Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Lezen blijft een vak, je hebt gelijk. Ik zal je even van mijn denkbeeldige voetstuk afhalen en minder waarde aan jouw speculaties hangen. ;)


Het concept "schaalvergroting leidt tot kostenreductie" gevolgd door het niet vatten dat nieuwe tech voor lage prijs gerealiseerd kan worden oogt een beetje vreemd.

Maar je hebt gelijk. Zoals ik al aangaf voelde ik mij redelijk naïef dat ik de zwart-op-wit geschreven belofte van een CEO vertrouwde en moet ik niet "mopperen" als de belofte niet ingelost wordt. Spot on!

Niet zo zeer nieuwe tech kan voor een lage prijs gerealiseerd worden, maar wel een "derde iteratie" van een techniek. Dat is nog iets wat Musk in het begin een aantal keer heeft aangekaart. Dat er minimaal drie technische ontwikkelrondes nodig zijn om een nieuwe techniek gereed te krijgen voor massa-productie. De kostenreducties die noodzakelijk zijn om met marge een massa-geproduceerde BEV op de markt te zetten, zijn behoorlijk pittig.

Zo heeft Musk vaak gezegd dat bijvoorbeeld de accupack ten minste 35-50% goedkoper moet worden dan van een S/X (uit 2015/2016). Dat zou bereikt zijn door vergaande verticale integratie in de Gigafactory, de introductie van de 2170 formfactor en een getweakte chemische samenstelling gericht op het verhogen van de energiedichtheid.

Ja, Musk heeft een suggestie gedaan via Twitter dat het als een spaceship zou voelen. Maar aan de andere kant weten veel mensen ook dat het hoofd van Musk wat harder gaat dan de werkelijkheid aankan. Dus ja, ik kan me de teleurstelling best enigszins voorstellen, maar dat ontslaat iemand toch niet van het gebruiken van het eigen verstand?

Ik lees in de media een hoop negativiteit omtrent Tesla als een klein detail "tegenvalt" of wanneer een bijna onmogelijke planning die met veel slagen om de arm de wereld in is geslingerd, net niet gehaald wordt...maar niet wanneer dat bij "de anderen" gebeurt. GM zou eind 2016 als eerste bedrijf wereldwijd een betaalbare BEV op de markt brengen. Echter blijkt dat de auto's erg beperkt leverbaar zijn en dat we hier in NL niet eens een echte duidelijke datum hebben...afgezien van "ergens in 2018".

Elon Musk heeft ook opmerkingen gemaakt dit jaar over SuperCharging (350kW...kids toy?) en over de range van de Model 3 ten opzichte van de Bolt (little faith). Lezers en media hebben deze opmerkingen gekoppeld aan het basismodel Model 3. Terwijl Elon dat niet heeft gezegd. Hierdoor zijn er hoge verwachtingen ontstaan die Elon zelf weer heeft moeten ontzenuwen door te stellen dat de S en X de vaandeldragers blijven van ontwikkelingen en dat de Model 3 een "versimpelde" versie is van de huidige Model S.

We dromen van een superauto met dikke accu en onwaarschijnlijke laadmogelijkheden en besturingsopties...maar afgezien van de achteraf verwarrende opmerking over de besturing van de Model 3, is Tesla altijd duidelijk geweest dat kostenreductie en het moment van de start van de productie heilig zijn. En ook "eenvoud van productie". De Model 3 krijgt dus maximaal specs "in de buurt" van de Model S.

Dus meest waarschijnlijk een 50kWh basismodel en een 70kWh introductie/topmodel. Laadsnelheden vergelijkbaar met een huidige S/X75 en acceleratietijden tussen de 4.5 - 6.0 seconden naar de 100 (in ieder geval tot er een PL versie komt; voor een zware premium prijs; €85k+). Geen HUD, geen spaceship (al vind ik het dashboard best elementen van de NCC-1701-D hebben), geen 350kW+ laadsnelheden en geen HEPA filter. En omdat ik het zo leuk vind om te doen...de modellen naar mijn idee tot 2018. Eens kijken over een paar weken hoever ik (en vele anderen) ernaast zitten...

