Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Okidoki... ik heb inmiddels een proefrit gemaakt in een Opel Ampera-E. Bij gebrek aan Tesla Model 3 om een proefrit in te maken. Ik was een beetje teleurgesteld. Een heleboel praktische dingen:
- laadruimte: érg weinig
- trekhaak niet mogelijk
- imperial: wel, maar max 50kg laadvermogen
- park assist: had ik nog nooit eerder in een auto gehad, dus meteen geprobeerd. Rijdt dat ding meteen achteruit de stoep op!! Kon nog net remmen. Lekkere glitch (...)
- ik reed 17km in totaal. Na een paar honderd meter in de wijk, ging er al 20km van het bereik van de teller. Op de snelweg reed ik 118; elke 350 meter ging er weer een kilometer af. Na die 17km in totaal had ik 49km 'verbruikt'...?!
- interieur: voelt goedkoop aan. Ik vroeg aan de verkoper na afloop iets van: 'dit is de basis versie neem ik aan?' Bleek de meest luxe te zijn. Au. Achterdeur dichtgooien levert een koekblikkerig geluid op. Dat idee ook. De stoelen zitten niet lekker, te smal. En ik ben dan misschien wel zwanger, maar ik ben niet dík. ;)
- Ruitenwissers -het goot- werkten, maar zagen er wat plasticachtig uit. Die gaan niet lang mee denk.
- Achteruitrijcamera was erg beslagen. In mijn Prius heb ik daar geen last van. Ook niet bij regen.
- Smalle wielbasis, voelt niet erg stabiel
- Bij drempels het gevoel dat je bijna stil moet gaan staan
- Levertijd: 'dit jaar nul kans, eerste twee kwartalen 2018 nul kans, vanaf derde wellicht levering, vierde kwartaal komen ze sowieso wel.'

Ook wel positieve elementen:
- trekt lekker snel op (maar ja, welke e-auto niet)
- erg veel beenruimte, zowel voor als achter
- redelijk overzichtelijk 'dashboard'
- hoog dak
- rijdt op zich wel lekker uiteindelijk
- voelt snel vertrouwd aan

Maar ja... als ik 'm dan naast de Tesla Model 3 leg, waarmee alleen op papier de vergelijking dus te maken is, dan is daarvan de laadruimte alvast een stúk groter, de inrichting veel luxer, de wielbasis volgens mij breder (not sure?) en de uitstraling 1000 keer mooier. Op papier is het dus wat mij betreft no contest.

Maar nu dus nog de vragen wat 1) de werkelijke levertijden worden en 2) wat de (lease)prijs wordt en 3) of ik het met die prijs ga halen bij mijn werkgever... over dat laatste maandag even in overleg.

Die 84.000 euro van hierboven geloof ik ook niet, dan wordt zowat elke reservering afgezegd lijkt mij...
 
Okidoki... ik heb inmiddels een proefrit gemaakt in een Opel Ampera-E. Bij gebrek aan Tesla Model 3 om een proefrit in te maken. Ik was een beetje teleurgesteld. Een heleboel praktische dingen:
- laadruimte: érg weinig
- trekhaak niet mogelijk
- imperial: wel, maar max 50kg laadvermogen
- park assist: had ik nog nooit eerder in een auto gehad, dus meteen geprobeerd. Rijdt dat ding meteen achteruit de stoep op!! Kon nog net remmen. Lekkere glitch (...)
- ik reed 17km in totaal. Na een paar honderd meter in de wijk, ging er al 20km van het bereik van de teller. Op de snelweg reed ik 118; elke 350 meter ging er weer een kilometer af. Na die 17km in totaal had ik 49km 'verbruikt'...?!
- interieur: voelt goedkoop aan. Ik vroeg aan de verkoper na afloop iets van: 'dit is de basis versie neem ik aan?' Bleek de meest luxe te zijn. Au. Achterdeur dichtgooien levert een koekblikkerig geluid op. Dat idee ook. De stoelen zitten niet lekker, te smal. En ik ben dan misschien wel zwanger, maar ik ben niet dík. ;)
- Ruitenwissers -het goot- werkten, maar zagen er wat plasticachtig uit. Die gaan niet lang mee denk.
- Achteruitrijcamera was erg beslagen. In mijn Prius heb ik daar geen last van. Ook niet bij regen.
- Smalle wielbasis, voelt niet erg stabiel
- Bij drempels het gevoel dat je bijna stil moet gaan staan
- Levertijd: 'dit jaar nul kans, eerste twee kwartalen 2018 nul kans, vanaf derde wellicht levering, vierde kwartaal komen ze sowieso wel.'

