Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Het is dat de Model 3 nog niet te krijgen is en ik nu een nieuwe auto moest bestellen; maar ik zou veel liever een Model 3 hebben dan een S. De reden is het formaat van de auto; vooral de breedte is echt iets te veel van het goede (terwijl de auto er juist helemaal niet zo groot uit ziet in het echt, knap design). In de US prima waar alle infra toch al op F-150s en Silverado's is berekend, maar wonend in de binnenstad van een Europese stad is dat echt een forse min.

Een Model S is nota bene breder dan een Bentley Mulsanne of een Rolls-Royce Ghost! Er zal vast een hele goede reden voor zijn (batterypack?), maar ik ben alvast niet rouwig als de techniek zo ver is ontwikkeld dat Tesla's ook een tikje smaller kunnen.
Na 4 jaar Model S rijden wen je aan die grootte. Ik twijfel ook nog steeds, de ene dan Model 3, de volgende S.

Ook omdat ik graag een 100kWh of groter pack wil, lekker door rijden. Ik maak nogal wat kilometers per jaar.

Maar ik blijf vooral benieuwd of Model 3 CCS gaat ondersteunen in Europa!
 
...

Maar ik blijf vooral benieuwd of Model 3 CCS gaat ondersteunen in Europa!

Ik ook. Dat zou echt een meesterzet zijn van Tesla. Wanneer concurrenten het alternatieve snellaadnetwerk uitrollen middels CCS150+, dan zou het geen concurrentievoordeel voor de concurrenten opleveren...aangezien de Tesla's daar net zo fijn kunnen laden als de concurrenten....andersom geldt dat (voorlopig) niet. Het is zelfs al fijn om zonder enige adapter CCS50kW te kunnen gebruiken.

Sterker nog...hoe meer auto's aan de CCS150+ kunnen laden van Tesla, hoe meer hun eigen netwerk wordt ontlast. Andere partijen lossen dan hun problemen om...ze moeten wel voor het succes van de "eigen" EVs. :)

Een auto waarmee je native CCS50-150+, SuperCharger en AC11-16kW kunt laden en met 40-50kW via een adapter aan de CHAdeMO, is erg flexibel en zeker een aantal jaar absoluut uniek ten opzichte van non-Tesla auto's.
 
De tekst op Model 3 | Tesla Nederland is aangepast. Er staat nu "tot 345 km bereik" in plaats van "Model 3 heeft een minimum bereik van 345 km op een volle acculading". Dat is opvallend omdat aangegeven was dat het minimaal 215 mijl (346 km) zou zijn en nu "tot 345 km" is. Waarom zouden ze de tekst aanpassen?

Het enige dat ik kan bedenken is dat ze de Model 3 voorlopig nog wat willen temperen omdat ze liever Model S75(D) verkopen die ze ook veel sneller kunnen leveren.
Bovendien gelden daar heel aantrekkelijke leasetarieven voor nu de 0,4% nog steeds van toepassing is.
Als je dat afzet tegen een Model 3 van straks iets van 42k tegen een gebruikelijke leaserente van 4% zit er echt wel iets in. De S is natuurlijk een flinke klasse hoger.

Verder zal 345/346 km de NEDC opgave zijn. Optimistisch kun je roepen dat je meer kunt halen (het zal niemand verwonderen dat mij dat soms wel lukt als het een beetje meezit) maar realistischer is om de NEDC als een max aan te houden en in te calculeren dat het wel minder zal zijn.
Dan voorkom je gelijk een hoop gezeur. Dus ze doen ook niets verkeerds, in tegendeel, het is realistischer (wanneer we ervan uitgaan dat de 345 de NEDC is van de batterij die voorlopig geleverd zal worden terwijl ooit straks een grotere mogelijk is).
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Het enige dat ik kan bedenken is dat ze de Model 3 voorlopig nog wat willen temperen omdat ze liever Model S75(D) verkopen die ze ook veel sneller kunnen leveren.
Bovendien gelden daar heel aantrekkelijke leasetarieven voor nu de 0,4% nog steeds van toepassing is.
Als je dat afzet tegen een Model 3 van straks iets van 42k tegen een gebruikelijke leaserente van 4% zit er echt wel iets in. De S is natuurlijk een flinke klasse hoger.

Verder zal 345/346 km de NEDC opgave zijn. Optimistisch kun je roepen dat je meer kunt halen (het zal niemand verwonderen dat mij dat soms wel lukt als het een beetje meezit) maar realistischer is om de NEDC als een max aan te houden en in te calculeren dat het wel minder zal zijn.
Dan voorkom je gelijk een hoop gezeur. Dus ze doen ook niets verkeerds, in tegendeel, het is realistischer (wanneer we ervan uitgaan dat de 345 de NEDC is van de batterij die voorlopig geleverd zal worden terwijl ooit straks een grotere mogelijk is).

Dat zou goed kunnen. Overigens weet ik dat de 346 gelijk is aan 215 mijl en dat getal is op basis van EPA (volgens US website en communicatie).
 
@CO2CLEAN ; Op de VS site staat:
Model 3 achieves 215 miles of range per charge while starting at only $35,000 before incentives.

Volgens mij is dat een wat onhandige manier van zeggen dat het basismodel van 35000 de 215 haalt. Daarbij niet aangevend dat die auto wellicht nog bereik over heeft of dat er nog een model is dat verder kan. De NL tekst is dan niet helemaal lekker vertaald. In plaats van:

Onze meest betaalbare Tesla, Model 3 haalt 345 km op een volle acculading en zal verkrijgbaar zijn voor 35.000 USD

Schrijven ze dit:

Onze meest betaalbare Tesla, Model 3 kan tot 345 km rijden op een volle acculading en zal verkrijgbaar zijn voor 35.000 USD

Volgens mij is dit wat onhandig geformuleerd. Temeer omdat we al weten dat men bij Tesla gaat beginnen met een 300 mile+ versie (Rated/Ideal). De komma weglaten tussen Tesla en Model 3 had ook al geholpen denk ik.

Het basismodel komt pas wanneer de module/pack productie geautomatiseerd gaat verlopen. Dat is nu nog handwerk en te kostbaar voor een basis accupack (vermoed ik). Vanaf Q1 2018 zijn de D en de basis vast verkrijgbaar en weten we alles :).
 
@CO2CLEAN ; Op de VS site staat:


Volgens mij is dat een wat onhandige manier van zeggen dat het basismodel van 35000 de 215 haalt. Daarbij niet aangevend dat die auto wellicht nog bereik over heeft of dat er nog een model is dat verder kan. De NL tekst is dan niet helemaal lekker vertaald. In plaats van:

Onze meest betaalbare Tesla, Model 3 haalt 345 km op een volle acculading en zal verkrijgbaar zijn voor 35.000 USD

Schrijven ze dit:

Onze meest betaalbare Tesla, Model 3 kan tot 345 km rijden op een volle acculading en zal verkrijgbaar zijn voor 35.000 USD

Volgens mij is dit wat onhandig geformuleerd. Temeer omdat we al weten dat men bij Tesla gaat beginnen met een 300 mile+ versie (Rated/Ideal). De komma weglaten tussen Tesla en Model 3 had ook al geholpen denk ik.

Het basismodel komt pas wanneer de module/pack productie geautomatiseerd gaat verlopen. Dat is nu nog handwerk en te kostbaar voor een basis accupack (vermoed ik). Vanaf Q1 2018 zijn de D en de basis vast verkrijgbaar en weten we alles :).

Eens, maar waar ik meer op doelde is dat de tekst is aangepast. Eerst was het minimaal 215 en nu is het tot 215. Ik zie geen reden om deze tekst aan te passen totdat er zekerheid is. Maar goed, we zullen het vanzelf zien. Ik wilde gewoon weer even meedoen met de M3 hype :p:cool::D:oops:
 
  • Like
Reactions: Defiant
De tekst op Model 3 | Tesla Nederland is aangepast. Er staat nu "tot 345 km bereik" in plaats van "Model 3 heeft een minimum bereik van 345 km op een volle acculading". Dat is opvallend omdat aangegeven was dat het minimaal 215 mijl (346 km) zou zijn en nu "tot 345 km" is. Waarom zouden ze de tekst aanpassen?
De simpelste verklaring is doorgaans de beste, O.

En er is ook deze wijsheid: het scheermes van Hanlon (of Hanlons scheermes):

"Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity"


Vertaling: "Schrijf nooit aan kwade opzet toe wat afdoende verklaard kan worden door domheid."
 
IMG_7823.PNG


Kwam deze op Facebook tegen
 
Ik had pas in oktober een reservatie gedaan en krijg dit als voorspelling :

The date and time you provided for your email confirmation was: 10/24/2016 12:00AM (Europe/Brussels).

Based on the above information, your estimated position in line is 25,588 and shipping date is November 2017.
 
Ik ben 9000zoveel in de rij maar ik verbeeld me dat dat komt omdat ik al een Tesla heb. Dit jaar lijkt te optimistisch maar ik hoop toch op begin volgend jaar...

Dat is zeer onwaarschijnlijk. De enige manier waarop begin 2018 3tjes naar de EU komen, is dat Tesla tijdelijk stopt in de VS om een kwartaal later de 200.000 auto's in de VS te passeren. Zodat zoveel mogelijk Amerikanen de volle belastingvoordelen kunnen gebruiken.

Het kan...maar ik betwijfel of dat scenario echt reëel is. Het kan zijn dat men in Q1 2018 een deel van de productie (tegen die tijd ergens tussen de 20.000 en 25.000 per maand als het meezit) op een boot zet...dan kan het best hard gaan met het invullen van de reserveringen bij ons.

Tijdens mijn proefrit (nou ja...die van mijn wederhelft), zei de Tesla medewerker dat ze hopen op een paar test-autos ergens halverwege 2018.