Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Ik had eerder al wat in het supercharger topic gezet, maar het lijkt me hier meer op zijn plaats: mijn gloednieuwe Model3 begon vanavond minuten na m’n eerste echte supercharger sessie (14 naar 50% SoC, waarbij het vermogen opliep naar 90kW) in Zevenaar heftig te roken uit/onder de frunk en dat hield een minuut of 15 aan. Inmiddels tesla gebeld en die zagen op afstand geen foutmeldingen, maar wilden de auto toch afslepen.

Doet mij een beetje denken aan een defect koelsysteem waarbij een hoeveelheid koelmiddel is gelekt op iets heets? Ik zie een paar andere soortgelijke verhalen op de interwebs, zonder echt definitieve conclusie wat dit nou is.

Ik moet toegeven dat ik wel ff “brand, eruit!” dacht, niet een heel tof gevoel.
 
Ik had eerder al wat in het supercharger topic gezet, maar het lijkt me hier meer op zijn plaats: mijn gloednieuwe Model3 begon vanavond minuten na m’n eerste echte supercharger sessie (14 naar 50% SoC, waarbij het vermogen opliep naar 90kW) in Zevenaar heftig te roken uit/onder de frunk en dat hield een minuut of 15 aan. Inmiddels tesla gebeld en die zagen op afstand geen foutmeldingen, maar wilden de auto toch afslepen.

Doet mij een beetje denken aan een defect koelsysteem waarbij een hoeveelheid koelmiddel is gelekt op iets heets? Ik zie een paar andere soortgelijke verhalen op de interwebs, zonder echt definitieve conclusie wat dit nou is.

Ik moet toegeven dat ik wel ff “brand, eruit!” dacht, niet een heel tof gevoel.

Nee dat kan ik me voorstellen zeg dat zal schrikken zijn geweest.
Ik ben benieuwd hoe het afloopt met je tesla.
90kw is op zich een prima vermogen om mee te superchargen en niet overdreven hoog voor een Tesla.
Mijn auto staat bij de supercharger wel altijd als een gek te blazen, wrs voor koeling. Deed die van jou dat ook?

En was het echt rook of was het stoom?
Bij brand is er vaak echte rook maar als een vloeistof lekt op iets heets is het stoom.
 
Voorzover ik weet is auto lane change een standaard onderdeel van FSD geworden, en dus geen onderdeel van AP (wel ooit onderdeel van EAP).

Hoe zit het eigenlijk met AP, EAP en FSD voor de M3? Heeft iemand dat scherp? Toen ik mijn auto bestelde (december '18) was alleen EAP een optie, FSD heb ik nooit zien staan. Komt er nu (gratis?) AP wat weer iets anders is dan EAP? En is FSD toch mogelijk voor de M3 in Nederland/Europa?
 
Nee dat kan ik me voorstellen zeg dat zal schrikken zijn geweest.
Ik ben benieuwd hoe het afloopt met je tesla.
90kw is op zich een prima vermogen om mee te superchargen en niet overdreven hoog voor een Tesla.
Mijn auto staat bij de supercharger wel altijd als een gek te blazen, wrs voor koeling. Deed die van jou dat ook?

En was het echt rook of was het stoom?
Bij brand is er vaak echte rook maar als een vloeistof lekt op iets heets is het stoom.

Ik was eten dus ik heb de charge cyclus niet van dichtbij gezien. Hij begon traag toen we wegliepen.

Het was witte damp maar geen pure stoom. Daar was het te dik voor. Ik gok dat het iets glycol achtige was, het deed me denken aan een rookmachine en dat werkt ook door glycol te verdampen.

Beetje slechte opname, want het was stikdonker waar ik stond (10 meter van de linker stall).

Arjan van der Oest on Instagram: “My brand new Tesla Model 3 started hissing and smoking violently right after its first supercharging session in Zevenaar, The Netherlands.…”
 
Ik krijg in de autopilot de automatische “lane switching” (rijstrookverandering) niet gaande.
Is dit nog niet toegelaten of doe ik iets verkeerd?