Ook wel positieve elementen:
- trekt lekker snel op (maar ja, welke e-auto niet)
- erg veel beenruimte, zowel voor als achter
- redelijk overzichtelijk 'dashboard'
- hoog dak
- rijdt op zich wel lekker uiteindelijk
- voelt snel vertrouwd aan

Maar ja... als ik 'm dan naast de Tesla Model 3 leg, waarmee alleen op papier de vergelijking dus te maken is, dan is daarvan de laadruimte alvast een stúk groter, de inrichting veel luxer, de wielbasis volgens mij breder (not sure?) en de uitstraling 1000 keer mooier. Op papier is het dus wat mij betreft no contest.

Maar nu dus nog de vragen wat 1) de werkelijke levertijden worden en 2) wat de (lease)prijs wordt en 3) of ik het met die prijs ga halen bij mijn werkgever... over dat laatste maandag even in overleg.

Die 84.000 euro van hierboven geloof ik ook niet, dan wordt zowat elke reservering afgezegd lijkt mij...

Die 84K is klinkklare onzin. Zou gewoon iets hebben moeten staan. Maar wat nu nog wat lastig te vatten is, is de toekomst van Model 3 met AP etc. Dat heeft niemand en als hij volgend jaar hier komt zal hij al aardig zelf kunnen rijden (met bestuurder zoals nu die alert blijft). En ontbreken van Supercharger. We zullen, net als in CA nu, een golf van nieuwe en grote SuC's krijgen zodra Model 3 uitgeleverd gaat worden.
 
Okidoki... ik heb inmiddels een proefrit gemaakt in een Opel Ampera-E. Bij gebrek aan Tesla Model 3 om een proefrit in te maken. Ik was een beetje teleurgesteld. Een heleboel praktische dingen:
- laadruimte: érg weinig
- trekhaak niet mogelijk
- imperial: wel, maar max 50kg laadvermogen
- park assist: had ik nog nooit eerder in een auto gehad, dus meteen geprobeerd. Rijdt dat ding meteen achteruit de stoep op!! Kon nog net remmen. Lekkere glitch (...)
- ik reed 17km in totaal. Na een paar honderd meter in de wijk, ging er al 20km van het bereik van de teller. Op de snelweg reed ik 118; elke 350 meter ging er weer een kilometer af. Na die 17km in totaal had ik 49km 'verbruikt'...?!
- interieur: voelt goedkoop aan. Ik vroeg aan de verkoper na afloop iets van: 'dit is de basis versie neem ik aan?' Bleek de meest luxe te zijn. Au. Achterdeur dichtgooien levert een koekblikkerig geluid op. Dat idee ook. De stoelen zitten niet lekker, te smal. En ik ben dan misschien wel zwanger, maar ik ben niet dík. ;)
- Ruitenwissers -het goot- werkten, maar zagen er wat plasticachtig uit. Die gaan niet lang mee denk.
- Achteruitrijcamera was erg beslagen. In mijn Prius heb ik daar geen last van. Ook niet bij regen.
- Smalle wielbasis, voelt niet erg stabiel
- Bij drempels het gevoel dat je bijna stil moet gaan staan
- Levertijd: 'dit jaar nul kans, eerste twee kwartalen 2018 nul kans, vanaf derde wellicht levering, vierde kwartaal komen ze sowieso wel.'

Ook wel positieve elementen:
- trekt lekker snel op (maar ja, welke e-auto niet)
- erg veel beenruimte, zowel voor als achter
- redelijk overzichtelijk 'dashboard'
- hoog dak
- rijdt op zich wel lekker uiteindelijk
- voelt snel vertrouwd aan

Maar ja... als ik 'm dan naast de Tesla Model 3 leg, waarmee alleen op papier de vergelijking dus te maken is, dan is daarvan de laadruimte alvast een stúk groter, de inrichting veel luxer, de wielbasis volgens mij breder (not sure?) en de uitstraling 1000 keer mooier. Op papier is het dus wat mij betreft no contest.

