Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Vandaag is deze mail rondgestuurd naar alle model 3 optiehouders via Alphabet lease
Niet zo’n onverstandige actie, in mijn ogen.
Men wil ook meesnoepen met de 2018/eindejaars EV-hausse. Dat die bijtellingswijziging niet voor iedereen zo verschikkelijk veel uitmaakt, is niet zo belangrijk. Een hausse is een hausse en daar moet je aan mee doen. Gewoon verkopen wat je ook echt kunt leveren. Al het andere is marketing prietpraat. En als je dan ook nog gelieerd bent aan BMW en hooguit een klein beetje inkoopvoordeel (if any) bij Tesla kijgt...
Ivo wil ook in 2019 nog verkoopbaasje zijn bij Alphabet.
 
Ik begrijp sowieso alle consternatie niet. Vanaf 2019 is het bijtellings percentage tot 50K toch nog steeds 4%? Een beetje corporate M3 gaat zo'n 57/58K kosten? Hebben we het over 7K 22% Daar kan geen Audi, BMW of Mercedes tegenop!? Correct me if I'm wrong.........
Helemaal mee eens Sander.
57k betekent 300€ per maand bijtelling. Brutto.
Dan heb je de gaafste wagen die er is, voor dat bedrag lach je je helemaal rot.
 
  • Like
Reactions: is3
Europa: Even geduld nog!
Heel ruw rekensommetje want geen enkele voorspelling is heel erg zeker: Maar sneller dan mei 2019 gaat het volgens mij echt niet worden en dan moet alles nog mee zitten ook.
Pas bij 10.000 per week komt Europa in beeld want de eerste minimaal 250.000 gaan echt naar de VS en daartussendoor/daarna ook nog Canada. Dan moet je dus 25 weken lang 10.000 stuks maken of 50 weken 5000 per week of (zoals nu )100 weken 2.500. Gunstig scenario (ervan uitgaand dat een ELON-kwartaal ongeveer 20 weken heeft ;-) 20 weken lang 2500 plus nog wat daarvoor geproduceerd is = ruwweg 80.000 dan 20 weken lang 5000 tikken we de 180.000 aan dan nog 7 weken 10.000. (dan nog een paar weken op de boot en naar Tilburg..)
Reken echt maar op 1 jaar na nu, eerder niet, op een paar lucky bastards na misschien. Want telkens vallen er productie-arme weken tussendoor om daarna weer snelheid te maken die beoogd is.
Ik schreef er eerder al eens iets over. Het onderstaande was gebaseerd op een soortgelijke redenering, maar ervan uitgaande dat de S-curve niet zo langgerekt zou worden. Daardoor zijn er bij het halen van 10.000 per week daarvoor al wat meer geproduceerd dan ik toen had begroot en sprak ik van 15-20 weken na het halen van die mijlpaal.
En als ze die 10.000 per week niet halen wordt het eind 2019.
Ben het met Hans eens dat iedere vertraging die we nu zien voor Nederlanders oninteressant is en bij een rate van 10.000 per week heel snel wordt goedgemaakt. Dus het enige dat wij hoeven te weten is wanneer die hoeveelheid/week wordt aangetikt plus het meest actuele VIN van dat moment.
Door het cancellen van reserveringen zijn wij rond nr 225.000 aan de beurt, dus een week of 15 a 20 nadat 10.000 per week een feit is. En het aantal reserveringen in Europa (rechtsrijders) is zo laag dat we met een week of 10 allemaal voorzien zijn ! (heb 2 reserveringen, dec 16 en aug 17, beide estimated eind 2018 gereed en jullie ook allemaal eind 2018).
 
