Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Dit is de allereerste instelling die ik aangepast heb.
Je kan zelf beter inschatten wanneer je moet laden aan de hand van percentages dan een 'aantal kilometers' dat een schatting is op basis van precies dat percentage.

Er is toch een 1-op-1 relatie tussen het aantal geschatte kilometers en het geschatte percentage?
Ik zie dus ook nog steeds niet wat het voor een voordeel zou hebben hem op procenten te zetten; kilometers is een iets nauwkeurigere weergave van het percentage. Bij beide weergaves moet je je blijven realiseren dat het een inschatting is.
 
  • Like
Reactions: DeHakkelaar
Meten is weten..
Als je een thuis een kWh-meter hebt, zie je dat je met dat % / km indikatortje leuke realistische bereiksommetjes kunt maken tijdens het rijden...:eek: Bijv . recent na een wat langere gereden afstand mat ik 61,3kWh is 75% is 373km, even rekenen, en dan zie ik dat ik gemiddeld bij 166Wh / km volgens het indikatortje rij. Met de nadruk op 'ik' ;).... Enjoy...

PS
Op Usa fora is hier al zeeeeer zeeeer veel over gepost, met verwoede discussies tot gevolg. Heb er zelf vóór onze Model 3 ook nog even aan meegedaan (sic), achteraf onhandig want in onze toenmalige Leaf-30kWH ( die Leafs zijn er in een aantal smaken ) is dit 'range / % / verbruik / rijgedrag / div.temperaturen - gebeuren' nogal anders....
 
Er is toch een 1-op-1 relatie tussen het aantal geschatte kilometers en het geschatte percentage?
Ik zie dus ook nog steeds niet wat het voor een voordeel zou hebben hem op procenten te zetten; kilometers is een iets nauwkeurigere weergave van het percentage. Bij beide weergaves moet je je blijven realiseren dat het een inschatting is.

Ja lijkt mij ook :)
Maar goed, ieder zijn voorkeur van wat hij prettiger vindt.
Ik kan me ook wel voorstellen dat als het aantal km wat hij aangeeft totaal niet klopt met wat je werkelijk rijdt, dat je hem dan liever op percentage zet.
Zodat dat aantal km's je niet misleidt ofzo.
 
Meten is weten..
Als je een thuis een kWh-meter hebt, zie je dat je met dat % / km indikatortje leuke realistische bereiksommetjes kunt maken tijdens het rijden...:eek: Bijv . recent na een wat langere gereden afstand mat ik 61,3kWh is 75% is 373km, even rekenen, en dan zie ik dat ik gemiddeld bij 166Wh / km volgens het indikatortje rij. Met de nadruk op 'ik' ;).... Enjoy...

Ik laad voornamelijk thuis op en heb een aparte kWh-meter aan de lader. Tot nu toe 265 Wh/km. Kan liggen aan mijn rijstijl, maar ik vermoed dat er ook laadverliezen optreden en ik warm de auto 's ochtends vaak op. Auto zelf geeft rond 225 Wh/km aan.
 
Er is toch een 1-op-1 relatie tussen het aantal geschatte kilometers en het geschatte percentage?
Ik zie dus ook nog steeds niet wat het voor een voordeel zou hebben hem op procenten te zetten; kilometers is een iets nauwkeurigere weergave van het percentage. Bij beide weergaves moet je je blijven realiseren dat het een inschatting is.

De schatting in de energy tab en de navigatie is voortreffelijk, en die gebruik ik dan dus ook om afstanden/laden in te schatten.

Het batterij icoontje linksboven op het scherm is volgens mij gewoon een constante die 160wh/km (of zoiets) als maatstaf neemt. Wat het wel correct laat zien is je SoC (miscalibratie van het BMS daargelaten).
Als het hard waait, regent en koud is zullen die kilometers dus zodanig afwijken dat het fijner is om gewoon de daadwerkelijke SoC te zien links boven in beeld dan een verkeerd geschat kilometrage.
Anders moet je weer de geschatte kilometers zelf gaan corrigeren in je hoofd met je eigen schatting.. dat is 2 x schatten.

Iedereen zijn voorkeur natuurlijk, maar misschien zie ik het nut van dat batterij icoontje gewoon anders dan de meesten.

Wat handig zou zijn is als dat batterij icoontje ook rekening houdt met huidige weersomstandigheden en dat soort dingen. Maar dat zal nooit zo accuraat kunnen als de navigatie het kan voorspellen omdat alleen de navigatie weet waar je heen wil en of dat bergop of bergaf is etc.
 
De schatting in de energy tab en de navigatie is voortreffelijk, en die gebruik ik dan dus ook om afstanden/laden in te schatten.

Het batterij icoontje linksboven op het scherm is volgens mij gewoon een constante die 160wh/km (of zoiets) als maatstaf neemt. Wat het wel correct laat zien is je SoC (miscalibratie van het BMS daargelaten).
Als het hard waait, regent en koud is zullen die kilometers dus zodanig afwijken dat het fijner is om gewoon de daadwerkelijke SoC te zien links boven in beeld dan een verkeerd geschat kilometrage.
Anders moet je weer de geschatte kilometers zelf gaan corrigeren in je hoofd met je eigen schatting.. dat is 2 x schatten.

Iedereen zijn voorkeur natuurlijk, maar misschien zie ik het nut van dat batterij icoontje gewoon anders dan de meesten.