Maar nu dus nog de vragen wat 1) de werkelijke levertijden worden en 2) wat de (lease)prijs wordt en 3) of ik het met die prijs ga halen bij mijn werkgever... over dat laatste maandag even in overleg.

Die 84.000 euro van hierboven geloof ik ook niet, dan wordt zowat elke reservering afgezegd lijkt mij...

Hadden we maar meer vrouwelijke forumleden met zo'n frisse technische kijk op auto's - Well done !
 
Okidoki... ik heb inmiddels een proefrit gemaakt in een Opel Ampera-E. Bij gebrek aan Tesla Model 3 om een proefrit in te maken. Ik was een beetje teleurgesteld. Een heleboel praktische dingen:
- laadruimte: érg weinig
- trekhaak niet mogelijk
- imperial: wel, maar max 50kg laadvermogen
- park assist: had ik nog nooit eerder in een auto gehad, dus meteen geprobeerd. Rijdt dat ding meteen achteruit de stoep op!! Kon nog net remmen. Lekkere glitch (...)
- ik reed 17km in totaal. Na een paar honderd meter in de wijk, ging er al 20km van het bereik van de teller. Op de snelweg reed ik 118; elke 350 meter ging er weer een kilometer af. Na die 17km in totaal had ik 49km 'verbruikt'...?!
- interieur: voelt goedkoop aan. Ik vroeg aan de verkoper na afloop iets van: 'dit is de basis versie neem ik aan?' Bleek de meest luxe te zijn. Au. Achterdeur dichtgooien levert een koekblikkerig geluid op. Dat idee ook. De stoelen zitten niet lekker, te smal. En ik ben dan misschien wel zwanger, maar ik ben niet dík. ;)
- Ruitenwissers -het goot- werkten, maar zagen er wat plasticachtig uit. Die gaan niet lang mee denk.
- Achteruitrijcamera was erg beslagen. In mijn Prius heb ik daar geen last van. Ook niet bij regen.
- Smalle wielbasis, voelt niet erg stabiel
- Bij drempels het gevoel dat je bijna stil moet gaan staan
- Levertijd: 'dit jaar nul kans, eerste twee kwartalen 2018 nul kans, vanaf derde wellicht levering, vierde kwartaal komen ze sowieso wel.'

Ook wel positieve elementen:
- trekt lekker snel op (maar ja, welke e-auto niet)
- erg veel beenruimte, zowel voor als achter
- redelijk overzichtelijk 'dashboard'
- hoog dak
- rijdt op zich wel lekker uiteindelijk
- voelt snel vertrouwd aan

Maar ja... als ik 'm dan naast de Tesla Model 3 leg, waarmee alleen op papier de vergelijking dus te maken is, dan is daarvan de laadruimte alvast een stúk groter, de inrichting veel luxer, de wielbasis volgens mij breder (not sure?) en de uitstraling 1000 keer mooier. Op papier is het dus wat mij betreft no contest.

Maar nu dus nog de vragen wat 1) de werkelijke levertijden worden en 2) wat de (lease)prijs wordt en 3) of ik het met die prijs ga halen bij mijn werkgever... over dat laatste maandag even in overleg.

Die 84.000 euro van hierboven geloof ik ook niet, dan wordt zowat elke reservering afgezegd lijkt mij...
Wat fijn, dat jij ook zo enthousiast over de Ampera-e was.

-De stoelen zijn inderdaad aan de kleine kant.

-Imperiaal of trekhaken heb ik eigenlijk helemaal niet over nagedacht, omdat ik er van uit ga, dat ik voor goederentransport of vakantie naar oost-turkije toch liever een busje huur.

-dat met die achteruitrijcamera ken ik ook. Over die vieze camera in de regen erger ik me ook altijd bij vrijwel alle auto's die dit hebben en niet, zoals bij Volkswagen, verstopt zit.

-park assist deed het bij mij perfect. Ik was erg onder de indruk, omdat ik b.v. een Golf met dit systeem niet in zo kleine gaatjes kreeg.