Europa: Even geduld nog!
Heel ruw rekensommetje want geen enkele voorspelling is heel erg zeker: Maar sneller dan mei 2019 gaat het volgens mij echt niet worden en dan moet alles nog mee zitten ook.
Pas bij 10.000 per week komt Europa in beeld want de eerste minimaal 250.000 gaan echt naar de VS en daartussendoor/daarna ook nog Canada. Dan moet je dus 25 weken lang 10.000 stuks maken of 50 weken 5000 per week of (zoals nu )100 weken 2.500. Gunstig scenario (ervan uitgaand dat een ELON-kwartaal ongeveer 20 weken heeft ;-) 20 weken lang 2500 plus nog wat daarvoor geproduceerd is = ruwweg 80.000 dan 20 weken lang 5000 tikken we de 180.000 aan dan nog 7 weken 10.000. (dan nog een paar weken op de boot en naar Tilburg..)
Reken echt maar op 1 jaar na nu, eerder niet, op een paar lucky bastards na misschien. Want telkens vallen er productie-arme weken tussendoor om daarna weer snelheid te maken die beoogd is.
Ik schreef er eerder al eens iets over. Het onderstaande was gebaseerd op een soortgelijke redenering, maar ervan uitgaande dat de S-curve niet zo langgerekt zou worden. Daardoor zijn er bij het halen van 10.000 per week daarvoor al wat meer geproduceerd dan ik toen had begroot en sprak ik van 15-20 weken na het halen van die mijlpaal.
En als ze die 10.000 per week niet halen wordt het eind 2019.

Kleine aanvulling: Momenteel worden de eerste VIN's toegekend aan Canada holders.
 
Kleine aanvulling: Momenteel worden de eerste VIN's toegekend aan Canada holders.

Nog een aanvulling, een groot deel, waarschijnlijk het grootste deel van de reserveringshouders in de US gaan voor de SR versie en die komt pas in 2019. Voorlopig blijft men alleen de LR versies verkopen en daar zal al snel in US de grens bereikt zijn waarop men niet configureert (of configureert voor de SR versie, wetende dat zij dan langer moeten wachten).

Naar ik heb begrepen begint in Q3 de productie van de EU versies op dezelfde lijn uiteraard als de US versies.

Voorspellen blijft moeilijk maar sommige zaken weten we al.
 
Nog een aanvulling, een groot deel, waarschijnlijk het grootste deel van de reserveringshouders in de US gaan voor de SR versie en die komt pas in 2019. Voorlopig blijft men alleen de LR versies verkopen en daar zal al snel in US de grens bereikt zijn waarop men niet configureert (of configureert voor de SR versie, wetende dat zij dan langer moeten wachten).

Naar ik heb begrepen begint in Q3 de productie van de EU versies op dezelfde lijn uiteraard als de US versies.

Voorspellen blijft moeilijk maar sommige zaken weten we al.

Wat leidend wordt voor de US afzet is de afbouw van de 7500$ tax credit. Die afbouw gaat (geleidelijk) in in de kwartalen volgend op het kwartaal dat een autobouwer 200.000 EV leveringen (som van alle EV modellen) in de US heeft gedaan. Voor Tesla spant het erom of dat kwartaal Q2 of Q3 2018 wordt. Vandaar de dosering nu met een aantal leveringen richting Canada, en wellicht ook elders.
In de 2 kwartalen volgend op dat moment zal een maximale afzet in de US worden nagestreefd (alle modellen) om de klanten nog maximaal van de tax credit te kunnen laten profiteren.

Dus het spel is iets gecompliceerder (en interessanter) dan hierboven geschetst.

Zie ook:
Here's How Tesla's Tax Credits Will Phase Out
 
Last edited:
Wat leidend wordt voor de US afzet is de afbouw van de 7500$ tax credit. Die afbouw gaat (geleidelijk) in in de kwartalen volgend op het kwartaal dat een autobouwer 200.000 EV leveringen (som van alle EV modellen) in de US heeft gedaan. Voor Tesla spant het erom of dat kwartaal Q2 of Q3 2018 wordt. Vandaar de dosering nu met een aantal leveringen richting Canada, en wellicht ook elders.
In de 2 kwartalen volgend op dat moment zal een maximale afzet in de US worden nagestreefd (alle modellen) om de klanten nog maximaal van de tax credit te kunnen laten profiteren.

Dus het spel is iets gecompliceerder (en interessanter) dan hierboven geschetst.

Zie ook:
Here's How Tesla's Tax Credits Will Phase Out

Dat artikel geeft alleen een paar mogelijkheden.
Denkbaar is ook dat Tesla op de US markt prioriteit gaat geven aan Model S en X omdat die lucratiever zijn. De wachtlijst voor Model 3 wordt toch alleen maar groter.
Er zijn geluiden dat men op deze manier gaat doseren om het gunstigste resultaat te bereiken wat best kan betekenen dat daardoor een grote batch Model 3 elders heen gaat. Ze zullen, lijkt me, alles doen om het "moment" pas te laten plaatsvinden als de productie van Model 3 zo hoog mogelijk is.
Ze hebben dan een kwartaal waarin ze nog zoveel mogelijk kunnen uitleveren met de tax-credit. Anders bedien je je klanten niet optimaal.

Met een hoge productie en een afgestemd afleveringsprogramma kunnen ze dan een grote "boom" maken.

Maar wat je zegt, voorspellen blijft moeilijk :)
 
Toch een drama die M3. Krijg a.s. dinsdag de MS hoewel ik ook tevreden zou zijn geweest met een 3. En die zie ik voorlopig nog niet rondrijden hier. Aan de andere kant goed opdat het niet te druk wordt bij de SuC's. Ja, Cruyff had het bij het rechte eind.
 
Nog een aanvulling, een groot deel, waarschijnlijk het grootste deel van de reserveringshouders in de US gaan voor de SR versie en die komt pas in 2019.
Ik dacht dat hij tijdens de conference call vertelde dat ze dual motor en short range gingen aanbieden nadat ze de 5k per weel hadden gehaald. Hoeft natuurlijk niet direct daarna te zijn maar als je het zo zegt dan lijkt het wel voor 2019 te zijn.
 

Dat is een bericht van een paar maanden terug.

In de "Tesla First Quarter 2018 Update Letter" van 2 Mei staat:

"We continue to target Model 3 production of approximately 5,000 per week in about two months... " en
"After achieving a production rate of 5,000 per week, we will begin offering new options such as all-wheel-drive and the base model with a standard-sized battery pack."

Het zou mij verbazen als ze de standard-size battery nu nog doorschuiven naar 2019.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Ik heb mijn model 3 reservering al twee maanden geannuleerd (heb m'n model S inmiddels al twee maanden), maar nog steeds mijn voorschot niet teruggehad. Tesla Belgium zegt dat zij dat niet kunnen beïnvloeden want gebeurt vanuit de VS. Het telefoonnummer van Tesla VS antwoordt niet op M3 vragen. Heeft iemand hier nog problemen mee gehad en hoe bereik je die mannen het best?

Thx
 
Ik heb mijn model 3 reservering al twee maanden geannuleerd (heb m'n model S inmiddels al twee maanden), maar nog steeds mijn voorschot niet teruggehad. Tesla Belgium zegt dat zij dat niet kunnen beïnvloeden want gebeurt vanuit de VS. Het telefoonnummer van Tesla VS antwoordt niet op M3 vragen. Heeft iemand hier nog problemen mee gehad en hoe bereik je die mannen het best?

Thx
eigenaardig.

toen Tesla zelf mijn derde reservatie annuleerde, werd de 1000€ snel teruggestort
(naar diegene die de aanbetaling had gedaan:cool:)
 
Dat is een bericht van een paar maanden terug.

In de "Tesla First Quarter 2018 Update Letter" van 2 Mei staat:

"We continue to target Model 3 production of approximately 5,000 per week in about two months... " en
"After achieving a production rate of 5,000 per week, we will begin offering new options such as all-wheel-drive and the base model with a standard-sized battery pack."

Het zou mij verbazen als ze de standard-size battery nu nog doorschuiven naar 2019.

Op het Amerikaanse forum wordt nog druk gesproken over de configuratie die bij Small Range nog steeds begin 2019 aangeeft.
En dat is natuurlijk ook inderdaad nadat 5k per week is bereikt.

Men schuift het trouwens niet door naar 2019, dat staat al heel lang in de planning. Ze geven alleen maar aan dat het pas in beeld kan gaan komen als de 5k is bereikt, m.a.w., als dat verder vertraging oploopt dan kan de SR versie inderdaad doorschuiven naar bijv. Q2 van 2019 als we negatief optimistisch zijn.

Blijft de juiste constatering dat voorspellen lastig is.