Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Nu weer even serieus over die eerste Model 3 in Nederland: dat hij een geel kenteken heeft betekent toch neem ik aan dat hij een Europese type goedkeuring heeft gekregen. Zouden de leveringen in Europa dan toch wat eerder beginnen dan we steeds hebben aangenomen ?
Ik zou hem graag spotten aan een lader en zien of hij CCS heeft als ingang.
 
  • Like
Reactions: robertvg
True.
Vergeet ook niet dat de eerste Model S'en op kenteken in NL gewoon US-spec auto's waren en dus ook de US laadpoort.
Het duurde best nog wel even alvorens we EU-spec auto's hier kregen.

Klopt. Maar naar mijn idee zat er bij de Model X toch meer tijd tussen de uitlevering in de US en de eerste spot in Europa.

Ik zou hem graag spotten aan een lader en zien of hij CCS heeft als ingang
Don't we all ;)
 
  • Love
Reactions: Herwin
Even doorgaand op mijn vorige post:
het verschil tussen een model X en een model 3 lijkt/is in mijn vorige post niet zo groot om enkele redenen:
- ik ga ervan uit dat je 5 jaar (of minder) met de auto rijdt en 'm dan inruilt
- het verschil tussen de aanschafwaarde en de verkoopwaarde na 5 jaar bepalen de uiteindelijke kosten en niet zozeer de aanschafwaarde zelf.
- hoe hoger de kosten, hoe meer je ook weer kunt aftrekken van de belasting, dus het verschil werkt netto niet zo hard door.

Er is ook nog een addertje onder het gras:
- wanneer je na 5 jaar de auto inruilt, dan maak je boekwinst op de verkoop. Daar moet je op dat moment belasting over betalen, of je kunt het herinvesteren in een volgende auto, maar dan kun je over die volgende auto minder afschrijven. Tegen die tijd verwacht ik dat de bijtelling omhoog getrokken is en de prijzen van EV's gedaald zijn dus dan kun je hoe dan ook nauwelijks nog afschrijven, dus niet echt een issue waarschijnlijk.

Ow en sorry voor de off topic, zit ik hier in het model 3 draadje mensen een beetje uit een model 3 te praten... waar ben ik mee bezig??? :confused::eek::eek::D
Ik ben bang dat mijn situatie heel anders is: mijn werkgever geeft mij 800 euro aan leasebudget. Meer niet. Ik kan niks aankopen of wat dan ook, moet gewoon een leasebedrijf opzoeken. Wat ik nu zie, is dat de Model 3 dan met long range en premium pakket, bij 25000km /4 jaar 944 EUR ex BTW kost, en daar zit dan nog geen brandstofvoorschot bij (125EUR?). Dus totaal iets van 1070 EUR per maand, terwijl het max 800 mag zijn. Een model 3 past dus al niet het budget, laat staan een X (die ik overigens lelijk vind). :)
 
Ik ben bang dat mijn situatie heel anders is: mijn werkgever geeft mij 800 euro aan leasebudget. Meer niet. Ik kan niks aankopen of wat dan ook, moet gewoon een leasebedrijf opzoeken. Wat ik nu zie, is dat de Model 3 dan met long range en premium pakket, bij 25000km /4 jaar 944 EUR ex BTW kost, en daar zit dan nog geen brandstofvoorschot bij (125EUR?). Dus totaal iets van 1070 EUR per maand, terwijl het max 800 mag zijn. Een model 3 past dus al niet het budget, laat staan een X (die ik overigens lelijk vind). :)
Heb je al gedacht aan een eigen bijdrage (die aftrekbaar is van de bijtelling)?
 
Ik ben bang dat mijn situatie heel anders is: mijn werkgever geeft mij 800 euro aan leasebudget. Meer niet. Ik kan niks aankopen of wat dan ook, moet gewoon een leasebedrijf opzoeken. Wat ik nu zie, is dat de Model 3 dan met long range en premium pakket, bij 25000km /4 jaar 944 EUR ex BTW kost, en daar zit dan nog geen brandstofvoorschot bij (125EUR?). Dus totaal iets van 1070 EUR per maand, terwijl het max 800 mag zijn. Een model 3 past dus al niet het budget, laat staan een X (die ik overigens lelijk vind). :)
Ah mijn excuses, ik heb je situatie verward voor die van iemand anders in een ander draadje met een eenmanszaak. Tja max 800€ operational lease, dat wordt lastiger inderdaad...
 
@locuta Kirsten: Keezje heeft gelijk, betaal die 270 verschil zelf en verlaag daarmee je bijtelling met 270. Dan kost het je netto 50-60% van 270 is plm 135 tot 165 euro per maand. En nogmaals, tegen de tijd dat jij kan configureren zou je long range weg kunnen laten (Leuk voor ons, dan kunnen we vaker bijkletsen bij een SuC ;-)

Wat lullen we hier weer makkelijk zelf effe 270 netto bij betalen! Dat is de netto bijtelling van een Golf. Niet iedereen kan dat bedrag missen per maand laat staan dat sommige werkgevers slechts 10% zelf bijleggen toestaan. Want tja Wat als hij na 2 jaar weg gaat? Clauses etc.
 
  • Like
Reactions: Jkr85 and basvk
Nu ben ik niet zo goed in privé doorrekenen vanuit loondienst maar...
Indien 270 netto bijtelling golf zou zijn, dan zou dat bruto /,4 = 675 Euro zijn... dus 8100 per jaar?
en 4% van 50K zou 2K zijn... bijbetaling van 3240 zou die terugbrengen naar 0 dus...
bijtelling golf Netto = 3240
Bijbetaling Tesla = 3240 ... + 0 Euro bijtelling...

Als dit klopt, dan zou ik het er misschien wel voor overhebben...
Misschien zelfs met afspraak zelf de brandstof te betalen (ook geen gedoe met verplichte laadpaal die via lease weer zorgt voor een opslag) maar zelf een aansluiting realiseren.....
 
  • Like
Reactions: robertvg
Wat lullen we hier weer makkelijk zelf effe 270 netto bij betalen! Dat is de netto bijtelling van een Golf. Niet iedereen kan dat bedrag missen per maand laat staan dat sommige werkgevers slechts 10% zelf bijleggen toestaan. Want tja Wat als hij na 2 jaar weg gaat? Clauses etc.
Je vous excuse-les-mots :confused: maar het gaat dus niet over 270 netto, maar over 135-165 euro netto. :)
 
  • Funny
  • Like
Reactions: is3 and robertvg
@locuta Kirsten: Keezje heeft gelijk, betaal die 270 verschil zelf en verlaag daarmee je bijtelling met 270. Dan kost het je netto 50-60% van 270 is plm 135 tot 165 euro per maand. En nogmaals, tegen de tijd dat jij kan configureren zou je long range weg kunnen laten (Leuk voor ons, dan kunnen we vaker bijkletsen bij een SuC ;-)
Long range weglaten? Jij bent gek! Die wil ik juist. :)
 
Je vous excuse-les-mots :confused: maar het gaat dus niet over 270 netto, maar over 135-165 euro netto. :)
Ik volg het sommetje niet helemaal: stel dat de Model 3, long range, inc premium pakket pakweg 50.000 euro gaat kosten, met 4% bijtelling, dan is dat dus 166 EUR bijtelling per maand.

Nu wordt hierboven gesteld dat als leasebudget 800 zou zijn, en je met leasekosten de facto op 1070 zou uitkomen, dus 270 euro meer, dat je die 270 euro van de bijtelling af mag halen. Maar dan zou het 166-270 = -104 euro per maand zijn? Dat kan toch helemaal niet? Of maak ik ergens een gekke rekenfout?
 
Als de maandelijkse bijtelling van € 166 wordt gecombineerd met een eigen bijdrage (netto van werknemer naar werkgever) van meer dan die 166, dan vervalt die bijtelling.
Dus bij een eigen bijdrage van 270 betaal je netto 270 aan je werkgever en niets aan de fiscus.

(Die maandelijkse 166 is bruto, dus kost netto ongeveer 70. De hele constructie kost je dus 200 netto extra in de maand. Best veel.)