Basis: 3-50; 220 miles EPA (420km NEDC); €43500 (incl BTW en kosten rijklaar in NL); 0-100km/u in 5.8 seconden
Twijfelde over een 3-55 met 242 miles EPA...hopelijk is dat uiteindelijk de positieve verrassing.
Bigbattery (intromodel); 3-70; 308 miles EPA (590km NEDC); €53500 (incl BTW en kosten rijklaar in NL); 0-100km/u in 5.0 seconden
Bigbattery "D"; 3-70D; 314 miles EPA (600km NEDC); €58500 (incl BTW en kosten rijklaar in NL); 0-100km/u in 4.7 seconden
 
Ik vraag me eerlijk gezegd af of we veel 350kW laders zullen gaan zien.
Kijkende naar hoe snel nu het bestaande netwerk van 120kW laders wordt uitgebreid lijkt de strategie er meer op gericht om in de toekomst grotere accupakketten te leveren met ranges die het bereik van je blaas en maag ver overstijgen.
Waarom snelladen van 10 minuten mogelijk maken als je toch elke 4 uur minimaal een half uur stopt voor sanitair/voedsel/benen strekken ?
De capaciteit van batterijen neemt sneller toe dan dat we dure electriciteitskabels kunnen trekken om laadpleinen van 350kW laders te voorzien.
(/einde afdwaling)
 
  • Like
Reactions: Tampert
Niet zo zeer nieuwe tech kan voor een lage prijs gerealiseerd worden, maar wel een "derde iteratie" van een techniek. Dat is nog iets wat Musk in het begin een aantal keer heeft aangekaart. Dat er minimaal drie technische ontwikkelrondes nodig zijn om een nieuwe techniek gereed te krijgen voor massa-productie. De kostenreducties die noodzakelijk zijn om met marge een massa-geproduceerde BEV op de markt te zetten, zijn behoorlijk pittig.

Zo heeft Musk vaak gezegd dat bijvoorbeeld de accupack ten minste 35-50% goedkoper moet worden dan van een S/X (uit 2015/2016). Dat zou bereikt zijn door vergaande verticale integratie in de Gigafactory, de introductie van de 2170 formfactor en een getweakte chemische samenstelling gericht op het verhogen van de energiedichtheid.

Ja, Musk heeft een suggestie gedaan via Twitter dat het als een spaceship zou voelen. Maar aan de andere kant weten veel mensen ook dat het hoofd van Musk wat harder gaat dan de werkelijkheid aankan. Dus ja, ik kan me de teleurstelling best enigszins voorstellen, maar dat ontslaat iemand toch niet van het gebruiken van het eigen verstand?

Ik lees in de media een hoop negativiteit omtrent Tesla als een klein detail "tegenvalt" of wanneer een bijna onmogelijke planning die met veel slagen om de arm de wereld in is geslingerd, net niet gehaald wordt...maar niet wanneer dat bij "de anderen" gebeurt. GM zou eind 2016 als eerste bedrijf wereldwijd een betaalbare BEV op de markt brengen. Echter blijkt dat de auto's erg beperkt leverbaar zijn en dat we hier in NL niet eens een echte duidelijke datum hebben...afgezien van "ergens in 2018".

Elon Musk heeft ook opmerkingen gemaakt dit jaar over SuperCharging (350kW...kids toy?) en over de range van de Model 3 ten opzichte van de Bolt (little faith). Lezers en media hebben deze opmerkingen gekoppeld aan het basismodel Model 3. Terwijl Elon dat niet heeft gezegd. Hierdoor zijn er hoge verwachtingen ontstaan die Elon zelf weer heeft moeten ontzenuwen door te stellen dat de S en X de vaandeldragers blijven van ontwikkelingen en dat de Model 3 een "versimpelde" versie is van de huidige Model S.