Wat handig zou zijn is als dat batterij icoontje ook rekening houdt met huidige weersomstandigheden en dat soort dingen. Maar dat zal nooit zo accuraat kunnen als de navigatie het kan voorspellen omdat alleen de navigatie weet waar je heen wil en of dat bergop of bergaf is etc.
Als ik een roadtrip doe en dus van SuC naar SuC rij doe ik het als volgt: ik vertrek zodra ik bovenop de te rijden afstand volgens mijn battery SoC 30 tot 50km extra heb. Onderweg hou ik dan in de gaten of die marge meer of minder wordt. Als het snel minder wordt weet ik dat ik me iets moet inhouden, tenzij ik vlak bij de bestemming ben. Als de marge meer wordt geef ik wat meer gas :)
Geen omrekenen nodig.
 
Ik laad voornamelijk thuis op en heb een aparte kWh-meter aan de lader. Tot nu toe 265 Wh/km. Kan liggen aan mijn rijstijl, maar ik vermoed dat er ook laadverliezen optreden en ik warm de auto 's ochtends vaak op. Auto zelf geeft rond 225 Wh/km aan.

Net mijn woonwerkverkeer: average consumption (volgens TeslaSpy) 141.91 Wh/km op een rit van 10 kilometer. Nou moet ik eerlijk zeggen dat het meeste daarvan 100 km/h was ;-)
 
Ik laad voornamelijk thuis op en heb een aparte kWh-meter aan de lader. Tot nu toe 265 Wh/km. Kan liggen aan mijn rijstijl, maar ik vermoed dat er ook laadverliezen optreden en ik warm de auto 's ochtends vaak op. Auto zelf geeft rond 225 Wh/km aan.

Aaah, ik vermoed dat je bedoelt wat je achteraf berekent..!? Ik heb het nadrukkelijk bij die 166Wh / km over de Wh / km tijdens het rijden zoals je via het swipe / veeg schermpje linksonder heel precies kunt zien..! Dus voor de duidelijkheid
upload_2019-3-29_11-11-22.png

naar rechts 'vegen', zoals wanneer je andersom je naar links veegt, je in PSI of Bar de bandenspanning krijgt.
Je ziet dan bv zo rond 170Wh / km ( niet meteen uiteraard, moet je even rijden... ) als je km-bereik een 220 km is bijv, dat je na 20 km op die 170Wh / km idd nog een 200 km bereik hebt.

Hieronder dat window als vb. alleen met Wh/Mi. Waarom hier - voor de 301 staat is me zo gauw niet duidelijk trouwens ! Misschien bergaf..?
upload_2019-3-29_11-16-4.png
 
Bij dat negatieve getal inderdaad bergafwaarts of met bumper achter je voorganger blijven hangen ;)
Je kunt het scherm overigens ook een aantal keer omhoog slepen voor extra metingen (verschillende dagtellers welke je door op de ... te drukken een eigen naam kunt geven -> de allerlaatste heb ik lifetime genoemd en ga ik niet resetten zodat ik na 300.000 km weet wat gemiddelde over hele levensduur is -> bij vorige elektrische auto ook gedaan :rolleyes: )
 
De range valt mij alles mee, net een rit van Haarlem naar Almere. Gewoon goed doorgereden, 130 waar het kan (en soms niet mocht) en mijn gemiddelde verbruik was 164 Wh/km. Dat zou dus een dikke 450 kilometer range op een volle bak opleveren, echt heel keurig en tevreden mee. Ga je veel sprintjes trekken of constant 130+ gassen dan zakt het wel wat ja, maar mijn GTE had ook een draaikolk in de tank als ik in GTE mode hard reed. En de Model3 rijdt veeeeeeeeeel lekkerder EN harder en vlotter dan een GTE ;-)

Overigens net langs SeC 020 gereden om te vragen naar mijn type2 kabel die ik nog moet krijgen... Niemand wist iets, behalve dat ik niet de enige ben die erop wacht. En hoe lang het ging duren was ook onbekend.

Mijn vragen over wanneer ik AP gratis kreeg en wanneer/hoe ik kon upgraden naar FSD: "weet ik niet meneer, komt vanzelf, maar geen idee wanneer". Mijn VIN werd wel in een boekje genoteerd waar zo te zien allemaal VIN's voor AP/FSD in stonden.

De medewerker verklaarde dat er problemen waren met de uitrol omdat "nog niet alle functies van AP beschikbaar waren in Nederland", wat natuurlijk gewoon een broodje aap is.
 
  • Like
Reactions: Thermometer
Voor alle M3 rijders zonder type 2 kabel: ik heb voor mijn X een 4m lange 16A laadkabel gekocht omdat ik het stugge, 7m lange geval dat Tesla mee levert meestal niet handig in gebruik vind. De originele heb ik opgeborgen in de frunk en die is er in ruim een jaar drie keer uitgekomen op een locatie waar het echt niet anders kon. Je zou vooruitlopend op uiteindelijke levering door Tesla ook zo'n korte kabel kunnen kopen.
Oh ja, mijn X heeft slechts een 11kW-lader aan boord dus dan kun je het af met een 16A-kabel.
 
Voor alle M3 rijders zonder type 2 kabel: ik heb voor mijn X een 4m lange 16A laadkabel gekocht omdat ik het stugge, 7m lange geval dat Tesla mee levert meestal niet handig in gebruik vind. De originele heb ik opgeborgen in de frunk en die is er in ruim een jaar drie keer uitgekomen op een locatie waar het echt niet anders kon. Je zou vooruitlopend op uiteindelijke levering door Tesla ook zo'n korte kabel kunnen kopen.
Oh ja, mijn X heeft slechts een 11kW-lader aan boord dus dan kun je het af met een 16A-kabel.

Ja ik heb ook een dunnere kabel van iemand overgenomen, hij is 8 meter dus die ga ik ook nog inkorten naar een handzame meter of 2.
Meer dan genoeg voor het laden op publieke laadplekken waar je normaal met kont achteruit in kan.

Die blauwe dikke stugge laat ik lekker thuis.