Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Dat vlak lijkt inderdaad flink groter dan op de S.
Het ontwerp zou iig wel eens voorbereid kunnen zijn op CCS.
En die rode ledjes....reflectie van verkeerslichten (?) door de voorruit ?
CCS past daar niet in. Zal trouwens in de US versie niet komen en ik denk, zoals de ontwikkelingen nu hier in Europa gaan, ook niet in de EU versie. Maar dat weten we straks pas zeker.
 
Wat verwachten jullie van de AC-laadsnelheid van de Model 3? Model S en X hebben een 11kW-inverter ingebouwd zodat je met 3-fasen 16A kunt laden. Als Model 3 een 55kWh-pack krijgt dan zal het met 11kW 5 uur duren om vol te laden, met 3.7kW zou het 15 uur duren.

De Ioniq Electric en de Ampera-e ondersteunen enkel 1 fase 16A (3.7kW), die zitten in hetzelfde segment.

Ik ben bezig met een dedicated kabel van de meterkast naar de huidige laadpaal (zit nu afgetakt op de groep van de wasmachine) en ben er hierbij vanuit gegaan dat 'ie 3-fasen gaat doen, zou zonde zijn als achteraf blijkt dat ik net zo goed voor een dunnere kabel en goedkopere aardlekautomaat had kunnen gaan ;-)
 
Wat verwachten jullie van de AC-laadsnelheid van de Model 3? Model S en X hebben een 11kW-inverter ingebouwd zodat je met 3-fasen 16A kunt laden. Als Model 3 een 55kWh-pack krijgt dan zal het met 11kW 5 uur duren om vol te laden, met 3.7kW zou het 15 uur duren.

De Ioniq Electric en de Ampera-e ondersteunen enkel 1 fase 16A (3.7kW), die zitten in hetzelfde segment.

Ik ben bezig met een dedicated kabel van de meterkast naar de huidige laadpaal (zit nu afgetakt op de groep van de wasmachine) en ben er hierbij vanuit gegaan dat 'ie 3-fasen gaat doen, zou zonde zijn als achteraf blijkt dat ik net zo goed voor een dunnere kabel en goedkopere aardlekautomaat had kunnen gaan ;-)
Het is pas echt zonde als je ontdekt dat je graafwerk over moet omdat je een paar tientjes wilde besparen...altijd drie fasen aanleggen. Het zou me trouwens erg verbazen als dat niet op de 3 zou zitten.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Het is pas echt zonde als je ontdekt dat je graafwerk over moet omdat je een paar tientjes wilde besparen...altijd drie fasen aanleggen. Het zou me trouwens erg verbazen als dat niet op de 3 zou zitten.
Natuurlijk zit dat op de Model 3, 11 Kw en optioneel 17 Kw. Zoals nu op de X. (Mogelijk ook direct DC laden, daarom, als het wachten op de drie is, zou ik voorlopig nog even afwachten. )
 
Ik vermoedde eerder standaard 3.7kW met optionele upgrade naar 11/17kW. De 3 is flink goedkoper en dit lijkt me precies een plek waar makkelijk kosten bespaard kunnen worden. Als het prijsverschil op hetzelfde niveau ligt als bij omvormers voor zonnepanelen dan lijkt het me reëel en wordt het een upgrade van 500-1000 euro. Ik hoop echter dat jullie gelijk hebben ;-)

Als ik de post hierboven mag geloven past er geen CCS onder dat kapje. Zou me niets verbazen als Tesla een CCS-adapter op de markt brengt (universeel voor 3, S en X) zoals nu met CHAdeMO. Ik volg de ontwikkelingen op dat gebied niet heel erg maar ik heb het idee dat CHAdeMO langzaam doodgaat en CCS terrein wint, maar ik kan er compleet naast zitten.

Het voordeel van CCS (AC en DC in één socket) doe je wel teniet als er alsnog een adapter voor moet komen, maar voor de S en X is dat alvast ondervermijdelijk.
 
Ik vermoedde eerder standaard 3.7kW met optionele upgrade naar 11/17kW. De 3 is flink goedkoper en dit lijkt me precies een plek waar makkelijk kosten bespaard kunnen worden. Als het prijsverschil op hetzelfde niveau ligt als bij omvormers voor zonnepanelen dan lijkt het me reëel en wordt het een upgrade van 500-1000 euro. Ik hoop echter dat jullie gelijk hebben ;-)

Als ik de post hierboven mag geloven past er geen CCS onder dat kapje. Zou me niets verbazen als Tesla een CCS-adapter op de markt brengt (universeel voor 3, S en X) zoals nu met CHAdeMO. Ik volg de ontwikkelingen op dat gebied niet heel erg maar ik heb het idee dat CHAdeMO langzaam doodgaat en CCS terrein wint, maar ik kan er compleet naast zitten.

Het voordeel van CCS (AC en DC in één socket) doe je wel teniet als er alsnog een adapter voor moet komen, maar voor de S en X is dat alvast ondervermijdelijk.

CCS wint niet echt terrein want er komen geen auto's bij die daar echt profijt van kunnen hebben de komende jaren. Alleen vanuit oude opgestarte programma's, vaak met belastinggeld, worden er nog laders bij gezet, o.a. langs de Duitse Autobahn maar dat is een ander spoor en zegt niets over een succes. De enige auto die ik aan een dergelijke lader heb gezien was een Tesla met een Chademo adapter. Overigens worden met hetzelfde geld ook nog waterstofstations gebouwd, zoals bij Bad Rappenau terwijl de kans groot is dat daar nimmer een auto zal laden. Het zegt dus allemaal niets. Ik zet voorlopig gewoon in op de Tesla stekker.
 
CCS wint niet echt terrein want er komen geen auto's bij die daar echt profijt van kunnen hebben de komende jaren. Alleen vanuit oude opgestarte programma's, vaak met belastinggeld, worden er nog laders bij gezet, o.a. langs de Duitse Autobahn maar dat is een ander spoor en zegt niets over een succes. De enige auto die ik aan een dergelijke lader heb gezien was een Tesla met een Chademo adapter. Overigens worden met hetzelfde geld ook nog waterstofstations gebouwd, zoals bij Bad Rappenau terwijl de kans groot is dat daar nimmer een auto zal laden. Het zegt dus allemaal niets. Ik zet voorlopig gewoon in op de Tesla stekker.
De Ioniq is een voorbeeld, die doet 100kW op CCS. Dat komt al aardig in de buurt van een SuC.

Ik ben het volledig met je eens, de Tesla-standaard is duidelijk superieur. Zowel AC- als DC combineren in één Type 2-socket, lekker compact en gebruiksvriendelijk. Vraag is echter of je de huidige socket verder op kunt rekken dan de 135kW die de SuC nu doet. CCS zou theoretisch 350kW aankunnen, weet niet hoe dat bij de Tesla-implementatie zit...
 
  • Like
Reactions: robertvg
Dat blauw staat goed zeg....wow...

Overigens.. op spyshot 7 (http://insideevs.com/wp-content/uploads/2017/04/tesla-model-3-spy-photos-7.jpg) zie ik een effen zwart vlak. Dat is aan de linker kant van de auto...deze "klep" lijkt groter dan die op de Model S, of ik zie ik nou spoken.

Een groter klepje zou CCS kunnen betekenen... ;)

En wat zijn die rode ledjes op foto 10?? :eek:
Ik kan bijna niet geloven dat Model 3, zeker in Europa, geen CCS gaat hebben.

Die oppervlakte lijkt groot genoeg, dus waarom niet!?
 
In de EU gaat het om wetgeving. Dat bepaalt. Er liggen regels klaar, maar weet niet of dat finaal doorgaat over CSS.

Dat is DE standaard in de EU. De regelgeving zou voorschrijven dat EVs die na een bepaalde datum de typegoedkeuring doorlopen, voorzien MOETEN zijn van CSS. Uit mijn hoofd ergens tweede helft 2017.

In Europa is dat 'makkelijk'. De SC connector is 'pincompatibel' met type2 stekker. De Europese CSS is type2 met twee DC pinnen daaronder.

In de VS gebruikt Tesla een eigen stekker die niet gedeeltelijk pin compatibel is met de Amerikaanse variant van CSS.

Als dit allemaal waar blijkt, dan kan je direct SC, CSS laden en middels een adapter CHADeMO.

Vraag is...hoe snel kan de Tesla CSS laden.

CSS 350 gaat uit van 800V accupack. Dus zou een huidige Tesla daar max 150kW halen.

Voorlopig zou ik uitgaan van 40+ kW via DC (CSS50 of CHADeMO) en max 85-95kW aan de SC voor de Model3. Maar de CSS mogelijkheden zouden een van mijn eerste vragen zijn ;).
 
In de EU gaat het om wetgeving. Dat bepaalt. Er liggen regels klaar, maar weet niet of dat finaal doorgaat over CSS.

Dat is DE standaard in de EU. De regelgeving zou voorschrijven dat EVs die na een bepaalde datum de typegoedkeuring doorlopen, voorzien MOETEN zijn van CSS. Uit mijn hoofd ergens tweede helft 2017.

In Europa is dat 'makkelijk'. De SC connector is 'pincompatibel' met type2 stekker. De Europese CSS is type2 met twee DC pinnen daaronder.

In de VS gebruikt Tesla een eigen stekker die niet gedeeltelijk pin compatibel is met de Amerikaanse variant van CSS.

Als dit allemaal waar blijkt, dan kan je direct SC, CSS laden en middels een adapter CHADeMO.

Vraag is...hoe snel kan de Tesla CSS laden.

CSS 350 gaat uit van 800V accupack. Dus zou een huidige Tesla daar max 150kW halen.

Voorlopig zou ik uitgaan van 40+ kW via DC (CSS50 of CHADeMO) en max 85-95kW aan de SC voor de Model3. Maar de CSS mogelijkheden zouden een van mijn eerste vragen zijn ;).
Als regelgeving de levensadem van iets moet zijn dan zitten we straks met een gedrocht.
Tesla weet gelukkig een eigen koers te varen waarbij de regelgeving heus wel in het vizier is.
Daarom hebben ze in recordtempo Duitsland (kun je nagaan, autoland van Europa) voorzien van SuC stations voordat de protectionistische LSV in werking trad.
En reken maar dat ze al veel verder zijn met de ontwikkeling en dat SuC 3, waarschijnlijk aangekondigd gelijk met Model 3, weer een heel ander beeld te zien zal geven. En zoals het er nu, en de komen jaren naar uitziet, wordt CCS in een luchtledig gebouwd want auto's die daar zullen laden aan hogere snelheden zijn nog ver achter de horizon.
 
Spec van de CHADeMO adapter:
upload_2017-4-7_14-40-13.png
 
  • Informative
Reactions: HWS
Als regelgeving de levensadem van iets moet zijn dan zitten we straks met een gedrocht.
Tesla weet gelukkig een eigen koers te varen waarbij de regelgeving heus wel in het vizier is.
Daarom hebben ze in recordtempo Duitsland (kun je nagaan, autoland van Europa) voorzien van SuC stations voordat de protectionistische LSV in werking trad.
En reken maar dat ze al veel verder zijn met de ontwikkeling en dat SuC 3, waarschijnlijk aangekondigd gelijk met Model 3, weer een heel ander beeld te zien zal geven. En zoals het er nu, en de komen jaren naar uitziet, wordt CCS in een luchtledig gebouwd want auto's die daar zullen laden aan hogere snelheden zijn nog ver achter de horizon.

Tesla is passief lid cab CharIN. Dat is de club van alle CSS bedrijven (zowel auto als technisch).

Een kennis van mij werkt voor een bekend bedrijf dat in laadapparatuur 'zit'. Hij verwacht veel van CSS omdat het eigenlijk verplicht is in Europa. Ook wist hij diverse ontwikkelingen te schetsen, zowel technisch als 'regelgeving'technisch. Waaronder de overgang naar 800V+ accupacks en laadapparatuur. De verwachting is dat erg grote techreuzen op zullen staan (oa uit scheepvaart) als er echt 800V+ apparatuur komt.

De kans dat de Model 3 CSS krijgt is heel reëel. Gelukkig betekent dat slechts twee pinnen erbij. Zeker wanneer de geplande uitrol CSS150 losgaat tussen 2018 en 2020 levert dat vele nuttige laadplekken op. Verre van een gedrocht in mijn boekje.

Grote vraag zal zijn met hoeveel vermogen met CSS geladen kan worden met de 3.

De (nog steeds in concept/alpha/beta) nieuwe EV's van anderen zijn voor hun succes afhankelijk van die CSS150/350 kW standaard.

SuC3 komt waarschijnlijk later en het is maar de vraag voor welke voertuigen dat zal zijn. Ik laat me graag verrassen, maar ik zie dat niet gelijk met de 3 verschijnen.

Misschien wanneer de 2170packs voor de S/X in gebruik worden genomen, beschikken die over die techniek.
 
  • Helpful
Reactions: hehe
"Hij verwacht veel van CSS omdat het eigenlijk verplicht is in Europa." Dat is nu precies wat ik bedoel. Het is trouwens CCS maar dat is niet belangrijk.

Natuurlijk wordt er van alles ontwikkeld want men meent dat er groot geld is te verdienen.

Waar het uiteindelijk om zal gaan is wat de consument doet. Zoals het er nu naar uitziet zal het wat EV betreft vanaf begin volgend jaar alleen nog maar draaien om Model 3 (en in mindere mate om S en X).
Daar heeft men niets tegenover kunnen stellen. Het zal, met de gebruikelijke vertragingen, op zijn minst tot 2020 duren voordat er een tegengeluid zal zijn waarmee ik bedoel, een door de consument gewilde EV die op niveau van Tesla ligt.
En dan is misschien de race om de gunst van de consument al gelopen. Hij heeft immers in 2017, 2018 en 2019 ervaren dat de fabrikanten van zijn huidige auto eigenlijk ondergepresteerd hebben want hij mag op steeds meer plaatsen gewoon niet meer komen, de buurman die elektrisch rijdt kijkt hem er op aan dat hij de lucht in de straat verziekt, als hij bij een klant komt wordt hij afgerekend op zijn auto die hij daarom maar buiten het zicht parkeert.
Men heeft geen idee wat er in de consument om gaat.

Ja, met belastinggeld kun je je koninkrijkje wel overeind houden maar er komt een moment.....
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Wim S.
CCS wordt groot en Model 3 gaat het hebben. Daar ben ik best wel zeker van :)

Dat is geen belastinggeld, maar pure harmonisatie van standaarden.

Maar we gaan het volgend jaar wel zien, want de US Model s had ook een compleet andere laadpoort dan de EU versie
 
"Hij verwacht veel van CSS omdat het eigenlijk verplicht is in Europa." Dat is nu precies wat ik bedoel. Het is trouwens CCS maar dat is niet belangrijk.

Natuurlijk wordt er van alles ontwikkeld want men meent dat er groot geld is te verdienen.

Waar het uiteindelijk om zal gaan is wat de consument doet. Zoals het er nu naar uitziet zal het wat EV betreft vanaf begin volgend jaar alleen nog maar draaien om Model 3 (en in mindere mate om S en X).
Daar heeft men niets tegenover kunnen stellen. Het zal, met de gebruikelijke vertragingen, op zijn minst tot 2020 duren voordat er een tegengeluid zal zijn waarmee ik bedoel, een door de consument gewilde EV die op niveau van Tesla ligt.
En dan is misschien de race om de gunst van de consument al gelopen. Hij heeft immers in 2017, 2018 en 2019 ervaren dat de fabrikanten van zijn huidige auto eigenlijk ondergepresteerd hebben want hij mag op steeds meer plaatsen gewoon niet meer komen, de buurman die elektrisch rijdt kijkt hem er op aan dat hij de lucht in de straat verziekt, als hij bij een klant komt wordt hij afgerekend op zijn auto die hij daarom maar buiten het zicht parkeert.
Men heeft geen idee wat er in de consument om gaat.

Ja, met belastinggeld kun je je koninkrijkje wel overeind houden maar er komt een moment.....

CCS inderdaad....zal me leren een aantal posts te maken op mijn smartphone. Zo te zien wel bloedstollend consistent in mijn foute afkorting....dat dan weer wel,

Ik hoop dat ik een hoop mensen kan overtuigen komend jaar van al het moois dat de 3 dan is geworden. Het staat buiten kijf dat werkelijk geen enkele andere fabrikant (die in ons land levert...) met een EV gaat komen in de klasse van de 3 en MET de klasse van de 3. Een dergelijke EV met een dergelijke prijs en bruto marge...dan kunnen ze echt voorlopig niet. Hooguit in de klasse van de S komen ze in 2018-2022 met producten die een beetje vergelijkbaar zijn met een S uit 2015. Over geplande productieschaal hoeven we het al bijna helemaal niet te hebben.

CCS(150+) ingebouwd zou mooi zijn...want hoe meer mogelijkheden tot laden, hoe beter. De laadapparatuur hiervoor komt echt tussen nu en 2020. Ondertussen blijft het SuC netwerk een fantastisch USP. Zelf met "pessimistische/realistische" inschattingen, is een 3 met een 50-65-75kWh accupack dat tussen de 20 en 70 SoC rond de 80-95kW kan laden veel beter dan wat zich ook maar concurrent durft te noemen.

En wanneer uw zeer positieve verwachtingen uitkomen, zal ik de laatste zijn die daarover gaat klagen ;).

Het grote verschil tussen Tesla en de rest (in de EU) is juist de regelgeving. De anderen bewegen slechts door boetes en proberen deze te minimaliseren door gelobby en organisatorische truuks die zijn toegestaan in de vaak weke regelgeving. Tesla bouwt gewoon EVs uit principe en om te bestaan.
 
  • Like
Reactions: Klaas