We dromen van een superauto met dikke accu en onwaarschijnlijke laadmogelijkheden en besturingsopties...maar afgezien van de achteraf verwarrende opmerking over de besturing van de Model 3, is Tesla altijd duidelijk geweest dat kostenreductie en het moment van de start van de productie heilig zijn. En ook "eenvoud van productie". De Model 3 krijgt dus maximaal specs "in de buurt" van de Model S.

Dus meest waarschijnlijk een 50kWh basismodel en een 70kWh introductie/topmodel. Laadsnelheden vergelijkbaar met een huidige S/X75 en acceleratietijden tussen de 4.5 - 6.0 seconden naar de 100 (in ieder geval tot er een PL versie komt; voor een zware premium prijs; €85k+). Geen HUD, geen spaceship (al vind ik het dashboard best elementen van de NCC-1701-D hebben), geen 350kW+ laadsnelheden en geen HEPA filter. En omdat ik het zo leuk vind om te doen...de modellen naar mijn idee tot 2018. Eens kijken over een paar weken hoever ik (en vele anderen) ernaast zitten...

Basis: 3-50; 220 miles EPA (420km NEDC); €43500 (incl BTW en kosten rijklaar in NL); 0-100km/u in 5.8 seconden
Twijfelde over een 3-55 met 242 miles EPA...hopelijk is dat uiteindelijk de positieve verrassing.
Bigbattery (intromodel); 3-70; 308 miles EPA (590km NEDC); €53500 (incl BTW en kosten rijklaar in NL); 0-100km/u in 5.0 seconden
Bigbattery "D"; 3-70D; 314 miles EPA (600km NEDC); €58500 (incl BTW en kosten rijklaar in NL); 0-100km/u in 4.7 seconden
Gewoon een saaie middenklasser dus !! :)
 
  • Funny
Reactions: Defiant
Ik vraag me eerlijk gezegd af of we veel 350kW laders zullen gaan zien.
Kijkende naar hoe snel nu het bestaande netwerk van 120kW laders wordt uitgebreid lijkt de strategie er meer op gericht om in de toekomst grotere accupakketten te leveren met ranges die het bereik van je blaas en maag ver overstijgen.
Waarom snelladen van 10 minuten mogelijk maken als je toch elke 4 uur minimaal een half uur stopt voor sanitair/voedsel/benen strekken ?
De capaciteit van batterijen neemt sneller toe dan dat we dure electriciteitskabels kunnen trekken om laadpleinen van 350kW laders te voorzien.
(/einde afdwaling)
[offtopic]
Die zien we alleen wanneer de accupacks richting de 800-1000V gaan. Er is nu eenmaal een max aantal Amperes dat door een enigszins draagbare kabel geduwd kunnen worden ;). Tesla knalt 280A door een ongekoelde kabel. De CCS 350kW schrijft een gekoelde kabel voor...dan gaat het richting de 350-400A max.
[/offtopic]
 
Net opgebeld geweest door Tesla ivm mijn Model 3 reservatie

Ze wist me te vertellen dat alles op schema zit en dat de eerste 30 wagens deze maand in Tilburg worden geleverd
Ik corrigeerde haar dat ze wss Fremont bedoelde.
Ze heeft tot 3 maal toe bevestigd dat het voor Tilburg was maar wist niet voor welk doel
Blijf het toch vreemd vinden dat ze toevallig hetzelfde aantal van Elon gebruikt voor juli maar dan voor Tilburg
Ze zouden ook nog niet gebruikt worden om testritten te organiseren maar dat dat later wel zou komen.

iemand anders ook een telefoontje ontvangen die dit kan bevestigen of ontkrachten?
 
  • Funny
Reactions: Klaas
hopelijk komt Tesla ooit nog met een model dat meer geschikt is voor de Europese markt. De model 3 is amper kleiner dan de S. In Europa met zijn vele kleine weggetjes en kleine straatjes en kleine parkeerplaatsen zou een model net onder de 4 meter een veel betere zet geweest zijn en hadden veel meer de omschakeling gedaan.
 
