Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Het gaat om de bigger picture. Niet alleen om de zakelijke lease rijder maar juist om de veel grotere particulieren markt die uiteindelijk zal overstappen naar EV rijden. Deze zal gestimuleerd moeten worden door de overheid of door fabrikanten zelf met aantrekkelijk laag geprijsde instap model.
Hoeveel particulieren ken jij die € 40K aan een nieuwe auto uitgeven?
Ik ken er geen 1. Genoeg particulieren die € 40K uitgeven, maar dat is dan aan een tweedehands Audi/BMW/etc.
De particulieren die een nieuwe auto kopen vallen vaak in de categorie Aygo/Twingo/etc. De boodschappenauto/tweede auto.

Zie ook cijfers van CBS: Vooral bedrijven kopen nieuwe personenauto's
95% van de verkochte FEV's zijn door bedrijven aangeschaft.
Mijn inschatting is dat van die 58k verkochte nieuwe auto's aan particulieren minimaal 80% een cataloguswaarde van < € 25K kent.

Mijn verwachting is dus ook dat particulieren vooral tweedehands FEV's gaan aanschaffen/rijden.

Wel goed vertaalbaar naar 't Vlaams. Ook in bananenlandje België geldt dat (voor professioneel gebruik in vennootschap) Tesla M3 basismodel @ 40.000 EUR eigenlijk goedkoper is dan Mini Cooper S basismodel @ 25.000 EUR. Voeg daar aan beide zijden zoveel opties als je wil aan toe, het resultaat blijft financieel in het voordeel van de Tesla M3.
I stand corrected. Ik was in de veronderstelling dat regels als bijtelling enkel het product van Haagse ijverigheid en verveling tot stand zou kunnen komen.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Steven
De laatste pagina viel me sterk op dat 35000 euro en laaggeprijsd als synoniemen gebruikt worden. De 3 is minder duur dan Model S, maar laag geprijsd is iets volledig anders, en dit is echt geen auto voor "de massa"
Laaggeprijsd is voor iedereen anders.
Maar als je vergelijkt met andere EV's op de markt (Een E-Golf kost ook al snel 35k-40k en die heeft een veel kleinere batterij), dan zou de geschatte prijs van de Model 3 als zeer gunstig kunnen omschreven worden.
 
Eerst maar eens zien hoe het prijslandschap er over drie jaar uit ziet. Vergeet de forse belastingdruk op auto's zonder stekker niet. Als die ook voor stekkerauto's gaat gelden - voor welke redenen dan ook - hebben we een heel ander plaatje.
 
Eerst maar eens zien hoe het prijslandschap er over drie jaar uit ziet. Vergeet de forse belastingdruk op auto's zonder stekker niet. Als die ook voor stekkerauto's gaat gelden - voor welke redenen dan ook - hebben we een heel ander plaatje.

Helemaal mee eens ! Waar het omgaat is dat de doelstelling van Tesla en van Elon Musk is dat er zoveel mogelijk mensen gaan oversstappen naar EV rijden en hun ICE vaarwel zeggen. De M3 wordt daarom ook door Tesla en EM als massa produkt in de markt gezet, zie ook Model 3 | Tesla Motors Nederland " Model 3 maakt elektrisch rijden bereikbaar voor iedereen" We zullen inderdaad wel zien hoe het de komende 3 jaar eruit gaat zien in de auto industrie, maar vast staat dat er veel gaat veranderen :)
 
Audi bouwt jaarlijks 400.000 A4's en BMW 300.000 3-series. De model 3 komt straks beschikbaar waarbij de prestaties op het niveau van de top modellen liggen echter voor de prijs van de instappers. Helemaal als je het over een TCO van 5 jaar bekijkt. Wie ze koopt is niet zo relevant. Uiteindelijk worden ze gekocht en goed ook hebben we kunnen zien. Daarnaast is bij de S al gebleken dat er veel kopers bereid zijn een stuk dieper in de buidel te tasten dan dat ze gewoon waren voor een ICE. Ik zie niet in waarom dat in dit segment niet het geval zou zijn.
 
Ik kreeg van MrGreen een mailtje dat van de voor-voorinschrijving die zij hadden gedaan er nog iets meer dan 100 door aspirant leasers te claimen zijn. Dus kansen voor would be Model 3 leasers.

Zelf heb ik een nummer ver onder de 50 van de 1000 die ze hebben geregeld. Heb maar meteen gezegd dat ie zilver metallic moet worden met full option. Whatever that may be :(
 
Ik zie het als volgt: het basismodel van de M3 is gratis.
Dit is mijn redenering.
Ik ga uit van een mobiliteitsbehoefte om op een willekeurige plaats te kunnen in Europa te geraken met 4 personen, dit binnen een redelijke termijn.
Dit kan met een Model 3. Het allergoedkoopste (qua aanschafprijs) alternatief is een Dacia Logan, basismodel kost 7000 euro in Belgie. In dezelfde (ruime!) categorie bevindt zich ook paard en kar, maar dat heb ik op voorhand al uitgesloten omdat de vampire drain (running cost van de mobiliteitsoplossing zelfs al rij je er 0 km mee) daarvan een grootteorde groter is dan van een Model S.

De Dacia Logan verbruikt minstens 7.2l benzine per 100 km (Verbruiksmonitor Dacia Logan). Dit is 10.07c/km.
Ik ga er van uit dat de Model 3 behoorlijk zuiniger gaat zijn dan een Model S. Ik reken op 150Wh/km, nog steeds minder efficient dan een i3 die op 135Wh/km zou komen. Er vanuit gaande dat als je electrisch rijdt Turteltaksgewijs zeker boven de 10000kWh/jaar gaat uitkomen kost een kWh bij nachttarief 24c (Prijs berekenen | Elegant vlaams energiebedrijf). Ofwel 3.6 cent/km.

Dus een Model 3 is 6.5c/km goedkoper dan de allergoedkoopste budgetmobiel op de Belgisch markt. Merk op dat alle negatieve zaken voor de M3 al ingerekend zijn:
- Turteltaks
- Recordlage olieprijs

Veronderstel dat je met je auto rijdt tot de wielen er af vallen, kwestie van de laagst mogelijke investeringskost per km te hebben. Het lijkt me niet onrealistisch om dan 250000km er mee te rijden. Daarmee bespaar je 16K euro aan brandstof met de M3.

Een basis model 3 kost 35000 dollar, ofwel 31000 euro. Inclusief BTW is dat 37500 euro, pakweg meer dan 30K euro meer dan dan de Dacia Logan. Meer dan de helft van dat prijsverschil wordt gerecupereerd door een conservatieve inschatting van de brandstofkost (benzine/diesel zal zeker niet goedkoper worden dan wat het nu is, als de olieprijs daalt zal de overheid daar gebruik van maken om de taksen op olie te verhoging).

Veronderstel dat je 20 jaar kan rijden (12500 km/per jaar) met die wagen. Dan moet je nog 725 euro per jaar kunnen besparen met de M3 om aan dezelfde kost van een Dacia Logan uit te komen. Alleen al aan wegentaks rijd je een groot gedeelte van dat verschil dicht. Goedkoper onderhoud zal de rest van het gat wel dichtrijden.

Een variatie op dit thema:
Veronderstel dat je met een Toyota Prius vergelijkt ipv een Dacia Logan. Mijn 6 jaar oude Prius verbruikt 5.2 l/km, zijnde 7.25 c/km. Met de Prius bespaar je 7050 euro benzine over dezelfde 250k km, maar de Prius kost wel 30000 euro meer dan de Dacia Logan.

Mijn conclusie is dat een basis M3 nauwelijks meer kost dan de allergoedkoopste auto op de Belgische markt. De M3 komt op tienduizenden euro goedkoper uit dan de nummer 1 ecomobiel op de Belgische markt. Ik heb nog niet eens beginnen vergelijken met de wat duurdere middenklasse auto's die theoretisch de doelmarkt zijn voor M3, waar het verschil in aankoopkost onbestaande is.

In Europa is de M3 'game over' voor de traditionele autoindustrie, je kan de eventuele meerkost van een M3 perfect terugverdienen door een lagere operationele kost.

Uitsmijter: merk op dat ik een aantal zaken die in het voordeel spelen van de M3 nog niet eens meegerekend heb. Voor een particulier (bedrijven hebben de 120% aftrekbaarheid als voordeel):
- overheidssubsidie van 5000K voor EVs in Vlaanderen (als je rap genoeg bent)
- als je geen bedrijfswagen hebt en met je eigen wagen veel km woon-werk hebt mag je 15c/km forfaitaire onkostenvergoeding in rekening brengen wat pakweg 7c/km oplevert aan belastingsbesparing. Met een brandstofkost van 3.6 c/km wordt je in dit geval in essentie 4c/km betaald om met de auto te rijden, terwijl je met de Logan nog 3 cent moet toeleggen.
- mogelijkheid om een lagere kWh kost te hebben door zonnepanelen te plaatsen (al was het maar om onder de 10K KWh uit te komen om het grootste gedeelte van de Turteltaks te vermijden)
- gratis (worst case 2000 euro activatie zoals indertijd voor de 60KWh Model S) supercharging!

Om Elon Musk te quoten uit de earnings CC van Q2 2014 (http://seekingalpha.com/article/236...k-on-q2-2014-results-earnings-call-transcript): ' It's heading to a place of no contest with respect to gas'. Ik had niet verwacht dat dit al met M3 het geval zou zijn.
 
Bwa @NicoV, je rekent een aantal zaken toch wel rooskleurig. Wie 250 000 km doet met een auto koopt een diesel. Je hebt dan een meerprijs aan de Dacia aankoopkant, maar de kostprijs/km zakt van 10 ct naar 5ct. Voordeel per kilometer van de Tesla is dan maar 1.5 cent ipv 6.5 cent. Meer dan een factor 4 verschil
 
En een model 3 gaat geen 20 jaar rijden met die batterij :)
@timb en @Bankroetlama. Uiteraard kom je een ander resultaat uit met andere keuzes.
Wat diesel betreft, ik heb een 15 jaar oude diesel die volgend jaar Antwerpen niet meer binnen mag, terwijl die auto technisch perfect in orde is. Ik verwacht dat diesels binnen de 10 jaar persona non grata zullen zijn, voor zovel dat nu al niet het geval is. Dieselgate heeft hetgeen je 10 jaar geleden al zag aankomen als je wat luisterde naar milieuadviezen fors versneld. Belgie is in sneltreivaart aan het ontdieselen.
Wat de batterij betreft, die FUD heb ik 6 jaar geleden ook al eens gehoord toen ik mijn Prius kocht. Het blijkt dat van die miljoenen Priusen er zeer weinig een nieuwe batterij nodig gehad hebben. Als Tesla zijn batterij voor 8 jaar en een ongelimiteerd aantal kilometers garandeerd, dan betekent dat er statistisch gezien zeer weinig uitval is. Tegen dat die
Model 3 batterij buiten garantie valt zal de kost per kWh onder de 100 dollar per kWh liggen (zie zelfde cc als in mijn link), maw een batterij van een model 3 vervangen zal van dezelfde grootteorde kosten als een joint de culasse breuk bij een ice.
 
Dat België aan het ontdieselen is gewoon een gevolg van de begrotingstekorten die we jaarlijks opstapelen en vullen met zogezegde milieusturende taksen. Men heeft van dieselgate gewoon gebruik gemaakt om taksen te kunnen heffen. En als iedereen straks massaal overstapt naar benzine dan zal men over enkele jaren ook daar starten met hogere taksen, want laat onszelf geen blaasjes wijsmaken die taksen zijn er niet voor het milieu. Het is nu nog ondenkbaar, maar over tien jaar zal er zonder twijfel een taks komen op laadpalen afhankelijk van hun vermogen.
 
  • Like
Reactions: Klaas