Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
iemand al een idee of er kans bestaat dat "in de loop van 2018" wij hier in Europa het model 3 met ons eigen ogen kunnen aanschouwen. Enig kans op aanwezigheid salon Frankfurt, Geneve, Parijs Brussel??? (in 2018 is in Brussel terug het "grote" autosalon, maar daarvoor zal het ws nog te vroeg zijn?
 
Als ze dan eens 5 van die modules in een X douwen:).

Op zich wel een aardig concept.

Hoeveel modules wilt u?
Nou doe maar 6.

Wat voor een carrosserie wilt u daar bij? Een X, nee doe toch maar een roadster.

Wat voor een software pakket opteert u voor? Voorlopig FSD, later misschien upgrade naar Neuralink. Kan ik dat later nog wijzigen? Jazeker.

Overigens, ik ben ook fleet manager. Wat raadt u aan, eerst modules bestellen of carrosseriën?
Maakt niet uit. U bent klant, wij leveren mobiliteit.
 
  • Funny
  • Like
Reactions: xveys and HWS
Kijk niet raar op als dit uiteindelijk anders (hoger) uitpakt. Zie ook discussies op Amerikaanse deel van dit forum.

Lijkt erop dat Tesla de concurrentie wat zand in de ogen wil strooien.

Wishful thinking. Via formulieren voor de EPA, tweets van Musk, tot en met de thuislaadgegevens in de presskit aan toe...wijst alles op de groottes 50 en 75. Dat kan iets hoger zijn bruikbaar...maar dat is in de orde van grootte van 2kWh ofzo. Fantaseren over 80-85kWh en een base met veel meer dan 50kWh is slechts fantaseren.

Totdat foto's van accupacks of filmpjes van tripmeters verschijnen die het tegendeel bewijzen van de gegevens die Tesla heeft vrijgegeven, is er geen reden om aan te nemen dat Tesla "te bescheiden" gegevens heeft vrijgegeven.

Sterker nog...het is juist die interpreteren en fantaseren wat uiteindelijk tot zoveel "teleurstelling" heeft geleid. Denk aan de HUD, het waanzinnig snel laden dat met de 2170s mogelijk zou zijn, dat het basismodel verder zou komen dan de Bolt, etc.

Tesla heeft met de 50 en 75kWh modellen met die prijzen echt een goede propositie in de markt gezet. Met vermoedelijk nog een behoorlijke bruto marge wanneer de productie verder is geautomatiseerd en opgeschaald.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Wishful thinking. Via formulieren voor de EPA, tweets van Musk, tot en met de thuislaadgegevens in de presskit aan toe...wijst alles op de groottes 50 en 75. Dat kan iets hoger zijn bruikbaar...maar dat is in de orde van grootte van 2kWh ofzo. Fantaseren over 80-85kWh en een base met veel meer dan 50kWh is slechts fantaseren.

Totdat foto's van accupacks of filmpjes van tripmeters verschijnen die het tegendeel bewijzen van de gegevens die Tesla heeft vrijgegeven, is er geen reden om aan te nemen dat Tesla "te bescheiden" gegevens heeft vrijgegeven.

Sterker nog...het is juist die interpreteren en fantaseren wat uiteindelijk tot zoveel "teleurstelling" heeft geleid. Denk aan de HUD, het waanzinnig snel laden dat met de 2170s mogelijk zou zijn, dat het basismodel verder zou komen dan de Bolt, etc.

Tesla heeft met de 50 en 75kWh modellen met die prijzen echt een goede propositie in de markt gezet. Met vermoedelijk nog een behoorlijke bruto marge wanneer de productie verder is geautomatiseerd en opgeschaald.

Eens op de opmerking na over bereik van Bolt. Het snelweg bereik (in mijn ogen het belangrijkste, want een beetje EV heeft genoeg voor stadsverkeer) is hoogstwaarschijnlijk groter dan de Bolt. 220 mijl is het EPA gemiddelde (Tesla's verwachting en tot nu toe altijd correct/overtroffen) en tot nu toe heeft Tesla altijd beter gescoord op hogere snelheden vanwege lage luchtweerstand. De Bolt zit op 217 snelweg mijlen (bij gemiddeld 80 km/u vanwege test). Hoe hoger de snelheid, des te groter het verschil.
 
Eens op de opmerking na over bereik van Bolt. Het snelweg bereik (in mijn ogen het belangrijkste, want een beetje EV heeft genoeg voor stadsverkeer) is hoogstwaarschijnlijk groter dan de Bolt. 220 mijl is het EPA gemiddelde (Tesla's verwachting en tot nu toe altijd correct/overtroffen) en tot nu toe heeft Tesla altijd beter gescoord op hogere snelheden vanwege lage luchtweerstand. De Bolt zit op 217 snelweg mijlen (bij gemiddeld 80 km/u vanwege test). Hoe hoger de snelheid, des te groter het verschil.


Maar ook al zou de Model 3 wat minder bereik hebben...je praat dan "gemiddeld" over een EPA range verschil van een kleine 20 mijl. Dat is gewoon niet erg spannend. Door het langzame laden aan DC van de Bolt, blijft de basis 3 een superieure reisauto.

EDIT:

Overigens sloeg mij opmerking over de teleurstelling bij de range tov van de Bolt niet op mijn persoonlijke gevoelens...maar "men" ging er op basis van de "little faith" opmerking van Elon van uit dat het basismodel verder zou komen dan de 238 mile EPA van de Bolt. Terwijl Elon dat niet heeft gezegd. ;)
 
Last edited:
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Wat me opvalt, is dat we de Model 3 maar blijven vergelijken met de Bolt en andere (nog te verwachten) BEV's. Appels met peren, toch? Zeker gezien onderstaand vergelijk (bron: Wikipedia). De Bolt is een auto gericht op de particuliere markt, echter voor die markt erg duur (40K+). Een Corsa/Polo/Astra/Golf koop je voor ca. 20K-30K. De Model 3 is gericht op de zakelijke markt en past daar qua prijskaartje goed in, weliswaar aan de bovenkant. Een 3/C/A4 koop je voor ca. 35K-50K. Bovendien zie ik de gemiddelde 3/C/A4 rijder (D-segment) echt niet in een B-segmenter stappen.

Bolt
Wheelbase
2.600 mm (102.4 in)
Length 4.170 mm (164.0 in)
Width 1.770 mm (69.5 in)
Height 1.600 mm (62.8 in)
Curb weight 1.624 kg (3.580 lb)

Model 3
Wheelbase
2.880 mm (113,2 in)
Length 4.690 mm (184,8 in)
Width 1.930 mm (76,1 in)
Height 1.440 mm (56,8 in)
Curb weight 1.740–1.928 kg (3.837-4.250 lb)

@Defiant 'blijft de (basis) 3 een superieure (reis)auto': +1
 
Eens op de opmerking na over bereik van Bolt. Het snelweg bereik (in mijn ogen het belangrijkste, want een beetje EV heeft genoeg voor stadsverkeer) is hoogstwaarschijnlijk groter dan de Bolt. 220 mijl is het EPA gemiddelde (Tesla's verwachting en tot nu toe altijd correct/overtroffen) en tot nu toe heeft Tesla altijd beter gescoord op hogere snelheden vanwege lage luchtweerstand. De Bolt zit op 217 snelweg mijlen (bij gemiddeld 80 km/u vanwege test). Hoe hoger de snelheid, des te groter het verschil.

Dat gaat op voor de drivetrain die S/X gebruikt (relatief minder efficient bij lagere snelheden), maar voor de 3 is Tesla overgeschakeld op PMAC aandrijving. Het is dus niet zeker dat conclusies voor die voor S/X gelden zomaar op de 3 mogen toegepast worden.
 
Dat gaat op voor de drivetrain die S/X gebruikt (relatief minder efficient bij lagere snelheden), maar voor de 3 is Tesla overgeschakeld op PMAC aandrijving. Het is dus niet zeker dat conclusies voor die voor S/X gelden zomaar op de 3 mogen toegepast worden.

De efficiëntie van de aandrijving heeft zeker invloed, maar het effect van de luchtweerstand is volgens mij wel een orde groter. Tesla zelf heeft in 2007 een blog geschreven over de verschillen tussen PMAC en inductie motoren (Induction Versus DC Brushless Motors). Zij spreken van een paar procentpunten verschil in efficiëntie in het voordeel van PMAC motoren. Volgens mij geven de volgende cijfers een indruk van het belang van lage luchtweerstand. Voor de harde cijfers van de M3 zullen we nog even (helaas) moeten wachten.

MS75 EPA total: 249 mijl
MS75 EPA city: 246 mijl
MS75 EPA highway: 252 mijl
Verschil city-highway 6 mijl.

Bolt EPA total: 238 mijl
Bolt EPA city: 255 mijl
Bolt EPA highway: 217 mijl
Verschil city-highway: 38 mijl.
 
Eens op de opmerking na over bereik van Bolt. Het snelweg bereik (in mijn ogen het belangrijkste, want een beetje EV heeft genoeg voor stadsverkeer) is hoogstwaarschijnlijk groter dan de Bolt. 220 mijl is het EPA gemiddelde (Tesla's verwachting en tot nu toe altijd correct/overtroffen) en tot nu toe heeft Tesla altijd beter gescoord op hogere snelheden vanwege lage luchtweerstand. De Bolt zit op 217 snelweg mijlen (bij gemiddeld 80 km/u vanwege test). Hoe hoger de snelheid, des te groter het verschil.
Deze week ff in een Bolt/Amperae gereden. Mooie poging van Opel. Maar duidelijk een ICE ontwerp. Motor met regeling voor onder de kap. Zou ook prima een benzinemotor inpassen.
En wat een knoppen op het dashboard. En navi display erg vreemd gemonteerd. Vreemde keuzes in het interieur. Maar goed het is ook een Opel....

Ampere pedaal heeft een niet erg prettige tesponse. Niet zo smooth als de Tesla. Vrij snel dat je beel Ampere geeft. En merkte ook dan vaak even kleine wielspin.
 
  • Informative
Reactions: CO2CLEAN