Net opgebeld geweest door Tesla ivm mijn Model 3 reservatie

Ze wist me te vertellen dat alles op schema zit en dat de eerste 30 wagens deze maand in Tilburg worden geleverd
Ik corrigeerde haar dat ze wss Fremont bedoelde.
Ze heeft tot 3 maal toe bevestigd dat het voor Tilburg was maar wist niet voor welk doel
Blijf het toch vreemd vinden dat ze toevallig hetzelfde aantal van Elon gebruikt voor juli maar dan voor Tilburg
Ze zouden ook nog niet gebruikt worden om testritten te organiseren maar dat dat later wel zou komen.

iemand anders ook een telefoontje ontvangen die dit kan bevestigen of ontkrachten?

zou het kunnen dat vrienden een grapje met u uithalen?:cool:
 
hopelijk komt Tesla ooit nog met een model dat meer geschikt is voor de Europese markt. De model 3 is amper kleiner dan de S. In Europa met zijn vele kleine weggetjes en kleine straatjes en kleine parkeerplaatsen zou een model net onder de 4 meter een veel betere zet geweest zijn en hadden veel meer de omschakeling gedaan.

De Model 3 is qua formaat (voorzover tot nu toe bekend/bevestigd) hetzelfde als BMW 3, Mercedes C en Audi A4. Lijkt me heel normaal qua formaat. Elon heeft ook aangeven dat dit de concurrenten zijn. Waaruit maak jij op dat de M3 bijna net zo groot is als MS?
 
  • Like
Reactions: Defiant
De Model 3 is qua formaat (voorzover tot nu toe bekend/bevestigd) hetzelfde als BMW 3, Mercedes C en Audi A4. Lijkt me heel normaal qua formaat. Elon heeft ook aangeven dat dit de concurrenten zijn. Waaruit maak jij op dat de M3 bijna net zo groot is als MS?

Correct:

BMW 3: 4.63m
Audi A4: 4.73m
Mercedes C: 4.69m
Tesla Model 3: 4.69m (184.8 inches)

De Model 3 zou naar verluid wel aan de bredere kant worden. Als ik het goed heb gelezen, ergens rond de 1.85m. Dat is net zo breed als de Audi. De overige Duitsers zijn 1.81. Dus de Model 3 past behoorlijk goed in die categorie.

Een model onder de 4 meter zoals @herbots wenst, zal op zeker voorlopig niet komen. Zelfs de compacte Bolt/Ampera-e is 4.16m lang.

Elon Musk heeft afgelopen jaar aangegeven dat Tesla geen goedkopere modellen gaat maken, omdat de verwachting is dat men de premium prijs kan betalen wanneer de auto zichzelf middels het Teslanetwerk zal terugverdienen. Persoonlijk denk ik dat het share-economie gebeuren niet echt zal doorbreken, maar dat is een heel ander verhaal.

Kofferbakgrootte is een ander verhaal. Volgens de "sheet" van Tesla, zou een Model 3 in totaal 400l bagageruimte moeten hebben. Waarvan vermoedelijk een kleine 50-100l in de frunk. De 3 Duitsers hebben allen 480l in de koffer. De Volvo S60 (Prepping For Tesla Model 3 Trunk With A Volvo S60 (Trunk = 12 cu. ft.)) die ik ergens als vergelijk zag staan, heeft 380l, maar is dus de afwijking en niet "de norm".

Dus Model 3 heeft een vergelijkbare buitenmaat als de benchmark Duitsers, waarschijnlijk meer binnenruimte en een kleinere kofferbak. En daar gaan we het mee doen ;).
 
Last edited:
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Ik ga weer eens erg positief doen, want die reputatie heb ik immers. Met bovenstaande vergelijking wordt de auto enorm te kort gedaan.

Deze link Tesla Model 3 Exterior Dimensions Comparison - Data & Analysis brengt je naar een overzicht waar 22 auto's zijn vergeleken. Het zijn inches maar het gaat om de vergelijking.

Wat lengte betreft zit in die klasse de Audi hem net 1,5 inch voor maar deze gegevens zijn ontleend aan het Alpha prototype en recente vergelijkingen kunnen erop duiden dat de auto iets langer is geworden. Wat lengte betreft zijn er dan vijf langer, maar dat is in een beduidend hogere klasse waaronder Model S.

Wat breedte betreft is in dit rijtje alleen Model S breder. De Model 3 is bijna 3 inch breder dan Mercedes en BMW en 1,7 inch breder dan de Audi. Dat scheelt behoorlijk in de binnenruimte.

Hij is ook hoger dan de genoemde concurrenten waarbij komt dat het standaard glazen dak niet alleen zorgt voor extra hoofdruimte (zoals verschil tussen S met vast dak en pano dak destijds) maar ook voor een ruimtelijker indruk.

Heel belangrijk (voor o.a. de binnenruimte) is de wielbasis. De enige die een langere wielbasis heeft is, het laat zich raden, Model S.

Dan heeft de Model 3 in vergelijking met de S een korte neus. De verklaring, zoals bij de onthulling gegeven, ligt in het feit dat er geen firewall in hoeft zoals bij verbrandingsmotoren en het stuur en dashboard (naar ik meen) 10 tot 15 centimeter verder naar voren kon worden geplaatst.
Dat betekent dat de binnenruimte, met name voor achterpassagiers, riant is. Ik heb daar gezeten en dat is echt wel wat meer dan de BMW, Audi en Mercedes. In deze auto's is de situatie voor achterpassagiers van zelfs normaal formaat al betreurenswaardig.
Voeg bij deze beenruimte ook nog de extra centimeters aan de zijkant en de hoofdruimte en de bewering dat het een ruime vijfzitter is is gestaafd.
Er is toen ook bij gezegd dat de binnenruimte in de cabine niet veel onderdoet voor die van de S.

Blijft eigenlijk alleen de bagageruimte die met 400 liter aan de kleine kant is. We moeten afwachten hoe het zit met de rugleuningen. Als die in ongelijke delen omklapbaar zijn en de vloer dan redelijk vlak dan valt het wellicht toch nog mee.

Kijk voor de aardigheid nog eens naar de onthulling Model 3 | Tesla Nederland (vanaf zo 12 minuten) waar Elon zegt dat er een 7 foot long surfboard on the inside kan! En hij zegt ook nog dat de Model 3 more storage capacity heeft dan elke gasoline car in die categorie. Het geeft een wat tegenstrijdig beeld dus is er reden te meer om het maar eerst even af te wachten.
 
  • Like
Reactions: Klaas and CO2CLEAN
Ik ga weer eens erg positief doen, want die reputatie heb ik immers. Met bovenstaande vergelijking wordt de auto enorm te kort gedaan.

Deze link Tesla Model 3 Exterior Dimensions Comparison - Data & Analysis brengt je naar een overzicht waar 22 auto's zijn vergeleken. Het zijn inches maar het gaat om de vergelijking.

Wat lengte betreft zit in die klasse de Audi hem net 1,5 inch voor maar deze gegevens zijn ontleend aan het Alpha prototype en recente vergelijkingen kunnen erop duiden dat de auto iets langer is geworden. Wat lengte betreft zijn er dan vijf langer, maar dat is in een beduidend hogere klasse waaronder Model S.

Wat breedte betreft is in dit rijtje alleen Model S breder. De Model 3 is bijna 3 inch breder dan Mercedes en BMW en 1,7 inch breder dan de Audi. Dat scheelt behoorlijk in de binnenruimte.

Hij is ook hoger dan de genoemde concurrenten waarbij komt dat het standaard glazen dak niet alleen zorgt voor extra hoofdruimte (zoals verschil tussen S met vast dak en pano dak destijds) maar ook voor een ruimtelijker indruk.

Heel belangrijk (voor o.a. de binnenruimte) is de wielbasis. De enige die een langere wielbasis heeft is, het laat zich raden, Model S.

