Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb nu 1.797 kilometer op de teller van mijn Long Range AWD Model 3 staan.

Het verbruik valt me eerlijk gezegd nog een beetje tegen. Ik zit nu gemiddeld over die bijna 1.800 kilometer op 211 Wh per kilometer. Daarmee komt het er op neer dat ik een gemiddeld maximaal bereik heb van 354 kilometer. Niet bepaald de officiële 530 kilometer (WLTP).
Ik snap dat je dat vrijwel nooit zou halen, maar ik ging toch wel uit van zo'n 450 kilometer op een 100% lading.

Wat is jullie ervaring?

Ik heb maar weer een Google Sheet gemaakt zodat we onze ervaringen kunnen delen (en updaten):

Tesla Gemiddeld Verbruik

En natuurlijk een blogje hierover op mijn Tesla blog:
Wat is jouw gemiddelde verbruik met je Tesla? - Teslafacts
 
  • Like
Reactions: MartinD
Ik heb nu 1.797 kilometer op de teller van mijn Long Range AWD Model 3 staan.

Het verbruik valt me eerlijk gezegd nog een beetje tegen. Ik zit nu gemiddeld over die bijna 1.800 kilometer op 211 Wh per kilometer. Daarmee komt het er op neer dat ik een gemiddeld maximaal bereik heb van 354 kilometer. Niet bepaald de officiële 530 kilometer (WLTP).
Ik snap dat je dat vrijwel nooit zou halen, maar ik ging toch wel uit van zo'n 450 kilometer op een 100% lading.

Wat is jullie ervaring?

Ik heb maar weer een Google Sheet gemaakt zodat we onze ervaringen kunnen delen (en updaten):

Tesla Gemiddeld Verbruik

En natuurlijk een blogje hierover op mijn Tesla blog:
Wat is jouw gemiddelde verbruik met je Tesla? - Teslafacts

WLPT is een onrealistische norm, je zou meer naar EPA moeten kijken. Voor de Model 3 is dat 260 mile, dus zo'n 416 kilometer. Echter, als je alleen maar 130 km/h rijdt met verwarming en airco op hoog en een koude accu en alleen maar stormy headwind dan zul je dat nog steeds niet halen.

Ik heb voor mezelf gesteld dat ik blij ben als ik bij normaal dagelijks gebruik in de winter 350 kilometer kan halen op een single charge. Ik denk dat je daar dus precies aan voldoet.
 
Tesla heeft dus precies voor elkaar wat ze wilde: een grote groep mensen doet momenteel voor het einde van het kwartaal een FOMO aankoop. Ze zullen in de VS en Europa zo veel mogelijk unallocated auto's aan die orders proberen te matchen om met zo min mogelijk rest stock te zitten en zo goede kwartaalcijfers te kunnen presenteren :-D
Is dit ook niet gewoon een soort van "wegens succes verlengd" marketing actie?
 
Ik heb nu 1.797 kilometer op de teller van mijn Long Range AWD Model 3 staan.

Het verbruik valt me eerlijk gezegd nog een beetje tegen. Ik zit nu gemiddeld over die bijna 1.800 kilometer op 211 Wh per kilometer. Daarmee komt het er op neer dat ik een gemiddeld maximaal bereik heb van 354 kilometer. Niet bepaald de officiële 530 kilometer (WLTP).
Ik snap dat je dat vrijwel nooit zou halen, maar ik ging toch wel uit van zo'n 450 kilometer op een 100% lading.

Wat is jullie ervaring?

Ik heb maar weer een Google Sheet gemaakt zodat we onze ervaringen kunnen delen (en updaten):

Tesla Gemiddeld Verbruik

En natuurlijk een blogje hierover op mijn Tesla blog:
Wat is jouw gemiddelde verbruik met je Tesla? - Teslafacts

Erg interessant maar hier is al een heel mooi apart draadje voor.

Gemiddeld verbruik Model 3
 
Erg interessant maar hier is al een heel mooi apart draadje voor.

Gemiddeld verbruik Model 3

Thanks, die had ik gemist. :)
Ik ga hem even rustig doornemen.

@Odie ; volgens de wikipedia page van de model 3 is de EPA range van de model 3:

308 miles (496 km) combined
319 miles (513 km) city
296 miles (476 km) highway

Dus dan zou iets meer dan 350 toch ook wel moeten kunnen.
 
Hm ja je hebt gelijk, ik vergis me. De EPA range is 325 mile, maar dat zal dus city zijn.

Neemt niet weg dat die ratings niet voor 130 km/h zijn en ook niet voor de huidige temperaturen hier in Nederland. Ik blijf erbij dat ik blij zou zijn met een ondergrens van 350 km in de winter zonder mijn rijstijl aan een EV aan te passen (gewoon airco en verwarming aan, gewoon vlot optrekken en gewoon 130 rijden waar het kan). Met een klein beetje moeite moet daar 400 km van te maken zijn in de winter, in de zomer zal je eerder richting de 450 gaan lijkt me.

Maar goed, ik heb mijne nog niet dus ik ga het ook zien allemaal.
 
Zelfs een prijsverhoging kunnen ze niet op tijd regelen. Het is nu toch echt 19 maart zelfs in het centrum van de wereld, Californie.
Heb ik me daarvoor zondagavond zitten haasten om op die bestelknop te drukken.
Gaat natuurlijk nergens over, maar het toont wel dat de SEC gelijk had: Elon moet de corporate communicatie van Tesla aan professionals overlaten en van twitter afblijven (over Tesla).

Klagen dat een prijsverhoging nog niet is doorgevoerd... :eek:

Anyway, inmiddels is de reden bekend: het was zo druk dat ze niet alle orders konden verwerken en dus de verhoging even hebben uitgesteld. Wel zo netjes lijkt me. En anders was de wereld weer te klein geweest.
 
  • Like
Reactions: S-19910
Klagen dat een prijsverhoging nog niet is doorgevoerd... :eek:

Anyway, inmiddels is de reden bekend: het was zo druk dat ze niet alle orders konden verwerken en dus de verhoging even hebben uitgesteld. Wel zo netjes lijkt me. En anders was de wereld weer te klein geweest.
Zoals ik al schreef: het gaat nergens over en klagen dat een prijsverhoging niet snel wordt doorgevoerd slaat inderdaad helemaal nergens op.
Maar de argumentatie snap ik dan ook weer niets. Je kunt toch gewoon om 00:00 de prijzen op de website verhogen en alle orders die op dat moment binnen zijn verwerken tegen de oude prijs?
Maar nogmaals: het gaat nergens over. Ben alleen nieuwsgierig hoeveel die verhoging wordt.
 
Ik heb nu 1.797 kilometer op de teller van mijn Long Range AWD Model 3 staan.

Het verbruik valt me eerlijk gezegd nog een beetje tegen. Ik zit nu gemiddeld over die bijna 1.800 kilometer op 211 Wh per kilometer. Daarmee komt het er op neer dat ik een gemiddeld maximaal bereik heb van 354 kilometer. Niet bepaald de officiële 530 kilometer (WLTP).
Ik snap dat je dat vrijwel nooit zou halen, maar ik ging toch wel uit van zo'n 450 kilometer op een 100% lading.

Wat is jullie ervaring?

Ik heb maar weer een Google Sheet gemaakt zodat we onze ervaringen kunnen delen (en updaten):

Tesla Gemiddeld Verbruik

En natuurlijk een blogje hierover op mijn Tesla blog:
Wat is jouw gemiddelde verbruik met je Tesla? - Teslafacts

Valt me op dat de 18"-ers de enigen zijn die de 400km halen op een lading. Wist niet dat er zo'n groot verschil zou zijn in verbruik (40Wh+/km). Ben wat dat betreft wel blij dat ik voor de 18" Aero gekozen heb. Zodra ik de mijn eindelijk geleverd heb gekregen, zal ik de lijst ook aanvullen.
 
Valt me op dat de 18"-ers de enigen zijn die de 400km halen op een lading. Wist niet dat er zo'n groot verschil zou zijn in verbruik (40Wh+/km). Ben wat dat betreft wel blij dat ik voor de 18" Aero gekozen heb. Zodra ik de mijn eindelijk geleverd heb gekregen, zal ik de lijst ook aanvullen.

Ja, achteraf gezien had ik met dit verschil wellicht liever de 18" besteld.
Die dan in de winter gebruiken en dan voor de zomerbanden 19" of 20" velgen eronder.

Kan natuurlijk nu alsnog..
Daarom wel goed om te achterhalen waar het verschil in range vandaan komt.
 
Valt me op dat de 18"-ers de enigen zijn die de 400km halen op een lading. Wist niet dat er zo'n groot verschil zou zijn in verbruik (40Wh+/km). Ben wat dat betreft wel blij dat ik voor de 18" Aero gekozen heb. Zodra ik de mijn eindelijk geleverd heb gekregen, zal ik de lijst ook aanvullen.
Wie mooi wil zijn moet pijn lijden. Ook hier.
Ik vind de Aero's niet mooi, maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak.
 
