Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Jammer dat de onthulling dan een paar maanden later is dan eerst werd gegokt. Wel mooi dat ze in juli (ongeveer) dan alles in 1 keer opleveren. Een echte productie auto on stage en de configurator voor personeel. Met waarschijnlijk vrij vlot de gelekte VS prijzen van de opties (crossing fingers).

De ramp van productie blijft lastig in te schatten. Dus we kunnen ongeveer 75.000 stuks Model 3 verwachten dit jaar....ongeveer 10k-15k in Q3 en 60k in Q4. Naast de ongeveer 80-90k aan S en X auto's, zitten we dan rond de 160.000 stuks in totaal voor 2017. Impressive!
 
Jammer dat de onthulling dan een paar maanden later is dan eerst werd gegokt. Wel mooi dat ze in juli (ongeveer) dan alles in 1 keer opleveren. Een echte productie auto on stage en de configurator voor personeel. Met waarschijnlijk vrij vlot de gelekte VS prijzen van de opties (crossing fingers).

De ramp van productie blijft lastig in te schatten. Dus we kunnen ongeveer 75.000 stuks Model 3 verwachten dit jaar....ongeveer 10k-15k in Q3 en 60k in Q4. Naast de ongeveer 80-90k aan S en X auto's, zitten we dan rond de 160.000 stuks in totaal voor 2017. Impressive!

Jij verwacht dus dat ze in een half jaar tijd bijna net zoveel model 3's kunnen produceren als de model s en x bij elkaar in het hele jaar 2016? Het is een nieuwe auto, een nieuwe productielijn, dat kan toch geen realistische schatting zijn?
 
Jij verwacht dus dat ze in een half jaar tijd bijna net zoveel model 3's kunnen produceren als de model s en x bij elkaar in het hele jaar 2016? Het is een nieuwe auto, een nieuwe productielijn, dat kan toch geen realistische schatting zijn?
En waarom niet? Elon heeft al een keer of twintig uitgelegd waarom een vergelijking met S en X niet kan. Laten we er nu maar gewoon van uitgaan dat het gaat gebeuren in grote lijnen.Jammer voor analisten en trollen en anders sceptici maar er is nog geen enkele aanleiding om te twijfelen.
 
Jij verwacht dus dat ze in een half jaar tijd bijna net zoveel model 3's kunnen produceren als de model s en x bij elkaar in het hele jaar 2016? Het is een nieuwe auto, een nieuwe productielijn, dat kan toch geen realistische schatting zijn?
Als de productieplanning ongeveer verloopt zoals Tesla dat nu gepland heeft....dan zijn die aantallen zeker haalbaar. Ik kan alleen maar uitgaan van de claims van Tesla. Deze claims zijn meer terughoudend dat de eerdere berichten van Elon Musk zelf dat hij als max inschatte dat er 100.000 tot 200.000 stuks gebouwd zouden worden. Maar achteraf gezien, zou het ook kunnen dat hij het heeft gehad over de "productionrating" voor een bepaald moment. Dus 5.000 per week is 260.000 per jaar. Dus een zin als:

"We want to achieve a production rating of around 200.000 cars a year at the end of 2017" zou dan vertaald kunnen worden naar 5.000 auto's per week.

Ik baseer mijn inschatting uitsluitend op de mededelingen van Tesla zelf. Op basis van hun inschattingen van hun productie kan je redelijk inschatten dat er in 2017 ongeveer 75.000 stuks worden gebouwd. Misschien 10.000 minder als het tegen zit...maar dit is wel de ball parc waar men op stuurt.
 
En waarom niet? Elon heeft al een keer of twintig uitgelegd waarom een vergelijking met S en X niet kan. Laten we er nu maar gewoon van uitgaan dat het gaat gebeuren in grote lijnen.Jammer voor analisten en trollen en anders sceptici maar er is nog geen enkele aanleiding om te twijfelen.

Er is zat aanleiding om te twijfelen lijkt me. Zoals ik al aangaf, het is een nieuwe auto en een nieuw productie proces wat dan binnen een half jaar een 4x zo hoge productiesnelheid zou moeten hebben als een auto die ze al jaren bouwen en waarvan het productieproces al goed op stoom is. Onwaarschijnlijk. Tuurlijk zitten er misschien wat minder toeters en bellen op waardoor die auto misschien makkelijker te produceren is maar het blijft nog steeds een complete auto die in elkaar gezet moet worden. Daarnaast zijn ze afhankelijk van tig leveranciers die allemaal hun zaakjes op orde moeten hebben. It ain't gonna happen. Het zou natuurlijk fantastisch zijn als het lukt maar de trackrecord van Tesla bied weinig hoop. Er is niet voor niets een begrip Elon Time.

Sorry dat ik de een wat negatievere kijk op de zaak heb maar af en toe wat tegengas tegen al het positivisme lijkt me hier best wel eens op z'n plaats.
 
wat ik fijn zou vinden is dat Tesla, eenmaal zij in Juli van start gaan met de productie dat ze vrij snel (ik gok op het najaar 2017) showroomexemplaren op een containership naar Belgie en of Nederland verschepen. Maar dat zal allicht een utopie zijn.
 
In mijn visie zie ik mogelijkheden van een HUD die schermen niet hebben.
Als je de realiteit integreert met een geprojecteerde overlay, heb je gewoon 'augmented reality'.
Bijvoorbeeld de autopilot-informatie signaleert in de HUD keurig netjes waar er iets gebeurt in het gezichtsveld, welk auto's het volgt, wegmarkering, waar gevaar dreigt, etc. Er was een demo van Mercedes Benz waar dit soort informatievoorziening m.b.v. de koplampen gebeurt. Die projecteerden de informatie op het wegdek. Op de voorruit met een HUD is natuurlijk veel fraaier.
 
Ik begrijp de redenering niet goed uit het artikel dat "als je er maar 1 scherm is, dat er dan DUS iets anders moet zijn?" Electrek weet als geen ander dat Tesla er helemaal geen probleem mee heeft om heilige auto-interieur-design huisjes omver te gooien. Dat wil zeggen dat een HUD een mogelijkheid is, maar helemaal niets is het net zo goed.

Vooral omdat hij in dezelfde zin (niet geciteerd) ook zei dat de Model 3 op een paar details na essentieel is zoals we de auto reeds gezien hebben op de eerste onthulling. Is een HUD een detail?
 
Ik begrijp de redenering niet goed uit het artikel dat "als je er maar 1 scherm is, dat er dan DUS iets anders moet zijn?" Electrek weet als geen ander dat Tesla er helemaal geen probleem mee heeft om heilige auto-interieur-design huisjes omver te gooien. Dat wil zeggen dat een HUD een mogelijkheid is, maar helemaal niets is het net zo goed.

Vooral omdat hij in dezelfde zin (niet geciteerd) ook zei dat de Model 3 op een paar details na essentieel is zoals we de auto reeds gezien hebben op de eerste onthulling. Is een HUD een detail?
Een HUD heeft enorm veel mogelijkheden en bevordert de veiligheid enorm. Je hoeft niet meer op een scherm omlaag te kijken en de tekst op je voorruit ligt zover van je af dat er veel minder gefocusseerd hoeft te worden.
Je kunt op een HUD alleen de meest elementaire informatie laten zien, maar ook heel veel.
Een HUD is softwarematig op allerlei manieren te beïnvloeden. Daar zijn ze in Silicon Valley heel goed in.
Tenslotte is een HUD makkelijk in te bouwen en bij grote aantallen heel goedkoop. Denk aan bedragen van 5 tot 10 USD.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB