Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Voor wie geïnteresseerd is in de HV-batterij van de model 3 is op het engelstalige forum een topic waarin een film van een zeer deskundige man (Jack Rickards) waarin het pack uit elkaar wordt gehaald.

Rickards is erg onder de indruk getuige zijn commentaar: "This (the Model 3 Battery Pack) is the latest technology in batteries. I would venture that no one; not Volkswagen, not BMW, not Chevrolet, has anything that can approach it. This is probably the finest battery in the world."

Jack Rickard video: Tesla Model 3 Battery Removal and Dissasembly

Tip: zet de snelheid op 1,5 of 2x want de man heeft last van zijn gewicht en waarschijnlijk zijn hart. Maar hij weet waar hij het over heeft.
 
  • Informative
Reactions: Klaas
Voor wie geïnteresseerd is in de HV-batterij van de model 3 is op het engelstalige forum een topic waarin een film van een zeer deskundige man (Jack Rickards) waarin het pack uit elkaar wordt gehaald.

Rickards is erg onder de indruk getuige zijn commentaar: "This (the Model 3 Battery Pack) is the latest technology in batteries. I would venture that no one; not Volkswagen, not BMW, not Chevrolet, has anything that can approach it. This is probably the finest battery in the world."

Jack Rickard video: Tesla Model 3 Battery Removal and Dissasembly

Tip: zet de snelheid op 1,5 of 2x want de man heeft last van zijn gewicht en waarschijnlijk zijn hart. Maar hij weet waar hij het over heeft.

Heb het gisteravond nog rap bekeken. Had schrik dat de man in kwestie een hartaanval ging krijgen tijdens zijn uitleg. Volgens Jack Rickard is het de best ontworpen batterij die ooit op de markt is gebracht en makkelijk moduleerbaar met het oog op herstellingen.
 
Verbruik van de model 3 lijkt met 30+ temperaturen gunstig. Road trip LA - Las Vegas gemiddeld 220 Wh/mi oftewel 137 Wh/km. Vrij normale snelheden (65-70 mph / 105-110 km/u). Dat wordt wat in onze zomer.

Opvallend dat het verbruik met nog 44mi/15% restant staat op 62 Kwh (4:55). Dat impliceert een 72 Kwh useable batterij. Op basis van berichten over tests in het US deel van dit forum ging ik tot nog toe uit van 78,2 Kwh useable en 80,5 Kwh total. Lijkt nu toch wat minder. Of de meter klopt niet.
 
Verbruik van de model 3 lijkt met 30+ temperaturen gunstig. Road trip LA - Las Vegas gemiddeld 220 Wh/mi oftewel 137 Wh/km. Vrij normale snelheden (65-70 mph / 105-110 km/u). Dat wordt wat in onze zomer.

Opvallend dat het verbruik met nog 44mi/15% restant staat op 62 Kwh (4:55). Dat impliceert een 72 Kwh useable batterij. Op basis van berichten over tests in het US deel van dit forum ging ik tot nog toe uit van 78,2 Kwh useable en 80,5 Kwh total. Lijkt nu toch wat minder. Of de meter klopt niet.
Dit klopt in mijn herinnering wel aardig met het verbruik tijdens onze dagtrip in Las Vegas en omstreken. Maar dan ook geen Europese snelheden gereden, stukje 85Mph op de I-15 Interstate en terug de scenery route langs Lake Mead, te mooi om hard te rijden.
 
Verbruik van de model 3 lijkt met 30+ temperaturen gunstig. Road trip LA - Las Vegas gemiddeld 220 Wh/mi oftewel 137 Wh/km. Vrij normale snelheden (65-70 mph / 105-110 km/u). Dat wordt wat in onze zomer.

Opvallend dat het verbruik met nog 44mi/15% restant staat op 62 Kwh (4:55). Dat impliceert een 72 Kwh useable batterij. Op basis van berichten over tests in het US deel van dit forum ging ik tot nog toe uit van 78,2 Kwh useable en 80,5 Kwh total. Lijkt nu toch wat minder. Of de meter klopt niet.
137Wh/km is prachtig! Maar ik vind persoonlijk 105 a 110km/h best wel langzaam.

Met dergelijke temperaturen en snelheden haalt een Model S iets van 160 a 170Wh/km.

Kan aan mij liggen, maar ik vind tests rond de 110km/h allemaal niet zo interessant. Veel mensen willen weten wat de auto haalt bij 130km/h met wat wind en regen, want dat is eerder een realistische test voor veel mensen.
 