Valt me op dat de 18"-ers de enigen zijn die de 400km halen op een lading. Wist niet dat er zo'n groot verschil zou zijn in verbruik (40Wh+/km). Ben wat dat betreft wel blij dat ik voor de 18" Aero gekozen heb. Zodra ik de mijn eindelijk geleverd heb gekregen, zal ik de lijst ook aanvullen.
Gaat ook om de banden, wie heeft er winterbanden op zitten? En dan 18" vs 19" vs 20", en de aero caps.
 
Valt me op dat de 18"-ers de enigen zijn die de 400km halen op een lading. Wist niet dat er zo'n groot verschil zou zijn in verbruik (40Wh+/km). Ben wat dat betreft wel blij dat ik voor de 18" Aero gekozen heb. Zodra ik de mijn eindelijk geleverd heb gekregen, zal ik de lijst ook aanvullen.
Wat ik al zei... 19” verbruikt meer, net als bij de S de 21” meer gebruikt dan de 19”’en bij de X de 22 meer dan de 20”
Deels airodynamica (vergelijk die velgen eens met het vliegwiel van de roeitrainer, hoe (groter die is en) sneller hoe zwaarder die draait door de luchtweerstand . Deels het rijgedrag van de eigenaar (grotere velgen voor sportievere rijders, die vaak ook niet zo op de kleintjes letten (want grotere velgen is veel duurdere banden) ) als je je vooraf had georiënteerd wist je dit soort zaken. En dit geldt zomer en winter. Dus voor mij alles op 18” aero. Iemand nog een setje aero over of heb ik nu mijn eigen markt verpest met t bovenstaande?
 
  • Funny
Reactions: Jaimevisser
Ik heb nu 1.797 kilometer op de teller van mijn Long Range AWD Model 3 staan.

Het verbruik valt me eerlijk gezegd nog een beetje tegen. Ik zit nu gemiddeld over die bijna 1.800 kilometer op 211 Wh per kilometer. Daarmee komt het er op neer dat ik een gemiddeld maximaal bereik heb van 354 kilometer. Niet bepaald de officiële 530 kilometer (WLTP).
Ik snap dat je dat vrijwel nooit zou halen, maar ik ging toch wel uit van zo'n 450 kilometer op een 100% lading.

Wat is jullie ervaring?

Ik heb maar weer een Google Sheet gemaakt zodat we onze ervaringen kunnen delen (en updaten):

Tesla Gemiddeld Verbruik

En natuurlijk een blogje hierover op mijn Tesla blog:
Wat is jouw gemiddelde verbruik met je Tesla? - Teslafacts

Ik heb nagenoeg het zelfde verbruik met mijn Model 3 Performance: 214 Wh/km over 1.750 km. Ik heb wel relatief veel korte ritten gemaakt. Daarentegen doe ik voorverwarmen op netstroom, en laad ik tot aan vertrek zodat de accu al een beetje opgewarmd is.

Ik denk dat het nog wel een stuk lager kan als ik mijn rijstijl aanpas. Maar ik heb de range meestal niet nodig en wil ook een beetje lol hebben. ;)

In eerste instantie vond ik het ook wat tegenvallen, maar het verbruik is toch al 10 % lager dan het gemiddelde over ruim 5 jaar met mijn 'classic' Model S met wisselend 19 en 21 inch wielen (234 Wh/km), terwijl we de hogere buitentemperaturen nog moeten krijgen.
 
Valt me op dat de 18"-ers de enigen zijn die de 400km halen op een lading. Wist niet dat er zo'n groot verschil zou zijn in verbruik (40Wh+/km). Ben wat dat betreft wel blij dat ik voor de 18" Aero gekozen heb. Zodra ik de mijn eindelijk geleverd heb gekregen, zal ik de lijst ook aanvullen.
Lijkt me sterk dat er zo’n groot verschil tussen 18 En 19 inch zit. Zal toch merendeel met rijstijl te maken hebben. Ik merk met mijn MS slechts enkele procenten verschil tussen 19 en 21 inch.
 
Lijkt me sterk dat er zo’n groot verschil tussen 18 En 19 inch zit. Zal toch merendeel met rijstijl te maken hebben. Ik merk met mijn MS slechts enkele procenten verschil tussen 19 en 21 inch.
Volgens meerdere berichten op Amerikaanse sites zou er een verschil van 10% zijn tussen de 19 inch en de 18 inch met Aero covers. In Amerika is dat overigens met andere (allweather) banden dan in Europa.
Tussen de 19" en 20" zou maar weinig verschil zijn..

Zie hier:
Tesla Range Table - Teslike.com
 
Last edited: