Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Was mooie tweetstorm gisteren. Ook het bericht vanmorgen bij electrek over het vlot afleveren van auto's smaakt prima bij het ontbijt.

Die D en P versies zijn redelijk volgens verwachting. Al is het jammer dat het originele "doel" uit een oude tweet van Elon niet gehaald is. De D zou "minder dan $5000" gaan kosten. Dat is dus niet gelukt. Vraag zal zijn, wat is de meerprijs van de D in ons stukje wereld?

Een Premium pakket is in de VS $ 5000 en in NL € 6300. Maar EAP is $ 5000 in de VS en € 5300 bij ons. Wellicht hoeft op software geen invoerrechten betaald te worden...aangezien (5000 / 1.15) x 1.21 ongeveer precies € 5300 is.

Lijkt erop dat we met € 6300 aan de veilige kant zitten.

Wat ik erg opvallend vind, is dat zelfs veel Tesla "sympathisanten" niet (meer) geloven dat er uberhaupt nog een "$ 35000 model" komt. En dat als dit model toch komt, deze "te laat" zou zijn voor de "federal tax credit". Ik kan met niet voorstellen dat Tesla dit basismodel niet zou aanbieden. Dit was heel concreet en stevig constant gecommuniceerd. Het te laat zijn, lijkt me ook een vreemde opmerking....

Immers lijkt het er stevig op dat Musk tot 1 juli net onder de 200.000 afgeleverde auto's wil blijven. Dan in Q3 en Q4 zoveel mogelijk productie draaien (150.000 stuks minimaal bij 6000 per week). Waarschijnlijk met alleen LR varianten en waarschijnlijk bijna allemaal voor de VS. In Q1 en Q2 komend jaar heeft men nog steeds recht op $ 3750. Tegen die tijd is de SR van de partij. Dan hebben we het ook over minimaal 150.000 auto's. Vervolgens is er nog $ 1875 over tijdens de tweede helft van 2019.

Natuurlijk blijven niet alle geproduceerde auto's in de VS, maar evengoed kunnen veel mensen aanspraak maken op die aftrekpost.

@Adm ; waarschijnlijk rekent Musk met de prijs inclusief opties voor de BMW. Een BMW met opties aankleden is ook een kostbare toestand ;) Het zal kloppen volgens de "marketing manier".

Wakker worden...

Tweetstorm van Elon over Model 3 D en Performance versie.

0-96 in 3,5 seconden, top van 155 mph en range van 310 mijl (P-versie)
0-96 in 4,5 seconden, top van 140 mph en range van 310 mijl

Meerprijs D versie 5k

P versie gelijk geprijsd als (in USA) BMW M3, maar 15% sneller en meer handelbaar :)

En daar zou nog een L bovenop moeten komen...met de air suspension en 0-96 zo rond de 3.0s? Voor $ 10.000 extra boven op de P? :D
 
Last edited:
Was mooie tweetstorm gisteren. Ook het bericht vanmorgen bij electrek over het vlot afleveren van auto's smaakt prima bij het ontbijt.

Die D en P versies zijn redelijk volgens verwachting. Al is het jammer dat het originele "doel" uit een oude tweet van Elon niet gehaald is. De D zou "minder dan $5000" gaan kosten. Dat is dus niet gelukt. Vraag zal zijn, wat is de meerprijs van de D in ons stukje wereld?

Een Premium pakket is in de VS $ 5000 en in NL € 6300. Maar EAP is $ 5000 in de VS en € 5300 bij ons. Wellicht hoeft op software geen invoerrechten betaald te worden...aangezien (5000 / 1.15) x 1.21 ongeveer precies € 5300 is.

Lijkt erop dat we met € 6300 aan de veilige kant zitten.

Wat ik erg opvallend vind, is dat zelfs veel Tesla "sympathisanten" niet (meer) geloven dat er uberhaupt nog een "$ 35000 model" komt. En dat als dit model toch komt, deze "te laat" zou zijn voor de "federal tax credit". Ik kan met niet voorstellen dat Tesla dit basismodel niet zou aanbieden. Dit was heel concreet en stevig constant gecommuniceerd. Het te laat zijn, lijkt me ook een vreemde opmerking....

Immers lijkt het er stevig op dat Musk tot 1 juli net onder de 200.000 afgeleverde auto's wil blijven. Dan in Q3 en Q4 zoveel mogelijk productie draaien (150.000 stuks minimaal bij 6000 per week). Waarschijnlijk met alleen LR varianten en waarschijnlijk bijna allemaal voor de VS. In Q1 en Q2 komend jaar hebben men nog steeds recht op $ 3750. Tegen die tijd is de SR van de partij. Dan hebben we het ook over minimaal 150.000 auto's. Vervolgens is er nog $ 1875 over tijdens de tweede helft van 2019.

Natuurlijk blijven niet alle geproduceerde auto's in de VS, maar evengoed kunnen veel mensen aanspraak maken op die aftrekpost.

@Adm ; waarschijnlijk rekent Musk met de prijs inclusief opties voor de BMW. Een BMW met opties aankleden is ook een kostbare toestand ;) Het zal kloppen volgens de "marketing manier".
Ivm het 35K model te laat komen voor de tax credit: Trump heeft een belastingsverlaging doorgevoerd die tot gevolg heeft dat je nu meer moet verdienen om volledig gebruik van dat tax credit te kunnen maken. Iemand die zich maar het 35K base model kan veroorloven zal een dusdanig laag inkomen hebben dat hij toch niet in aanmerking komt voor het (volledige) tax credit. Het tax credit is dus vooral relevant voor de kopers van de duurdere uitvoeringen, wat exact is wat er nu geleverd wordt.
 
  • Informative
Reactions: Defiant
Die 35k base versie gaat er zeker komen. Al is het alleen al om Elon's ego te beschermen. Ik herinner zijn eerste presentatie waarin hij trots verteld dat het zijn belangrijkste doel was om een EV bouwen die zo duur is als de gemiddelde verkoopprijs van auto's in de VS. Dat gaat hij nu echt niet eigenhandig omverkegelen.
Ik vermoed dat hij dik verlies maakt op die versie en de productie dus net zo lang uitstelt, tot hij alle meer betalende klanten heeft bediend. Een combinatie van slimme marketing en simpele economie.
 
Die 35k base versie gaat er zeker komen. Al is het alleen al om Elon's ego te beschermen. Ik herinner zijn eerste presentatie waarin hij trots verteld dat het zijn belangrijkste doel was om een EV bouwen die zo duur is als de gemiddelde verkoopprijs van auto's in de VS. Dat gaat hij nu echt niet eigenhandig omverkegelen.
Ik vermoed dat hij dik verlies maakt op die versie en de productie dus net zo lang uitstelt, tot hij alle meer betalende klanten heeft bediend. Een combinatie van slimme marketing en simpele economie.
Zie de tweet van Musk vandaag: die 35K versie zou vandaag verlieslatend zijn, maar niet meer eens een stabiele 5K per weekproductie er is.
 
Die 35k base versie gaat er zeker komen. Al is het alleen al om Elon's ego te beschermen. Ik herinner zijn eerste presentatie waarin hij trots verteld dat het zijn belangrijkste doel was om een EV bouwen die zo duur is als de gemiddelde verkoopprijs van auto's in de VS. Dat gaat hij nu echt niet eigenhandig omverkegelen.
Ik vermoed dat hij dik verlies maakt op die versie en de productie dus net zo lang uitstelt, tot hij alle meer betalende klanten heeft bediend. Een combinatie van slimme marketing en simpele economie.

De 35 k versie komt er wel volgens mij. Dat kan hij zich niet veroorloven. Dat er enkel winst gemaakt zal worden op de LR kan ik mij moeilijk voorstellen. De extra batterijcapaciteit 20kwhx app. 200/kwh kost algauw 4000-5000 euro. En de premium upgrade is natuurlijk ook niet gratis. Denk dat die bose speakers ,waar iedereen zo vol lof over is ,ook best een aardige duit kosten. En je moet bij die 35 k basisiversie nog de 5 k voor AP bijrekenen. Denk dat 90 procent van de mensen die optie er wel bijneemt en dat steekt Tesla integraal in zijn zakken.
 
Ook in het FD inzake de remweg:
(..)De grootste kritiekpunten van de consumentenbond zijn het moeilijk te bedienen bedieningspaneel en de lange remweg. Dat de remweg te lang zou zijn spreekt Tesla zelf tegen. Bovendien, laat de autofabrikant in een verklaring weten, wordt de software die in de auto zit continue bijgewerkt om de auto, ook de remweg van de auto, te verbeteren.(...)
Cookiewall | Het Financieele Dagblad
 
Onderzocht wordt of er een structureel probleem is met de remmen van de Model 3, of dat het om enkele exemplaren gaat uit vroege productie batches. Blijkbaar is een en ander te verklaren door "ABS druk" welke via OTA update aangepast zou kunnen worden.

Natuurlijk is het onacceptabel dat de reminstallatie niet consistent lijkt te zijn tussen alle exemplaren, maar de manier waarop Tesla dit oppakt vind ik weer wel goed. Ook is er geen enkel bewijs dat dit een structureel probleem is...dus niet nieuwswaardig!

Helaas kunnen hier weer veel stormen in glazen water van gemaakt worden...en dat zal zeker gebeuren. Tesla's zijn immers brandgevaarlijk en nu blijken die dingen ook nog eens onveilige remmen te hebben....zucht.

Het zou kunnen dat bij andere merken zelfde issues nooit opgemerkt worden, of stilletjes worden verholpen...onder het vergrootglas kan Tesla zich dit soort dingen niet veroorloven. Sad but true.
 
Tesla Model 3 Gets New Seats, Plus Everything Else We Know

En de Model 3 lijkt een iets breder uitgesmeerde achterbank te krijgen. Beetje gek verwoord, maar polstering is breder, maar auto is natuurlijk niet breder geworden..

Edit: stoelen lijken breder te zijn geworden. Als de bank niet breder is geworden, dan is dus de middelste seat/armleuning smaller geworden. Daar moet mijn derde kind op (Stoelverhogers in het midden en zijkant, en kinderstoeltje andere zijkant). Dus bredere zijstoelen word ik niet per sé vrolijk van.
 
Last edited:
Laatst in NY zijn we uiteraard even langs de Tesla Store geweest. Het is echt een cool ding. We wachten rustig af wanneer we kunnen configureren :cool:
IMG_7860.JPG
IMG_7863.JPG
IMG_7864.JPG
IMG_7866.JPG
IMG_7868.JPG
IMG_7869.JPG
IMG_7889.JPG
IMG_7890.JPG
 
Dit weekend per toeval achter het stuur van de nieuwe A klasse gezeten. Hoe Mercedes daar het dashboard/scherm heeft opgelost is toch echt een stuk mooier dan de Model 3. En ook functioneler, met voorbehoud dat ik in beide auto’s slecht gezeten en niet gereden heb.

Ja, ziet er goed uit, maar daar moet dan ook flink voor betaald worden.
Om wat acceleratie betreft nog enigszins in de buurt te blijven van een Model 3 moet je al een A250 nemen (0-100 km/uur in 6,2 seconden).
Plak je daar wat opties en een pakketje aan om ongeveer op de standaarduitrusting van een Tesla te komen, dan kom je op een aardig bedrag van een kleine 60 mille uit.
Schermafbeelding 2018-05-22 om 20.22.03.png
 
De Model 3 zal ook richting de 60 mille gaan met pup en eap. Bovendien kun je met de Mercedes bij dealers nog afdingen.

Toch zou ik nooit voor de Merc kiezen. EV is de toekomst en met 2030 in aantocht wordt dat meer en meer. De gevestigde autofabrikanten blijven dit soort wagens produceren, terwijl het een aflopende zaak is. Dat zul je ook aan de inruilwaarde gaan merken met een paar jaar.
 
Wat @ElecFan zegt. Ik bedoelde inderdaad strikt enkel de oplossing van het scherm/dashboard dat bij Mercedes beter is. Bv de knoppen op het stuur geloof ik dat de Tesla aanpak beter is. Hoewel het kleine stuurtje nu ook niet het beste onderdeel van de wagen is. Waar het om gaat is dat de M3 een grote batterij heeft en de rest niet. Dat maakt het verschil.

Ik maak me wel steeds meer zorgen over de eerste leveringen in Europa. De uitrol van nieuwe modellen in Amerika helpt ons weeral niet vooruit.