-over landweggetjes waar geen politie om de hoek kwam kijken, hadden achtervolgers in GTI'S geen schijn van kans me op de hielen blijven. Het gevoel bij mij kwam op, dat ik qua rijgedrag weer in een minicooper van 1980 zat.

-eigenlijk is de Ampera-e evengroot als een Golf, maar dan met meer beenruimte en overzichtelijker.

-Over de in totaal circa 23.000km ( nee, geen fout, ik ben testdriver voor verschillende merken) was ik erg onder de indruk van de stevige carrosserie en afwerking. Nergens een piepje of kraakje.
Dat moeten we bij de Model3 eerst nog maar eens afwachten. Tesla rijders weten, wat ik bedoel :D.
Het basis-interieur van de Model3 ( dus die €5000,- goedkopere uitvoering, die qua prijs dan ongeveer bij de Ampera-e ligt) heeft tot nu toe nog niemand "in z'n vingers" gehad. Wie weet, of dat niet een afknapper wordt... :(

Voor mij Is de Ampera-e een èchte aanrader, voor iedereen die een grote actieradius wil, met sportief rijgedrag en de grootte van een Golf/Astra/308.
Enige min: die smalle stoelen ....
 
Terug naar Model 3.

Op de foto die hier bij Tilburg is genomen is het mistachterlicht te zien dat op de US versie niet zit of in ieder geval iets dat afwijkt. Ik heb zelf ook eens bij een import zo'n licht moeten laten monteren voor de goedkeuring.

Schermafbeelding 2017-09-09 om 23.08.42.png
Schermafbeelding 2017-09-09 om 23.07.49.png
 
  • Informative
Reactions: simonsmidt
Mea Culpa: ik had in die tweet meteen moeten vermelden van wie de oorspronkelijke foto was (genomen door een chauffeur van Pantarij, geplaatst door Joost Jumelet); ere wie ere toekomt.
Was een beetje in mijn haast (en enthousiasme) voordat ik de deur op mijn werk dichttrok, omdat ik van uitging dat het wel als een razend vuurtje zou rondgaan. En rechtstreeks linken naar Facebook posts kan kennelijk niet meer op iPads/iPhones.
Autoweek heeft later overigens wel erbij vermeld wie de foto heeft genomen.
 
Last edited:
Wat fijn, dat jij ook zo enthousiast over de Ampera-e was.

-De stoelen zijn inderdaad aan de kleine kant.

-Imperiaal of trekhaken heb ik eigenlijk helemaal niet over nagedacht, omdat ik er van uit ga, dat ik voor goederentransport of vakantie naar oost-turkije toch liever een busje huur.

-dat met die achteruitrijcamera ken ik ook. Over die vieze camera in de regen erger ik me ook altijd bij vrijwel alle auto's die dit hebben en niet, zoals bij Volkswagen, verstopt zit.

-park assist deed het bij mij perfect. Ik was erg onder de indruk, omdat ik b.v. een Golf met dit systeem niet in zo kleine gaatjes kreeg.

-over landweggetjes waar geen politie om de hoek kwam kijken, hadden achtervolgers in GTI'S geen schijn van kans me op de hielen blijven. Het gevoel bij mij kwam op, dat ik qua rijgedrag weer in een minicooper van 1980 zat.

-eigenlijk is de Ampera-e evengroot als een Golf, maar dan met meer beenruimte en overzichtelijker.

-Over de in totaal circa 23.000km ( nee, geen fout, ik ben testdriver voor verschillende merken) was ik erg onder de indruk van de stevige carrosserie en afwerking. Nergens een piepje of kraakje.
Dat moeten we bij de Model3 eerst nog maar eens afwachten. Tesla rijders weten, wat ik bedoel :D.
Het basis-interieur van de Model3 ( dus die €5000,- goedkopere uitvoering, die qua prijs dan ongeveer bij de Ampera-e ligt) heeft tot nu toe nog niemand "in z'n vingers" gehad. Wie weet, of dat niet een afknapper wordt... :(

Voor mij Is de Ampera-e een èchte aanrader, voor iedereen die een grote actieradius wil, met sportief rijgedrag en de grootte van een Golf/Astra/308.
Enige min: die smalle stoelen ....

