Fralamjo
Member
Door iemand van Delivery werd mij verteld dat ze altijd een bepaald percentage tussen de 3 en 5 procent van de autos niet koppelen en dus als voorraad aanhouden om gaten op te kunnen vangen als dat nodig blijkt te zijn.
Kan me bijna niet voorstellen dat dit bewust is. Bedenk dat elke auto op voorraad ergens rond de 50-55K is die je als fabrikant hebt uitgegeven en nog niet hebt betaald gekregen (klant moet 'm nog kopen). Als je dan ziet wat er op voorraad staat in Europa, dan is dat best veel geld wat in voorraad vast zit. Heb even via de CPO link gechecked en er staan totaal 927 Model 3's op voorraad in Europa, LR RWD, AWD en Perfomance. Even uitgaande van 50K productiekosten dan is dat al 46 miljoen euro dat op voorraad staat en ruim 55 miljoen aan opbrengsten die niet binnenkomen. Wat als in de VS een vergelijkbare hoeveelheid op voorraad staat? Dan begint dat aardig in de papieren te kopen. Dat je snijverlies hebt, gecancelde orders, verlies bij transport e.d. hoort er natuurlijk bij, maar dat wil je altijd minimaal hebben. 3-5% vind ik wel veel.