens tussen 2 dagen en 2 maanden mag wachten voordat je hem heb :)
 
Kan iemand uitleggen waarom mijn Tesla nog wacht op levering terwijl er blijkbaar genoeg ‘nu beschikbaar’ zijn?

Mijn order: M3 RWD, zwart, zwart, 18”

Gisteren belde ik en vertelde de verkoper dat er wel een chassis-nummer was gekoppeld. Zegt dat iets over hoe snel ik de auto kan verwachten?

Waren ze gister bereikbaar dan haha kreeg meteen voicemail
 
Last edited:
Laat toch zien dat die lijst misschien wel beetje kloppen
Betwijfel het. Sinds begin mei een LR RWD zwart/zwart standaard velgen in bestelling, voor 54100. Inmiddels een VIN nummer gekregen, maar nog geen zicht op levering.

Als ik die pagina bekijk, staat die configuratie vollop in voorraad. Nu bevatten die auto's weliswaar geen standaard Autopilot, maar dat moet voor Tesla niet meer zijn dan een vinkje aanzetten. Tevens zijn die auto's 1000 euro duurder dan als je een "nieuwe" zou configureren.. dan gaat niemand toch die auto's kopen?

Edit; net in mijn eindfactuur gekeken. De prijs klopt wel. De mijne is ook € 55.117,50 inc btw, afleveringskosten en recyclingsvergoeding. Alleen het ontbreken van AP is dus raar.
 
Last edited:
Betwijfel het. Sinds begin mei een LR RWD zwart/zwart standaard velgen in bestelling, voor 54100. Inmiddels een VIN nummer gekregen, maar nog geen zicht op levering.

Je krijgt soms een VIN van een wagen op een schip (meestal een schip dat net is aangemeerd in Zeebrugge of er nog 7-10 dagen over doet er te geraken), en dan is er iemand die zijn wagen niet op tijd kan komen ophalen, of zijn configuratie op het laatste nippertje wijzigt, of voor diverse redenen de bestelling opzegt en opnieuw bestelt...dat doet die wagen in de stock-pool verzeilen .

Dan gaan ze meestal die wagen toewijzen aan iemand die nog geen VIN heeft, en niet aan jou ...'t is bij Tesla zonder dat soort toeren zó al nogal chaotisch.