Veel van de punten die ik beschrijf zijn overkomelijk. Mijn grootste probleem is de laadruimte. We hebben twee kinderen van 1 en 3, en er is een derde onderweg. Dan hebben we wel wat laadruimte nodig zeg maar. :)
 
Als het goed is, is een referral geen probleem. Een Model X wel, als je daar op doelt. Beetje te duur. :)
Nou, dat kan met de 0,4% lease en gegarandeerde restwaarde stiekem nog meevallen...
Stel je krijgt als eenmanszaak een kale basis model X geleverd in januari komend jaar (zodat je de MIA in dat jaar kunt aftrekken, is ff makkelijker rekenen), en je kunt volledig afschrijven (je maakt geen gebruik van herinvesteringsreserve), en je neemt 0€ aanbetaling (alles in de lease) dan kost die auto je netto na belasting €1400 in het eerste jaar, en daarna iets meer dan 9000 euro netto na belastingen per jaar.
Dit is gerekend inclusief Tesla onderhoudsabonnement, verzekering à 2000€/jaar en 1500€ energie per jaar, en rekening houdend met de referralkorting van €1000.
Verder gerekend met een belastingtarief van 40,8%.
Na 5 jaar geef je 'm terug aan Tesla tegen de gegarandeerde restwaarde. Oftewel je hebt dan netto na belasting 38000€ uitgegeven om 5 jaar in een model X te rijden, (en waarschijnlijk krijg je t.z.t. meer terug voor de auto via de reguliere handelskanalen).

Als ik hetzelfde bereken voor een model 3 van 45000€ ex. btw (dat getal is compleet uit mijn duim gezogen overigens), maar dan met 5% rente lease en 15% van de aankoopwaarde als laatste lease termijn (standaard financial lease offerte dus) dan zit je er niet heel erg ver onder qua kosten, scheelt iets meer dan 1000 euro per jaar.

(ik gebruik hiervoor mijn spreadsheetje Leaseauto: doorrijden of inruilen?, zet alle waardes op 1€ voor de huidige auto (met waarde €0 krijg je delen door 0 problemen) en vul de juiste waarden in voor de nieuwe auto, en kijk vervolgens naar de jaren 2018 en verder (2017 even negeren want daar staat wat hardcoded spul voor mijn huidige auto)).
 
  • Informative
Reactions: robertvg
Even doorgaand op mijn vorige post:
het verschil tussen een model X en een model 3 lijkt/is in mijn vorige post niet zo groot om enkele redenen:
- ik ga ervan uit dat je 5 jaar (of minder) met de auto rijdt en 'm dan inruilt
- het verschil tussen de aanschafwaarde en de verkoopwaarde na 5 jaar bepalen de uiteindelijke kosten en niet zozeer de aanschafwaarde zelf.
- hoe hoger de kosten, hoe meer je ook weer kunt aftrekken van de belasting, dus het verschil werkt netto niet zo hard door.

Er is ook nog een addertje onder het gras:
- wanneer je na 5 jaar de auto inruilt, dan maak je boekwinst op de verkoop. Daar moet je op dat moment belasting over betalen, of je kunt het herinvesteren in een volgende auto, maar dan kun je over die volgende auto minder afschrijven. Tegen die tijd verwacht ik dat de bijtelling omhoog getrokken is en de prijzen van EV's gedaald zijn dus dan kun je hoe dan ook nauwelijks nog afschrijven, dus niet echt een issue waarschijnlijk.

Ow en sorry voor de off topic, zit ik hier in het model 3 draadje mensen een beetje uit een model 3 te praten... waar ben ik mee bezig??? :confused::eek::eek::D
 
  • Funny
Reactions: FrankNL
Nu weer even serieus over die eerste Model 3 in Nederland: dat hij een geel kenteken heeft betekent toch neem ik aan dat hij een Europese type goedkeuring heeft gekregen. Zouden de leveringen in Europa dan toch wat eerder beginnen dan we steeds hebben aangenomen ?

Nee, dat zegt niet zoveel. Europese goedkeuring van de Tesla's gebeurde altijd al in NL.
Terug naar de trekhaak: wie kan zien hoe de 3 is gehomologeerd bij de RDW? Met of zonder trekhaak? Ik kon de registratie zo snel niet vinden in de open data.