Dan heeft de Model 3 in vergelijking met de S een korte neus. De verklaring, zoals bij de onthulling gegeven, ligt in het feit dat er geen firewall in hoeft zoals bij verbrandingsmotoren en het stuur en dashboard (naar ik meen) 10 tot 15 centimeter verder naar voren kon worden geplaatst.
Dat betekent dat de binnenruimte, met name voor achterpassagiers, riant is. Ik heb daar gezeten en dat is echt wel wat meer dan de BMW, Audi en Mercedes. In deze auto's is de situatie voor achterpassagiers van zelfs normaal formaat al betreurenswaardig.
Voeg bij deze beenruimte ook nog de extra centimeters aan de zijkant en de hoofdruimte en de bewering dat het een ruime vijfzitter is is gestaafd.
Er is toen ook bij gezegd dat de binnenruimte in de cabine niet veel onderdoet voor die van de S.

Blijft eigenlijk alleen de bagageruimte die met 400 liter aan de kleine kant is. We moeten afwachten hoe het zit met de rugleuningen. Als die in ongelijke delen omklapbaar zijn en de vloer dan redelijk vlak dan valt het wellicht toch nog mee.

Kijk voor de aardigheid nog eens naar de onthulling Model 3 | Tesla Nederland (vanaf zo 12 minuten) waar Elon zegt dat er een 7 foot long surfboard on the inside kan! En hij zegt ook nog dat de Model 3 more storage capacity heeft dan elke gasoline car in die categorie. Het geeft een wat tegenstrijdig beeld dus is er reden te meer om het maar eerst even af te wachten.

Alle vergelijkingen met de alpha's waren leuk tot het moment waarop het spiekbriefje voor Tesla medewerkers online kwam. Daar was de daadwerkelijke lengte weergegeven en daadwerkelijke kofferbakruimte. Bovendien is mijn vergelijking op een reactie dat de Model 3 te Amerikaans groot zou zijn voor Europa en dat een model van 4 meter gewenst zou zijn. Niet dat de Model 3 een krappe auto zou zijn. @CO2CLEAN en ik hebben aangeven dat de Model 3 niet groter (Amerikaanser) is dan de Europese concurrentie.

Blijft mijn conclusie staan, dat de Model 3 niet overdreven groter is dan de concurrenten. Sterker nog, hij past er precies tussen. Ongeveer net zo breed als een A4 of S60 en net zo lang als een C klasse. De kofferruimte is beduidend kleiner dan de Duitse 3, maar vergelijkbaar met de Volvo. Dat is ook op basis van gegevens van Tesla zelf (spiekbriefje). En ja, zoals ik ook al aangaf is de binnenruimte zeer waarschijnlijk groter dan de zogenaamde "benchmark" Duitsers die Elon Musk ook zelf aanhaalt. Vooral (inderdaad) door het naar voren schuiven van de voorstoelen en het naar achter schuiven van de achterbank (met behulp van het glazen dak).

Uit de gegevens van je link (vergelijking 22 auto's, etc) blijkt echter niet dat de Model 3 hoger is dan de Duitsers of de Model S. Gezien het profiel van de auto, verwacht ik dat ook niet. Misschien heb je je eigen bron mislezen? ;).

Over de grootste storage inhoud? Dat is in potentie zeer eenvoudig wanneer gerekend met de banken plat...immers is de ruimte tussen de rugleuningen van de voorstoelen en het eind van de kofferbak "langer" dan de concurrenten...door de ruimere cabine. Met de banken omhoog, moeten we het doen met ongeveer 350l achter in. Het is nu eenmaal niet anders. Het komt nu eenmaal uit de lengte, breedte en hoogte...en ook Elon kan die wetten niet aanpassen :).

Ook kunnen we verwachten achter in de Model 3 een "lage" bank te hebben zoals in de Model S. Het accupack en de auto zijn ongeveer even hoog (Model 3 vs Model S). Dus is het aannemelijk dat de kniehoek achter in ook ongeveer hetzelfde is. Hoeft geen probleem te zijn, maar is wel handig om je op in te stellen.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Over de grootste storage inhoud? Dat is in potentie zeer eenvoudig wanneer gerekend met de banken plat...immers is de ruimte tussen de rugleuningen van de voorstoelen en het eind van de kofferbak "langer" dan de concurrenten...door de ruimere cabine. Met de banken omhoog, moeten we het doen met ongeveer 350l achter in. Het is nu eenmaal niet anders. Het komt nu eenmaal uit de lengte, breedte en hoogte...en ook Elon kan die wetten niet aanpassen :).

