Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Als de maandelijkse bijtelling van € 166 wordt gecombineerd met een eigen bijdrage (netto van werknemer naar werkgever) van meer dan die 166, dan vervalt die bijtelling.
Dus bij een eigen bijdrage van 270 betaal je netto 270 aan je werkgever en niets aan de fiscus.

(Die maandelijkse 166 is bruto, dus kost netto ongeveer 70. De hele constructie kost je dus 200 netto extra in de maand. Best veel.)
Gompiedikkeme, MayorGnomus, ik zit me een ongeluk te typen op een mooi epistel voor @locuta (twee keer tekst ongewild gepost, deletet, en dan weer kwijt), zit jij met je dikke kaboutervingers de bloempjes voor mijn voeten weg te plukken :mad:

Laat me dan nog even ZELF iets tegen @locuta zeggen. ;)

Beste Kirsten,

ik pakte de draad pas bij #2906 op en vroeg je alleen of je al aan een eigen bijdrage hebt gedacht. Vervolgens rekende ik @SpeedyEddy niet na, aannemende dat de bijtelling minstens 270 bedraagt. Niet dus. Of wel? Bij een catalogusprijs van 56.000 zit je daar al boven... en klopt de berekening van @SpeedyEddy alsnog, bij grove benadering dan. Iets preciezer:

Bijtelling bruto 276 = netto 116 (42%) tot 143 (52%). Netto 270 eigen bijdrage kost je dan (270-143)=127 tot (270-116)=154.

(Het omslagpunt ligt dus nog een stukje daarboven (afhankelijk van je IB-tarief)... maar daar gaat het voor jou niet om, uitgangspunt is niet: de goedkoopste regeling, maar die Model 3 krijgen, proberend het gat te dichten, en dan te zien wat het je kost).

Hoewel je ook zou kunnen zeggen dat het je sowieso 270 in de maand kost :D. Dan vergelijk je met "geen leaseauto van de werkgever krijgen" (in plaats van "geen eigen bijdrage betalen"). Of dat veel of weinig is, kun je alleen zelf bedenken. Ik meen wel te hebben begrepen dat het een Tesla betreft :rolleyes:. Vervangt die (ik zeg het nog maar een keer) Tesla een andere, eigen auto, en zo ja, wat kost die jou..?

Hopelijk heb je hier wat aan. Succes!

Kees


(Edited een keer of wat, dus let ff op voordat een achterhaalde quote wordt gebruikt)
 
Last edited:
Als de maandelijkse bijtelling van € 166 wordt gecombineerd met een eigen bijdrage (netto van werknemer naar werkgever) van meer dan die 166, dan vervalt die bijtelling.
Dus bij een eigen bijdrage van 270 betaal je netto 270 aan je werkgever en niets aan de fiscus.

(Die maandelijkse 166 is bruto, dus kost netto ongeveer 70. De hele constructie kost je dus 200 netto extra in de maand. Best veel.)
270 bedoel je denk, niet 200? Want de bijtelling vervalt, maar ik moet wel 270 aan de werkgever betalen. Toch?
 
Gompiedikkeme, MayorGnomus, ik zit me een ongeluk te typen op een mooi epistel voor @locuta (twee keer tekst ongewild gepost, deletet, en dan weer kwijt), zit jij met je dikke kaboutervingers de bloempjes voor mijn voeten weg te plukken :mad:

Laat me dan nog even ZELF iets tegen @locuta zeggen. ;)

Beste Kirsten,

ik pakte de draad pas bij #2906 op en vroeg je alleen of je al aan een eigen bijdrage hebt gedacht. Vervolgens rekende ik @SpeedyEddy niet na, aannemende dat de bijtelling minstens 270 bedraagt. Niet dus. Of wel? Bij een catalogusprijs van 56.000 zit je daar al boven... en klopt de berekening van @SpeedyEddy alsnog, bij grove benadering dan. Iets preciezer:

Bijtelling bruto 276 = netto 116 (42%) tot 143 (52%). Netto 270 eigen bijdrage kost je dan (270-143)=127 tot (270-116)=154.

(Het omslagpunt ligt dus nog een stukje daarboven (afhankelijk van je IB-tarief)... maar daar gaat het voor jou niet om, uitgangspunt is niet: de goedkoopste regeling, maar die Model 3 krijgen, proberend het gat te dichten, en dan te zien wat het je kost).

