Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Mag hopen dat die inschatting niet klopt, want ik was niet van plan richting de €100k uit te gaan geven voor zo'n klein boodschappenwagentje. :eek:
En de instapprijs van €45k incl. BTW vind ik nog niet echt concurerend met Bolt/Ampera-e/etc. Je hebt dan nog geen autopilot en zelfrijdende opties erbij voor dat bedrag...
Maar goed, het is maar een voorspelling. :cool:
 
Eerder gezien. Zijn prijzen die zijn berekend op basis van de prijzen van de S en de X.
En daar gaat het gelijk mis. De prijzen van S en X zijn niet de echte prijzen. Er zit een flinke opslag die gebruikt wordt voor R&D van o.a. Model 3. Die opslag varieert van 20k voor de instappers S en X tot misschien wel 50k voor de topversies. Voor Model 3 geldt geen opslag. Je zou zelfs kunnen zeggen dat de doorgaande funding door S en X kopers een neerwaartse druk op de prijs van Model 3 zet.

Dus, louter speculatie en we weten het over een paar maanden.
 
Mag hopen dat die inschatting niet klopt, want ik was niet van plan richting de €100k uit te gaan geven voor zo'n klein boodschappenwagentje. :eek:
En de instapprijs van €45k incl. BTW vind ik nog niet echt concurerend met Bolt/Ampera-e/etc. Je hebt dan nog geen autopilot en zelfrijdende opties erbij voor dat bedrag...
Maar goed, het is maar een voorspelling. :cool:
Hij is wel concurrerend met de Bolt...er zijn geen NL prijzen afgegeven, dus kan je op basis van twee bekende prijzen een inschatting maken:

VS prijs: $ 37500 is ex BTW -> € 45000 incl BTW

Noorwegen prijs: € 33000 ex BTW (want in No vrijgesteld van BTW) -> € 39930

De Bolt komt dus ergens tussen de € 40000 en € 45000 in NL op de markt.

Voor de Model 3 geldt dat je op basis van de prijzen van de S en X een inschatting kan maken. Temeer omdat Tesla een wereldwijde prijs erop nahoudt. (in tegenstelling tot Opel/GM). Tesla moet een normale marge op de auto maken, GM betaalt het verlies uit het potje "vermeden boetes CO2 uitstoot".

Voor de S en X geldt dat je de VS prijs kunt nemen in dollars en dan de BTW erbij kunt optellen ->

Model 3 basis is $35000 ex BTW -> in NL € 42350

De Bolt is een Corsa voor Insignia prijs...De Model 3 is een "BMW 3" voor een "BMW3" prijs.
 
Hij is wel concurrerend met de Bolt...er zijn geen NL prijzen afgegeven, dus kan je op basis van twee bekende prijzen een inschatting maken:

VS prijs: $ 37500 is ex BTW -> € 45000 incl BTW

Noorwegen prijs: € 33000 ex BTW (want in No vrijgesteld van BTW) -> € 39930

De Bolt komt dus ergens tussen de € 40000 en € 45000 in NL op de markt.

Voor de Model 3 geldt dat je op basis van de prijzen van de S en X een inschatting kan maken. Temeer omdat Tesla een wereldwijde prijs erop nahoudt. (in tegenstelling tot Opel/GM). Tesla moet een normale marge op de auto maken, GM betaalt het verlies uit het potje "vermeden boetes CO2 uitstoot".

Voor de S en X geldt dat je de VS prijs kunt nemen in dollars en dan de BTW erbij kunt optellen ->

Model 3 basis is $35000 ex BTW -> in NL € 42350

De Bolt is een Corsa voor Insignia prijs...De Model 3 is een "BMW 3" voor een "BMW3" prijs.

Ampera-e wordt geschat op €37.500 voor de meest complete versie:
Opel Ampera-e | Rijimpressies - AutoWeek.nl

En deze heeft 520 km NEDC range dus zal eerder vergelijkbaar zijn met een Model 3 70kWh dan met een Model 3 55kWh.
 
Ampera-e wordt geschat op €37.500 voor de meest complete versie:
Opel Ampera-e | Rijimpressies - AutoWeek.nl

En deze heeft 520 km NEDC range dus zal eerder vergelijkbaar zijn met een Model 3 70kWh dan met een Model 3 55kWh.
Dat zal uiteindelijk onjuist blijken, tenzij GM nog meer verlies per auto gaat nemen. Die prijs is nergens op gebaseerd.

Over de range van de 3 is niets te zeggen. Het basismodel komt erg in de buurt van de Bolt, grotere packs zullen veel verder gaan.