Daar lijkt het inderdaad op. Tesla zegt 400 liter voor bagageruimte voor + achter. Volvo zit op 380, Duitse drie op 480 liter. De Model S heeft 59,5 liter bagageruimte voor. De M3 zou 20% kleiner moeten zijn dan MS, dus 48 liter lijkt me redelijk. Dat zou neerkomen op zo'n 350 liter bagageruimte achter. Lijkt me wat weinig, maar het is een kleine/gemiddelde sedan, geen verhuiswagen ;)
 
Alle vergelijkingen met de alpha's waren leuk tot het moment waarop het spiekbriefje voor Tesla medewerkers online kwam. Daar was de daadwerkelijke lengte weergegeven en daadwerkelijke kofferbakruimte. Bovendien is mijn vergelijking op een reactie dat de Model 3 te Amerikaans groot zou zijn voor Europa en dat een model van 4 meter gewenst zou zijn. Niet dat de Model 3 een krappe auto zou zijn. @CO2CLEAN en ik hebben aangeven dat de Model 3 niet groter (Amerikaanser) is dan de Europese concurrentie.

Blijft mijn conclusie staan, dat de Model 3 niet overdreven groter is dan de concurrenten. Sterker nog, hij past er precies tussen. Ongeveer net zo breed als een A4 of S60 en net zo lang als een C klasse. De kofferruimte is beduidend kleiner dan de Duitse 3, maar vergelijkbaar met de Volvo. Dat is ook op basis van gegevens van Tesla zelf (spiekbriefje). En ja, zoals ik ook al aangaf is de binnenruimte zeer waarschijnlijk groter dan de zogenaamde "benchmark" Duitsers die Elon Musk ook zelf aanhaalt. Vooral (inderdaad) door het naar voren schuiven van de voorstoelen en het naar achter schuiven van de achterbank (met behulp van het glazen dak).

Uit de gegevens van je link (vergelijking 22 auto's, etc) blijkt echter niet dat de Model 3 hoger is dan de Duitsers of de Model S. Gezien het profiel van de auto, verwacht ik dat ook niet. Misschien heb je je eigen bron mislezen? ;).

Over de grootste storage inhoud? Dat is in potentie zeer eenvoudig wanneer gerekend met de banken plat...immers is de ruimte tussen de rugleuningen van de voorstoelen en het eind van de kofferbak "langer" dan de concurrenten...door de ruimere cabine. Met de banken omhoog, moeten we het doen met ongeveer 350l achter in. Het is nu eenmaal niet anders. Het komt nu eenmaal uit de lengte, breedte en hoogte...en ook Elon kan die wetten niet aanpassen :).

Ook kunnen we verwachten achter in de Model 3 een "lage" bank te hebben zoals in de Model S. Het accupack en de auto zijn ongeveer even hoog (Model 3 vs Model S). Dus is het aannemelijk dat de kniehoek achter in ook ongeveer hetzelfde is. Hoeft geen probleem te zijn, maar is wel handig om je op in te stellen.

Bij auto's gaat het voor wat de ervaring betreft om centimeters. Een centimeter meer beenruimte wordt al vaak als innovatie naar buiten gebracht. De andere in het rijtje van A4, BMW 3 en Mercedes C klasse hebben een bedroevende beenruimte achterin en ook allesbehalve royale hoofdruimte achterin.
Daarin scheelt hij al een klasse.
Het gaat mij om het totaal plaatje waar de combinatie van langste wielbasis, grootste breedte, op alleen de Mercedes na grootste hoogte (van het drietal BMW3, Audi A4 en Mercedes C, echt waar hoor, ondanks de lijnvoering), grootste binnenruimte voor voor- en achterpassagiers, waarschijnlijk in nieuwe versie ook grootste lengte, het tot een totaal andere auto maken.

