Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Of je het tegen kan houden is een, of je het wil is wat anders.

Wil je echt dat de eerste kennismaking van klanten met je nieuwe product, waar reikhalzend naar wordt uitgekeken, waar wel eens het voortbestaan van de onderneming van kan afhangen, met een beschadigd en beplakt exemplaar is ?
Een eerste indruk is belangrijk. Zie dat die presentator meteen niet zo onder de indruk is.

Ik zou hem zo best in het echt willen zien volgende week of morgen. Geen probleem mee. Zie ik echt de lijnen en zo. Nu alleen van internet. Liever in het echt dan. Maar meningen verschillen en gelukkig maar.
 
  • Like
Reactions: Defiant
Een video van de M3 vanuit een ander perspectief ;)

Nog even verder over dit zeer leerzame Jack Ricard filmpje....

Charged EVs | Tesla’s top motor engineer talks about designing a permanent magnet machine for Model 3

'Tesla’s top motor engineer talks about designing a permanent magnet machine for Model 3 'gaat over Konstantinos Laskaris en de Model 3 Permanent Magnet Motor, waar de Ms en Mx toch een AC inductie motor hebben.

Jack Ricard is dus in dit filmpje onder de M3 gekropen, haalt wat beplating weg etc, en licht toe / vermoedt waarom de M3 een Permanent Inducion Motor heeft en die zo enorm efficient is, veel meer nog dan de prima Ms en Mx motoren.

Vanaf ong minuut 16 tot ong 22min 40sec te bekijken, het betreft zijn vermoeden dat het dus wrsch een Switch Reluctance motor uitvoering is! Persoonlijk nooit van gehoord maar je blijft leren... Daarna volgt ook voor Ms rijders nog een mooi item over een ...cute little baby oil flter... en oa. max achteruitrijdsnelheid.

Sw.Reluctance.02kl.jpg
Sw.Reluctance.01.jpg Sw.Reluctance.02.jpg
 
Nog even verder over dit zeer leerzame Jack Ricard filmpje....

Charged EVs | Tesla’s top motor engineer talks about designing a permanent magnet machine for Model 3

'Tesla’s top motor engineer talks about designing a permanent magnet machine for Model 3 'gaat over Konstantinos Laskaris en de Model 3 Permanent Magnet Motor, waar de Ms en Mx toch een AC inductie motor hebben.

Jack Ricard is dus in dit filmpje onder de M3 gekropen, haalt wat beplating weg etc, en licht toe / vermoedt waarom de M3 een Permanent Inducion Motor heeft en die zo enorm efficient is, veel meer nog dan de prima Ms en Mx motoren.

Vanaf ong minuut 16 tot ong 22min 40sec te bekijken, het betreft zijn vermoeden dat het dus wrsch een Switch Reluctance motor uitvoering is! Persoonlijk nooit van gehoord maar je blijft leren... Daarna volgt ook voor Ms rijders nog een mooi item over een ...cute little baby oil flter... en oa. max achteruitrijdsnelheid.

View attachment 285316 View attachment 285317 View attachment 285323

Bovenstaande Charged EVs link werkt ineens niet meer, deze wel...
Tesla motor designer explains Model 3’s transition to permanent magnet motor
 
Toen ik laatst in Tilburg was bij een aflevering begreep ik dat er al het nodige is gedaan, zoals nieuwe afleverstraat, maar daar kan ik natuurlijk geen zekerheid over geven.

Maar volgens een medewerker die gisteren heel stellig was over de M3 :

Er zou een andere fabriek in Europa gaan komen. Waar is nog onduidelijk.
Zelfs voor onze forumleden

We weten allemaal dat medewerkers vaak ook maar wat roepen wegens totaal gebrek aan helder communicatiebeleid vanuit de hoofdzetel (zie hier vlak boven uit begin januari 'over twee maanden M3s om te testen'). Maar je zou toch zeggen dat als er al aanpassingen aan de afleverstraat zijn gebeurd in Tilburg dat de medewerkers ter plekke die er iedere dag daar toch minstens van op de hoogte zijn? Ik neem dus aan dat in het beste geval er in Tilburg nog niet begonnen is met aanpassingen en in het slechtste geval dat er nog een locatie gekozen moet worden voor een M3 fabriek. Dat versterkt toch wel echt mijn overtuiging dat het nog een tijdje zal duren eer we hier in W-Europa een M3 kunnen ontvangen.
 