Er is een jaar geleden gezegd dat de basis een accu krijgt kleiner dan 60kWh. Recentelijk dat de grootste accu kleiner is dan 100kWh.

De Bolt heeft een slechte stroomlijn en mogelijk minder efficiënte drivetrain. Een 3 met een 50-55 kWh zou wel eens vergelijkbaar ver komen.

De Bolt heeft 238mile EPA, De model 3 zou minimaal 215 mile EPA moeten krijgen.

Wanneer in de VS de basisuitvoering 35k dollar kost, dan kost deze incl BTW in NL gewoon 42k euro. Andere inschattingen zijn gebaseerd om wishful thinking. ;)
 
Ampera-e wordt geschat op €37.500 voor de meest complete versie:
Opel Ampera-e | Rijimpressies - AutoWeek.nl

En deze heeft 520 km NEDC range dus zal eerder vergelijkbaar zijn met een Model 3 70kWh dan met een Model 3 55kWh.

Dat weet ik nog niet. Het minimale (wordt misschien meer) EPA bereik van Model 3 is 215 mijl, Bolt zit op 238. Echter snelwegtest geeft heel ander beeld (en is veel relevanter dan algemene test als je lange afstanden aflegt): Detailed EPA Range Rating For All Versions Of Tesla Model X.
Daar scoort alleen de Model X 60D (als grote zware SUV!) slechter dan Bolt. vergeet niet dat de Model 3 zo'n 20% kleiner is dan S en ook lichter.
 
Voor alle duidelijkheid: ik heb zelf geen idee van alle voorspellingen (zowel Model 3 als Ampera-e) maar baseer me gewoon op de gevonden prijzen en bereiken.
Ik hoop alleen dat het wat gunstiger wordt (qua prijs en/of bereik) dan in de Model 3 Excel sheet staat.
Stel dat een basismodel rond de €42k zou uitkomen en al een NEDC bereik van 480 km heeft dan zou ik heel tevreden zijn. Dat is voldoende bereik en met een paar opties erbij blijf je dan net rond de €50k zodat je de 25% bijtelling kunt vermijden...
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Een HUD heeft enorm veel mogelijkheden en bevordert de veiligheid enorm. Je hoeft niet meer op een scherm omlaag te kijken en de tekst op je voorruit ligt zover van je af dat er veel minder gefocusseerd hoeft te worden.
Je kunt op een HUD alleen de meest elementaire informatie laten zien, maar ook heel veel.
Een HUD is softwarematig op allerlei manieren te beïnvloeden. Daar zijn ze in Silicon Valley heel goed in.
Tenslotte is een HUD makkelijk in te bouwen en bij grote aantallen heel goedkoop. Denk aan bedragen van 5 tot 10 USD.

En dat we "zien wat AP ziet" (blauwe lijnen, voorliggers etc.) zonder naar een middenconsole te moeten kijken lijkt me toch essentieel (zolang de wagen niet zelfrijdend is).
 
Voor alle duidelijkheid: ik heb zelf geen idee van alle voorspellingen (zowel Model 3 als Ampera-e) maar baseer me gewoon op de gevonden prijzen en bereiken.
Ik hoop alleen dat het wat gunstiger wordt (qua prijs en/of bereik) dan in de Model 3 Excel sheet staat.
Stel dat een basismodel rond de €42k zou uitkomen en al een NEDC bereik van 480 km heeft dan zou ik heel tevreden zijn. Dat is voldoende bereik en met een paar opties erbij blijf je dan net rond de €50k zodat je de 25% bijtelling kunt vermijden...

Dat is logisch. Ik snap ook heel goed waar jij je prijzen vandaan hebt gehaald. Wat ik alleen niet begrijp is hoe de vakjournalisten op zulke lage inschattingen uitkomen. Zowel voor de Model 3, maar zeker voor de Bolt/Ampera-e.

Bij Tesla is het heel eenvoudig een inschatting te maken, omdat men 1 prijs hanteert voor de hele wereld. Dus de prijs in de VS is de basis en de prijzen voor de rest van de wereld volgen daaruit. Wanneer de prijs in de VS stiekem minder wordt dan $ 35000, dan zal bij ons ook de prijs dalen. De formule "VS prijs in dollar = NL prijs in euros; excl BTW" klopt gewoon. Daaruit volgt de prijs van de Model 3 in NL. Met een marge van plus/min 1-2%, namelijk € 35000 x 1.21 = € 42350

Bij GM/Opel is dat anders. Voor iedere markt bepalen ze een aparte prijs. Zo kost een Bolt in de VS $ 37500 (excl BTW en excl CCS snelladen). In Canada is de prijs omgerekend zelfs wat lager en is CCS inbegrepen. De gepubliceerde prijs in Noorwegen is ook erg laag ten opzichte van de VS prijs op basis van wisselkoers.