Slecht nieuws: die hoort volgens de Tesla service niet bij AP.

Dat gaat nog een discussie hier worden, want tijdens de proefrit is mij uitdrukkelijk verteld dat het erop zit en ik zou ook met de gewone AP hebben gereden. Dat blijkt dan de EAP te zijn geweest. En in mijn wereld geldt nog dat als je iets toezegt dat je dat ook na moet komen.

Mij is tijdens de proefrit uitdrukkelijk verteld dat bij FSD de auto zelf van baan wisselt en bij AP dus auto lane change zou zitten.

Ik vind het ook nogal raar, want iedere keer AP uit en aan moeten zetten na een baanwissel is gewoon geen doen. In de VS bij keep your lane is het prima, maar in Europa een domme keuze.
 
  • Informative
Reactions: MLKRMR
...

Dat gaat nog een discussie hier worden, want tijdens de proefrit is mij uitdrukkelijk verteld dat het erop zit en ik zou ook met de gewone AP hebben gereden. Dat blijkt dan de EAP te zijn geweest. En in mijn wereld geldt nog dat als je iets toezegt dat je dat ook na moet komen.
Mij is tijdens de proefrit uitdrukkelijk verteld dat bij FSD de auto zelf van baan wisselt en bij AP dus auto lane change zou zitten.
...

Mij hebben ze verteld dat het ook met de Model 3 mogelijk is aan de Type 2-kabel van de supercharger te laden, maar dat dat wel iets trager laadt dan de CCS-kabel ...
Dat gaat nog een discussie worden ! ;)
 
Er is op de onnavolgbare manier van Tesla een bericht de gemeenschap in geslingerd dat er per 1 april midnight (en daar bedoelen ze dan maandag 24:00 califonia time mee) een aankondiging komt waar we allemaal blij van gaan worden.
Bedoelden ze 1 april 24:00 (2 april 0:00) of 1 april 0:00? Ik heb in elk geval nog geen aankondiging gezien. Misschien was het ook gewoon een aprilgrap...
 
Mij hebben ze verteld dat het ook met de Model 3 mogelijk is aan de Type 2-kabel van de supercharger te laden, maar dat dat wel iets trager laadt dan de CCS-kabel ...
Dat gaat nog een discussie worden ! ;)
Idd - mij is tijdens bezoek aan Tesla showroom ook verteld dat opladen via de type 2 kabel aan de superchargers gewoon zou werken, en wel met 50kW/h. Iemand hier dit dit al geprobeerd heeft?
 
Meer mensen last van een trillend stuur/slecht gebalanceerde wielen? Heb hiervoor zelf een service afspraak ingepland, eerste mogelijkheid 5 mei hier in Amsterdam best lang en het is best vervelend rijden in een nieuwe auto met een trillend stuur..
Weet je wel zeker dat er iets fout is en dat je niet de 'rijstrook overschrijdingswaarschuwing' aan hebt staan? Als dat laatste het geval is dan gaat je stuur bewust trillen wanneer je zonder richting aan te geven je rijstrook (dreigt) uit te rijden. Toen ik het voor het eerst ontdekte schrok ik ook even, maar ik had al snel door wat het was toen bleek dat mijn medepassagiers niets voelde en de trilling alleen in het stuur zat. Is uit te zetten via menu autopilot.
 
Die rijstrook alert zette mij ook even op het verkeerde been, maar mijn auto is wel degelijk afgeleverd met niet of slecht gebalanceerde wielen, want ik heb boven de 100 kmh toch echt een lichte vibratie in het stuur die er niet hoort. Ik had ook al een afspraak gemaakt in 020, voor 9 april. Maar nu mijn rokende wagen voor onderzoek bij Arnhem staat hoop ik dat ze dat ook meteen onder handen nemen.