Let ook op dat het spiekbriefje duidelijk ten doel had het 3 enthousiasme te remmen en dat de eerste presentatie daarmee niet opzij kan worden geschoven.

Wat de Amerikaanse maat betreft kijkt men vooral naar de breedte, wat speelt bij inrijden parkings, ruimte op parkeervakken en instapruit. Op dat punt is het op de S na, die 7,5 cm breder is, de breedste van de hele rij.

Maar uiteindelijk is het zo, We moeten het ermee doen :)
Zullen we het na 28 juli voortzetten?
 
Last edited:
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Bij auto's gaat het voor wat de ervaring betreft om centimeters. Een centimeter meer beenruimte wordt al vaak als innovatie naar buiten gebracht. De andere in het rijtje van A4, BMW 3 en Mercedes C klasse hebben een bedroevende beenruimte achterin en ook allesbehalve royale hoofdruimte achterin.
Daarin scheelt hij al een klasse.
Het gaat mij om het totaal plaatje waar de combinatie van langste wielbasis, grootste breedte, op alleen de Mercedes na grootste hoogte (van het drietal BMW3, Audi A4 en Mercedes C, echt waar hoor, ondanks de lijnvoering), grootste binnenruimte voor voor- en achterpassagiers, waarschijnlijk in nieuwe versie ook grootste lengte, het tot een totaal andere auto maken.

Let ook op dat het spiekbriefje duidelijk ten doel had het 3 enthousiasme te remmen en dat de eerste presentatie daarmee niet opzij kan worden geschoven.
Maar uiteindelijk is het zo, We moeten het ermee doen :)
Zullen we het na 28 juli voortzetten?

Volgens mij zijn we het over de basis eens...wederom. Echter blijft de Model 3 niet "hoger" dan de anderen. 0.5cm tov de BMW en 0.8cm tov van de Audi zijn gewoon niet significant als buitenmaat. Sterker nog...binnen in de Model 3 had het op zeker krapper geweest, gezien de 7-9cm die de accupack afsnoept van de hoogte. Daar merkt de kruin nu niets van door de lage bank achterin en het glazen dak. De knieën zullen we iets opgetrokken moeten worden, maar is dat erg als de benen gestrekt kunnen worden? ;)

Ja, de auto lijkt heerlijk ruim te worden van binnen. Een dikke plus. Die extra weekendtas kan mooi "bij de voeten" van de middelste stoel. Heerlijk geen cardanas en andere ellende dat door een idioot hoge tunnel naar achteren moet :). Dat compenseert al 50l t.o.v. de anderen ;). Bovendien....wanneer een dakkoffer mogelijk is (bij welke dakoptie?), dan is voor incidentele trips het bagagegebeuren ook weer opgelost.

Hoe meer ik zie van deze auto, hoe mooier ik hem vind. En de 28ste staat rood omrand op de kalender....of blauw...of toch zilver...:D

Kan niet wachten tot eind september 2018 (volgens tool van Teslanomics) of Q4 2018 (eigen inschatting op basis van het meest recente nieuws).
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN and Klaas
Het is dat de Model 3 nog niet te krijgen is en ik nu een nieuwe auto moest bestellen; maar ik zou veel liever een Model 3 hebben dan een S. De reden is het formaat van de auto; vooral de breedte is echt iets te veel van het goede (terwijl de auto er juist helemaal niet zo groot uit ziet in het echt, knap design). In de US prima waar alle infra toch al op F-150s en Silverado's is berekend, maar wonend in de binnenstad van een Europese stad is dat echt een forse min.

Een Model S is nota bene breder dan een Bentley Mulsanne of een Rolls-Royce Ghost! Er zal vast een hele goede reden voor zijn (batterypack?), maar ik ben alvast niet rouwig als de techniek zo ver is ontwikkeld dat Tesla's ook een tikje smaller kunnen.