Hoewel je ook zou kunnen zeggen dat het je sowieso 270 in de maand kost :D. Dan vergelijk je met "geen leaseauto van de werkgever krijgen" (in plaats van "geen eigen bijdrage betalen"). Of dat veel of weinig is, kun je alleen zelf bedenken. Ik meen wel te hebben begrepen dat het een Tesla betreft :rolleyes:. Vervangt die (ik zeg het nog maar een keer) Tesla een andere, eigen auto, en zo ja, wat kost die jou..?

Hopelijk heb je hier wat aan. Succes!

Kees


(Edited een keer of wat, dus let ff op voordat een achterhaalde quote wordt gebruikt)
Ik heb nu een Prius als lease, met 0% bijtelling. Dus ik betaal momenteel nada. Van 0 naar 270 EUR vind ik een beetje veel...
 
270 bedoel je denk, niet 200? Want de bijtelling vervalt, maar ik moet wel 270 aan de werkgever betalen. Toch?
Ik berekende het verschil tussen 270 eigen bijdrage en geen (0) eigen bijdrage voor je bij een bijtelling van 166 in de maand. Dat is dus die 200 netto. Dit was ter correctie van @Keezje.

Maar als ik je nog wat meer van advies mag dienen, er zijn genoeg andere opties (afhankelijk van allerlei andere parameters):
A- word zzp-er
B- vraag een mobiliteitsbudget naar eigen inzicht te besteden cq. aan te vullen
C- zoek een andere werkgever
D- declareer kilometers à 0,19 (icm A of B) en koop, lease of huur een Model 3 privé
E- declareer kilometers à 0,19 (icm A of B) en koop, lease of huur een gebruikte Model S privé
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: nico180 and is3
Ik berekende het verschil tussen 270 eigen bijdrage en geen (0) eigen bijdrage voor je bij een bijtelling van 166 in de maand. Dat is dus die 200 netto. Dit was ter correctie van @Keezje.

Maar als ik je nog wat meer van advies mag dienen, er zijn genoeg andere opties (afhankelijk van allerlei andere parameters):
A- wordt zzp-er
B- vraag een mobiliteitsbudget naar eigen inzicht te besteden cq. aan te vullen
C- zoek een andere werkgever
D- declareer kilometers à 0,19 (icm A of B) en koop, lease of huur een Model 3 privé
E- declareer kilometers à 0,19 (icm A of B) en koop, lease of huur een gebruikte Model S privé
Als werkgever kan ik me voorstellen dat als je qua werknemer prima zit bij je huidige werkgever die je een acceptabel lease budget geeft je bovenstaande argumenten minder belangrijk vindt. Al dit om alleen een auto? Werkplezier lijkt me het meest belangrijke.
 
Ik berekende het verschil tussen 270 eigen bijdrage en geen (0) eigen bijdrage voor je bij een bijtelling van 166 in de maand. Dat is dus die 200 netto. Dit was ter correctie van @Keezje.

Maar als ik je nog wat meer van advies mag dienen,
Hou je correcties van @Keezje maar voor je ;), (1) die rekensom kwam (nogmaals) niet van mij, en (2) als iemand een Model 3 met long range en premium pakket wil, kom je niet weg met 166 euro bijtelling. Daar wil ik wel een mooie fles wijn om verwedden. :p
Ik zie dat je al 11 disagrees hebt, dus ik laat het even bij deze waarschuwing.
 
  • Funny
Reactions: PaulusdB
Hou je correcties van @Keezje maar voor je ;), (1) die rekensom kwam (nogmaals) niet van mij, en (2) als iemand een Model 3 met long range en premium pakket wil, kom je niet weg met 166 euro bijtelling. Daar wil ik wel een mooie fles wijn om verwedden. :p
Ik zie dat je al 11 disagrees hebt, dus ik laat het even bij deze waarschuwing.
Dat vind ik een interessante stelling, want de prijs van een long range is probably 44.000 EUR, plus premium pakket, dan zit je toch echt rond de 50.000 euro. En daar 4% van, dan kom je op 166 uit. Maar ik hoor graag waar de denkfout zit. :)
 
Vergeten jullie niet de 21% BTW, want lage dollarkoers of niet, daar ontkom je niet aan.
(De bijtelling is over consumentenprijs incl. BTW.)
Ik vergeet m niet maar ik weet echt niet zeker of mijn vuistregel klopt. Wie?

Edit: basis S in VS USD 69,500 en NL EUR 80,800
@locuta Zou kunnen betekenen Model 3 long range premium USD 49k en EUR 57k
Waar vind jij "probably 44.000" voor de long range?
 
Last edited: