Ik ga weer eens erg positief doen, want die reputatie heb ik immers. Met bovenstaande vergelijking wordt de auto enorm te kort gedaan.
Deze link
Tesla Model 3 Exterior Dimensions Comparison - Data & Analysis brengt je naar een overzicht waar 22 auto's zijn vergeleken. Het zijn inches maar het gaat om de vergelijking.
Wat lengte betreft zit in die klasse de Audi hem net 1,5 inch voor maar deze gegevens zijn ontleend aan het Alpha prototype en recente vergelijkingen kunnen erop duiden dat de auto iets langer is geworden. Wat lengte betreft zijn er dan vijf langer, maar dat is in een beduidend hogere klasse waaronder Model S.
Wat breedte betreft is in dit rijtje alleen Model S breder. De Model 3 is bijna 3 inch breder dan Mercedes en BMW en 1,7 inch breder dan de Audi. Dat scheelt behoorlijk in de binnenruimte.
Hij is ook hoger dan de genoemde concurrenten waarbij komt dat het standaard glazen dak niet alleen zorgt voor extra hoofdruimte (zoals verschil tussen S met vast dak en pano dak destijds) maar ook voor een ruimtelijker indruk.
Heel belangrijk (voor o.a. de binnenruimte) is de wielbasis. De enige die een langere wielbasis heeft is, het laat zich raden, Model S.
Dan heeft de Model 3 in vergelijking met de S een korte neus. De verklaring, zoals bij de onthulling gegeven, ligt in het feit dat er geen firewall in hoeft zoals bij verbrandingsmotoren en het stuur en dashboard (naar ik meen) 10 tot 15 centimeter verder naar voren kon worden geplaatst.
Dat betekent dat de binnenruimte, met name voor achterpassagiers, riant is. Ik heb daar gezeten en dat is echt wel wat meer dan de BMW, Audi en Mercedes. In deze auto's is de situatie voor achterpassagiers van zelfs normaal formaat al betreurenswaardig.
Voeg bij deze beenruimte ook nog de extra centimeters aan de zijkant en de hoofdruimte en de bewering dat het een ruime vijfzitter is is gestaafd.
Er is toen ook bij gezegd dat de binnenruimte in de cabine niet veel onderdoet voor die van de S.
Blijft eigenlijk alleen de bagageruimte die met 400 liter aan de kleine kant is. We moeten afwachten hoe het zit met de rugleuningen. Als die in ongelijke delen omklapbaar zijn en de vloer dan redelijk vlak dan valt het wellicht toch nog mee.
Kijk voor de aardigheid nog eens naar de onthulling
Model 3 | Tesla Nederland (vanaf zo 12 minuten) waar Elon zegt dat er een 7 foot long surfboard on the inside kan! En hij zegt ook nog dat de Model 3 more storage capacity heeft dan elke gasoline car in die categorie. Het geeft een wat tegenstrijdig beeld dus is er reden te meer om het maar eerst even af te wachten.