Inderdaad! Als hij er dinsdag nog staat neem ik een dag vrij om hem in het echt te zien. Formaat en proporties zijn soms lastig te zien in foto's of video's.

De Model 3 stond vandaag niet meer op de Autosalon begreep ik (paar mensen die teleurgesteld voor niets heen en weer waren gereden).

En het bedrijf Caresoft Global die de auto tentoonstelde is dus het bedrijf dat nieuwe auto’s van concurrenten opkoopt om te analyseren en die data te verkopen. Naar verluidt zo’n tien stuks M3 opgekocht voor 100.000$ p.st., de info wordt verkocht voor 500.000, pfew. Ik zag ook foto’s van een Caresoft Model 3 in de UK.

Tesla Model 3 data is being sold to overseas competitors, suggests WSJ report
 
Last edited:
Maar volgens een medewerker die gisteren heel stellig was over de M3 :



We weten allemaal dat medewerkers vaak ook maar wat roepen wegens totaal gebrek aan helder communicatiebeleid vanuit de hoofdzetel (zie hier vlak boven uit begin januari 'over twee maanden M3s om te testen'). Maar je zou toch zeggen dat als er al aanpassingen aan de afleverstraat zijn gebeurd in Tilburg dat de medewerkers ter plekke die er iedere dag daar toch minstens van op de hoogte zijn? Ik neem dus aan dat in het beste geval er in Tilburg nog niet begonnen is met aanpassingen en in het slechtste geval dat er nog een locatie gekozen moet worden voor een M3 fabriek. Dat versterkt toch wel echt mijn overtuiging dat het nog een tijdje zal duren eer we hier in W-Europa een M3 kunnen ontvangen.

Net naar de ontknoping van de Mol gekeken :)
 
  • Like
Reactions: M.W.
Gisteren stond de Model 3 in Genève. Leuk om real te zien. Maar qua grootte viel hij me niet mee. Zeker ook de opening van de kofferruimte en binnenruimte van de auto. Ben blij dan ik de Model S heb besteld.

De Model 3 heeft meer hoofdruimte (20 mm meer voorin en 60 mm meer achterin) en minder/gelijke beenruimte (1 mm minder voorin en 5 mm minder achterin). Kofferbak(opening) is uiteraard veel kleiner, alleen al door modelkeuze (sedan vs hatchback).
 
  • Informative
  • Like
Reactions: M.W. and Klaas
Staat het zo nog steeds op de planning?
Ik praatte alleen een tesla medewerker na, waar ik contact mee had. Zoals anderen hier ook beschrijven is het maar de vraag hoe goed die geinformeerd zijn. Ik ga het niet vragen, want ben voorlopig blij met mijn MS van 2013 en wacht het rustig af. (Denk dat ik sowieso wacht op het moment dat ik m met werkende FSD kan bestellen, over een paar jaar)
 
  • Helpful
  • Like
Reactions: DriverMS and M.W.
Maar volgens een medewerker die gisteren heel stellig was over de M3 :



We weten allemaal dat medewerkers vaak ook maar wat roepen wegens totaal gebrek aan helder communicatiebeleid vanuit de hoofdzetel (zie hier vlak boven uit begin januari 'over twee maanden M3s om te testen'). Maar je zou toch zeggen dat als er al aanpassingen aan de afleverstraat zijn gebeurd in Tilburg dat de medewerkers ter plekke die er iedere dag daar toch minstens van op de hoogte zijn? Ik neem dus aan dat in het beste geval er in Tilburg nog niet begonnen is met aanpassingen en in het slechtste geval dat er nog een locatie gekozen moet worden voor een M3 fabriek. Dat versterkt toch wel echt mijn overtuiging dat het nog een tijdje zal duren eer we hier in W-Europa een M3 kunnen ontvangen.


We wachten gewoon geduldig af;). We moeten wel als we de M3 willen hebben.
 
Nog even verder over dit zeer leerzame Jack Ricard filmpje....

Charged EVs | Tesla’s top motor engineer talks about designing a permanent magnet machine for Model 3

'Tesla’s top motor engineer talks about designing a permanent magnet machine for Model 3 'gaat over Konstantinos Laskaris en de Model 3 Permanent Magnet Motor, waar de Ms en Mx toch een AC inductie motor hebben.

Jack Ricard is dus in dit filmpje onder de M3 gekropen, haalt wat beplating weg etc, en licht toe / vermoedt waarom de M3 een Permanent Inducion Motor heeft en die zo enorm efficient is, veel meer nog dan de prima Ms en Mx motoren.

Vanaf ong minuut 16 tot ong 22min 40sec te bekijken, het betreft zijn vermoeden dat het dus wrsch een Switch Reluctance motor uitvoering is! Persoonlijk nooit van gehoord maar je blijft leren... Daarna volgt ook voor Ms rijders nog een mooi item over een ...cute little baby oil flter... en oa. max achteruitrijdsnelheid.

View attachment 285316 View attachment 285317 View attachment 285323

Switch Reluctance motor vervolgd....
In Tesla Model 3 Motor — Everything I've Been Able To Learn About It (Welcome To The Machine) | CleanTechnica wordt het vermoeden over een Switch Reluctance motor in de M3 verder uitgediept. Die zou dan dus ook in de Semi zitten. Wie demonteert als eerste nu echt een M3 motor... ? Dan weten we het zeker.
 
  • Informative
Reactions: CO2CLEAN
De Model 3 stond vandaag niet meer op de Autosalon begreep ik (paar mensen die teleurgesteld voor niets heen en weer waren gereden).

Gisteren stond de Model 3 in Genève. Leuk om real te zien. Maar qua grootte viel hij me niet mee. Zeker ook de opening van de kofferruimte en binnenruimte van de auto. Ben blij dan ik de Model S heb besteld.

Iemand die gister is geweest of vandaag nog gaat? Ik ben benieuwd of hij er staat want ik heb weinig zin om "voor niks" te gaan...

Edit: antwoord gevonden op een Duits forum: Das Model 3 wurde vom Caresoft Stand entfernt!! Der Grund laut Aussage vom Aussteller vor Ort:" Sie brauchen das Auto nicht mehr hier und haben es nach Amerika zurückgesendet."

:(
 
Last edited:
Iemand die gister is geweest of vandaag nog gaat? Ik ben benieuwd of hij er staat want ik heb weinig zin om "voor niks" te gaan...

Edit: antwoord gevonden op een Duits forum: Das Model 3 wurde vom Caresoft Stand entfernt!! Der Grund laut Aussage vom Aussteller vor Ort:" Sie brauchen das Auto nicht mehr hier und haben es nach Amerika zurückgesendet."

:(

Ja ja. Zal wel meer achter zitten dan dat.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Afgelopen week in Seattle heb ik even in een M3 mogen zitten. En ik moet zeggen dat ik onder de indruk was. Het ziet er keurig uit, ruimer dan ik dacht (met uitzondering van de laadruimte, maar dat viel te verwachten).
Helaas mocht ik er niet in rijden dus ik weet niet hoe die ervaring is. Ik hoop wel dat het grote scherm niet te veel afleidt: het lijkt me vervelend om steeds naar rechts te moeten kijken om je snelheid te zien.

Later die week zag ik ook M3 in 'het wild' rijden in Redmond. Dus daar worden ze nu ook uitgeleverd.
Leuk om te zien en als ik ooit van mijn S af wil, is dit het overwegen waard!