Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Hoezo 500? Geeft hij in de auto niet de WLTP 530/560 range aan?
Geen enkele EV geeft de WLTP of eender welke voorganger daarvan. Ieder merk berekent dat op een eigen manier, en Tesla gebruikt een voorgeprogrammeerd verbruikscijfer afgezet tegen de beschikbare batterijcapaciteit om het te berekenen. Rij je rustiger dan hun voorgeprogrammeerd verbruik, dan haal je 500+. Rij je als een circusclown of heb je de elementen enorm tegen, dan haal je veel minder. De Amerikaanse Model 3's laten over het algemeen rond de 310 miles zien, wat correspondeert met 497-499 km.
 
  • Like
Reactions: Jooop
Geen enkele EV geeft de WLTP of eender welke voorganger daarvan. Ieder merk berekent dat op een eigen manier, en Tesla gebruikt een voorgeprogrammeerd verbruikscijfer afgezet tegen de beschikbare batterijcapaciteit om het te berekenen. Rij je rustiger dan hun voorgeprogrammeerd verbruik, dan haal je 500+. Rij je als een circusclown of heb je de elementen enorm tegen, dan haal je veel minder. De Amerikaanse Model 3's laten over het algemeen rond de 310 miles zien, wat correspondeert met 497-499 km.
Maar die 310 mile is dan toch gebaseerd op het voorgeprogrammeerd cijfer dat past bij de opgegeven EPA range?
 
Maar die 310 mile is dan toch gebaseerd op het voorgeprogrammeerd cijfer dat past bij de opgegeven EPA range?
Nee. Het is gewoon een toeval dat de EPA veel realistischer is dan de NEDC en zelfs nog dan het nieuwere WLTP. Het is dus niet zo dat Tesla per se een meetstandaard weergeeft. Dat zou dan ook onlogisch zijn, want precies dezelfde auto zou dan in Europa zogenaamd meer range hebben (of weergeven) dan in de VS.
 
  • Like
Reactions: Jooop
4D122725-6E7C-4177-8740-98D6704447C3.jpeg
Louter toeval
 
Voor de Belgen hier, bij de papieren van de Wagen (DIV) hoeveel is de geschreven Kracht (vakje P2) voor jullie Model 3 ?

Bij mij staat 150 voor de LR.
Ook de maximaal KG is gek laag, er kan 5 man in de wagen maar ze mogen maximum 74 KG wegen anders zit men erover :p

Vroeg me dus af of ze geen fout hebben gemaakt bij de DIV
 
Waarom staat het verwachte gebruik uit de energiemeter niet bij de km/h teller? Wat daar nu staat, die max 499, heb je niets aan.

Niets is natuurlijk wat overdreven.
Het geeft gewoon aan hoe vol de batterij nog is.
Zie het als hoe vol je tank nog zat vroeger, daar heb/had je bij een ICE ook genoeg aan.
Vervolgens kan je evt in je boordcomputer vinden hoeveel km die denkt nog te kunnen rijden daarmee.
 
Niets is natuurlijk wat overdreven.
Het geeft gewoon aan hoe vol de batterij nog is.
Zie het als hoe vol je tank nog zat vroeger, daar heb/had je bij een ICE ook genoeg aan.
Vervolgens kan je evt in je boordcomputer vinden hoeveel km die denkt nog te kunnen rijden daarmee.
Hoe vol toch niet echt? Dan is een percentage beter lijkt me.
Maar wat de energiemeter zegt is toch vrijwel altijd beter/nauwkeuriger? Doe mij dat maar altijd in beeld.
 
Hoe vol toch niet echt? Dan is een percentage beter lijkt me.
Maar wat de energiemeter zegt is toch vrijwel altijd beter/nauwkeuriger? Doe mij dat maar altijd in beeld.

Tsja of er nou 250km staat of 50%, bij beide weet je dat je nog een halve tank hebt toch?

De energiemeter geeft alleen maar aan wat het verwachtte verbruik is als de komende rit hetzelfde zal zijn als de achterliggende rit waarbij alle variabelen dan hetzelfde moeten blijven. Dat is natuurlijk lang niet altijd het geval.
 
Tsja of er nou 250km staat of 50%, bij beide weet je dat je nog een halve tank hebt toch?

De energiemeter geeft alleen maar aan wat het verwachtte verbruik is als de komende rit hetzelfde zal zijn als de achterliggende rit waarbij alle variabelen dan hetzelfde moeten blijven. Dat is natuurlijk lang niet altijd het geval.
Ik had er even moeten bij vertellen dat tot nu toe ik het aangeven aantal km naast de km/h teller in de verste verte niet haal.
En dat geldt voor de meesten onder ons kijkend naar een ander draad over verbruik.