Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
@MartinD Dat ziet er toch stukken beter uit dan je denkt...

Wij spreken uit 1e hand zeer recente ervaring. Gister terug namelijk. Dus net een 2000km vv Denemarken achter de rug. Veel snelweg / Autobahn en verbazingwekkend hoe enorm goed de de Model 3 range blijft als je daar " gewone normale ICE-snelheden " aanhoudt. Dus 130km/h geregeld maar ook af en toe verplicht wat langzamer ( gelukkig... ). Meestal snelheid 120-125km/h.

Wij houden nu van de theoretische 100% vol SoC met een 495-500km range ( dus gemiddeld ruim 160Wh/km en dat verbruik haal je niet op de snelweg uiteraard ) aan dat dat grosso modo een 440km echte snelweg range is. Jazeker! Als ik dit vergelijk met 3 jaar Leaf-30-kWh, ook mee nr Z-Frankrijk geweest ( dat is mogelijk... zeker als je een aardig stuk met de autotrein doet.. :D ) ongelofelijk hoe efficiënt de Model 3 rijdt. Af en toe een SuC-koffiestop op lange einden, en zelfs bij SoC >50% zo 200 km er weer bij geladen, binnen 30 minuten dus.

Range-anxiety, had ik toch al nooit last van, maar met een Model 3 + SuC en uiteraard als 't kan vol vertrekken... Je Moet het Meemaken! Wat een auto, ongelofelijk! :rolleyes:

PS
Ook blijkt de 'range-indikator in km of %' rechts boven in het statusscherm erg nauwkeurig, rijd je 'te hard' dan lever je 'wat' in aan range, maar bijv. onder 166Wh/km krijg je zelfs extra km's erbij vergeleken met wat je nog moet afleggen.

Klopt is ook wat ik ervaren heb, 450 km snelwegrange is nu perfect haalbaar met gemiddeld 125 km/u
 
De enige range-indicator die erg nauwkeurig is, is het resterend percentage die onder je trip staat (incl retour als je erop klikt!) Zowel bij mijn model S als 3 klopt die als een bus, houdt ook rekening met de temperatuur*. En als je destination een Suc is en je lijkt met 0 of iets negatief% aan te komen: 10 km langzamer gaan rijden en al na een paar kilometer haal je 'm met gemak. Ik heb me nog nooit zorgen gemaakt en het slim laden wordt een natuur. Het wordt nog winter en dan zakt de range wel naar rond 400 km bij 100%. Overigens zorg ik liever voor voldoende lading om bij een evt noodoproep vanuit mijn famlie die niet naast de deur woont daarheen te kunnen rijden. En alvast twee tips voor de winter: DC Laden met een warme accu gaat snel, 's morgens vroeg na een korte rit een SuC bezoeken is een slecht idee. En laadt altijd met maximaal vermogen de laatste 2 uur voor vertrek, anders heb je een koude batterij en eerst geen regeneratie.
* De meter boven je batterij geeft alleen "typical range" weer. In de zomer klopt dat wel aardig bij gemengde ritten maar in de winter is dat steevast zo'n 20% te hoog
 
@MartinD Dat ziet er toch stukken beter uit dan je denkt...

Wij spreken uit 1e hand zeer recente ervaring. Gister terug namelijk. Dus net een 2000km vv Denemarken achter de rug. Veel snelweg / Autobahn en verbazingwekkend hoe enorm goed de de Model 3 range blijft als je daar " gewone normale ICE-snelheden " aanhoudt. Dus 130km/h geregeld maar ook af en toe verplicht wat langzamer ( gelukkig... ). Meestal snelheid 120-125km/h.

Wij houden nu van de theoretische 100% vol SoC met een 495-500km range ( dus gemiddeld ruim 160Wh/km en dat verbruik haal je niet op de snelweg uiteraard ) aan dat dat grosso modo een 440km echte snelweg range is. Jazeker! Als ik dit vergelijk met 3 jaar Leaf-30-kWh, ook mee nr Z-Frankrijk geweest ( dat is mogelijk... zeker als je een aardig stuk met de autotrein doet.. :D ) ongelofelijk hoe efficiënt de Model 3 rijdt. Af en toe een SuC-koffiestop op lange einden, en zelfs bij SoC >50% zo 200 km er weer bij geladen, binnen 30 minuten dus.

Range-anxiety, had ik toch al nooit last van, maar met een Model 3 + SuC en uiteraard als 't kan vol vertrekken... Je Moet het Meemaken! Wat een auto, ongelofelijk! :rolleyes:

PS
Ook blijkt de 'range-indikator in km of %' rechts boven in het statusscherm erg nauwkeurig, rijd je 'te hard' dan lever je 'wat' in aan range, maar bijv. onder 166Wh/km krijg je zelfs extra km's erbij vergeleken met wat je nog moet afleggen.
We gaan het weer meemaken vandaag. Maar ca 350 zijn mijn ervaringen tot nu toe na circa 12.000km. Ik vind het allemaal prima. (behalve de TACC ;)).

Maar vandaag ook nog ongeveer 450km voor de boeg. Temperatuur, wind en met name je topsnelheid doet erg veel.

Top dat je zo tevreden bent.
 
  • Like
Reactions: MusQueTear
Mmh. Ze hebben de pagina iets verandert en nu staat er wel bij dat jij mogelijk niet leverbaar is op de dag van de uitlevering, maar de eerder wel genoemde 7.5 meter is weggehaald. Wel is op het plaatje de 7.5m nog steeds afgebeeld. Maar gelukkig staat op dit forum een screenshot van 2 weken geleden waar de lengte van 7.5m op aangegeven staat.
Sorry dat ik 't moet vragen, maar ik heb zojuist alles sinds april doorgelopen en vind 'm niet; heb je een linkje?
 
Dit kun je volgens de handleiding alleen aanzetten bij de parkeerhulp, en dan heb je FSD nodig toch?
Geen EAP / FSD hier op onze Model 3 en alle parkeerhulpen, die je maar kunt bedenken, doen het als een zonnetje. Dus die grappige gekleurde boogjes met in cm's de afstandsaanduidingen, waarschuwingsgeluiden, noodstop-piep als je toch doorgaat en uiteraard die geweldige achteruitrijcamera met geleidingsstrepen. Mis ik nog iets...?
 
Dat is gewoon niet zo; het hangt ervan af wat de fabrikant in stock heeft (ik heb zelf 4m gekregen). Je kunt er natuurlijk wel om vragen (en niet eisen) als het iets uitmaakt, natuurlijk.
Voordat ik de auto bestelde heb ik de vraag gesteld en toen zwart op wit gekregen dat de kabel 7,5m is. 2 maanden na aflevering kreeg ik er een van 4m. Door dat mailtje te laten zien hebben ze hem omgeruild voor 7,5m.

Dus standaard hoort het 7,5m te zijn maar zoals ze zelf zeggen door levensproblemen leveren ze nu (ook) 4m.
 
Geen EAP / FSD hier op onze Model 3 en alle parkeerhulpen, die je maar kunt bedenken, doen het als een zonnetje. Dus die grappige gekleurde boogjes met in cm's de afstandsaanduidingen, waarschuwingsgeluiden, noodstop-piep als je toch doorgaat en uiteraard die geweldige achteruitrijcamera met geleidingsstrepen. Mis ik nog iets...?
Ja. Dat je ook meldingen krijgt voor zaken die zich in een blikveld bevinden van meer dan 85cm.
Bijvoorbeeld je rijdt achteruit van je inrit af en moet een fietspad over en dan de weg op. Dat dan de auto ook meldt dat er een fietser of een auto aan komt rijden. Mijn Volvo ziet dat, de Model 3 niet.
 
Geen eap / FSD maar wel basic Autopilot? Ik meen te herinneren dat ik de gekleurde boogjes pas kreeg toen de basic Autopilot geactiveerd werd.
Op onze Model 3 ( 11 feb geleverd ) zitten onder het AP-menu ( die menukeuze is ook aanwezig als je niks qua EAP / FSD had bijgekocht, iig toen.. ) een aantal standaard AP functies zoals LDA, ELDA, ( die we dus uitzetten... ) en daronder nog 3 andere die we wel met alle toeters en bellen hebben aanstaan en heel aardig werken. Gelukkig niet te vaak! Die boogjes en afstanden horen dus ook bij de zeg maar 'kale' Model 3.
 
  • Informative
Reactions: SeBsZ
Ja. Dat je ook meldingen krijgt voor zaken die zich in een blikveld bevinden van meer dan 85cm.
Bijvoorbeeld je rijdt achteruit van je inrit af en moet een fietspad over en dan de weg op. Dat dan de auto ook meldt dat er een fietser of een auto aan komt rijden. Mijn Volvo ziet dat, de Model 3 niet.
Aah, dat is zeker zinvol, zal het aan echtgenote Annemieke vragen die parkeert hier in de buurt tig x meer in / uit dan ik en maakt dat soort situaties vaak mee.
 
Ja. Dat je ook meldingen krijgt voor zaken die zich in een blikveld bevinden van meer dan 85cm.
Bijvoorbeeld je rijdt achteruit van je inrit af en moet een fietspad over en dan de weg op. Dat dan de auto ook meldt dat er een fietser of een auto aan komt rijden. Mijn Volvo ziet dat, de Model 3 niet.

Dat klopt. Anderzijds, het is nog veiliger met de neus naar het fietspad te parkeren ;-).
 
Ik zoek het banden/velgen topic, maar deze vond ik niet;
Vraagje, ik heb 19" after market velgen+Michelin zomerbanden gekocht. Ik had als idee om de de 18" all season band + aero voor de winter te gebruiken, echter nu heb ik gisteren m'n SR+ geleverd gekregen met 18" Michelin zomerbanden. Conclusie: ik heb dadelijk 1 set zomerbanden+velgen over.
Iemand tips hoe hiermee om te gaan? Ik overweeg Tesla te mailen om te vragen naar mogelijkheden om de 18"Michelins om te ruilen voor all seasons.

Alvast bedankt!