Wanneer de VS-prijs van de Bolt direct omgezet wordt in Euros, dan zou dat € 35600 moeten zijn (en € 36300 met CCS) , terwijl in Noorwegen de auto voor € 33000 in de boeken staat (volgens mij incl. CCS). Let wel die prijzen zijn...excl. BTW.

Met BTW voor een basis Bolt/Ampera-e kom ik dan op:
$ 37500 (Basis VS) -> € 43076
$ 38250 (Basis VS met CCS) -> € 43923
€ 33000 (Basis Noorse prijs met CCS) -> € 39930

Ik gok natuurlijk ook maar wat, maar ik laat wel duidelijk zien hoe ik tot de getallen kom en ik "vergeet" de BTW niet. Wanneer een vakjournalist ineens op een €37500 incl BTW komt voor de luxe uitvoering, vind ik dat nogal een groot verschil ten opzichte van zowel de prijs uit Noorwegen en de VS. De vakjournalist laat de onderbouwing niet zien en creëert door de erg lage inschatting een bepaalde verwachting.

Wanneer de geruchten kloppen dat GM tot $ 9000 direct verlies maakt op de Bolt/Ampera-e met de VS prijzen, dan lijken ze bereid om in Europa nog meer verlies te nemen, aangezien afleverkosten hoger zijn en ook nog eens invoerrechten betaald moeten worden :eek:. Hopelijk gaat er iemand nog eens met een stofkam door de cijfers van GM zodat dit duidelijk wordt.

Een ("expres") te lage inschatting van de prijs, kan best gevolgen hebben voor het sentiment en zorgt bijna altijd voor teleurstellingen.

En daar gaat het gelijk mis. De prijzen van S en X zijn niet de echte prijzen. Er zit een flinke opslag die gebruikt wordt voor R&D van o.a. Model 3. Die opslag varieert van 20k voor de instappers S en X tot misschien wel 50k voor de topversies. Voor Model 3 geldt geen opslag. Je zou zelfs kunnen zeggen dat de doorgaande funding door S en X kopers een neerwaartse druk op de prijs van Model 3 zet.

Dus, louter speculatie en we weten het over een paar maanden.

Met alle respect, denk ik echt dat u hier een denkfout maakt. Op de Model S en X zit inderdaad een gezonde bruto marge van 20-25%. Deze marge wordt inderdaad direct door Tesla gebruikt voor ontwikkeling van en uitbreidingen voor de Model 3.

Echter klopt het niet dat deze "opslag" niet voor Model 3 zou gelden. Tesla heeft als doel ook voor de Model 3 15-20% bruto marge te realiseren. Natuurlijk iets minder marge op het basismodel en meer op de toppers. Tesla heeft een prijs afgegeven van $ 35000. Elon heeft bezworen dat deze niet hoger zal zijn. Dus daar ga ik vanuit. Natuurlijk kan de prijs lager wanneer de marges dat toestaan, maar er zijn geen indicaties dat we uit moeten gaan dat het basismodel minder gaat kosten dan de opgegeven $ 35000.

De rekenmethode om van de VS prijs tot de NL prijs te komen heeft niets te maken met opslagen en marges. De VS prijs in dollars wordt voor iedere markt direct omgezet in de andere valuta (hooguit met een kleine opslag voor vervoer; bij de S en X van ongeveer 1-2%). Dan moet de BTW er nog bij.

De te kiezen opties als mede de prijs van de diverse opties en modellen boven het basismodel zijn tot het bekendmaken van de VS prijzen 100% speculatie.
 
Last edited:
Tesla heeft een prijs afgegeven van $ 35000. Elon heeft bezworen dat deze niet hoger zal zijn. Dus daar ga ik vanuit. Natuurlijk kan de prijs lager wanneer de marges dat toestaan, maar er zijn geen indicaties dat we uit moeten gaan dat het basismodel minder gaat kosten dan de opgegeven $ 35000.

Helemaal mee eens. En verwacht zeker niet dat Tesla Model 3 goedkoper neer gaat zetten dan $ 35.000. Ze hebben 400-500.000 reserveringen die weten dat de auto minimaal $ 35.000 kost. Als ze de auto goedkoper in de markt zetten laten ze een winstmarge lopen.

En daar gaat het gelijk mis. De prijzen van S en X zijn niet de echte prijzen. Er zit een flinke opslag die gebruikt wordt voor R&D van o.a. Model 3. Die opslag varieert van 20k voor de instappers S en X tot misschien wel 50k voor de topversies. Voor Model 3 geldt geen opslag. Je zou zelfs kunnen zeggen dat de doorgaande funding door S en X kopers een neerwaartse druk op de prijs van Model 3 zet.