Jazeker,

Zelfs volgens Bloomberg zit de trend nu op 4000 per week:

We Set Out to Crack Tesla's Biggest Mystery: How Many Model 3s It's Making

(zie 2e grafiek met Production rate - trend)

"Trend" voor de (weliswaar zeer nabije) toekomst; ik lees in het artikel van Bloomberg 2500 per week vandaag. Het artikel van Teslarati (https://www.teslarati.com/tesla-model-3-production-4k-week/) is al even "trendy". Ook al ben ik de eerste om te hopen dat Tesla volgende week de 4000 en ja zelfs de target van 5000 M3's per week haalt: droge cijfers zijn wat ik eigenlijk wil lezen, en niet zo'n trendy speculatie. Dat laatste doet Tesla meer kwaad dan goed denk ik.
 
  • Like
Reactions: robertvg
"Trend" voor de (weliswaar zeer nabije) toekomst; ik lees in het artikel van Bloomberg 2500 per week vandaag. Het artikel van Teslarati (https://www.teslarati.com/tesla-model-3-production-4k-week/) is al even "trendy". Ook al ben ik de eerste om te hopen dat Tesla volgende week de 4000 en ja zelfs de target van 5000 M3's per week haalt: droge cijfers zijn wat ik eigenlijk wil lezen, en niet zo'n trendy speculatie. Dat laatste doet Tesla meer kwaad dan goed denk ik.

Elon heeft aangegeven dat deze week de 500 per dag gehaald kan worden (hij geeft het een goede kans). Dat komt neer op 3500 per week! Zou een forse toename zijn met paar weken terug. Tesla Model 3 production to ‘likely exceed’ 500 cars per day this week, says Elon Musk
 
Elon heeft aangegeven dat deze week de 500 per dag gehaald kan worden (hij geeft het een goede kans). Dat komt neer op 3500 per week! Zou een forse toename zijn met paar weken terug. Tesla Model 3 production to ‘likely exceed’ 500 cars per day this week, says Elon Musk

Fijn een CEO die zo direct communiceert. Dus momenteel zitten we ergens tussen de 2500 en 3500 in en gezien de berichten via de leveranciers (de trend), zou op redelijk korte termijn de 4000 aangetikt worden. Vraag blijft, wat is korte termijn....maar een week of drie zou niet gek zijn. Het doel van 5000 per week voor eind juni blijft pittig, maar lijkt niet zo heel ver weg meer.

Het doel zal minimaal gehaald worden met de opmerking dat in de laatste dagen voor 1 juli aanstaande een "extrapolated production rate" is gehaald van "exceeding 725 units". ;)

De week is halverwege....waar blijft het nieuws over de D :rolleyes:
 
Ik heb afgelopen zondag in San Francisco in de Tesla Store aan Van Ness Avenue in de Model 3 gezeten (rijden kon niet). Voor mocht iemand er wat aan hebben, even de dingen die mij opvielen:
  • De afwerking van het interieur is wat mij betreft echt goed. Het ziet er mooi en rustig uit. Maar ik moet wel eerlijk zijn dat ik nooit zo'n fan ben van de Duitse premium interieurs, vaak vind ik die te druk.
  • Het minst mooi aan de auto vind ik het stuurwiel. Het past wat mij betreft niet helemaal bij de rest.
  • De houten strip op het dashboard is even wennen, maar achter het stuur merk je er eigenlijk weinig van als je gewoon uit je voorruit kijkt. Wat opvalt is dat je erg goed zicht vooruit hebt.
  • Afwerking exterieur zag er wat mij betreft prima uit, maar kan net wat beter. Lak en chroom was niet perfect (chromen strips hadden zelfs krassen, maar misschien zijn er mensen onvoorzichtig mee geweest).
  • De auto ziet er in het echt heel veel beter uit dan op de foto's. Ik heb er ook een paar rijdend in/rond San Francisco gezien en het is een mooie auto. Zeker in het rood en in het wit vind ik 'm erg gaaf.
  • Het scherm reageert echt snel.
  • Als je de deurhendels eenmaal 1 keer hebt gebruikt, voelt het gewoon logisch aan. En het heeft wel wat dat ze er iets unieks van hebben gemaakt.
Anyway, ik vind de Model 3 echt een zeer goede toevoeging aan de beschikbare modellen elektrische auto's. Als je voor 50.000 euro een mooie kunt hebben met wat opties en long range battery, vind ik het dat wel waard. Maar ik snap ook wel dat er wat kritiek is op dat bedrag, want mensen hadden vermoedelijk voor 35k al een leuke Model 3 met autopilot verwacht en dat gaat 'm gewoon niet worden.