Dus, louter speculatie en we weten het over een paar maanden.

Uiteraard blijft het gissen naar de prijzen in NL maar verwacht zeker geen spectaculaire dalingen. Je kan verwachten dat Elon een prijs noemt van de Model 3 waarbij de winstmarge goed gecalculeerd is dus basis uitvoering $ 35.000. De opties kunnen nog iets wijzigingen qua prijsstelling maar verwacht hier ook niet opeens grote wijzigingen.
 
  • Like
Reactions: Defiant
Helemaal mee eens. En verwacht zeker niet dat Tesla Model 3 goedkoper neer gaat zetten dan $ 35.000. Ze hebben 400-500.000 reserveringen die weten dat de auto minimaal $ 35.000 kost. Als ze de auto goedkoper in de markt zetten laten ze een winstmarge lopen.



Uiteraard blijft het gissen naar de prijzen in NL maar verwacht zeker geen spectaculaire dalingen. Je kan verwachten dat Elon een prijs noemt van de Model 3 waarbij de winstmarge goed gecalculeerd is dus basis uitvoering $ 35.000. De opties kunnen nog iets wijzigingen qua prijsstelling maar verwacht hier ook niet opeens grote wijzigingen.

Ik verwacht ook geen dalingen, maar heb er wel vertrouwen in dat men de destijds gegeven prijs zullen kunnen handhaven (in US).
 
Ik verwacht ook geen dalingen, maar heb er wel vertrouwen in dat men de destijds gegeven prijs zullen kunnen handhaven (in US).

De goedkoopste versie zal $ 35.000 dollar kosten. Dat zie ik ook niet veranderen aangezien iedereen hierover dan zal vallen. Helemaal mee eens Hans. Rest van de prijzen is gissen en weten we hopelijk over een paar maanden. Kan niet wachten
 
De goedkoopste versie zal $ 35.000 dollar kosten. Dat zie ik ook niet veranderen aangezien iedereen hierover dan zal vallen. Helemaal mee eens Hans. Rest van de prijzen is gissen en weten we hopelijk over een paar maanden. Kan niet wachten
De basis Model 3 zal inderdaad 35.000 dollar gaan kosten. Maar dan gaat er een spel beginnen dat o.m. Apple ook goed kent.
De upgrades en accessoires zullen de winst opleveren. Apple haalt met zijn iPhones met wereldwijd maar 14% marktaandeel 85% van de wereldwijde winst binnen, van alle merken tesamen.
Dat recept gaan we bij Model 3 ook zien.
En gek is dat ook niet, een basis Audi A6 koop je voor 50 mille, een mooie snelle S6 kost zomaar 113 mille, ik weet daar alles van ;). En de RS6 kan moeiteloos 3x een basis A6 kosten.
 
Last edited:
benieuwd of men er in slaagt om vanaf juli in productie te gaan. Wat zou kunnen is dat er in juli wordt gestart met een bèta product voor Tesla werknemer aan een lage aankoopprijs. Ik verwacht dat tegen de zomer van 2018 dat men van start gaat met het leveren aan Tesla eigenaars aan de westkust om dan in de loop van 2019 met de eerste leveringen in Europa
 
Ik denk dat je er zeker van kunt zijn dat in 2018 Model 3's rondrijden hier in Europa. Anders moet er echt iets serieus zijn misgegaan.

Het zal vanaf juli dit jaar overigens negatieve artikelen gaan regenen. Mark my words! Ik zal zelfs een voorbeeld geven van een lokale bui: "Autoweek; Basismodel Tesla met € 42.000 veel duurder dan verwachte € 33.000!".

Alle short zittende "journalisten" en "financiële experts" zullen volgas gaan en allerlei beweringen gaan doen ten aanzien van de Model 3. De enige informatie waar we op moeten wachten, is de informatie van Tesla in februari 2018. Dan zal er weer een conference call zijn over 2017 als jaar en Q4 van 2017. Dan weten we hoeveel Model 3's Tesla heeft kunnen maken.

We weten al dat een perfecte uitvoer van hun huidige productieplanning ongeveer 80.000 stuks Model 3 in 2017 op zou moeten leveren. In februari 2018 weten we hoe goed die planning is gehaald, of er daadwerkelijk problemen zijn geweest en het zal ongetwijfeld duidelijk worden hoeveel Model 3's buiten de VS geleverd gaan worden in 2018.

Tot begin 2018....geduld, negeren en genieten van de informatie die uit de VS gaat komen (reveal, VS configurator, etc)